Pagina 4 van 5

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: di jun 19 2012 3:29 pm
door Matthieu
sanderpeters schreef:Het wonder van Charkov bleef uit, maar het wonder van Camera.nl lijkt nu toch te gaan gebeuren.
Zojuist heb ik de toezegging gekregen dat er een nieuwe body voor me onderweg is en dat ik mijn oude body nietmeer terugkrijg. Zou het dan eindelijk... Ik moet nog heel even geduld hebben.
Dat is goed nieuws !!
Gelukkig maar en als je eenmaal de nieuwe camera hebt dan niet meer terug denken aan
alle enlende die vooraf ging......vooral lekker foto's maken !
Ik ben blij voor je !
:mrgreen:

Groet Matthieu

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: di jun 19 2012 3:45 pm
door jan
sanderpeters schreef:Het wonder van Charkov bleef uit, maar het wonder van Camera.nl lijkt nu toch te gaan gebeuren.
Zojuist heb ik de toezegging gekregen dat er een nieuwe body voor me onderweg is en dat ik mijn oude body nietmeer terugkrijg. Zou het dan eindelijk... Ik moet nog heel even geduld hebben.
Ben blij voor je dat de oplossing eindelijk in zicht is en hoop dat je de frusterende periode snel achter je kunt laten en je veel plezier gaat beleven met de nieuwe D7000.

Groeten,
Jan

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: di jun 19 2012 5:35 pm
door Johan v. V.
sanderpeters schreef:Het wonder van Charkov bleef uit, maar het wonder van Camera.nl lijkt nu toch te gaan gebeuren.
Gefeliciteerd en dan toch veel plezier met je 7000! (al had ik het persoonlijk liever andersom gehad :evil: ).

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: di jun 19 2012 8:59 pm
door George Fennes
sanderpeters schreef:Het wonder van Charkov bleef uit, maar het wonder van Camera.nl lijkt nu toch te gaan gebeuren.
Zojuist heb ik de toezegging gekregen dat er een nieuwe body voor me onderweg is en dat ik mijn oude body nietmeer terugkrijg. Zou het dan eindelijk... Ik moet nog heel even geduld hebben.
Zouden ze meegelezen hebben hier op het forum?
Hebben wij zoveel invloed dan?

Maar veel geluk en succes met je nieuwe D7000

D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: di jun 19 2012 9:21 pm
door Arie Vigelius
Lees veel mee als het over D7000 gaat. Dus ook dit draadje. De aanhouder wint altijd! Gefeliciteerd!

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: zo jul 01 2012 11:23 pm
door sanderpeters
Na lang wachten kon ik gisteren eindelijk m'n nieuwe D7000 ophalen. Ik kan er weer vol goede moed tegenaan!

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: ma jul 02 2012 7:55 am
door D. Haaksma
He he eindelijk .
En nu probleemloos verder.
Succes en veel plezier.

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: ma jul 02 2012 11:51 am
door jan
Dag Sander,

Blij voor je dat het uiteindelijk is goed gekomen. Veel plezier.

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: ma jul 02 2012 12:50 pm
door Zwarte
Voelt lekker he, eindelijk die druk weg van een niet werkende camera. En nu veel fotoplezier.

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: zo aug 12 2012 8:21 pm
door Tammo Schut
Las zojuist voor het eerst dit topic.
De consumentenbond kan duidelijkheid geven over garantie ed.
Globaal zijn de verhoudingen zo.
De winkelier en NIET de importeur heeft verplichtingen. Wettelijk vastgelegd.
Dat weet elke winkelier.
Ook als de garantie voorbij is heeft de winkelier verplichtingen. Hij is verplicht een goed product te leveren., die zijn normale tijd meegaat.
Mocht b.v een product een jaar na afloop van de garantie kapot gaan, dan heeft de winkelier toch nog verplichtingen.

Als b.v. een product n0rmaal gesproken 5 jaar meegaat en het gaat het tweede jaar kapot dan dient de winkelier 3/5 van de reparatie kosten voor zijn rekening te nemen. Gaat het product het derde jaar kapot dan betaalt de winkelier nog 2/5 van de reparatiekosten. etc.

Tammo

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: zo aug 12 2012 8:30 pm
door Gobert
Tammo Schut schreef:Las zojuist voor het eerst dit topic.
De consumentenbond kan duidelijkheid geven over garantie ed.
Globaal zijn de verhoudingen zo.
De winkelier en NIET de importeur heeft verplichtingen. Wettelijk vastgelegd.
Dat weet elke winkelier.
Ook als de garantie voorbij is heeft de winkelier verplichtingen. Hij is verplicht een goed product te leveren., die zijn normale tijd meegaat.
Mocht b.v een product een jaar na afloop van de garantie kapot gaan, dan heeft de winkelier toch nog verplichtingen.

Als b.v. een product n0rmaal gesproken 5 jaar meegaat en het gaat het tweede jaar kapot dan dient de winkelier 3/5 van de reparatie kosten voor zijn rekening te nemen. Gaat het product het derde jaar kapot dan betaalt de winkelier nog 2/5 van de reparatiekosten. etc.

Tammo
De laatse alinea is niet de juiste weergave van de werkelijkheid. De consument heeft recht op een probleemloos functionerend product gedurende de verwachte levensduur met een minimum van twee jaar. Reparaties in deze periode dienen gratis te geschieden. Bijbetaling is alleen geoorloofd als de levensduur substantieel en aantoonbaar verlengd wordt.

De practijk heeft evenwel grote problemen met bovenstaande. Apple handelt hier bijvoorbeeld in strijd mee door halsstarrig vast te houden aan de eigen garantiebepalingen.

Overigens heeft de winkelier een verhaalsrecht, ook wel recht van regres genoemd, op de fabricant/importeur. Deze zal echter wel beoordelen of de winkelier de claim voldoende critisch beoordeeld heeft.

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: zo aug 12 2012 8:38 pm
door plincky
Tammo Schut schreef:Ook als de garantie voorbij is heeft de winkelier verplichtingen. Hij is verplicht een goed product te leveren., die zijn normale tijd meegaat.
Mocht b.v een product een jaar na afloop van de garantie kapot gaan, dan heeft de winkelier toch nog verplichtingen.

Als b.v. een product n0rmaal gesproken 5 jaar meegaat en het gaat het tweede jaar kapot dan dient de winkelier 3/5 van de reparatie kosten voor zijn rekening te nemen. Gaat het product het derde jaar kapot dan betaalt de winkelier nog 2/5 van de reparatiekosten. etc.

Tammo
Leuk juridisch geleuter maar wie gaat er nu een rechtzaak beginnen voor een paar tientjes? iedere winkelier weet dat hij het verplicht is omdat dit misschien europees of landelijk is vastgelegd. maar als puntje bij paaltje komt trek je aan het korste einde.... of je moet geld willen uitgeven om je gelijk te halen.....
Kijk naar Apple.. die had tot voorkort gewoon 1 jaar garantie terwijl 2 jaar al jaren verplicht is in europa.... maar zulke bedrijven hebben er gewoon lak aan. Als europa met miljoenen boetes gaat dreigen dan gaan ze pas overstag. En laten we het nog maar niet hebben over de Apple Care oplichterij. maargoed, er zijn natuurlijk nog horderde bedrijven op te noemen die zo werken.
(lol, verhaal voor niets zitten tikken.... zie dat het net gepost is. Maar ga het nu niet meer weg halen :lol: )

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: zo aug 12 2012 8:41 pm
door Tammo Schut
Gobert schreef:
Tammo Schut schreef:Las zojuist voor het eerst dit topic.
De consumentenbond kan duidelijkheid geven over garantie ed.
Globaal zijn de verhoudingen zo.
De winkelier en NIET de importeur heeft verplichtingen. Wettelijk vastgelegd.
Dat weet elke winkelier.
Ook als de garantie voorbij is heeft de winkelier verplichtingen. Hij is verplicht een goed product te leveren., die zijn normale tijd meegaat.
Mocht b.v een product een jaar na afloop van de garantie kapot gaan, dan heeft de winkelier toch nog verplichtingen.

Als b.v. een product n0rmaal gesproken 5 jaar meegaat en het gaat het tweede jaar kapot dan dient de winkelier 3/5 van de reparatie kosten voor zijn rekening te nemen. Gaat het product het derde jaar kapot dan betaalt de winkelier nog 2/5 van de reparatiekosten. etc.

Tammo
De laatse alinea is niet de juiste weergave van de werkelijkheid. De consument heeft recht op een probleemloos functionerend product gedurende de verwachte levensduur met een minimum van twee jaar. Reparaties in deze periode dienen gratis te geschieden. Bijbetaling is alleen geoorloofd als de levensduur substantieel en aantoonbaar verlengd wordt.

De practijk heeft evenwel grote problemen met bovenstaande. Apple handelt hier bijvoorbeeld in strijd mee door halsstarrig vast te houden aan de eigen garantiebepalingen.

Overigens heeft de winkelier een verhaalsrecht, ook wel recht van regres genoemd, op de fabricant/importeur. Deze zal echter wel beoordelen of de winkelier de claim voldoende critisch beoordeeld heeft.
De verhouding tussen winkelier is niet van belang. Natuurlijk zal de winkelier verhaal proberen te halen.
Maar de transactie vindt tussen de klant en winkelier plaats. Bovenstaande heeft de Consumentenbond mij meegedeeld en dat heb ik t.b.v. anderen met succes toegepast en winkeliers verplicht tot evenredige bijdrage in de kosten.
Tenzij recent de wet is gewijzigd.

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: zo aug 12 2012 8:44 pm
door Tammo Schut
Men mag dit geleuter vinden , maar de redenatie over Apple gaat helemaal niet op. Dat is geleuter.
Het gaat om wettelijke verplichtingen die de winkelier heeft. En niet de fabrikant.
En als ik een camera van 2000 euro koop en die is na de garantietijd kapot, dan gaat het meestal niet om enkele tientjes.

Tammo

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Geplaatst: zo aug 12 2012 8:51 pm
door Gobert
Tammo Schut schreef:
Gobert schreef:
Tammo Schut schreef:Las zojuist voor het eerst dit topic.
De consumentenbond kan duidelijkheid geven over garantie ed.
Globaal zijn de verhoudingen zo.
De winkelier en NIET de importeur heeft verplichtingen. Wettelijk vastgelegd.
Dat weet elke winkelier.
Ook als de garantie voorbij is heeft de winkelier verplichtingen. Hij is verplicht een goed product te leveren., die zijn normale tijd meegaat.
Mocht b.v een product een jaar na afloop van de garantie kapot gaan, dan heeft de winkelier toch nog verplichtingen.

Als b.v. een product n0rmaal gesproken 5 jaar meegaat en het gaat het tweede jaar kapot dan dient de winkelier 3/5 van de reparatie kosten voor zijn rekening te nemen. Gaat het product het derde jaar kapot dan betaalt de winkelier nog 2/5 van de reparatiekosten. etc.

Tammo
De laatse alinea is niet de juiste weergave van de werkelijkheid. De consument heeft recht op een probleemloos functionerend product gedurende de verwachte levensduur met een minimum van twee jaar. Reparaties in deze periode dienen gratis te geschieden. Bijbetaling is alleen geoorloofd als de levensduur substantieel en aantoonbaar verlengd wordt.

De practijk heeft evenwel grote problemen met bovenstaande. Apple handelt hier bijvoorbeeld in strijd mee door halsstarrig vast te houden aan de eigen garantiebepalingen.

Overigens heeft de winkelier een verhaalsrecht, ook wel recht van regres genoemd, op de fabricant/importeur. Deze zal echter wel beoordelen of de winkelier de claim voldoende critisch beoordeeld heeft.
De verhouding tussen winkelier is niet van belang. Natuurlijk zal de winkelier verhaal proberen te halen.
Maar de transactie vindt tussen de klant en winkelier plaats. Bovenstaande heeft de Consumentenbond mij meegedeeld en dat heb ik t.b.v. anderen met succes toegepast en winkeliers verplicht tot evenredige bijdrage in de kosten.
Tenzij recent de wet is gewijzigd.
Ik schrijf dat de laatste alinea niet juist is. Dat verhaal over gedeeltelijke bijbetaling. Dat is een flauwekulverhaal. Maar was lange tijd wel de officiele visie van de consumentenautoriteit.
De wet is niet gewijzigd, maar de hele materie is in vernieuwde belangstelling komen te staan vanwege de veroordeling van enkele grote retailers door de consumentenautoriteit crca 1,5 jaar geleden (vanwege het bijkopen van garantie).
In deze veroordeling is de consumentenautoriteit "om" gegaan. Tegenwoordig geldt dus volledige garantie gedurende de verwachte levensduur.