1 inch = 2,54 centimeter.
niet 2,6.
D300 foto afdrukken op 10x15 bij een fotozaak
Ja... en ik heb ook het snijverlies van 2 mm rondom vergeten.yoyo schreef:1 inch = 2,54 centimeter.
niet 2,6.

Kortom, ik probeer het simpel te houden

Het verschil tussen 298 of 302DPI ga je niet echt zien hoor...
Bij mij is een inch 2,6 cm, en dat maakt het leven een stuk simpeler

Re: D300 foto afdrukken op 10x15 bij een fotozaak
Ik denk dat in dit geval (ik begrijp dat het hier niet om topkwaliteit hoeft te gaan, dus je kan de postprocessing aan de afdrukker overlaten) de overweging moet maken hoeveel tijd het kost om 12MP foto's te uploaden t.o.v. geresizede foto's. Ik resize altijd alles naar het afdrukformaat @300 DPI, zodat ik niet onnodig veel tijd kwijt ben aan uploaden. In Lightroom kan je heel eenvoudig de boel exporteren naar de gewenste resolutie. Dat kost minder tijd dan de grote bestanden uploaden.luck schreef:Goede dag,
Een digitale foto uit een D300 jpg of nef heeft een resolutie van 12 MP, nu is mijn vraag:
Ik druk de foto af bij een fotozaak of fotolab bijvoorbeeld pixum, of hema. Dit op basis van 10x15 of 13x18
Is het echt noodzakelijk om op basis van 300 DPI de foto te down sampelen naar een format 10x15.
Of de foto één op één op te sturen en te laten afdrukken(dus je stuurt een 12 MP foto op).
Het gaat dus om of de detaillering daardoor minder wordt en of het verscherpen weg valt omdat de resolutie 12 MP is en dat juist in zo’n situatie dat de foto beter aangepast kon worden naar een formaat van 10x15, voor de mooiste kwaliteit.
Ik doe het eigenlijk nooit, behalve dat ik mijn workflow wel eens uitsnede uitvoer.
Natuurlijk kan ik dat ook zelf uit proberen, maar misschien heeft iemand dat al een keer gedaan als proefje?
Luck