ongemak met d7000.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
george013

Re: ongemak met d7000.

Bericht door george013 » wo okt 05 2011 11:24 pm

Apenstaartjes schreef:
george013 schreef:Dat de manual niet goed geschreven is gaat er bij mij niet in. Moet toch aan de andere kant liggen.
Heb je de camera al beetgepakt en die instellingen opgezocht? Ik kan dat niet, heb de camera niet. Als je daar mee begint ben je met probleemoplossing bezig, zo niet dan blijft het welles/nietes zoals ook in andere draadjes over dit onderwerp.
In de digitale manual blz. 91 en 94. Hoop dat ik het goed heb.
George
Het is toch bizar dat iemand die GEEN D7000 heeft iemand die er wel een heeft even betuttelend aanspreekt dat hij zijn camera niet onder controle heeft... echt ik rol van mijn stoel af van het lachen....not.
Ik dacht dat een forum bedoeld was om ervaringen met elkaar te delen elkaar te helpen, maar het neigt nu soms naar mensen beschuldigen in plaats van ze op de goede weg te helpen, ervaringen te delen, gelukkig zijn er nog mensen die wel serieus luisteren naar anderen en ze tips willen geven. Volgens mij heeft Giso en ik zelf avonden, dagen getest dingen geprobeerd om het maximale uit de camera te krijgen. Als het dan niet lukt en je snapt zelf niet meer waarom een camera bepaalde dingen soms wel doet en soms niet is het geen schande om de fabrikant er naar te laten kijken. Ik heb daar zelf wel wat weken over nagedacht, even je camera met lenzen opsturen is wel even slikken, ik heb lang gespaard voor mijn spullen. Ik hoop dat mijn camera ook goed terug komt, alle ander tips hebben mij in ieder geval goed geholpen om de camera beter te begrijpen, niet de opmerkingen dat het alleen maar aan mij ligt zonder onderbouwing of tips om me verder te helpen.
Ben je blij met me?

Als je ervaringen wilt delen, bespaar mij en anderen met alleen de mededeling dat het je niet lukt om tot iets goeds te komen, dus is het de camera.
Wil je iets delen zul je ook dieper in moeten gaan op de omstandigheden waarin jij foute foto's hebt gemaakt. Dan pas deel je wat, ipv mededelen..
Ik betuttel niemand. Heb alleen het verhaal over die AF hier naar voren gebracht, En een verwijzing naar een stuk in de manual geven waarin hetzelfde staat als bij Rockwell.
Zijn al andere rteacties, druk maar door.
George

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo okt 05 2011 11:31 pm

[quote="JanR""]
Henk volgens mij mis je nog wat, je kunt aangeven wat de dekking moet zijn qua AF velden en zelfs de dichtheid qua dekking van het aantal AF punten kun je nog aangeven.
Ook kun je nog aangeven hoe snel je AF op veranderingen moet reageren.
En dit zijn allemaal menu instellingen die niet onder een knop zitten.[/quote]
Beste Jan, bedankt voor je reactie! Als je bedoelt dat je kunt kiezen hoeveel scherpstelpunten je in beeld krijgt, dan klopt dat. Anders begrijp ik niet precies wat je bedoelt.

Inderdaad kun je ook aangeven hoe snel de AF op bijv. een voorbijlopend object moet reageren.

Je toevoeging bevestigt met name de complexiteit van het AF-systeem. Mits goed ingesteld, is het super maar er nadert een bomen en bos effect voor sommige gebruikers.

Maar zitter er hier nou verschillen tussen de D7000 en de D700/300 e.d.?Of met de D3100's? Ook daarmee kun je veel instellen. Maar al deze dingen bepalen of het AF-systeem goed werkt De vele berichten zijn hierover onduidelijk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Apenstaartjes » do okt 06 2011 9:06 am

Prima george,

Als je je eigen reacties even terug leest over hoe je iemand aanspreekt over het feit dat hij zijn camera heeft teruggestuurd, kun je niet ontkennen dat je reactie een beetje kort door de bocht is, ik volg een aantal forums al een tijdje en ik weet dat bv Giso echt veel dingen heeft geprobeerd. Ikzelf heb het probleem ook als ik f>4 <11, Sluitertijd minimaal 1/400, ISO max. 800 en AFS singelpoint schiet en dan niet herkadreren na scherpstellen maar kadreren en dan pas scherpstellen. Sorry hoor maar ik dan niet verzinnen waarom de ene foto wel scherp is en de andere niet, daarom heb ik mijn camera opgestuurd naar Nikon.
Laatst gewijzigd door Apenstaartjes op do okt 06 2011 9:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » do okt 06 2011 9:18 am

Is het probleem ook niet gewoon dat "we" met zijn allen de neiging hebben veel te ver in te zoomen op het beeldscherm van de PC? Het is toch onzin om boven de 100% de boel te gaan bekijken? Zo groot worden foto's zelden afgedrukt....
Nogmaals: zelf heb ik geen enkel probleem met mijn camera, ook niet als een ander er foto's mee maakt met alles op de automaat
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do okt 06 2011 10:09 am

henkk schreef:Maar zitter er hier nou verschillen tussen de D7000 en de D700/300 e.d.?Of met de D3100's? Ook daarmee kun je veel instellen. Maar al deze dingen bepalen of het AF-systeem goed werkt De vele berichten zijn hierover onduidelijk.
In ieder geval hebben die camera's nog meer scherpstelpunten (51 stuks). De meeste instellingen die de D300(s)/D700 hebben de AF zitten bij mijn weten tegenwoordig ook op de D7000, maar ik heb er niet lang genoeg mee kunnen spelen om dat allemaal te bekijken. Hieronder een paar belangrijke zaken die wel op een D300(s) zitten (en mogelijk op een D7000) maar niet op een D90 of 'lager' model:

- Dynamisch AF-Veld: Hiermee stel je in of (en zoja hoeveel) de camera mag 'uitwijken' bij handmatige selectie van een scherpstelpunt (9, (d.w.z. tot max. 1 omliggend scherpstelpunt), 21, 51 of 3D 51 punten). Dit is overigens een fout die veel mensen maken; Ze kiezen een enkel scherpstelpunt maar hebben de Dynamische AF aanstaan; Dan kan de camera nog steeds een ander scherpstelpunt kiezen!
- AF Lock-on Tijdsduur: Dit is de tijd die de camera wacht tot een nieuw focuspunt wordt gekozen (Lang, Normaal, Kort, Uit). Op een D90 is dat effectief volgens mij altijd 'uit'.
- Selectie scherpstelpunten: Dit kun je op een D300(s) beperken tot 11 of 51 scherpstelpunten. Wat ik overigens NIET zeker weet uit mijn hoofd is of de camera bij beperking van de selectie tot 11 scherpstelpunten de overige scherpstelpunten bij Dynamisch AF veld nog zal gebruiken.
- AF-ON knop en functioneel gedrag (overigens kan dit wel op een D90 met een klein trucje).

Dit alles natuurlijk in combinatie met AF-C en AF-S (AF-A zou ik niet gebruiken als je echt controle wilt over je AF). De guides van Thom Hogan bieden wat dat betreft ook wat meer houvast dan de handleiding.

Bij de meeste mensen die ik ken die problemen hadden met AF op een D300(s), waren de meesten zich niet bewust van deze instellingen en mogelijkheden. Dat leidde er soms toe dat ze bijv. een enkel scherpstelpunt dachten te selecteren terwijl de camera eigenlijk op Dynamisch Veld stond en vrolijk omliggende scherpstelpunten koos en de focus dus net 'erlangs' zat. Als deze opties op een D7000 ook aanwezig zijn kan ik me soortgelijke problemen voorstellen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen AF problemen zijn met de D7000, maar zoiets kun je makkelijk verwarren met AF problemen.

Het AF systeem van de D300(s) en D700 is in ieder geval erg goed, maar vergt wel enige oefening en kennis om er een optimaal resultaat mee te halen. Wat dat betreft zou het misschien een interessant experiment zijn om iemand die goed bekend is met het 51 punts AF systeem eens een D7000 te laten proberen om te kijken of de problemen dan ook te constateren zijn.

PS: Ik ken overigens een professioneel fotograaf die wel ervaring heeft met de meer geavanceerde AF systemen. Hij heeft tegenwoordig ook een D7000 maar is daar zeer lovend over, ik heb hem nog niet gehoord over problemen met de AF. Ik zal dat binnenkort nog wel eens vragen.

PPS: En natuurlijk is er nog de back/frontfocus-correctie, maar die heeft de D7000 ook aan boord.
Laatst gewijzigd door ReneG op do okt 06 2011 1:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

John'47
Forumlid
Forumlid

ongemak met d7000.

Bericht door John'47 » do okt 06 2011 11:05 am

Eens met Peter

Ik vind het erg jammer als er op dit forum soms een toon gebruikt wordt waar ik me slecht bij op mijn gemak voel.
Oordelend, soms zelfs ruzie-achtig.
Het is net zo effectief om de eigen mening stevig neer te zetten door een argumentatie op te zetten.
Hierbij is het aanvallen (of erger) van anderen overbodig.
Dan zal iedereen hier met plezier kunnen lezen, terwijl ik dat nu betwijfel.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » do okt 06 2011 1:03 pm

sjoppen schreef:Ik weet niet hoe de D90 zich verhoud tot de d7000 maar ik kwam er met mijn D90 ook pas achter hoe klein het scherpstel gebied is toen ik mijn 35mm 1.8 lens voor het eerst vol (bijna) open ging gebruiken. Het is gewoon precies het allerkleinste blokje tussen die grote haken. En dat is best lastig. :oops:
maar dit is toch in te stellen? Op de D90 kan het middelste scherpstelgebied vergroot worden, of wordt daarmee het resultaat dramatischer?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Peter-koi

Bericht door Peter-koi » do okt 06 2011 1:15 pm

En dan krijg je dit geruzie omdat ik alleen maar vroeg of het verstandig is om mijn d5000 om te ruilen voor een d7000.
Omdat ik dacht de d7000 sneller was,groter scherm heeft, hogere iso,meer scherpstelpunten enzovoort.
En dat ik er vogels mee probeer te fotograferen,en toen werd het een heel lang antwoord (geruzie).

Groet Peter.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do okt 06 2011 1:40 pm

'Ruzie' is een groot woord, zo beschouwen we het absoluut niet.

Zie het maar als een 'storm in een glas water' :wink:

george013

Bericht door george013 » do okt 06 2011 1:45 pm

Peter-koi schreef:En dan krijg je dit geruzie omdat ik alleen maar vroeg of het verstandig is om mijn d5000 om te ruilen voor een d7000.
Omdat ik dacht de d7000 sneller was,groter scherm heeft, hogere iso,meer scherpstelpunten enzovoort.
En dat ik er vogels mee probeer te fotograferen,en toen werd het een heel lang antwoord (geruzie).

Groet Peter.
Ik heb geen ruzie.
Je hebt 2 groepen D7000 gebruikers: 1 die tot volle tevredenheid foto's maakt en 1 die dat niet doet.
Zal er binnen die laatste groep best wel een fout toestel zitten, kan altijd, maar het gaat er bij mij niet in dat alle toestellen in die groep fout zijn. Van de klagers komt te weinig info hoe en wat ze doen. Dat probeer ik boven tafel te krijgen. En ook anderen proberen dat.

Als ik jou was, gewoon kopen die D7000. Schijnt perfect aan te sluiten op wat jij ermee wilt.
Mocht je pech hebben, je hebt garantie en over de garantie-afhandeling heb ik nog geen fout woord gehoord.
George

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid

Bericht door Apenstaartjes » do okt 06 2011 1:49 pm

Hoi Peter Koi, inderdaad je hebt gelijk, het antwoord is ja de D7000 is echt een stap beter, het is een geweldige camera die echt mooie platen kan trekken en ook weer gewenning nodig heeft, laat je niet afschrikken door de problemen die sommige hebben ondervonden, ik ben er van overtuigd na het verhaal van Giso dat mijn camera ook weer goed terugkomt.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » do okt 06 2011 3:49 pm

D7000... ben er meer dan tevreden mee. Begin wat opstartproblemen. Had wat vage vlekjes op foto's (kosteloos verholpen), maar voor mij, voor nu, meest geschikt. Geen enkel 'vreemd' iets tegengekomen. Gewoon lekker de tijd genomen - neem nog steeds de tijd... - om de camera eigen te maken.
Scheelt veel mis-ge-foto wat scherpte en belichting betreft. En.. alles in NEF.
Groet, Jeroen

Peter-koi

Bericht door Peter-koi » do okt 06 2011 6:34 pm

Bedankt heren voor deze discussie,als ik uit gespaard ben weet ik dat ik hem gewoon kan kopen. :)

Groet Peter.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » do okt 06 2011 6:40 pm

Yep :mryellow:

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » di okt 11 2011 4:51 pm

@ apenstaartje (@@)

Heb je al iets vernomen van NSP over je camera.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”