Technologisch achterstand Nikon?

Discussies over ons favoriete merk
Rogier

Bericht door Rogier » di mei 08 2007 10:38 am

Volgens mij zal het best meevallen met de indruk die een leek op dit forum krijgt.

Als ik nog eens naar die foto kijk denk ik trouwens ook dat de belichting aardig opgetrokken is. Met een beetje zoeken kun je vast wel foto's vinden die zowel voor als tegen lijken te bewijzen. Alleen foto's genomen met verschillende camera's onder gelijke omstandigheden zijn imho geschikt om te vergelijken.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di mei 08 2007 10:41 am

Beste Bug
het gaat hier nu even niet om duur of niet duur, maar om de vraag of Nikon achter loopt bij Canon mbt ruis, en dan met name vanaf ISO 800.

BUG322

Bericht door BUG322 » di mei 08 2007 10:44 am

Mensen komen niet op dit forum met een pocket en volgens mij rennen ze keihard weg.
Want er zijn dan weinig dingen waarover je kunt meepraten. etc.

Ik denk dat ook menig nieuwe D40 gebruiker even schrikt.
En gaat twijfelen.

Dan lijkt het op een schoolplein waar je niet met verouderde nikes kunt aankomen.

groetjes

BUG322

Bericht door BUG322 » di mei 08 2007 10:45 am

Het was een reactie op iets wat geedit was sorry voor off-topic

groetjes

walt001m

Bericht door walt001m » di mei 08 2007 10:48 am

Marten schreef:@ Hans: Daar zocht ik naar: dokumentatie van testen en voorbeelden in plaats van beweringen zonder bronvermelding.
Duidelijker kan het niet.

Net maar 2 opnamen vanuit mijn raam gemaakt. D200 17-55

De eerste op ISO 100

De tweede op ISO 800 (iets meer wind op het water)

Geen ruisonderdrukking of iets dergelijks

ISO 100:

Afbeelding

ISO 800

Afbeelding

De kleuren van de ISO 100 zijn "voller" dan die van de ISO 800

Dat kan ook nog liggen aan het feit dat ik de ISO 800 op f 10 en de ISO 100 op f4 heb gemaakt. Dezelfde diafragma,s was qua experiment nog beter geweest.

Dat verschil in kleur zou ik zo (bv in NX) kunnen korrigeren met een beetje kleurversterking maar dat heb ik niet gedaan.
Maar een enorm ruisverschil?

Walt 001 m schreef:
Zelf heb ik een D200 en ben zeer teleurgesteld in de prestaties vanaf ongeveer ISO 800.

Reden voor die teleurstelling deel ik zeker niet met Walt.

Graag kommentaar (Walt?) mbt ruis etc
Zoals ik eerder gemeld heb maakt het veel verschil bij daglicht of kunstlicht. Deze van jou zijn best goed, maar zijn bij daglicht.
Kijk eens naar deze van mij bij kunstlicht. Gemaakt zonder flits want dat mocht daar niet. Op ISO 800.
Kijk niet naar de composities of zo want het gaat maar om voorbeelden.
Graag jullie mening over de ruis. (let vooral op de grijze vlakken zijkant podium.
1
Afbeelding
2

Afbeelding
3
Afbeelding
ps Op dit formaat is het nog niet zo heel goed zichtbaar maar als je wat zou kunnen inzoomen op je scherm wordt de ruis veel beter zichtbaar.
Walter

Marten
Forumlid
Forumlid

buikdansclubje

Bericht door Marten » di mei 08 2007 10:59 am

Foto 1 en 3 zit bewegingsonscherpte in de handen van de speelsters dus een te lange sluitertijd en waarschijnlijk dus ook bewegingsonscherpte in de gehele foto door de fotograaf.
Foto 2 dan maar:
Geef de exif gegevens eens van foto 2 als je wilt.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » di mei 08 2007 11:14 am

op hooggevoelige film zag je ook een flinke korrel dat lijkt op het beeld dat je nu ruis noemt op digitaal. Daar zeurde niemand over want dat was normaal. :wink:

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 08 2007 11:16 am

Marten, bewegingsonscherpte lijkt me hier nu niet echt relevant. Of het onderwerp nu scherp is of niet, het lijkt me duidelijk dat er in de donkere delen van alle foto's redelijk wat ruis aanwezig is.

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 08 2007 11:17 am

wil schreef:op hooggevoelige film zag je ook een flinke korrel dat lijkt op het beeld dat je nu ruis noemt op digitaal. Daar zeurde niemand over want dat was normaal. :wink:
Daar gaat het niet om, de vraag was of Nikon een achterstand heeft op Canon op het gebied van ruisprestaties.

paparazzi

Bericht door paparazzi » di mei 08 2007 11:25 am

BUG322 schreef: Dan lijkt het op een schoolplein waar je niet met verouderde nikes kunt aankomen.
Dat merk ik zo ongeveer op elk fotoforum, het neerkijken op kitlenzen en het aanbevelen van veel te dure lenzen aan beginners die a) het verschil nog niet kunnen zien en b) nog moeten ontdekken of ze echt iets met fotografie willen gaan doen.

walt001m

Bericht door walt001m » di mei 08 2007 11:52 am

Marten ik kan de exif nu niet opzoeken maar ze zijn gemaakt op ISO800
Bewegingsonscherpte weet ik, de sluitertijd was al aan de lange kant ik had dus nog meer omhoog gemoeten met de ISO :D

gr
Walter

pabusk

Bericht door pabusk » di mei 08 2007 12:08 pm

@walt

Als zielige D70s gebruiker :cry: heb ik een vraagje

Je claimt in je eerste bericht dat de ruis performance van de D200 veel slechter is dan 20D, 30D, 5D van Canon. Nou wil ik de 5D gelijk van het lijstje schrappen omdat dat appelen met peren vergelijken is. Als er dan een technologische achterstand moet worden geconstateerd dan wel tussen cameras in dezelfde prijsklasse.

Je claimt dat je het baseerd op foto's gemaakt onder dezelfde soort omstandigheden. Ik mag hieruit concluderen dat je dit vergelijkend foto materiaal hebt. Zou je dit (om de discussie af te kunnen ronden) hier kunnen laten zien omdat we denk ik al genoeg Nikon foto's gezien hebben gemaakt met verschillende camera's.

Grtz,
Paul (die nog erg tevreden is met zijn miezerige D70s)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mei 08 2007 1:03 pm

walt001m schreef:Marten ik kan de exif nu niet opzoeken maar ze zijn gemaakt op ISO800
Bewegingsonscherpte weet ik, de sluitertijd was al aan de lange kant ik had dus nog meer omhoog gemoeten met de ISO :D

gr
Walter
Nee hoor, gewoon een /1.4 of /1.2 objectief nemen :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

walt001m

Bericht door walt001m » di mei 08 2007 1:10 pm

Paul
"Als zielige D70s gebruiker" is natuurlijk volslagen onzin. Ik heb zelf lang genoeg een D70s gebruikt en was daar zeer tevreden over, maar werd lekker gemaakt door de enorm goeie testverslagen over de D200 en ben toen overstag gegaan. Soms heb ik er wel eens spijt van dat ik overgestapt ben, want ik heb lang moeten wennen aan het feit dat er standaard zulke softe foto's uit de D200 komen.
Ik heb zelf geen Canon spullen dus heb ik zelf ook geen vergelijkingsmateriaal. Ik ga af op wat ik lees uit allerlei vergelijkingstesten die gedaan worden tussen bv 30D en D200 die geliijkwaardig geacht worden en ongeveer even duur zijn.
Verder kun je overal lezen dat Canon verder is op het gebied van de ruisonderdrukking met behoud van scherpte en detail.
Ik heb het onderwerp gestart om de reacties en meningen te peilen. Misschien zit ik er helemaal naast, maar het onderwerp leeft in elk geval wel getuige de vele reacties hier.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mei 08 2007 1:17 pm

Kan allemaal heel goed, maar ik begin te geloven, dat als het maar vaak genoeg en hard genoeg geroepen wordt, iedereen het gaat geloven.

Walt, ik help je voor een zacht prijsje wel van je D200 af, heb je daar geen probleem meer mee 8)

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gesloten

Terug naar “Nikon”