Bram, Johan & Wil, bedankt voor jullie complimenten. Altijd leuk om te lezen dat andere je werk ook mooi vinden.
vvo schreef:Straatfotografie strobist style is iets wat ik zelf nog heel graag wil gaan doen. Als ik nog wat technische vragen mag stellen; hoe heb je de flitsers ingesteld? Werk je met het CLS systeem of gebruik je third party triggers. Ik kan mezelf voorstellen dat iTTL hier het beste tot z'n recht komt.
Ik had in het draadje van
Anton Pieck, Haarlem 12 december 2009 al het nodige over de gebruikte instellingen geschreven. Hieronder heb ik voor het gemak een kopie geplakt die weliswaar iets is aangepast met de hier gebruikte instellingen.
Voorbereiding thuis:
- Liefkozend je dochter en haar vriendin vragen of ze meegaan zodat je twee wandelende flitsstatiefjes bij je hebt
- Veel extra batterijen opladen voor de SB-900
- D3 voorzien van de
Nikkor 50mm f/1.4G AF-S
- Camera, flitsers, monopod voorzien van
plastic boterhammen- en pedaalemmer zakken omdat de weersomstandigheden die dag bar en boos waren
Ter plekke:
- Normaal stel ik alles manueel in. Dit keer, omdat alles in het plastic zat, gekozen voor iTTL systeem en S-programma van Nikon
- Camera op shutter priority ook vanwege het plastic
- WB op 5000K
- Sluitertijd op 1/250e fixed (hoogst mogelijke flitssynchronisatie van je camera kiezen)
- ISO200. Soms omhoog gegooid om mijn diafragma openening groter te krijgen. Bij die instelling kon ik makkelijker bij om te veranderen
- SU800 (= onderdeel van Nikon's CLS systeem) op twee groepen (A+B) programmeren (camera’s met ingebouwde flits kan je de commanderstand gebruiken. Interne flits dan uitzetten (--))
- 1 flitser voorzien van een
softbox die als hoofdlicht wordt ingezet (groep A)
- 1 flitser op een monopod bevestigen die de achtergrond en/of als haarlicht fungeert (groep B). Deze is voorzien van een
gobo om direct licht in de lens (flare) te voorkomen
- Beide flitsers zijn voorzien van een
Cinegel #3442: Half Straw 1/2 CTS voor een iets warme (huid)kleur
Doordat ik met sluitertijd voorkeur ben gaan fotograferen heb ik de EV op de camera op -1 gezet. Hierdoor wordt mijn achtergrond (eigenlijk het totaal beeld!!) donkerder waardoor mijn onderwerpen los komen en meer benadrukt worden door de flits. Mijn flitsers stel ik op als een zogenaamd crosslight. Dit betekend: mijn hoofdicht (groep A, zoom 24mm) staat links van mij in een hoek van 45 graden (flits op ooghoogte)). Diagonaal op mijn hoofdlicht plaats ik mijn haarlicht (groep B, zoom 50mm) hoog in de lucht, vandaar de monopod, en in het midden staat het onderwerp.
M.b.v. de SU800 (commander) bepaal ik eerst mijn rimlight (groep B) intensiteit. De commander staat op TTL ingesteld en ik begin met -1 FEC (Flash Exposure Compensation). Beoordeel het resultaat. Teveel licht, knijp je de FEC verder met 3/4 tot een hele stop. Beoordeel dit door je histogrammen te raadplegen en pas op voor hooglichten! Eenmaal klaar, dan zet ik pas mijn hoofdlicht in (groep A). Die knijp ik standaard 1 tot 1¾ stop meer t.o.v. mijn achterlicht.
In totaal maak ik zo'n 5 tot 6 proefopname. Dit kost zo’n 2-3 minuten aan voorbereidingstijd. Nu is het een kwestie van je tweebeen statiefjes op de juiste wijze dirigeren, zorgen dat de afstand zoveel mogelijk gelijk blijft en knippen maar. Bijkomend voordeel is dat iedereen tijd voor je maakt, je krijgt genoeg ruimte van de omstanders omdat ze allemaal dit disco geweld willen zien
Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar is het absoluut niet.
Hope this helps,
ALE