Zaterdagavond/nacht
Zoals gezegd verblijf ik in de avond graag in de pitstraat. Overal zijn de koks van de teams iets lekkers aan het bereiden. Het duurt da nook niet lang of ik wordt daarvoor bij een team uitgenodigd om aan te schuiven.
Dan is er ineens paniek in de pitstraat. Op het rechte stuk voor de hoofdtribune zijn twee Ferrari’s en een Sirocco met elkaar in aanraking gekomen. De klap was hard… mega hard.
Diverse onderdelen liggen over de baan verspreid en er volgt een code 60. Het duurt vrij lang voordat de onderdelen opgeruimd zijn en daar kan ik mooi even gebruik van maken.
22.
Je kan alleen bij code 60 op het rechte stuk fotograferen omdat de snelheid anders veel te hoog is.
Het zou niet het enige ongeval zijn in de nacht. De neutralisaties volgen elkaar op. Weer zie ik de oranje lampen knipperen en dat betekend dat er weer iets op de baan is gebeurd. Ditmaal komen zee en Viper binnen brengen achterop een vrachtwagen. Ik ken de eigenaar van die auto en vraag wat er gebeurt is. Het blijkt dat de auto ineens uitbrak en de rijder geen schijn van kans had. Jammer van die mooie Viper.
Tijdens zo’n code 60 komen veel teams binnen om gebruik te maken van de extra tijd, je verlies in ieder geval geen ronde door je pitstop. Ik heb ineens niet veel klanten met rijdbare auto’s meer over. Er blijkt nog een auto langs de baan te staan en ik heb nog maar 5 auto’s over van de 9,waarmee ik begon.
Na een lange tijd in de pitstraat te zijn geweest, en alle resterende auto’s weer op de baan, is het tijd om een beetje te relaxen. Lang zal dit echter niet duren. De rijder waarvan ik juist nog een foto heb gemaakt bij het instappen laat weten dat er vuur in de auto is ontstaan.
Hij heeft de auto ergens langs de kant gezet,dichtbij een baanpost. Dan is ineens de radioverbinding met de coureur weg en het team weet niet waar de auto staat.
Dan bied de huurauto uitkomst. Het team gaat op zoek naar de verdwenen BMW Z3 en ziet dat de rijder de auto zelf aan het blussen is. Normaal doen de marshalls dat maar hier werkt dat schijnbaar net iets anders. Er was een gat in het motorblok geslagen en daarbij is er olie op de hete onderdelen gekomen. Ja, dat is geen geode combinatie maar dat houd wel in dat ik nog maar 4 auto’s te doen heb.
23.
Althans, dat hoop ik. Na 50 minuten na de start van de race is er bij een andere BMW ook al een motor geploft.
Die auto is toen nog wel binnengebracht maar de schade was enorm. Toch weten de monteurs van twee motorblokken één goede lopende te maken. Dat kost echter wel tijd, veel tijd. Om 5:45uur deze morgen is de auto weer uit de pitbox weggereden en rijdt nu nog steeds. De achterstand is inmiddels wel al ruim 13 uur. Maarja, de rijders willen rijden en kunnen dat nu. Hulde aan het team, zeg ik.
Dan komt de zon op. Heerlijk want het was best fris vannacht. Even ga ik langs de baa nom te kijken of ik iets met de opkomende zonk an maar de hoge gebouwen belemmeren dat een beetje.
24.
De temperatuur is inmiddels al weer gestegen naar plm.28 graden en het opwarmen in de zon maakt me nu wel wat slaperig. Ik wandel op mijn gemak, de snelheid is er inmiddels wel aardig uit, nog een rondje door de pitstraat om bij enkele teams te kijken en overall scharrel ik een drankje en een hapje.
Op het moment dat ik dit aan het schrijven ben krijgen we van de perschef te horen dat de luch klaarstaat. Daar ga ik nu ook gebruik van maken en kan ik met een volle maag de middag in. Met nog iets meer dan twee uur te gaan, gaan drie van mijn klanten aan de leiding in hun klasse. Eentje zelfs met meer dan 70 ronden voorsprong op de nummer twee.
Vannacht vlieg ik weer terug en zal proberen het slot van de race ook te laten weten aan jullie.
Groeten Roel.
Wordt vervolgd….