'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: 'alleen ophalen. niet opsturen'?!?

Bericht door Cyrus » ma jan 05 2015 9:22 am

Het onderwerp leeft zeker. In die zin, dat zo'n beetje iedereen zich afvraagt wat nu eigenlijk het probleem is...

De discussie teruglezend zie ik dat de meesten er geen geen moeite mee hebben als de verkoper niet wil verzenden. Dan wordt er alsnog opgehaald, of een andere aanbieding gezocht. Daarnaast hebben de meeste bijdragers hier er kennelijk geen moeite mee dat de verkoper de voorwaarden bepaalt.

Dan zijn we er toch, kapitein? Kennelijk ben je in dit draadje de enige die er moeite mee heeft als de verkoper niet wil versturen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Highlander » ma jan 05 2015 9:31 am

@Edwin, dan moet je toch iets beter lezen, de eerste zin van CH
Gewoon een vraag, geen waardeoordeel. Maar ik snap iets niet
Dus hij heeft er geen moeite mee maar vraagt zich iets af, en door te discussiëren over wat iemand`s beweegredenen zouden kunnen zijn leer je mijn inziens altijd wat van.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » ma jan 05 2015 9:50 am

Eens met Highlander. Het valt me in dit (en soms andere) draadje(s) op hoe snel mensen in de aanval gaan als er een (op voorhand al genuanceerde!) vraag wordt gesteld. Er wordt niets of niemand veroordeeld, er wordt alleen gevraagd naar mogelijke redenen. Over die (al dan niet terechte) redenen kan toch gewoon gepraat of zelfs gediscussieerd worden? Niemand is verplicht om zijn of haar werkwijze met betrekking tot kopen of verkopen aan te passen, dus wat is het probleem om er een vraag over te stellen?

Erik is bovendien ook niet de enige die "er een probleem mee heeft" (om maar even bij die bewoording te blijven): ik zie ook anderen zeggen dat ze dergelijke advertenties direct wegklikken, en zelf vind ik het soms ook wel prettig als zaken wél opgestuurd zouden kunnen worden.

Maar goed, ieder zijn meug, vrijheid/blijheid, noem maar op... doe waar je je lekker bij voelt... maar daar valt toch best over te praten?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » ma jan 05 2015 10:20 am

Ja onder het mom van "heb je geen probleem ?? geeft niets hoor, wij praten je er wel een aan "
Met vriendelijke groet,
Chris

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma jan 05 2015 10:23 am

MarcoEos70D schreef: ik zie ook anderen zeggen dat ze dergelijke advertenties direct wegklikken, en zelf vind ik het soms ook wel prettig als zaken wél opgestuurd zouden kunnen worden.
Maar dat is toch het hele eieren eten??

Als een aanbod je niet bevalt dan kijk je gewoon verder. Ik krijg in de vraagstelling van TS meer het idee dat de verkoper zich moet verantwoorden op voorwaarden waar de koper het niet mee eens is... Terwijl een aanbod gedaan wordt MET de bijbehorende voorwaarden.

Een verkoop betreft nu eenmaal niet alleen de staat van het artikel en de prijs maar vaak ook gewoon de bijbehorende leveringsvoorwaarden. Als een artikel in slechte staat is dan klik je hem toch ook weg, of als de prijs veel te hoog is, waarom kun je voor jou niet acceptabele leveringsvoorwaarden dan niet gewoon wegklikken en moet de verkoper jou dan ineens wel tegemoet komen?
Fin.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 05 2015 10:27 am

Ik snap het wel hoor, alleen afhalen van bepaalde zaken... ik heb eens meegemaakt dat ik ontzettend veel gezeur heb gehad over iets dat ik verzonden had. Het zou 'niet in orde/kapot' zijn, ik zou iets verstuurd hebben wat niet werkte. Ik ben particuliar, geen bedrijf, ik heb geen zin/tijd/geld voor dat soort gedoe.

Achteraf bleek het overigens te gaan om onkunde van de koper, het werkte prima. Ik heb nog nooit iets verkocht dat niet werkt. Maar het is allemaal 2e hands, dus garantie ga en kan ik niet verlenen. Maar dit ga ik dus niet nog een keer meemaken. Dus iets kleins/goedkoops opsturen, geen probleem. En bij clubleden hier rek ik dat misschien nog wel wat op. Maar dure/complexe zaken als een camera-body komen mensen zelf maar ophalen, dan kunnen ze ter plekke vaststellen of gedemonstreerd krijgen dat het werkt.
Spul waarmee je foto's maakt...

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma jan 05 2015 10:29 am

Ik snap de vraag van Ch zeker wel, ik vraag me soms ook wel eens af wat de gedachte van de mensen er achter is.
Voor een groot deel zal het wel onwetendheid en gemakzucht zijn, al kan ik me bij sommigen ook wel voorstellen dat ze graag iemand over de vloer hebben om hun verhaal kwijt te kunnen. :lol:

Ik woon in het zuiden van het land, en ben af en toe wel eens naar de randstad gereden voor een objectief, maar meer omdat het een onbekende verkoper was. Maar als je met 25ct per km rekend dan worden het toch vaak dure ritjes, en kan je beter 100 euro meer betalen en om de hoek kopen.

Ik heb het liever omgekeerd, ik moet geen rare snuiters over de vloer hebben, dus bij mij gaat bijna alles via de post, of afhandelen aan de voordeur.
Kopers krijgen van mij een duidelijke eerlijke omschrijving en foto's en daar moeten ze het mee doen.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op ma jan 05 2015 10:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma jan 05 2015 10:30 am

djunclesam schreef:Ik krijg in de vraagstelling van TS meer het idee dat de verkoper zich moet verantwoorden op voorwaarden waar de koper het niet mee eens is...
Dan quote ik nog maar eens de openingsvraag:
CaptainHook schreef:Gewoon een vraag, geen waardeoordeel. Maar ik snap iets niet. :?:
Blijkbaar lees jij daar meer in dan ik.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma jan 05 2015 11:17 am

Ik geef daarna ook gewoon inhoudelijk mijn mening dus om alleen dat stukje te quoten is ook niet helemaal terecht misschien... :wink:
Fin.

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » ma jan 05 2015 11:57 am

Tja, wat CH zijn achterliggende gedachte met de vraag is kan hij alleen zelf beantwoorden, maar gezien zijn reacties in andere draadjes is hij niet bang om zijn ongezouten mening te geven.
Om dan zijn vraagstelling anders te interpreteren of om CH een probleem aan te praten is denk ik niet fair.
Maar de discussie gaat daar niet over.

Maar Rene heeft wel een punt, als je het item laat ophalen dan ben je er daarna ook vanaf, en zoals zijn ervaring spreekt kun je nog een lekkere discussie krijgen over als iets niet helemaal naar wens is.
En wat Yzf1kr zegt met zijn "rare snuiters" daar heb ik ook ervaring mee, ik heb eens een paar tweedehands auto`s verkocht, nou dan krijg je mensen over de vloer, dat wil je niet weten.
Zulke mensen wil je niet bij jou huis hebben, nu zal dat met fotografie mensen wel wat meevallen, maar toch ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet iedereen over de vleor willen hebben.
Met vriendelijke groet,
Chris

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jan 05 2015 12:11 pm

Highlander schreef:Tja, wat CH zijn achterliggende gedachte met de vraag is kan hij alleen zelf beantwoorden,
Alles wat er achter zou zitten (ik zou niet weten wat trouwens) staat in de openingspost. Niks meer, niks minder.
Gewoon een vraag, omdat ik graag de beweegredenen zou willen begrijpen c.q. vooroordelen/bezwaren wegnemen die een effectieve/efficiënte manier van spullen kopen/verkopen in de weg kunnen staan. Dat lijkt mij in ieders voordeel. :think: Zowel voor verkopers, kopers, belangstellenden en een prettige(re) onderlinge communicatie.
Highlander schreef: maar gezien zijn reacties in andere draadjes is hij niet bang om zijn ongezouten mening te geven.
Ach, ik zeg gewoon precies waar het op staat, en wat anderen vaak denken. Onbezwaard door politiek correct geneuzel. :P
Trouwens, te veel zout is niet goed voor je bloeddruk. Dus zout met mate gebruiken. :lol: :lol:

Beetje jammer dat er dan reacties komen van 'het gaat je niks aan' of 'ik reageer wel, maar ik zeg het lekker niet'. :angel:
:idea: Als we met z'n allen nou eens wat constructiever en opener zouden zijn, dan is dat een goed begin van 2015!
Laatst gewijzigd door CaptainHook op ma jan 05 2015 3:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » ma jan 05 2015 12:21 pm

Ik vind het nog vreemder/opmerkelijker dat er veel aanbieders zijn die gewoon te lui zijn om er duidelijke foto's bij te plaatsen. Of ze pakken afbeeldingen van het net, wat vaak geen werkelijk beeld geeft van het aangebodene.

Omschrijvingen als zo goed als nieuw heb ik al veel variaties van gezien. Het object dus die omschrijving maakt soms ook uit wie het zegt de koper of verkoper.

Ik vraag me dan af als zo'n aanbieder zelf iets via het net wil kopen of hij hij dat dan ook zonder duidelijke voorinformatie koopt. Soms staat er een link bij van Mp of van een leverancier.
Een link van Mp kan ik nog begrijpen maar een link naar de leverancier hooguit voor meer informatie, maar de afbeeldingen horen m.i. toch echt van het object te komen.

Overigens komt het vaak voor dat er als er bij de aanbieding staat ophalen dat de verkoper best bereid is het te verzenden. en zo niet dan verkoopt ie het maar aan een ander. zal ook wel soms uitmaken hoe lang het object al wordt aangeboden.
Met vr gr,

Han

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » ma jan 05 2015 12:45 pm

CaptainHook, je maakt een ernstige vergissing wanneer je 'ongezouten je mening geven' verward met 'constructief en open'!
In de praktijk kan ongezouten je mening geven mensen beschadigen en kan het zeer destructief zijn!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Redblockman » ma jan 05 2015 12:50 pm

Verkopen doe ik niet veel via het net(nee ik ben geen hoarder dat lijkt alleen zo :) ). Maar ik zou het leveren zoals de koper vraagt, afhalen of verzenden. Bij verzenden wel altijd met Track and trace en zal ik altijd paar plaatjes schieten tijdens verpakken en evt afhankelijk van de prijs vooruit sturen zodat de verkoper vantevoren weet dat alles netjes onderweg is.

Als koper dan is de voorkeur voor verzenden of afhalen een functie van prijs, afstand en communicatie. Als de verkoper niet wil verzenden en de afstand is dermate dat het niet loont om te rijden dan zal ik ook van de verkoop afzien.
Als de prijs goed is(ook onder een bepaalt gevoelsmatig niveau) dan laat ik gerust alles opsturen van body's tot lenzen... Tot op heden eigenlijk weinig tegenvallers gehad ermee. Als de prijs over een bepaalt gevoelsmatig niveau gaat dan wil ik de spullen eerst graag zien en even een babbeltje doen met de verkoper, of als de spullen praktisch om de hoek liggen. Meest als ik spullen over wat grotere afstanden op ga halen dan probeer ik het te combineren met wat anders(dagje weg of meerdere pickups).
Sowieso is tijdens het selectie/koop proces dan kijk ik naar het taalgebruik van de verkoper, foto's en hoe de algehele communicatie verloopt.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma jan 05 2015 3:18 pm

Ik doe allebei, zowel als koper en als verkoper.
Goede redenen om niet op te sturen zijn nu wel de revue gepasseerd. Maar na een goed gesprek over de telefoon is een verkoper soms toch wel over te halen "de waar" op te sturen.
Een voordeel van ophalen van foto apparatuur is dat het meestal een leuk gesprek oplevert met een mede fotograaf waarin ervaringen worden uitgewisseld.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”