Pagina 4 van 7

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 12:24 am
door johan1967
Ook al zijn de huidige foto's nog niet zo geweldig, toch kun je naar mijn idee al wel iets zeggen over de kwaliteit van het objectief:

Scherpte bij volle opening (3.5) is erg matig. Degene die de foto's heeft geplaatst twijfelt nu overigens of het betreffende objectief wel in orde is, dus mogelijk ligt het daaraan:

http://farm4.static.flickr.com/3114/336 ... 8a48_o.jpg

Een alleszins acceptabele moustache vertekening (maar dat vind ik in dit geval toch moeilijk om goed te zien. Misschien dat mensen met een meer getrainde blik dit beter kunnen beoordelen, maar volgens mij komen de hoeken en het midden van het meterkastje aan de bovenkant iets omhoog):

http://farm4.static.flickr.com/3615/336 ... d3fb_b.jpg

CA is vreselijk. Kijk maar eens rechtsboven op deze foto genomen met f8 ( :oohh: ):

http://farm4.static.flickr.com/3648/336 ... 87d9_o.jpg

Waarschijnlijk weinig last van flare:

http://farm4.static.flickr.com/3467/336 ... 29fa_b.jpg

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 2:06 am
door Léon Obers
johan1967 schreef:Ook al zijn de huidige foto's nog niet zo geweldig, toch kun je naar mijn idee al wel iets zeggen over de kwaliteit van het objectief:
Zeker, ik heb ook al zitten kijken.
johan1967 schreef: Scherpte bij volle opening (3.5) is erg matig. Degene die de foto's heeft geplaatst twijfelt nu overigens of het betreffende objectief wel in orde is, dus mogelijk ligt het daaraan:
http://farm4.static.flickr.com/3114/336 ... 8a48_o.jpg
Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Het is beslist "wollig" in de scherpte, en het kan beter. Het zit er echter (voor een volle opening althans) wel degelijk allemaal in maar details worden als het ware een beetje overstraald / verzacht door licht eromheen als een soort filter, wat dan ook direct het contrast verzacht. Door simpel een extra unsharp mask te geven, wordt dat verzachtend "overstralende" behoorlijk teniet gedaan en komen die details alsnog naar boven. Dan is eigenlijk een groot deel van het beeldveld erg gedetailleerd, zelfs in de hoeken. Hoewel ik de delen buiten de scherpte erg lelijk in de hoeken vind ---> uitgesmeert.
Bedenk daarbij ook dat de camera instelling voor unsharp masking op default staat = 3 op een schaal van 0 tot 9
Bij Nikon is default altijd al aan de zachte kant.
johan1967 schreef: Een alleszins acceptabele moustache vertekening
Vind ik inderdaad ook erg meevallen. Er zijn groothoeken die het beslist slechter doen qua vertekening.
johan1967 schreef: CA is vreselijk. Kijk maar eens rechtsboven op deze foto genomen met f8 ( :oohh: ):
Inderdaad, maar bedenk daarbij ook dat dit beeld enigszins versterkt wordt door de schrale belichting met clipping. Je moet een opname juist belichten om er juiste waardeoordelen uit op te kunnen opmaken. Aan de linkerkant zie je eigenlijk weinig van CA. Verder kan er nog iets aan de hand zijn. De meeste van de huidige resultaten wat we als lenskwaliteit zien wat uit een D700 / D3 komt ziet er in de hoeken dikwijls veel beter uit, met name door de automatische kleuraberratie tool die in deze camera's zit ingebouwd die deze fouten voor het grootste deel weghalen. Terwijl het werkelijke resultaat zonder die correctie in veel gevallen bij extreem groothoek niet veel anders hoeft te zijn. Getuige mijn eigen waarneming met bijv. de Nikkor 20mm/2.8 AIS notabene binnen een veel kleiner beeldveld op een DX camera getest bij een niet clippend veel minder sterk contrasterend onderwerp bovendien:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p168438

Dan gaat het erom of deze opname op de D700 het pure opnamebestand is wat als JPG uit de camera is gekomen waarbij in dat geval de automatische kleuraberratie correctie gewerkt zou moeten hebben. Dan zou het werkelijke resultaat zonder correctie dus nog tig keer slechter zijn. Of is een RAW-bestand gefotografeerd, wat later is omgezet naar JPG in een NIET Capture NX raw-converter. Andere RAW-converters corrigeren namelijk niet standaard die kleuraberratie.

De EXIF info geeft twee verschillende tijden wanneer het bestand is gemaakt en wanneer de opname is gemaakt. (Opname 19 maart 's middags half 2, bestand 's avonds pakweg kwart voor 9). Dus het gaat in ieder geval om een omgezet bestand, waarbij ik dan toch zeer sterk het vermoeden heb dat het om een omzetting van RAW gaat naar JPG in een NIET Capture NX raw-converter. Zodat kleur aberraties zoals deze sterke CA laat zien niet wordt gecorrigeerd.

Heb je wel eens resultaten in de hoeken gezien van de Nikkor 24-70mm/2.8 en de 14-24mm/2.8 zonder kleur aberratie correctie ??? Die geven net zo goed kleurrandjes. Misschien niet zo sterk (hoewel, wat doen ze bij schraal belichte plaatjes in dezelfde omstandigheden ?), maar die lenzen kosten ook pakweg 3,5 - 4 keer zo duur.

Ik ben met name dan ook geïnteresseerd wat die lens doet WEL met ingeschakelde kleur aberratie correctie met correct belichte bestanden.

EDIT:

Bij bestudering ook van andere opnamen lijkt het erop dat die ene hoek meer last van CA heeft als de andere hoeken. (Lenzen gedecentreerd). De kwaliteit in de uiterste hoeken valt snel weg.
johan1967 schreef: Waarschijnlijk weinig last van flare:
http://farm4.static.flickr.com/3467/336 ... 29fa_b.jpg
Kijk, als die weinig last heeft van flare en misschien ook weinig ghosting van lichtpunten in interieurs kan het al met al toch nog wel een interessant objectief zijn. Alleen het bokeh in die omstandigheden dat achtergronden wat onscherper worden afgebeeld vind van die ene opname uit gezien niet zo geweldig (die opname met die SPA-fles). Wel mooie lichtpunten maar niet de onscherpte van voorwerpen.

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 8:05 am
door mikemix
johan1967 schreef:Ook al zijn de huidige foto's nog niet zo geweldig, toch kun je naar mijn idee al wel iets zeggen over de kwaliteit van het objectief:

Scherpte bij volle opening (3.5) is erg matig. Degene die de foto's heeft geplaatst twijfelt nu overigens of het betreffende objectief wel in orde is, dus mogelijk ligt het daaraan:

http://farm4.static.flickr.com/3114/336 ... 8a48_o.jpg
Ik zie een CA waar ik helemaal eng van word rechtsboven :huh:

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 8:11 am
door mikemix
Léon Obers schreef: Heb je wel eens resultaten in de hoeken gezien van de Nikkor 24-70mm/2.8 en de 14-24mm/2.8 zonder kleur aberratie correctie ??? Die geven net zo goed kleurrandjes. Misschien niet zo sterk (hoewel, wat doen ze bij schraal belichte plaatjes in dezelfde omstandigheden ?), maar die lenzen kosten ook pakweg 3,5 - 4 keer zo duur.
Ga je weer.
Ik zie een CA die ik bij beide Nikon's nog nooit zo sterk heb waargenomen.
Deze CA zie ik bij de 85/1.4 maar dan bij volle openening en zeker niet bij F:8!
Trouwens die snor is de 14-24 ook vreemd.

Ook vreemd vind ik dat je een prime (die helemaal is gebouwd op één brandpuntsafstand) met 2 zooms vergelijkt,
die dan blijkbaar wel heel goed moeten zijn.

Wat wel sterk opvalt is flare, daar lijkt dit objectief vreemd van.

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 10:22 am
door Léon Obers
mikemix schreef: Ga je weer.
Ik zie een CA die ik bij beide Nikon's nog nooit zo sterk heb waargenomen..
Ik wil het nog wel eens voor je herhalen:
"...bedenk daarbij ook dat dit beeld enigszins versterkt wordt door de schrale belichting met clipping. Je moet een opname juist belichten om er juiste waardeoordelen uit op te kunnen opmaken."
Echt ik heb ook verkeerd belichte opnamen gezien met een Nikkor 14-24mm/2.8 waar bij takken in een landschapsopname over het hele beeldveld een blauwe overstraling was die een heel verkeerd beeld geven van wat die lens in petto heeft.

En wat dacht je van het volgende voorbeeld. Het gaat om een Zeiss 18mm en een Nikon 17-35mm objectief bij f 11:
Rechts de Nikon.
Afbeelding
Bron: http://www.16-9.net/lens_tests/18.html

Olympus 18mm - Leica 19mm - Canon 16-35mm bij f 11
Afbeelding
Bron: http://www.16-9.net/lens_tests/canon163 ... i_a10.html


Ik wil eerst wel eens normaal juist belichte opnamen zien om te zien wat er dan van overblijft.
Daarbij heb je mijn EDIT zeker niet gelezen.
Bij bestudering ook van andere opnamen lijkt het erop dat die ene hoek meer last van CA heeft als de andere hoeken. (Lenzen gedecentreerd). De kwaliteit in de uiterste hoeken valt snel weg.

Daarbij verwacht ik echt niet dat een lens van een paar honderd Euro, in alle opzichten de kwaliteit zou halen van een vele malen duurder objectief in de stijl van die Nikkor 14-24mm/2.8 of de nu te verschijnen Zeiss 21mm/2.8 die uit dezelfde fabriek als die Voigtländer komt die in dezelfde prijsklasse zit als die Nikkor. Laat dat voorop staan. Zou ook niet logisch zijn. Er zullen altijd punten zijn waarop dat goedkopere objectief het niet haalt bij dat duurdere objectief. Het gaat er echter om of het kwaliteitsverschil zodanig zal zijn dat je daar die 3,5x het bedrag meer daarvoor over hebt. En waar de bottleneck komt te liggen dat het goedkope objectief onder een kwaliteitsgrens komt te vallen dat het niet de moeite waard is om ernaar om te kijken.
mikemix schreef: Ook vreemd vind ik dat je een prime (die helemaal is gebouwd op één brandpuntsafstand) met 2 zooms vergelijkt,
die dan blijkbaar wel heel goed moeten zijn.
Ik heb ook een voorbeeld met een vast 20mm Nikkor objectief gemaakt, wat reeds behoorlijk CA vertoont nota bene nog binnen het stuk beeldveld van een DX-camera inplaats van FX:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p168438
Een Nikkor 20mm/2.8 AF kost nog steeds meer als die Voigtländer 20mm/3.5 maar is feitelijk het objectief wat je moet gaan vergelijken tegenover die Voigtländer. Die zitten veel meer in dezelfde prijsrange en vergelijk qua optiek.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... _f_28.html

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 11:14 am
door yoyo
Léon Obers schreef: En wat dacht je van het volgende voorbeeld. Het gaat om een Zeiss 18mm en een Nikon 17-35mm objectief bij f 11:
Rechts de Nikon.
Afbeelding
Bron: http://www.16-9.net/lens_tests/18.html


Ik heb ook een voorbeeld met een vast 20mm Nikkor objectief gemaakt, wat reeds behoorlijk CA vertoont nota bene nog binnen het stuk beeldveld van een DX-camera inplaats van FX:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p168438
Een Nikkor 20mm/2.8 AF kost nog steeds meer als die Voigtländer 20mm/3.5 maar is feitelijk het objectief wat je moet gaan vergelijken tegenover die Voigtländer. Die zitten veel meer in dezelfde prijsrange en vergelijk qua optiek.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... _f_28.html
www.16-9.net schreef:At last, a test the Zeiss 18mm wins: there is hardly any CA in the extreme corners, and there is some in the (much sharper) Nikon crop.Bear in mind that this is a 200% view of the very cornermost 400x280 pixels of a full frame 16.7MP 1Ds II shot. Neither lens could be considered problematic in this area.

Bron: http://www.16-9.net/lens_tests/18.html

Wow... De Zeis prime wint het op één punt. :mrgreen:
Een punt waar het in dit geval niet toe doet. Ik heb nog nooit CA gezien bij mijn (inmiddels verkochte) 17-35. De tester geeft dit ook aan.
Vergeet niet dat een scherper (hier de 17-35) , lichtsterker (hier de 17-35) objectief meer last heeft van CA.

Ik vind trouwens de vergelijking met de AF Nikkor 20mm f/2.8D niet meer op zijn plaats. Dit ontwerp is uit 1994. Iedereen weet inmiddels dat die primes aan updates toe zijn. Die Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical is net ontworpen...


Vergeet ook niet dat glas een nog niet volledig gestolde vloeistof is. Het vervormt nog in tijd. Oude objectieven naast nieuwe leggen is ook niet eerlijk.
Je kunt bij een oude kerk ook zien of het glas orgineel is of niet. Als het nog orgineel is dan is het dikker aan de onderzijde...

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 12:22 pm
door johan1967
yoyo schreef:Bron: http://www.16-9.net/lens_tests/18.html

Wow... De Zeis prime wint het op één punt. :mrgreen:
Een punt waar het in dit geval niet toe doet. Ik heb nog nooit CA gezien bij mijn (inmiddels verkochte) 17-35. De tester geeft dit ook aan.
Vergeet niet dat een scherper (hier de 17-35) , lichtsterker (hier de 17-35) objectief meer last heeft van CA.
De Zeiss die ze daar testen dateert nog van voor de oorlog. Zoals je wellicht weet is er nu ook een nieuw model 18/3.5. Die is overigens door Lloyd Chambers getest tegen de Nikon 14-24 waarbij de Nikon eerlijk gezegd toch wat beter uit de bus kwam dan de Zeiss. De 14-24 is dan ook een fantastisch objectief, met voor mij als enige nadeel dat de front-lens zo kwetsbaar is. Mezelf kennende word ik daar dan ongetwijfeld heel zenuwachtig van. :|
yoyo schreef: Vergeet ook niet dat glas een nog niet volledig gestolde vloeistof is. Het vervormt nog in tijd. Oude objectieven naast nieuwe leggen is ook niet eerlijk.
Je kunt bij een oude kerk ook zien of het glas orgineel is of niet. Als het nog orgineel is dan is het dikker aan de onderzijde...
Mooi, dan zakt die snor bij de Zeiss 21/2.8 er na verloop van tijd wellicht ook nog wel uit. :D

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 12:30 pm
door mikemix
In mijn beleving is de 17-35 een heel ander objectief als de 14-24 :?:
Snap niet dat je het over het één hebt en een voorbeeld van het ander toont.
Ik ken namelijk voorbeelden waar de 14-24 juist laat zien dat Ca perfect onder controle is.

Je weet mijn mening over de 20/2.8, die is wat mij betreft het merk Nikon onwaardig.
Is één van de zwakste objectieven, heb ik ook altijd gezegd, kan het weten want heb hem zelf gehad.

Mijn ervaring is -niet om door te drammen en mijn gelijk te halen- dat die 14-24 echt wel heel goed is.
Ik durf te beweren dat dit de beste zoom is in dat bereik en menig prime doet verbleken.
Wat de frontlens betreft: die is kwetsbaar, echter ik ervaar in de praktijk daar compleet geen hinder aan.
Sterker, de vaste zonnekap is daar debet aan.
Ik begrijp waarom Canon gebruikers de 14-24 voor hun camera kopen, om de simpele reden dat er geen andere is in dat bereik.

Léon, heb jij de 14-24 wel eens in handen gehad?

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 12:32 pm
door Skippy
johan1967 schreef:Mooi, dan zakt die snor bij de Zeiss 21/2.8 er na verloop van tijd wellicht ook nog wel uit. :D
Afbeelding

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 12:44 pm
door Léon Obers
yoyo schreef: Ik heb nog nooit CA gezien bij mijn (inmiddels verkochte) 17-35.
Ach elke lens heeft een mate van CA, met name groothoeklenzen. De 17-35 niet uitgezonderd.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1

Alleen worden met softwarematige trucs die in huidige Nikon camera's standaard ingebouwd zitten, die nadelen zowat volledig teniet gedaan, of anders wel in Nikon Capture NX. Omdat die correctie standaard aan staat zouden we bijna vergeten dat in heel veel gevallen dit niet aan de kwaliteiten ligt van de lens, maar aan die van de software.

Als er dan eens een voorbeeld langskomt met CA, met bovendien een verkeerde belichting, is het zo makkelijk dat vingertje op te steken van waardeloos, terwijl de meeste andere groothoeklenzen in dezelfde omstandigheid niet veel anders doen.
yoyo schreef: Ik vind trouwens de vergelijking met de AF Nikkor 20mm f/2.8D niet meer op zijn plaats. Dit ontwerp is uit 1994. Iedereen weet inmiddels dat die primes aan updates toe zijn. Die Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical is net ontworpen...
Ik vind een vergelijking met 3,5x duurdere objectieven evenmin op zijn plaats. Net zo min als je een D80 of D90 vergelijkt met een D700. Praktisch wordt er zeer zeker een vergelijking gemaakt om te zien waar de kwaliteit werkelijk staat, maar doorgaans wordt er toch niet vanuit gegaan dat de prestaties "hetzelfde" zouden zijn. Want dan zouden Nikon, Zeiss etc. grote problemen krijgen hun waren nog te kunnen slijten.
yoyo schreef: Vergeet ook niet dat glas een nog niet volledig gestolde vloeistof is. Het vervormt nog in tijd. Oude objectieven naast nieuwe leggen is ook niet eerlijk.
Je kunt bij een oude kerk ook zien of het glas orgineel is of niet. Als het nog orgineel is dan is het dikker aan de onderzijde...
Onzin om broodje's AAP verhaal hierin te betrekken. De dikteverschillen van het glas ligt in de wijze hoe dat oude glas geproduceerd werd. Dat de ruiten bij een oude kerk dan juist aan de onderkant dikker zijn en niet boven, is simpel te verklaren door de sterkste dikste en zwaarste kant van dat glas het beste onderaan te zetten bij montage, en niet boven. Het moet namelijk nog het hele gewicht van het glas erboven nog dragen. Veel kerktorens zijn aan de onderkant ook "dikker" dan aan de bovenkant. Eveneens vanuit de gedachte dat de delen onder sterker moeten zijn om het hele gewicht erboven nog te kunnen dragen. Naarmate je hoger komt hoeven die delen steeds minder gewicht te dragen en kun je dus met fijnere smallere constructies verder.

Zie het onderdeel "Vloeistof of vaste stof" bijna onderaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glas

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 12:55 pm
door yoyo
Tja, wiki.
Iedereen kan er in schrijven...
Hoe verder van het stolpunt deste minder het nog vloeibaar is. Maar neem je wiskunde er maar bij. Dat is oneindig.

Ik ben wel benieuwd wat een CZ Distagon T* 3.5/18, Distagon T* 2.8/21 en Distagon T* 2.8/25 samen kosten. En dan mis ik nog de 14mm...
Wat heet duur...

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 12:57 pm
door Léon Obers
mikemix schreef: Mijn ervaring is -niet om door te drammen en mijn gelijk te halen- dat die 14-24 echt wel heel goed is.
Ik durf te beweren dat dit de beste zoom is in dat bereik en menig prime doet verbleken.
Oh, maar daar ben ik het volledig mee eens hoor. Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet zo zou zijn. :shock: :wink:
Ik vind het alleen een erg onhandig groot ding en duur, en juist met een verhoogde gevoeligheid voor flare minder geschikt voor die onderwerpen waar ik hem wellicht het meeste voor zou willen inzetten.

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 1:03 pm
door Léon Obers
yoyo schreef:Tja, wiki.
Iedereen kan er in schrijven...
Hoe verder van het stolpunt deste minder het nog vloeibaar is. Maar neem je wiskunde er maar bij. Dat is oneindig.
Dat effect wat die vloeibaarheid meetbaar op die lenzen zouden hebben maak jij niet meer mee, en jouw nazaten tot ik weet niet hoeveel generaties erna evenmin. :)
"Volgens een berekening van Edgar Dutra Zanotto van de Universiteit van Sao Carlos in Brazilië in het American Journal of Physics zou zelfs glas met een lage viscositeit er 10 tot de macht 32 jaar over doen om merkbaar te vervormen."

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 1:10 pm
door mikemix
Léon Obers schreef: Oh, maar daar ben ik het volledig mee eens hoor. Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet zo zou zijn. :shock: :wink:
Ik vind het alleen een erg onhandig groot ding en duur, en juist met een verhoogde gevoeligheid voor flare minder geschikt voor die onderwerpen waar ik hem wellicht het meeste voor zou willen inzetten.
:?:
nu is ie weer groot en onhandig en duur.
Vergelijk het bedrag met de stelling van yoyo hierboven in vergelijk met een aantal Zeissjes in dat zelfde gebied.
Wat heet (dan) duur?
Waar jij hem voor wilt gebruiken is subjectief, doet niks af v/d kwaliteit en eigenschappen van dit objectief.

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Geplaatst: vr mar 20 2009 1:40 pm
door johan1967
Overigens is de oude Zeiss 21/2.8 voor Contax erg goed getest tegenover de 14-24:

http://www.16-9.net/lens_tests/nikon142 ... 21mm1.html

Nu de reviews ons om de oren vliegen vond ik deze ook wel interessant om eventjes te melden. :) De nieuwe ZF 21/2.8 is zelfs nog wat verbeterd (op papier dan, de praktijk zal het moeten uitwijzen). Dat belooft dus wat. Minpuntje blijft natuurlijk de vertekening van de Zeiss.


Kijk, er stopt een bruine vrachtauto voor de deur. Daar zit vast m'n nieuwe Voigtlander 90/3.5 in. Vlug de deur open doen. :D :D