.....dan pas spreken als je de stilte kunt verbeteren!....emdeklerk schreef:
Wat is wijsheid?
emdeklerk
Ervaring cq cameratype
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Ervaring cq cameratype
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Eens...Jaargetijden schreef: Daarnaast wil ik in het algemeen kwijt dat toen ik op dit forum begon met lezen, het meer een vriendenclub was die elkaar op een vriendelijke manier wilde vooruit helpen en ervaringen delen.
Nu is het vaak ongemotiveerde kritiek, waarbij er zelfs op taal en schrijffouten wordt gewezen. Mijn dochter is dyslectisch en ik weet met welke problemen deze mensen soms worstelen. Ja, en soms helaas, ook onze taal verandert en lees je vaak "me" ipv "mij" of zelfs "ik"
Er zijn in iedere tak van sport toppers, goede, middelmatige en zwakkere beoefenaars, maar ze doen meestal op hun niveau allemaal hun best, en laten we dat met z'n allen respecteren.
Groeten Wil
+1Werner schreef:..en +1...Gino schreef:+1remoss schreef:Breek nu pas in, maar kan me helemaal vinden in je stelling. Vooral omdat ik me realiseer dat is mijn D3s voor een groot deel heb om "de heb". Maar dat vind ik dan wel weer lekker, hou van mooie spullen. Natuurlijk draagt het deels bij aan een bepaald resultaat, maar noodzakelijk, mwah.
't Is in ieder geval zeker niet zo dat mensen met bijv. een D3s erop afgerekend mogen worden dat je alles maar moet weten en kunnen.
Helemaal mee eens, laat ieder in zijn of haar eigen waarde of reageer gewoon niet.Werner schreef:Eens...Jaargetijden schreef: Daarnaast wil ik in het algemeen kwijt dat toen ik op dit forum begon met lezen, het meer een vriendenclub was die elkaar op een vriendelijke manier wilde vooruit helpen en ervaringen delen.
Nu is het vaak ongemotiveerde kritiek, waarbij er zelfs op taal en schrijffouten wordt gewezen. Mijn dochter is dyslectisch en ik weet met welke problemen deze mensen soms worstelen. Ja, en soms helaas, ook onze taal verandert en lees je vaak "me" ipv "mij" of zelfs "ik"
Er zijn in iedere tak van sport toppers, goede, middelmatige en zwakkere beoefenaars, maar ze doen meestal op hun niveau allemaal hun best, en laten we dat met z'n allen respecteren.
Groeten Wil
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Werner schreef:Gino schreef:+1remoss schreef:Breek nu pas in, maar kan me helemaal vinden in je stelling. Vooral omdat ik me realiseer dat is mijn D3s voor een groot deel heb om "de heb". Maar dat vind ik dan wel weer lekker, hou van mooie spullen. Natuurlijk draagt het deels bij aan een bepaald resultaat, maar noodzakelijk, mwah.
't Is in ieder geval zeker niet zo dat mensen met bijv. een D3s erop afgerekend mogen worden dat je alles maar moet weten en kunnen.
Nogmaals +1
respect zou eigenlijk de basis moeten zijn van alle reacties, zodat je iedereen in zijn/haar waarde laat, volkomen onafhankelijk van zijn/haar portemonnee en de daarmee aangeschafte spullen.
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Degene die mijn standpunt begrijpen, en die dus ook op dit topic in positieve zin gereageerd hebben, dank ik hartelijk voor hun bijdrage.
De anderen uiteraard ook, echter hoop ik wel dat mijn standpunt begrepen wordt.
Ik heb er een apart draadje voor aangemaakt zodat ieders zijn mening kenbaar gemaakt kan worden. Als we in het vervolg hetzelfde doen hoef je niet off-topic te gaan en kan de topic schrijver krijgen wat hij wil: Antwoord op de vraag.... Nothing more, nothing less..
Eén mening met smiley moet kunnen, tweede is actie/reactie, derde is voor niemand meer leuk en de discussie begint...
Voor mij is de discussie nu gesloten.
De anderen uiteraard ook, echter hoop ik wel dat mijn standpunt begrepen wordt.
Ik heb er een apart draadje voor aangemaakt zodat ieders zijn mening kenbaar gemaakt kan worden. Als we in het vervolg hetzelfde doen hoef je niet off-topic te gaan en kan de topic schrijver krijgen wat hij wil: Antwoord op de vraag.... Nothing more, nothing less..
Eén mening met smiley moet kunnen, tweede is actie/reactie, derde is voor niemand meer leuk en de discussie begint...
Voor mij is de discussie nu gesloten.
goh laat ik ook eens iets plaatsen
ik was wellicht op een gegeven moment redelijk geïrriteerd op een aantal opmerkingen met name op de type camera die ik gebruikte. Ik vroeg louter alleen iets wat mij bevreemde op de roemruchte foto.
Wat mij nog meer verbaasde is dat op mijn aller eerste foto die ik plaatste nagenoeg geen commentaar kwam. Volgens mij kwam dat ook, omdat dit er 1 was van de beste in een collectie.... (ga zelf maar zoeken welke ik bedoel).
ik hoop dat ik van een ieder van jullie nog veel kan leren en mag leren. Met name van beeldbewerking en het kiezen van een bepaalde compositie. Zonder een al te grote broek aan te trekken, denk ik dat ik best wel een beetje kan fotograferen (alles binnen t redelijke). Bovendien hoor ik nog bij de generatie die het niet altijd zo noodzakelijk vind om foto's zwaar dan wel minder zwaar te bewerken voor ik ze plaats of juist dan pas goed vind. Inmiddels ben ik wel van mening veranderd dat een bewerkte foto wel degelijk mooier kan zijn. Echter is fotograferen altijd een subjectief iets toch.. de een vind dit mooi de ander dat... Het neemt niet weg dat veel informatie die gegeven wordt zeer nuttig is, sommige ook niet.
Ook vind ik dat een slecht gemaakte foto, hoe je die ook bewerkt nooit een goede wordt, maar wat is slecht.... voor de een een unieke ervaring voor de ander de gewoonste zaak van de wereld. Laten we van elkaar leren en onze technieken verder uitbouwen....
zoals ik al eerder zei.. blijf vooral opbouwende kritiek geven..

ik was wellicht op een gegeven moment redelijk geïrriteerd op een aantal opmerkingen met name op de type camera die ik gebruikte. Ik vroeg louter alleen iets wat mij bevreemde op de roemruchte foto.
Wat mij nog meer verbaasde is dat op mijn aller eerste foto die ik plaatste nagenoeg geen commentaar kwam. Volgens mij kwam dat ook, omdat dit er 1 was van de beste in een collectie.... (ga zelf maar zoeken welke ik bedoel).
ik hoop dat ik van een ieder van jullie nog veel kan leren en mag leren. Met name van beeldbewerking en het kiezen van een bepaalde compositie. Zonder een al te grote broek aan te trekken, denk ik dat ik best wel een beetje kan fotograferen (alles binnen t redelijke). Bovendien hoor ik nog bij de generatie die het niet altijd zo noodzakelijk vind om foto's zwaar dan wel minder zwaar te bewerken voor ik ze plaats of juist dan pas goed vind. Inmiddels ben ik wel van mening veranderd dat een bewerkte foto wel degelijk mooier kan zijn. Echter is fotograferen altijd een subjectief iets toch.. de een vind dit mooi de ander dat... Het neemt niet weg dat veel informatie die gegeven wordt zeer nuttig is, sommige ook niet.
Ook vind ik dat een slecht gemaakte foto, hoe je die ook bewerkt nooit een goede wordt, maar wat is slecht.... voor de een een unieke ervaring voor de ander de gewoonste zaak van de wereld. Laten we van elkaar leren en onze technieken verder uitbouwen....
zoals ik al eerder zei.. blijf vooral opbouwende kritiek geven..
Gr. Erwin
Ik zie ook niet in dat een D3s ingewikkelder zou zijn dan bv een D70.
Als je de D70 handmatig kunt bedienen is het een kwestie van een paar gewennings weken voordat je de d3s op dezelfde manier bedient.
Hetzelfde wanneer je overstapt op een ander merk.Even zoeken naar de knopjes
Het fotograferen op zich blijft toch eender.
Als je de D70 handmatig kunt bedienen is het een kwestie van een paar gewennings weken voordat je de d3s op dezelfde manier bedient.
Hetzelfde wanneer je overstapt op een ander merk.Even zoeken naar de knopjes

boekie
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Uhh Edwin dat ben ik niet helemaal met je eens, wel als iemand toch al alles manueel doet dan is de overstap niet zo verschrikkelijk groot.Edwin schreef:Ik zie ook niet in dat een D3s ingewikkelder zou zijn dan bv een D70.
Hetzelfde wanneer je overstapt op een ander merk.Even zoeken naar de knopjes![]()
Maar een naast familielid (niet m'n dochters hoor) heeft een D80 en hij krijgt daar met de manuele stand geen goede plaatjes uit, wel op de automaatstand.
Maar dit komt gewoon omdat hij geen verstand heeft van de techniek die er achter zit.
Geef hem een D3s in de hand en je zal schrikken van de resultaten.
Blijf het objectief bekijken
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een D70 is niet te vergelijken met een D3s. Een D3s heeft dermate veel instel/menumogelijkheden dat er van een D70 naar een dergelijke camera een behoorlijk steile leercurve is.George Fennes schreef:Uhh Edwin dat ben ik niet helemaal met je eens, wel als iemand toch al alles manueel doet dan is de overstap niet zo verschrikkelijk groot.Edwin schreef:Ik zie ook niet in dat een D3s ingewikkelder zou zijn dan bv een D70.
Hetzelfde wanneer je overstapt op een ander merk.Even zoeken naar de knopjes![]()
Maar een naast familielid (niet m'n dochters hoor) heeft een D80 en hij krijgt daar met de manuele stand geen goede plaatjes uit, wel op de automaatstand.
Maar dit komt gewoon omdat hij geen verstand heeft van de techniek die er achter zit.
Geef hem een D3s in de hand en je zal schrikken van de resultaten.
Simpel gezegd; er zijn veel meer mogelijkheden om het eindresultaat negatief (en na enige tijd/ervaring ook positief) te beïnvloeden.
Natuurlijk heeft de D3s een groter menu.
Maar de basis van het fotograferen verschilt toch niet of
Isowaarde,
Diafragmawaarde
Sluitertijd
compositie
Dat zijn toch de belangrijkste elementen bij fotograferen lijkt me.
Als je die door hebt kom je met elk toestel een heel eind.
Ikzelf vind een D3s zelfs wat makkelijker omdat je bij de andere modellen vaker in het menu moet duiken.
Zelfs een compactcamera is qua bediening vaak complexer.
Dan praat ik niet over de "pretknopjes"
Maar de basis van het fotograferen verschilt toch niet of

Isowaarde,
Diafragmawaarde
Sluitertijd
compositie
Dat zijn toch de belangrijkste elementen bij fotograferen lijkt me.
Als je die door hebt kom je met elk toestel een heel eind.
Ikzelf vind een D3s zelfs wat makkelijker omdat je bij de andere modellen vaker in het menu moet duiken.
Zelfs een compactcamera is qua bediening vaak complexer.
Dan praat ik niet over de "pretknopjes"

boekie
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Ik wil wel even reageren op de beginpost en hoe ik die situatie zelf vond..
Als ik het geld zou hebben, dan zou ik niet twijfelen en een D3s met het beste glaswerk kopen. Ik koop dan professioneel spul.
Nu is het over het algemeen zo dat de meeste mensen met een D3s ook op een behoorlijk hoog niveau zitten als het om fotograferen gaat. De meesten zullen dan ook wel even met hun wenkbrauwen fronsen als ze foto's gemaakt met een D3s zien die niet het verwachte niveau hebben. Zo ook ik. Ik was erg verbaasd en ergens ook teleurgesteld door de resultaten die uit zo'n schitterende camera komen. Daar valt meer uit te halen en als je mensen kent die daar meer uit kunnen halen, tja, dan denk ik wel, geef die D3s maar aan hun.
Lijkt me opzich een hele logische reactie.
Echter is er een verschil tussen die reactie hebben en de manier waarop je die uitspreekt. En daarin vind ik dat er wel het een en ander veranderd kan worden. Als je respect voor andermans situatie en kunnen centraal stelt zal het al een enorm verschil maken. Er zijn een heel aantal manieren om rekening te houden met een ander. Ik kan je hele theorieën erover vertellen (zal ik jullie besparen ;P), ik wil er toch wel eentje hier neerzetten. Namelijk dat als je toch wilt reageren omdat je verbaasd o.i.d. bent, zeg dan ook dat je dat bent en zeg wat je vindt. Begin desnoods je zin standaard met 'ik vind'. Getypte tekst komt snel verkeerd over bij de ontvanger. De non-verbale communicatie is volledig afwezig (afgezien van 3 emoticons) dus houd daar rekening mee. Houd er rekening mee dat als je feedback/kritiek geeft, dat vrij snel aanvallend over komt, ook al bedoel je dat niet. De ontvanger kan je intonatie niet lezen met als gevolg dat de boodschap verkeerd aankomt. Met als gevolg een geirriteerde ontvanger, een vervelende reactie terug en de 'ruzie' is begonnen.
Het gaat via internet heel snel fout en ik wil me aansluiten bij Werner en toevoegen dat ik van iedereen vraag om asjeblieft op te letten op wat je zegt en hoe dat op een ander overkomt. Laten we het met z'n allen zo gezellig mogelijk houden
Als ik het geld zou hebben, dan zou ik niet twijfelen en een D3s met het beste glaswerk kopen. Ik koop dan professioneel spul.
Nu is het over het algemeen zo dat de meeste mensen met een D3s ook op een behoorlijk hoog niveau zitten als het om fotograferen gaat. De meesten zullen dan ook wel even met hun wenkbrauwen fronsen als ze foto's gemaakt met een D3s zien die niet het verwachte niveau hebben. Zo ook ik. Ik was erg verbaasd en ergens ook teleurgesteld door de resultaten die uit zo'n schitterende camera komen. Daar valt meer uit te halen en als je mensen kent die daar meer uit kunnen halen, tja, dan denk ik wel, geef die D3s maar aan hun.
Echter is er een verschil tussen die reactie hebben en de manier waarop je die uitspreekt. En daarin vind ik dat er wel het een en ander veranderd kan worden. Als je respect voor andermans situatie en kunnen centraal stelt zal het al een enorm verschil maken. Er zijn een heel aantal manieren om rekening te houden met een ander. Ik kan je hele theorieën erover vertellen (zal ik jullie besparen ;P), ik wil er toch wel eentje hier neerzetten. Namelijk dat als je toch wilt reageren omdat je verbaasd o.i.d. bent, zeg dan ook dat je dat bent en zeg wat je vindt. Begin desnoods je zin standaard met 'ik vind'. Getypte tekst komt snel verkeerd over bij de ontvanger. De non-verbale communicatie is volledig afwezig (afgezien van 3 emoticons) dus houd daar rekening mee. Houd er rekening mee dat als je feedback/kritiek geeft, dat vrij snel aanvallend over komt, ook al bedoel je dat niet. De ontvanger kan je intonatie niet lezen met als gevolg dat de boodschap verkeerd aankomt. Met als gevolg een geirriteerde ontvanger, een vervelende reactie terug en de 'ruzie' is begonnen.
Het gaat via internet heel snel fout en ik wil me aansluiten bij Werner en toevoegen dat ik van iedereen vraag om asjeblieft op te letten op wat je zegt en hoe dat op een ander overkomt. Laten we het met z'n allen zo gezellig mogelijk houden

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Volledig mee eens.ErikB schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen. Ik wil wel even reageren op de beginpost en hoe ik die situatie zelf vond..
Blijf het objectief bekijken
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Eens, met respect en belangstelling kun je veel leren, ook hoe een ander jouw mededelingen ervaart.
Gert van den Berg
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Mooi uitgedrukt ErikB, dank je...