Mooi verwoord Tuihanti. Ik zie al meer reacties langskomen waar ik mijn eigen mening in herken, wellicht dat anderen het ook gewoon beter kunnen verwoorden dan ik.
Tuihanti schreef:
Is het enkel kijken naar scherpte dan overschat? In die vorm, denk ik wel omdat een foto meer is dan enkel scherpte.
In de zin als eigenschap van een objectief vind ik dat het niet overdreven is om daar veel aandacht aan te besteden, als onderdeel van het geheel, bij het selecteren van een objectief.
Met het laatste deel van jouw opmerking wil ik wel nog een toevoeging doen. In zekere zin heb je gelijk dat scherpte een belangrijke parameter is bij het kiezen van een objectief. De vraag is alleen waar die parameter staat op de ladder. En dat kan uiteraard voor iedereen verschillend zijn, omdat ook het gebruik voor iedereen verschillend kan zijn.
Voor mij is scherpte
uiteraard belangrijk, als het in de basis niet scherp is dan heb je niets om mee te werken. Maar dan durf ik wel te zeggen dat ik onscherpte veel belangrijker vind. Waarom, omdat de onscherpte veel meer je beeld bepaald. In elk geval zoals ik werk. Niet dat automatisch alles altijd vol open geschoten moet worden om maar zoveel moeglijk onscherpte te hebben, maar het zijn wel juist de overgangen van de scherpe naar je onscherpe delen (in focus/niet in focus voor de taalpuristen) die de sfeer in je beeld bepalen.
Misschien is de echte vraag van dit topic dus meer, 'hoe scherp is scherp genoeg?'. Als je er een DxO waarde aan zou kunnen koppelen, vanaf welke waarde maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit. Voor jou. Of voor mij. Dat kan heel goed verschillen. Voor mij is 58mm 1.4 scherpte toereikend, en de rendering van scherp naar onscherp en de onscherpte zelf is geweldig. Uniek. En dat verkoopt. En zo kijk ik ook. Klanten zien niet hoe of waarmee, klanten pixelpeepen niet op scherpte,
mits scherp genoeg. Ze zien wel een totaal beeld. Dat maak je deels zelf, maar kan ook voor een groot deel uit je objectief komen. Terwijl dit objectief bijvoorbeeld veelal wordt 'afgekraakt' op laboratorium scherptewaardes.
Maar als ik hier soms gigapanorama's zie langskomen waarbij je 100x kunt inzoomen en nog steeds de details op de berg kunt onderscheiden, dan is de wens voor scherpte natuurlijk ook heel anders... In die zin is er dus eigenlijk geen 'discussie'. Iedereen heeft gelijk want stelt zijn eigen eisen aan een objectief af op zijn gebruik en kwaliteitswensen.
Fin.