RobbieD90 schreef:En wat vinden jullie van deze?
Rob,
Ik vind ze qua beeld minder sterk, omdat er bij beide weinig oppervlak van de vlinder te zien is, waardoor met name bij 1 de aandacht voor een deel naar de drukke onevenwichtige achtergrond gaat. Bij vlinders is het een kwestie van geduld, timing en een beetje geluk, maar zeker het juiste standpunt. En let bij elke macro ook op de achtergrond. 1 had ik iets lager en iets meer van opzij gemaakt met z'n vleugels meer opgeklapt. 2 had ik bij volledig uitgeklapte vleugels of extreem van beneden of van boven gemaakt. Wellicht even wachten en z'n vleugels waren wat meer opgeklapt. Probeer een volgende keer meer op hun ooghoogte te fotograferen (en minder van boven), dus meer door de knieen, of op de buik (en inspecteer na een shoot op teken; die loop ik nog wel eens op met dit soort werk). Dat ooghoogte principe gaat trouwens op voor meer onderwerpen (ook kinderen, bloemen etc.). Ga 's avonds bij warm en windstil weer en nog voldoende opvallend licht eens bij een grote lavendelstruik kijken. Daar zijn ze gek op. Er kunnen veel vlinders op zitten. Vaak ook meerdere soorten. Voldoende oefengelegenheid, maar pas op voor de hommels. Als je deze eenvoudige tips ter harte neemt, zul je zien dat je vlinderfoto's enorm verbeteren. Succes!