nieuw: D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Re: nieuw: D7000

Bericht door Paulus van Aken » wo mei 11 2011 8:13 pm

JanR schreef:
Zwarte schreef:
Wat op zich ook een heel belangrijk punt is, is de AF fine Tuning, ik heb geen lens die zonder kan, en op de D90 had ik daar geen last van.
Daar moet je echt tijd en energie insteken, met behulp van een focus chart en daarna veel buiten en binnenopnamen.
Ik heb ze nu allemaal goed en maak scherpe foto's.
Verder is het raadzaam om in vele omstandigheden met de diverse AF instellingen te expirimenteren, het werkt zo anders als voorgaande camera's, je moet het eerst door hebben willen de foto's in focus zijn. En ja het blijft electronica de AF zit er wel eens naast.

Ook oppassen als het heel helder is gebruik compensatie of meet anders, als je het eenmaal doorhebt zijn ook je snapshots prima.
Zo uit de doos fotograferen kan best tegenvallen.
En fotografeer als het even kan in RAW, de bewerking in de camera is niet echt geweldig, gebruik de software op je PC om alles eruit te halen.
En zo zijn er nog wel meer dingetjes die je in de praktijk tegenkomt.

Ben je een perfectionist gebruik dan de 14 bits omzetting. In snelheid scheelt het niks je bestanden worden alleen groter. Gebruik bij actiefotografie een razendsnelle SD kaart 45Mb/s
Je buffer is dan behoorlijk snel weer leeg, ik haal 10 opnamen voordat het traag wordt.
En last but not least, deze camera komt het best tot zijn recht met echt goede lenzen.
Die AF finetuning is inderdaad ook zoiets: ik heb een aantal Nikkors en 2 Tokina lenzen, en met deze geen AF problemen. Ik heb ook (uit m'n analoge tijd) een Sigma 90mm macro lens, die ik met behulp van de finetuning moet aanpassen, wat maar net lukt, en ik had bij de 7000 in eerste instantie een Sigma 17-70 2.8-4, die ik zelfs met de finetuning op max niet scherp kreeg. Is dus inderdaad van belang DE goede objectieven te gebruiken. Waarschijnlijk dus Nikkors, wat je soms wel even een rib uit je lijf kan kosten. (wil zo graag een 17-55 2.8........)
Doe trouwens ook alles in NEF, 14 bit compressie zonder verlies, maar omdat ik nog op de "ouderwetse " manier fotografeer (eerst kijken, dan beeld bepalen en voorbereiden, dan pas schieten) hoef ik niet die dure 45Mb/sec kaartjes te gebruiken, heb gewoon ADATA kaartjes van 4, hooguit 8 Gb erin zitten (ongeveer 105 opnames per Gb, voor mij voldoende) en die laat ik daarna als backup in m'n lichte kamer.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo mei 11 2011 9:19 pm

Paulus van Aken schreef:
JanR (NIET Zwarte) schreef: (...)
Gebruik bij actiefotografie een razendsnelle SD kaart 45Mb/s
Je buffer is dan behoorlijk snel weer leeg, ik haal 10 opnamen voordat het traag wordt.
(...)
(...)
Doe trouwens ook alles in NEF, 14 bit compressie zonder verlies, maar omdat ik nog op de "ouderwetse " manier fotografeer (eerst kijken, dan beeld bepalen en voorbereiden, dan pas schieten) hoef ik niet die dure 45Mb/sec kaartjes te gebruiken,
(...)
Mooi, maar dat kun je nauwelijks actiefotografie noemen. En daar ging JanR's tip over. :huh:
(en wat noem je duur, na aankoop van een D7000) :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » do mei 12 2011 11:34 am

JaapV schreef:
Paulus van Aken schreef:
JanR (NIET Zwarte) schreef: (...)
Gebruik bij actiefotografie een razendsnelle SD kaart 45Mb/s
(...)
(...)
Doe trouwens ook alles in NEF, 14 bit compressie zonder verlies, maar omdat ik nog op de "ouderwetse " manier fotografeer (eerst kijken, dan beeld bepalen en voorbereiden, dan pas schieten) hoef ik niet die dure 45Mb/sec kaartjes te gebruiken,
(...)
Mooi, maar dat kun je nauwelijks actiefotografie noemen. En daar ging JanR's tip over. :huh:
(en wat noem je duur, na aankoop van een D7000) :wink2:

Een objectief dat net zo duur is als de body, vind ik best "duur". Zoals ik al schreef ben ik al zo'n veertig jaar in de weer met spiegelreflexen, en m'n lenzen waren tot voor kort altijd vele malen goedkoper dan m'n camera's, behalve de 2,8 28-80 Tokina, die ik op m'n F801s gebruikt heb, die was ongeveer de helft van de body.
Maar ik heb eens zitten kijken op diverse beoordelingssites, omdat ook in dit forum zo wordt opgegeven over de Tamron 2.8 17-50, die maar ongeveer een derde kost van de Nikkor,dan ga je twijfelen. Maar ook weer: mijn ervaring met de Sigma 17-70 laat me dan ook weer twijfelen: zal het wel kloppen?......
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » do mei 12 2011 11:40 am

Paulus,

Ik heb de 17-70 2.8-4.5 USM van Sigma.
Het model zonder stabilisatie, die staat op AF -5 bij mij.
En daar gaat het echt heel erg goed mee. Echt scherpe foto's.
Ik weet niet echt goed hoe de gestabiliseerde versie is, is ook weer een andere lens de lichtsterkte is ook niet gelijk.
Zou zo maar kunnen zijn dat dat hem net niet is.

De Tamron, heeft de lichtsterkte dan weer voor. Op de sigma heb je net even 20mm bereik meer. Lijkt niet veel maar soms kan het handig zijn.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mei 12 2011 12:43 pm

Aldrik schreef: Maar goed heb een paar foto's gemaakt en ben er achter gekomen dat de 18-105mm lens die er bij zit niet echt geweldige macro foto's neemt, want als ik inzoom op de foto wordt het vaag en pixel achtig dus ik neem aan dat dat aan de lens ligt, kan me niet voorstellen dat het aan de camera zal liggen.
Als je maximaal inzoomt zit je op 200% of 400%, dus dat wordt altijd pixelachtig en onscherp. Als je maximaal ingezoomd bent dan moet je twee klikjes terug om op 100% te komen en moet het er goed uitzien. Althans, dat is zo bij alle Nikon camera's die ik ken, heb nooit met een D7000 gewerkt. Bij de meeste kan je ook de grote knop zo instellen dat als je in Preview mode op het midden drukt je meteen op 100% zit, op de plek van het actieve scherpstelpunt.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do mei 12 2011 12:52 pm

Ja die zoek ik nog om in 1 keer naar 100% te gaan, effe de dikke D7000 van Dale erbij halen

Het boek geeft aan dat er twee stappen boven de 100% zitten, staat niet bij of dat 200 en 400% zijn

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do mei 12 2011 2:45 pm

flitslicht schreef:............. Bij de meeste kan je ook de grote knop zo instellen dat als je in Preview mode op het midden drukt je meteen op 100% zit, op de plek van het actieve scherpstelpunt.
Helaas niet mogelijk met de D7000.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do mei 12 2011 2:58 pm

Dat schijnt te kloppen ik kan het niet vinden, iets voor een volgende firmware update?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 12 2011 3:19 pm

Paulus van Aken schreef:Een objectief dat net zo duur is als de body, vind ik best "duur". Zoals ik al schreef ben ik al zo'n veertig jaar in de weer met spiegelreflexen, en m'n lenzen waren tot voor kort altijd vele malen goedkoper dan m'n camera's, behalve de 2,8 28-80 Tokina, die ik op m'n F801s gebruikt heb, die was ongeveer de helft van de body.
Maar ik heb eens zitten kijken op diverse beoordelingssites, omdat ook in dit forum zo wordt opgegeven over de Tamron 2.8 17-50, die maar ongeveer een derde kost van de Nikkor,dan ga je twijfelen. Maar ook weer: mijn ervaring met de Sigma 17-70 laat me dan ook weer twijfelen: zal het wel kloppen?......
Helemaal niet vreemd!

Ik loop liever met een relatief goedkope body met een heel goed objectief dan andersom. Het objectief is veel belangrijker. En waardevaster ook, dus alleen daarom is het al slim om je geld vooral in objectieven te stoppen, en niet in een hele dure body die een paar jaar later totaal achterhaald is door de voortschrijdende techniek.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do mei 12 2011 3:43 pm

Patrick,

En toch heb ik daar zo mijn twijfels over. Ik denk dat het waardevaste er wel af begint te raken.
De lenzen zijn tegenwoordig voorzien van AF en VR, dat is aan slijtage onderhevig.

Ik heb al 70-200 2.8 Vr1 lenzen gezien voor rond de 900-1100 euro, dat is al flink minder dan de neiuwprijs.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » do mei 12 2011 4:40 pm

Inderdaad zijn de meeste objectieven van nu over een paar jaar niet veel meer waard. Niet alleen de AF en de VR, maar ook het zoom-systeem is erg storings gevoelig. Kijk maar naar al die draadjes over de 17-70 Nikkor, en ik heb het ook al gelezen over de 17-70 Sigma, op een gegeven moment blokkeert de ring die de tubes heen en weer schuift te vroeg, en hou je nog maar een beperkt zoombereik over, het hele boeltje krijgt op de AF en de zoom een hoop speling, en je lens kan bij het grofvuil.
Die Nikkor 17-55 2.8 zal daar naar alle waarschijnlijkheid minder last van hebben, maar toch......
@ Patrick: natuurlijk moet je goede objectieven gebruiken, en ik vergeleek het ook met m'n analoge verleden, je kocht een camera voor 800 GULDEN en een prima standaard lens voor 200 of 250 GULDEN. Dat was ook niet echt goedkoop in die tijd, maar de mechanica van een body was altijd al duur, dus logisch. Nu wil eigenlijk iedereen een standaard zoom, en dan komt de verhouding dus anders te liggen. Een "gewoon" standaard objectief voor de 7000 kost tenslotte maar 199 euro.......

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mei 12 2011 5:06 pm

Eeuw schreef:
flitslicht schreef:............. Bij de meeste kan je ook de grote knop zo instellen dat als je in Preview mode op het midden drukt je meteen op 100% zit, op de plek van het actieve scherpstelpunt.
Dat zou voor mij toch wel een dealbreaker zijn voor de D7000, ik gebruik die functie met bijna elke foto om te kijken of 'het goed zit'.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do mei 12 2011 5:13 pm

flitslicht schreef:
Eeuw schreef:
Dat zou voor mij toch wel een dealbreaker zijn voor de D7000, ik gebruik die functie met bijna elke foto om te kijken of 'het goed zit'.
Kom kom, iets meer vertrouwens in jezelf kan geen kwaad.. :D :wink2:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do mei 12 2011 5:23 pm

Eeuw schreef:Kom kom, iets meer vertrouwens in jezelf kan geen kwaad.. :D :wink2:
Daar ligt het niet aan in de meeste gevallen, het gaat er meer om of de AF inderdaad de goede afstand pakt, met name met bewegende onderwerpen.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do mei 12 2011 5:40 pm

Het is heel eenvoudig en supersnel mogelijk een 100% (of groter) weergave van je laatste opname op te roepen. Het is niet mogelijk om dat automatisch zonder handjes te laten gebeuren. Om dat een dealbreaker te noemen is echt te ver gezocht, althans, dat vind ik. Natuurlijk check ik ook regelmatig of het er okay uit ziet en heb er nog geen problemen mee ondervonden. Ik zeg er wel bij dat fotograferen voor mij gewoon hobby is geworden tegenwoordig. Dat scheelt ook een hoop stress over knopjes en ditjes en datjes natuurlijk. Dit neemt niet weg dat ik een goede camera wil hebben en die heb ik :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”