george013 schreef:Als de hoek 30 graden is, meet je dezelfde foute focus. Alleen de aflezing in mm zal niet kloppen. De afstand heeft niets met de hoek te maken.
Een 45 graden truuk. Camera op statief, meet de hoogte van de camera tot de grond, zet dezelfde afstand uit over de grond recht voor de camera, leg je focuskaar met het middelpunt op deze maat.
George
Volgens mij komt de afstand in mm bij voorbaat al niet overeen met de schaalverdeling van de finetuning in de camera. Het blijft een kwestie van proberen en nogmaals testen, en weer bekijken en nogmaals bijstellen, en weer proberen enz. De hoek van de camera is niet van heel groot belang. Dit kan ook best 40 of 50 graden zijn. De door George aangegeven manier is wel een goed idee. Volgens mij een oud regeltje van wiskunde op de middelbare school.
Je scherptegebied moet rond de nullijn liggen en zowel voor als achter ongeveer gelijk vervagen. Hierbij is de schaalverdeling wel weer makkelijk. Ik heb zelf ipv de dikke zwarte lijn een zwart/wit vierkantje gemaakt op de lijn. Dit ivm formaat van cross type scherpstelpunt en mogelijke fouten tijdens focussen op alleen een zwarte lijn.