Overkomt jullie dat nou ook (vaak)?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Overkomt jullie dat nou ook (vaak)?

Bericht door JaapV » ma sep 02 2013 9:39 pm

ReneG schreef: Er is één uitzondering die ik vaak vergeet na het werken op statief: Spiegelvooronstpanning (1 seconde). Maar dat valt direct op. :D
Mup! Dat is me inderdaad óók al tweemaal gebeurd. Hoewel het de laatste keer niet door mezelf veroorzaakt was maar door ChipClean, t.b.v. objectieven calibreren.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door marcel.b » ma sep 02 2013 10:22 pm

Herkenbaar , Mup ! Ik ben een keer geMupt :lol: . Afgelopen jaar in Rotterdam tijdens "Zoomen met de voeten "
Aan het einde van de middag met een aantal forumleden na afloop in een berenrestaurant..
Hadden eten besteld en Patrick ( verder zeg ik niks :wink: ) wilde even mijn camera bekijken.
Eenmaal terug gegeven serieus vragen ; maak eens een foto!.....niks dus...
Had echt niet zo vlug in de gaten wat er gaande was :wink:

Een leermoment dus !
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 02 2013 11:52 pm

Dat was inderdaad wel leuk. Kan je snel zien hoe goed iemand z'n camera kent en reageert op zoiets... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

swimmer
Forumlid
Forumlid

Bericht door swimmer » ma sep 02 2013 11:57 pm

Hmm? Als ik het goed heb onthouden gaat bij de D7100 de spiegel juist weer omlaag als ik hem uitzet ... of hebben jullie het over iets geheel anders en ik begrijp maar weer eens niet?
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di sep 03 2013 12:10 am

JaapV schreef:
ReneG schreef: Er is één uitzondering die ik vaak vergeet na het werken op statief: Spiegelvooronstpanning (1 seconde). Maar dat valt direct op. :D
Mup! Dat is me inderdaad óók al tweemaal gebeurd. Hoewel het de laatste keer niet door mezelf veroorzaakt was maar door ChipClean, t.b.v. objectieven calibreren.

Nou nee, niet Mup, maar spiegelvooronstpanning.... Dat is op een D300s toch net even wat anders, al lijkt het wel op elkaar. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op di sep 03 2013 12:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di sep 03 2013 12:20 am

ReneG schreef: Nou nee, niet Mup, maar spiegelvooronstpanning.... Dat is op een D300s toch net even wat anders, al lijkt het wel op elkaar. ;)
Ah, natuurlijk. Je schreef het al: 1 seconde.
swimmer schreef:Hmm? Als ik het goed heb onthouden gaat bij de D7100 de spiegel juist weer omlaag als ik hem uitzet ... of hebben jullie het over iets geheel anders en ik begrijp maar weer eens niet?
Alleen maar dat je (in elk geval op de D800) voor dat "Mirror up" de linkerknop moet verstellen op Mup. Die instelling gaat dus niet over als je de camera uitschakelt. :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

swimmer
Forumlid
Forumlid

Bericht door swimmer » di sep 03 2013 12:28 am

JaapV schreef:
swimmer schreef:Hmm? Als ik het goed heb onthouden gaat bij de D7100 de spiegel juist weer omlaag als ik hem uitzet ... of hebben jullie het over iets geheel anders en ik begrijp maar weer eens niet?
Alleen maar dat je (in elk geval op de D800) voor dat "Mirror up" de linkerknop moet verstellen op Mup. Die instelling gaat dus niet over als je de camera uitschakelt. :wink2:
Oh ja! Die heb je natuurlijk ook nog ;-)
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » di sep 03 2013 8:19 am

Patrick schreef:Dat was inderdaad wel leuk. Kan je snel zien hoe goed iemand z'n camera kent en reageert op zoiets... :mryellow:
Je wist dat ik hem pas had :lol:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 03 2013 12:59 pm

marcel.b schreef:Je wist dat ik hem pas had :lol:
En dus? :twisted:

Ook een leuke is het cursording uitschakelen door even het schuifje op L te zetten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » di sep 03 2013 4:55 pm

Ik had het afgelopen vakantie nog. De avond ervoor nachtopname gemaakt en daarvoor dus de auto scherpstelling en VR op de lens uitgezet. Volgende dag in concentratiekamp Mauthausen kwam ik er halverwege de dag achter dat deze instellingen nog zo stonden. Toen voor de zekerheid het rondje nog maar eens gelopen aldaar. Persoonlijk sta ik me dan ongelooflijk diep te schamen van binnen. Gelukkig was mijn zwager zo geïnteresseerd in het kamp dat ik hem alleen maar plezierde met nog een rondje :D Weer een leerpuntje :wink2:
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di sep 03 2013 9:21 pm

Hoezo bekend fenomeen......... :huh: :huh:
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di sep 03 2013 9:40 pm

LJ-Jochem schreef:Ik had het afgelopen vakantie nog. De avond ervoor nachtopname gemaakt en daarvoor dus de auto scherpstelling en VR op de lens uitgezet. Volgende dag in concentratiekamp Mauthausen kwam ik er halverwege de dag achter dat deze instellingen nog zo stonden. Toen voor de zekerheid het rondje nog maar eens gelopen aldaar. Persoonlijk sta ik me dan ongelooflijk diep te schamen van binnen. Gelukkig was mijn zwager zo geïnteresseerd in het kamp dat ik hem alleen maar plezierde met nog een rondje :D Weer een leerpuntje :wink2:
Die ken ik... daarom gebruik ik alleen nog maar de schakelaar op de camera (die check ik nl. altijd, de switches op de objectieven vaak niet)...
Spul waarmee je foto's maakt...

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo sep 04 2013 10:30 am

emdeklerk schreef:Mijn opinie: in het door Genster geschetste scenario zou ik sowieso nooit voor A kiezen, maar voor P. Dan weet je redelijk zeker dat je diafragma en sluitertijd geen extreme waarden bereiken. Beetje de huisvrouwenstand, maar goed...
Ik vergis mij ook wel eens met de Iso.
En nee, ik gebruik geen P-stand maar mijn ver-stand.

Jolanda
:mryellow:
click voor mijn foto's op flickr.

Reest
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » wo sep 04 2013 11:02 am

Jolanda schreef:
emdeklerk schreef:Mijn opinie: in het door Genster geschetste scenario zou ik sowieso nooit voor A kiezen, maar voor P. Dan weet je redelijk zeker dat je diafragma en sluitertijd geen extreme waarden bereiken. Beetje de huisvrouwenstand, maar goed...
Ik vergis mij ook wel eens met de Iso.
En nee, ik gebruik geen P-stand maar mijn ver-stand.

Jolanda
:mryellow:
+1
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 04 2013 11:20 am

Het maakt wel wat los...

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”