opdrachtgever eist factuur met BTW

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: opdrachtgever eist factuur met BTW

Bericht door Léon Obers » do mar 10 2011 10:02 am

george013 schreef:Ik begrijp het probleem van Jaro en zijn opdrachtgever totaal niet. Of er is sprake van een misverstand. Het woord BTW-faktuur wordt vaak gebruikt als een gespecificeerde faktuur. En is bedoeld een gespecificeerde faktuur, in dit geval zonder vermelding van BTW, dus ook geen 0.
Ik snap het probleem wat de opdrachtgever maakt ook niet (vandaar eerder mijn opmerking over eigenwijs geneuzel van de opdrachtgever). Als die opdrachtgever als ondernemer postzegels nodig heeft voor zijn bedrijf en een bonnetje vraagt om in zijn boekhouding te stoppen, staat daar ook geen BTW op, evenals de facturen van verzekeringen, banken, huur van een bedrijfspand (meestal zonder BTW). Die posten neemt het bedrijf toch ook gewoon in zijn boekhouding op als onkosten, zonder BTW.
george013 schreef: Google eens op smeergeld en belasting. In het algemeen komt daar naar voren dat smeergeld betalen een aftrekpost oplevert en ontvangen een belastingaanslag. Mijn parkeerboetes mag ik niet aftrekken.
Wat is dit voor een vreemd voorbeeld, wat heeft smeergeld te maken met de problematiek van de TS???
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 10 2011 10:18 am

RVK schreef: Het is mij al vele malen op dit forum opgevallen dat veel mensen “professioneel” willen fotograferen maar geen idee hebben wat dit inhoud en dat je dan ondernemer wordt.

Vele jaren geleden leerden wij op een ondernemers cursus al dat bv. een beroeps fotograaf (en dus ondernemer) 1/3 van zijn tijd besteed aan fotograferen, 1/3 aan acquisitie ent 1/3 aan regeltjes, belasting, etc.

Je moet goed bij jezelf te raden gaan of dit wel is wat je wilt.
De TS heeft al aangegeven dat hij dat helemaal niet wil. Al dat gedoe is bovendien ook helemaal niet nodig.
Hij schrijft gewoon een factuur uit zonder berekening BTW, en na het eind van het jaar neemt hij in zijn aangifte een post mee als extra verworven inkomsten (met aftrek van onkosten).

george013

Bericht door george013 » do mar 10 2011 10:57 am

Wat is dit voor een vreemd voorbeeld, wat heeft smeergeld te maken met de problematiek van de TS???
Een trapje: bon met BTW, bon zonder BTW, geen bon.
George

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do mar 10 2011 11:02 am

george013 schreef:
Een trapje: bon met BTW, bon zonder BTW, geen bon.
George
Dat is net zo'n trapje als groot, boterham met kaas, grootst.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 10 2011 11:08 am

george013 schreef: Een trapje: bon met BTW, bon zonder BTW, geen bon.
:?: :?: :?: :?:
Wat heeft dat trapje met smeergeld te maken?
Smeergeld is "steekpenningen", geld betalen (of aannemen) om iemand om te kopen.

jaro
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jaro » do mar 10 2011 11:23 am

Léon Obers schreef:
RVK schreef: De TS heeft al aangegeven dat hij dat helemaal niet wil. Al dat gedoe is bovendien ook helemaal niet nodig.
Hij schrijft gewoon een factuur uit zonder berekening BTW, en na het eind van het jaar neemt hij in zijn aangifte een post mee als extra verworven inkomsten (met aftrek van onkosten).
Vorig jaar werd ik door een aantal mensen (zakelijk) benadert voor foto-opdrachten. Er waren eerder een aantal foto's van mij in bladen gepubliceerd die de aandacht trokken. Ik wilde die opdrachten wel aannemen en facturen maken zonder BTW en opgeven als extra verworven inkomsten. Dat brengt ons terug naar mijn oorspronkelijke vraag: wat te doen als de opdrachtgever alleen facturen wil met BTW vermeld?

Ik heb veel aan jullie reacties gehad. Mensen met praktijkervaring. Voor mij is dit gebied nog onbekend. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik ondernemer zal worden. Ik heb 40 jaar in loondienst gewerkt en ben nu 57. Die overstap naar ondernemerschap is dan wel erg laat en daarom moeilijk, denk ik. Ik mij toch verder verdiepen in de materie. Ik ga een afspraak maken met de Kvk en de Belastingdienst.
Jan Ronday

D4s, D700, D300, Nikkor 70-200 f/4G, Nikkor 24-120 f/4G, Nikkor 85 f/1.8G, Nikkor 50 f/1.8G, Nikkor 35 f/1.8G, plus een aantal dx lenzen, Fujifilm X100s

george013

Bericht door george013 » do mar 10 2011 11:52 am

Léon Obers schreef:
george013 schreef: Een trapje: bon met BTW, bon zonder BTW, geen bon.
:?: :?: :?: :?:
Wat heeft dat trapje met smeergeld te maken?
Smeergeld is "steekpenningen", geld betalen (of aannemen) om iemand om te kopen.
Bedoel te verduidelijken dat zakelijke posten ook opgevoerd kunnen worden zonder bon. Smeergeeld is daar een voorbeeld van. Of was, weet niet hoe het nu is.
Ter verduidelijking een oud artikel http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2005 ... ekken-mag/
Voegt verder niets toe aan het probleem van Jaro.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 10 2011 12:02 pm

jaro schreef:Ik wilde die opdrachten wel aannemen en facturen maken zonder BTW en opgeven als extra verworven inkomsten. Dat brengt ons terug naar mijn oorspronkelijke vraag: wat te doen als de opdrachtgever alleen facturen wil met BTW vermeld?
Zoals eerder ook aangegeven, komen er zakelijk gezien wel meer facturen voor zonder BTW, dat moet een opdrachtgever ook gewoon als zodanig opnemen in zijn boekhouding. Mogelijk is die opdrachtgever alleen zo stellig in zijn eis door onbekendheid.
Geef hem dat voorbeeld maar eens over facturen van porti, vezekeringsmaatschappijen, banken (onkosten zakelijke rekening).
Vroeger toen ik wat meer met foto-modellen werkte, kreeg ik ook wel facturen zonder BTW van beginnende modellen, als ik ze rechtstreeks had geboekt (niet via een modellenbureau).

Om duidelijkheid te geven in een factuur, kun je er nog een regel tekst bijzetten. "Geen berekening BTW - niet BTW plichtig / vrijgesteld van berekening BTW". Een gesprekje met de belastingdienst is altijd verstandig. Hoor je de precies de regelgeving uit eerste hand.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 10 2011 12:14 pm

george013 schreef: Bedoel te verduidelijken dat zakelijke posten ook opgevoerd kunnen worden zonder bon. Smeergeeld is daar een voorbeeld van. Of was, weet niet hoe het nu is.
Ter verduidelijking een oud artikel http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2005 ... ekken-mag/
Voegt verder niets toe aan het probleem van Jaro.
George
Sorry, vind het eigenlijk wat ongepast om deze zijsprong te maken. Daarmee insinueer je dat je iets zou moeten regelen in een negatieve of illegale manier van zaken doen. Terwijl Jaro juist alles netjes wil regelen, niet met achterhands gedoe. Dat het op dit punt verder niets toevoegt voor Jaro is duidelijk. (Je andere bijdragen wel).

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » do mar 10 2011 12:30 pm

jaro schreef: Ik heb veel aan jullie reacties gehad. Mensen met praktijkervaring. Voor mij is dit gebied nog onbekend. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik ondernemer zal worden. Ik heb 40 jaar in loondienst gewerkt en ben nu 57. Die overstap naar ondernemerschap is dan wel erg laat en daarom moeilijk, denk ik. Ik mij toch verder verdiepen in de materie. Ik ga een afspraak maken met de Kvk en de Belastingdienst.
Prima, je bent er van harte welkom!!! Dan weet je in ieder geval hoe het moet. Succes.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

george013

Bericht door george013 » do mar 10 2011 3:28 pm

@Leon,
Daarmee insinueer je dat je iets zou moeten regelen in een negatieve of illegale manier van zaken doen.
Dat staat er niet en kun je er ook niet uithalen.
Probeer alleen het begrip zakelijke post te relativeren. In dit draadje beginnend met faktuur met BTW, faktuur zonder BTW en het zijsprongetje van mij zonder faktuur.

@Jaro,
Ik ken jouw situatie niet, weet niet of je nog steeds in loondienst bent. Zo ja, dan worden de inkomsten opgeteld bij je bruto inkomen en daarover opnieuw je belasting berekend. Afhankelijk van je situatie kan dit betekenen dat je in een hogere schijf terechtkomt.
Heb je een uitkering, dan kan het zijn dat deze inkomsten gekort worden op die uitkering.
Het ingeschreven staan bij de KvK betent ook jaarlijkse contributie en eventueel die van een bedrijfsschap.
Neem de opmerkingen mee en laat je voorlichten. Succes.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 10 2011 4:25 pm

george013 schreef:
Léon Obers schreef:Daarmee insinueer je dat je iets zou moeten regelen in een negatieve of illegale manier van zaken doen.
Dat staat er niet en kun je er ook niet uithalen.
Probeer alleen het begrip zakelijke post te relativeren. In dit draadje beginnend met faktuur met BTW, faktuur zonder BTW en het zijsprongetje van mij zonder faktuur.
Dan gebruik je woorden verkeerd. Met een verkeerd woordgebruik geef je iets dus een verkeerde betekenis, waarmee je daarmee (mogelijk onbedoeld) wel degelijk iets insinueert. De betekenis van "smeergeld" is "steekpenningen", geld betalen (of aannemen) om iemand om te kopen.
Reeds eerder in het draadje vernoemd. Iets anders is er echt niet van te maken.

Zonder factuur is per definitie geen smeergeld, hooguit "zwart", omdat je zonder factuur daarmee zaken kennelijk buiten de boekhouding wilt houden, en daarmee dus kennelijk een negatieve of illegale manier van zaken doen propageert. Ook dat is niet de juiste werkwijze.
Wil een bedrijf onkosten opvoeren, moet daar onderliggend bewijs voor zijn, dus facturen (op naam) en betaalbewijzen dat het is voldaan, (bankafschrift of ondertekende betaling per kas). Zonder dat bewijs, worden opgevoerde kosten niet door de belasting geaccepteerd.

george013

Bericht door george013 » do mar 10 2011 5:18 pm

Leon,
Dan heb je die verwijzing van mij niet gelezen.
Het is een oud artikel, weet de stand van zaken nu niet.
Nogmaals, de bedoeling is alleen maar de enge definitie van faktuur en onkostenpost hier een beetje op te rekken.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 10 2011 5:30 pm

Wel gelezen, maar ik snap echt niet wat het met dit draadje van doen heeft. Het gaat hier om een opdracht fotografie en opvoeren van factuur.
Er valt weinig op te rekken aan onkostenposten als dat er gewoon een factuur tegenover moet staan voor de geleverde fotografie, en bewijs van betaling. Met of zonder BTW afhankelijk of iemand wel of niet BTW-plichtig is.

george013

Bericht door george013 » do mar 10 2011 5:43 pm

Nogmaals, de bedoeling is alleen maar de enge definitie van faktuur en onkostenpost hier een beetje op te rekken.
Wel gelezen, maar ik snap echt niet wat het met dit draadje van doen heeft. Het gaat hier om een opdracht fotografie en opvoeren van factuur.
Zoals gezegd, het was een zijsprongetje. Tijd voor mijn pilsje. Kan ik niet aftrekken.
George

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”