Pagina 4 van 4

Re: ADL in scene-stand d7100

Geplaatst: ma jun 23 2014 3:23 pm
door Léon Obers
Vanuit een eerdere workshop die ik ooit gegeven heb heeft "Marten" diverse moeilijke RAW bestanden ter beschikking gesteld.
Zie eerder draadje vanaf < HIER >
Bewerking via diverse RAW converters. Een globale vergelijking. Elk beeld kan nog wat verfijnd worden ge-processed.
Maar in grote lijnen zie je toch de typische eigenschappen terugkomen wat daarin mogelijk is (of juist niet).

Basis, zoals de instellingen van de camera in Capture NX2 of ViewNX2 worden overgenomen in de processing, als je niets verandert.
(Een JPG vanuit de camera ziet er dan ook als zodanig hetzelfde uit).

Afbeelding


Processing in Capture NX2 met aangepaste instellingen en bijv. gebruikmakend van "stuurpunten".
In de lucht is niets extra meer aan kleurinformatie terug te halen, die is relatief erg grijs / kleurloos.

Afbeelding


Processing met de RAW-converter van Photoshop CS6 met erna nog wat opheldering van de schaduw in Photoshop zelf.
Wellicht vergelijkbaar wat je met Lightroom ook allemaal kunt doen. (Die heeft achterliggend dezelfde RAW engine).
Zie de betere separatie / 3D werking (minder plat) van de middentonen (landschap in de achtergrond) tegenover bijv. resultaat in Capture NX2

Afbeelding


Processing met de RAW-converter Phase One Capture One 7 Pro (niets anders of extra bewerkingen erna).

Afbeelding


Processing met de RAW-converter Picture Code Photo Ninja
met erna nog een extra correctie van de vreemde kleurinvulling in de lucht in Photoshop, wat dit pakket bij deze opname met zijn hele specifieke algoritmen om hoge lichten terug te halen of bij gebrek aan mogelijke data zelf kan invullen vanuit hetgeen wordt gezien in de omringende beelddelen (een soort van "content aware" zoals bij Photoshop). Dat werd in dit geval echter niet goed opgepikt. Verder is de kleurstelling in de achtergrond erg vreemd. De gehele foto wat "plat". Er zitten echter nog wel instellingen om een meer ruimtelijke weergave (3D) te bewerkstelligen.

Afbeelding


De weergaven aan beeld wat eruit komt via RAW-conversie met Photoshop en Phase One Capture One 7 Pro vind ik bij dit voorbeeld het beste.

Re: ADL in scene-stand d7100

Geplaatst: ma jun 23 2014 3:48 pm
door Flandria
Herkenbaar resultaat, mijn conclusie was dat Ps het beste uit de bus kwam.
Alles wat Capture kan, kan Ps ook, maar nog zo veel meer, de omgang met ruis en de controle over de wb en middenpartijen is echt veel beter.
En die priet praat dat Capture zo veel beter is met NEF bestanden kunnen we dan eindelijk naar het land der fabelen verwijzen.
Ook de basis instellingen van de camera neemt Cs mee in het programma.

Re: ADL in scene-stand d7100

Geplaatst: ma jun 23 2014 4:00 pm
door Léon Obers
Op pixel niveau, hoe RAW data in zijn scherpte en micro-contrast wordt gezet, doet Phase One Capture One 7 Pro het erg fraai.
Bij minder problematische opnamen (normale contrasten) heeft Photo Ninja ook zijn charmes om snel en makkelijk goed resultaat te geven.
Heeft ook een fraaie ruisonderdrukking (feitelijk waar Picture Code om bekend stond met zijn "Noise Ninja").
Elk pakket heeft zo zijn voor- en nadelen.

Zoek je echter de grenzen op, (zoals de voorbeelden van Marten) komt de een of de ander toch wat tekort, of raakt het sneller "van het pad af".
Met dit soort extreme voorbeelden zijn Photoshop en Phase One Capture One 7 Pro door de bank genomen de beter aangewezen gereedschappen om nog toonbaar beeld te kunnen genereren dan Nikon Capture NX2 dat doet.

Re: ADL in scene-stand d7100

Geplaatst: vr nov 07 2014 4:12 pm
door peterw
Léon,

Had je in Capture NX2 geprobeerd door de belichting aan te passen?
Wat ik zelf doe bij overbelichte lucht (of roodkanaal in gezichten) is bij het openen in de Capture NX2 met de belichtingscorrectie schuif de uitgebeten kanalen binnenharken, en dan met D-lighting de schaduwen herstellen. Vervolgens contrast herstellen bijvoorbeeld door de curve naar rechts te trekken. Dat werkt behoorlijk goed.

Voor zover Capture NX2 überhaubt nog werkt natuurlijk (zie berichten onder Nikonrumors over samenwerking met OS Yosemite).

Peter

Re: ADL in scene-stand d7100

Geplaatst: vr nov 07 2014 4:35 pm
door Léon Obers
Bij overbelichte delen inderdaad de belichting in de software terugschuiven om zodoende te proberen met de reserves van de RAW-data toch weer tekening van hoge lichten terug te krijgen. Dan met D-Lighting en ook schaduw ophalen bij snel herstellen, de donkere delen ophalen. Maar de andere pakketten halen er meer uit dan Nikon Capture NX2. Met name de kleurweergave in de hoge lichten boet dan in bij Nikon Capture NX2. En er is relatief snel een grens bereikt dat er lelijke "grijze" randen om een uitgebeten stuk gaan zitten.

Bij andere voorbeelden heeft een pakket als Photo Ninja daar weer erg aardige algoritmen voor die als een soort "Content Aware" de gebieden waar echt geen data meer in zit, aansluitend invult. Bij dit voorbeeld van donkere mensen en landschap met takken pakte dat echter verkeerd uit. De software kan niet goed overweg bij delen rondom takken. Waar het wel goed gaat, beter dan met andere pakketten is bijv, in het voorbeeld in een ander draadje < HIER >
Lees vanaf: "De tegenwoordige camera's hebben nogal wat rek en reserve in de hoge lichten in het RAW-formaat."
En bekijk het onderste voorbeeld; tentoonstelling Toetanchamon in Amsterdam, vorig jaar.