Update: D3 firmware versie 1.10 (A&B)

Discussies over ons favoriete merk
Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » ma apr 21 2008 3:22 pm

mikemix schreef:Eens Gino, echter, het zal maar je beroep zijn, sportfotograaf *ai*.

Wat ik mij dan afvraag bij zo'n actie is, wordt er niet eerst getest bij Nikon?
Toch een beetje onbegrijpelijk temeer deze firmare niet is te donngraden.
Ja, dat zei ik al Michael maar denk niet dat dat voor niemand die aan dit gesprek meedoet aan de orde is.

Wat je tweede opmerking betreft ben ik het ook met je eens en vind dat ook vreemd dat het niet te downgraden is maar volgens de geruchten zou er eind april een oplossing komen.

We wachten af.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma apr 21 2008 5:09 pm

Het is vast wel weer te downgraden, maar niet in een doe-het-zelf oplossing. Ik kan me niet voorstellen dat de Nikon Service points niet zouden beschikken over oudere versies firmware, die ze gewoon in de camera kunnen flashen. Alleen is het niet de bedoeling dat iedereen zich daar nou massaal gaat melden voor zo'n aktie, dus is het antwoord "kan niet". En inderdaad, zolang je niet op 14-bits RAW met 9 fps lange bursts schiet is er eigenlijk niets aan de hand.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma apr 21 2008 5:41 pm

mikemix schreef:Eens Gino, echter, het zal maar je beroep zijn, sportfotograaf *ai*.

Wat ik mij dan afvraag bij zo'n actie is, wordt er niet eerst getest bij Nikon?
Mike,

Een sportfotograaf heeft geen 14 bits nodig.

Over testen: heb jij al uitgerekend hoeveel combinaties van instellingen op een D3 mogelijk zijn? (ik niet).
Ook van firmware 1.0 waren enkele reports van combinaties die tot foutjes of blokkades zouden kunnen leiden.

Rustig afwachten dus...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Light

Bericht door Light » ma apr 21 2008 6:15 pm

Waarom zou een sportfotograag aan 12 bits genoeg hebben? Kan je hier iets uitgebreider of zijn, wil graag op dit vlak iets opsteken.

JanF

Bericht door JanF » ma apr 21 2008 7:19 pm

Light schreef:Waarom zou een sportfotograag aan 12 bits genoeg hebben? Kan je hier iets uitgebreider of zijn, wil graag op dit vlak iets opsteken.
Het gaat allemaal om prioriteiten stellen. Sportfotografen benutten vaak niet die extra informatie. HET moment is voor hen veel belangrijker. Hoe snel je camera ook is, het wegschrijven van een 12 bits afbeelding gaat altijd sneller en daarom is de kans op een volle buffer - en dus het moment missen - kleiner.

Daarnaast schieten ze vaak enorme hoeveelheden foto's dus het compact kunnen opslaan is ook wat waard.

Er zijn sportfotografen (ook de grote namen) die vaak zelfs alleen maar JPEG's schieten om bovengenoemde redenen.

rovinge

Bericht door rovinge » ma apr 21 2008 9:40 pm

Nou Gerrit daar hoef je je echt geen zorgen over te maken , een tijdje terug de firmware 1.10(voor de D-80) op onze D-80 camera's gezet en dit gaat dus verbluffend simpel, en alle instellingen blijven gewoon staan hoor....
't zal met de D-3 echt niet anders zijn...
Ja de D3 behoudt alle instellingen die je in diverse menus gemaakt hebt. Ik heb de D3 firmware geupgrade meteen toen ie beschikbaar kwam.

Ik heb overigens geen enkel probleem met de geschoten foto's; Ik heb er alweer zo'n 500 a 750 gemaakt, maar ik schiet dan ook gewoon in 12-bits JPG in Continu High en niet in RAW.

Roel

GdP

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 9:45 pm

D-80's schreef:Nou Gerrit daar hoef je je echt geen zorgen over te maken :wink: , een tijdje terug de firmware 1.10(voor de D-80) op onze D-80 camera's gezet en dit gaat dus verbluffend simpel, en alle instellingen blijven gewoon staan hoor....
't zal met de D-3 echt niet anders zijn...

Groetjes Eelco

Toch knap van Nikon. :D

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

kleurdiepte

Bericht door gijs sandberg » ma apr 21 2008 10:14 pm

Light schreef:Waarom zou een sportfotograag aan 12 bits genoeg hebben? Kan je hier iets uitgebreider of zijn, wil graag op dit vlak iets opsteken.
Beste L,

De afweging 12 of 14 bits RAW files gaat om kleurdiepte.
Ik ga ervan uit dat een sportfotograaf aan 12 bits kleur (of 8 bits JPG) genoeg heeft.
Voor een sportfotograaf is de snelheid van de kamera de prioriteit, de 14 bits verwerking zal altijd meer tijd kosten dan de 12 bots verwerking.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » vr apr 25 2008 6:40 pm

http://www.dpreview.com/news/0804/08042 ... rmware.asp

nieuwe versie voor de D3 .... 1.11 op de B-gedeelte..
klinkt interessant (ook al heb ik (nog...) geen D3)

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr apr 25 2008 7:17 pm

Probleem lijkt opgelost hoor.
Ratelt in 14-bits kleurdiepte in RAW en in Ch als een mitrailleur met loepzuivere beelden.
Ook zijn er 2 nieuwe functies bijgekomen, namelijk de mogelijkheid om de helderheid van het scherpstelpunt in de zoeker in te stellen en een vignetteringscorrectie mogelijkheid in 3 standen.

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”