(Her)bewerken van foto's van forumleden

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Bericht door Léon Obers » ma apr 09 2012 11:01 pm

Tuihanti schreef: @Leon
Het recht om rechterlijke stappen te ondernemen heb je niet altijd. Dat is een kleine nuance.
Stel je bent het niet eens met de partnerkeuze van je dochter. Als ze 18 is geweest kun je er niet mee naar de rechterlijke macht. Helaas. Dat licht in de wet besloten dat zij het recht heeft op haar eigen partner keuze. Dus dat kan niet altijd.
Je hebt altijd het recht om rechterlijke stappen te ondernemen. Het ligt er maar net aan welke argumenten dat je aandraagt om tegen een huwelijk te zijn. Er kunnen andere wettelijke regels zijn die een huwelijk in de weg staan en zwaarder wegen dan de rechten die mijn dochter heeft als ze 18 is. Stel er is sprake van een gedwongen of een schijnhuwelijk, en ik kan dat aantonen, heb ik recht om dat aan te vechten.
Hier een uitspraak van een niet rechtsgeldig huwelijk inzake een huwelijk door een imam voltrokken: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AF8830" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar zoals bij elke rechtszaak, het heeft weinig zin een rechtszaak aan te spannen als er geen kans is dat het recht aan jouw kant staat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma apr 09 2012 11:03 pm

Kijk niet alleen naar de wet zelf maar ook naar de zin van de wet. :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 09 2012 11:17 pm

Schieten we het doel van dit draadje niet een beetje ver voorbij als we het over wetboeken en zo gaan hebben? Dat is toch helemaal niet aan de orde hier? :shock:

En ook de mogelijke schade die je zou kunnen leiden als iemand een bewerking van een foto van je plaatst. Het moet wat mij betreft niet gekker worden! Wat voor schade kan je daar nou als persoon van ondervinden. En als er al schade zou zijn, is die dan groter dan wat men in woorden zou kunnen doen?

Kunnen we niet gewoon terug naar de simpele vraag of men het een probleem vindt als er aan foto's gesleuteld wordt? Of er iets veranderd moet worden aan de forumregels. En of er eventueel iets moet komen waarmee je kan aangeven dat je gesleutel aan je foto's niet op prijs stelt. Dat lijkt mij voldoende, toch?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » ma apr 09 2012 11:33 pm

Dit is maar een forum voor hobbyisten!
Heeu euh, wel ff het beste forum van de beste club. :mrgreen:

Wat je schrijft is precies wat ik zeg.
Iedereen moet alles kunnen tot een ander zegt dat die het niet waardeert.
Waarom?

Voorbeeld: Mijn auto is kapot. Ik denk dat je wel aardig bent dus leen ik ff jouw auto. Als je niet wilt dat ik je auto leen moet je dat maar zeggen. Als je niets zegt dan geef je dus toestemming!!
Dat is een beetje hoe hier, naar mijn mening, wordt geredeneerd. Die redenatie klopt, wat mij betreft, van geen kant.

Of dat nu een foto is of een auto is om het even. Het gaat om een principe.
Het principe dat je niet aan andermans spullen zit voordat je toestemming hebt.
Dat vind ik niet meer dan normaal.
Of dat nu een auto, een foto, een aansteker of wat dan ook is doet niet ter zake.
Beheers je zelf. Een stukje zelfdiscipline.

Ik heb nu een prangende vraag. Waarom wil men niet vragen? Wat is het probleem?

Klopt de zin der wet is een gegeven. Artikel 25, als verwijzing, in artikel 15a ook.
Citeren is iets anders dan hier gebeurt. Citeren is een geheel of deel van een kunstwerk weergeven als voorbeeld van b.v. een argument. Een veranderd kunstwerk anders dan vergroten/verkleinen is geen citeren maar eigen maken. Dan is het meer parafraseren. Laat het zelfde in de kern zien maar, toch weer anders. Bron: Dikke van Dale.

De gehele wet staat in de zin van de bescherming van andermans werken. Dat lijkt me evident.
Niet om het makkelijker te maken met andermans werk bezig te gaan.

Ik snap ook wel dat het leuk is om mij een discussie te ontlokken. :lol:
Ik vind het zelf ook wel leuk. Dat zet je aan het denken en daar is niets mis mee. :)

Heb respect voor een ander en respect komt van zelf terug.
Heb geen respect voor anderen en anderen zullen je niet respecteren.
Dat werkt wel zo. :wink:

@Parick,
Dat zou voldoende kunnen zijn ware het niet dat discusseren hier over ook wel weer leuk is op zo'n regenachtige dag. :mryellow:

a90
Forumlid
Forumlid

(Her)bewerken van foto's van forumleden

Bericht door a90 » ma apr 09 2012 11:55 pm

Dicipline, respect, zelfbeheersing, wetboek van strafrecht, dikke van Dale allemaal in een enkele post in een verder heilloos draadje over geknakte ego's en betweterige moralisten.

Er komt nogal wat bij kijken op het NCN forum tegenwoordig.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 10 2012 12:02 am

Patrick schreef:Schieten we het doel van dit draadje niet een beetje ver voorbij als we het over wetboeken en zo gaan hebben?
......
Kunnen we niet gewoon terug naar de simpele vraag of men het een probleem vindt als er aan foto's gesleuteld wordt? Of er iets veranderd moet worden aan de forumregels. En of er eventueel iets moet komen waarmee je kan aangeven dat je gesleutel aan je foto's niet op prijs stelt. Dat lijkt mij voldoende, toch?
Dat lijkt mij ook meer dan voldoende als de zelfregulering die IMO nu ook al werkt al niet voldoende zou zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di apr 10 2012 12:03 am

Patrick schreef:Schieten we het doel van dit draadje niet een beetje ver voorbij als we het over wetboeken en zo gaan hebben? Dat is toch helemaal niet aan de orde hier? :shock:

En ook de mogelijke schade die je zou kunnen leiden als iemand een bewerking van een foto van je plaatst. Het moet wat mij betreft niet gekker worden! Wat voor schade kan je daar nou als persoon van ondervinden. En als er al schade zou zijn, is die dan groter dan wat men in woorden zou kunnen doen?

+1

GdP

Bericht door GdP » di apr 10 2012 12:07 am

Tuihanti schreef:@Parick,
Dat zou voldoende kunnen zijn ware het niet dat discusseren hier over ook wel weer leuk is op zo'n regenachtige dag. :mryellow:
Hier komt de aap uit de mouw! :D

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di apr 10 2012 12:28 am

GdP schreef: Hier komt de aap uit de mouw! :D
Maak daar een foto van. :mrgreen: En daarmee zijn we op pagina 6.

Steven

Bericht door Steven » di apr 10 2012 10:20 am

Ik verbaas me wederom weer over het niveau, aan de ene kant hogere wetenschap over ons rechtssysteem en aan de andere kant het totale gebrek aan inlevingsvermogen en respect voor diegenen die een naar gevoel hebben als hun foto ongevraagt een goed bedoelde behandeling krijgt. Niet iedereen is bij machten om daar publiekelijk op te reageren. En als ze over de drempel zijn daar ook weer commentaar op te krijgen.

Ik begrijp echt niet dat sommigen het hier vanzelfsprekend vinden dat als je een foto plaatst je maar moet verwachten en accepteren dat een ieder die zich geroepen voelt naar eigen inzicht even wat "verbeteringen" aan mag brengen. Nee geen commentaar als: "Houd voortaan rekening met de regel van derden" of "wellicht stond je witbalans verkeerd, was dit je bedoeling?" Nee hoor gewoon versnijden die foto en stel die witbalans maar bij want het forum is een te traag medium om het met woorden te duiden en eventueel te vragen of je een voorbeeld ter ondersteuning kunt plaatsen.

Ik wil niet dat mijn foto's ongevraagt onder handen worden genomen, maar ben mondig genoeg om dit kenbaar te maken mocht dit gebeuren, vele anderen zijn dat niet. Ik ben dit draadje dus niet gestart vanwege een regenbui maar om de NCN en daarmee het forum en al haar leden onder aandacht te brengen dat er leden zijn die het niet fijn vinden en er vanuit dat oogpunt met een simpele toevoeging onder de AvA een drempel voor anderen word weggenomen. Je kunt het muggenziften noemen, of dat ik niets beters te doen had op een regenachtige dag, ik zelf noem het liever constructief denken over een functie die fotoforums meer hebben. Een functie die vast voor velen als onnodig of zelfs belachelijk word gezien maar voor anderen fijn of zelfs een opluchting kan zijn.

Verder zou ik het als TS op prijs stellen als we dit nog steeds serieus zouden behandelen. Vind je het belachelijk en heb je geen constructief commentaar dan is er in het "café" vast nog wel een barkruk vrij om onder het genot van een virtueel pilsje er met gelijkgestelden over na te drinken/tafelen :mrgreen:

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di apr 10 2012 10:47 am

Steven schreef:Ik verbaas me wederom weer over het niveau, aan de ene kant hogere wetenschap over ons rechtssysteem en aan de andere kant het totale gebrek aan inlevingsvermogen en respect voor diegenen die een naar gevoel hebben als hun foto ongevraagt een goed bedoelde behandeling krijgt. Niet iedereen is bij machten om daar publiekelijk op te reageren. En als ze over de drempel zijn daar ook weer commentaar op te krijgen.

Ik begrijp echt niet dat sommigen het hier vanzelfsprekend vinden dat als je een foto plaatst je maar moet verwachten en accepteren dat een ieder die zich geroepen voelt naar eigen inzicht even wat "verbeteringen" aan mag brengen. Nee geen commentaar als: "Houd voortaan rekening met de regel van derden" of "wellicht stond je witbalans verkeerd, was dit je bedoeling?" Nee hoor gewoon versnijden die foto en stel die witbalans maar bij want het forum is een te traag medium om het met woorden te duiden en eventueel te vragen of je een voorbeeld ter ondersteuning kunt plaatsen.

Ik wil niet dat mijn foto's ongevraagt onder handen worden genomen, maar ben mondig genoeg om dit kenbaar te maken mocht dit gebeuren, vele anderen zijn dat niet. Ik ben dit draadje dus niet gestart vanwege een regenbui maar om de NCN en daarmee het forum en al haar leden onder aandacht te brengen dat er leden zijn die het niet fijn vinden en er vanuit dat oogpunt met een simpele toevoeging onder de AvA een drempel voor anderen word weggenomen. Je kunt het muggenziften noemen, of dat ik niets beters te doen had op een regenachtige dag, ik zelf noem het liever constructief denken over een functie die fotoforums meer hebben. Een functie die vast voor velen als onnodig of zelfs belachelijk word gezien maar voor anderen fijn of zelfs een opluchting kan zijn.

Verder zou ik het als TS op prijs stellen als we dit nog steeds serieus zouden behandelen. Vind je het belachelijk en heb je geen constructief commentaar dan is er in het "café" vast nog wel een barkruk vrij om onder het genot van een virtueel pilsje er met gelijkgestelden over na te drinken/tafelen :mrgreen:
Ik begrijp best wat je hier bedoelt en ben het ook eens met jouw voorstel, Maar...
Als je vraagt: "Wat is jullie mening?" Moet je je niet verwonderen dat ook mensen die er anders over denken hierop reageren.
En een voorstel belachelijk vinden is ook een mening. Iets anders als een voorstel belachelijk maken. Toch?
Als je om een mening vraagt, moet je ook iedereen de kans geven om te reageren. En een beetje humor vind ik ook niet verkeerd.
Zeker als daarin ook nog een mening over het onderwerp is verpakt zoals de opmerking over het slechte weer.
Als ik goed lees, heb je bijval voldoende gevonden om gerealiseerd te krijgen dat er iets geregeld gaat worden.
Met de beste bedoeling. Hasselbox

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di apr 10 2012 10:54 am

Topic ietwat geschoond, berichten over puur de pagina nummering en weervoorspelling verwijderd.
Inhoudelijke reacties zijn gewoon blijven staan

Het +1 gedoe begrijp ik nog steeds niet, dat terzijde.

Steven

Bericht door Steven » di apr 10 2012 11:30 am

@Hasselbox

Uiteraard wil ik ieders mening horen :wink2: ook van degenen die het onzin vinden.

@Peter

+1 is eigenlijk ontstaan sinds Google+ het is niets meer dan "Turbotaal" of afkorting voor "Ik deel deze mening" of "ben het hier mee eens"

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di apr 10 2012 11:46 am

Wel Steven ik zou jouw bijdrage met een +1 moeten waarderen.
Vaak worden respect en beleefdheid uit het oog verloren en opgeofferd aan effiecientie en snelheid.
Maar waarom niet even vragen of je naar jouw mening een verbetering mag laten zien?
Ondertussen kan je de verbeterde versie op je eigen PC of Mac klaarmaken en bij groen licht kan je ze plaatsen.
Mag toch geen enkel probleem zijn toch.
Ik merk dat velen het al moeilijk vinden om foto's te plaatsen vanwege de kritiek die zou kunnen komen.
Als er dan nog met je foto's gerommeld wordt van dit had je beter of anders moeten doen, kan dat wel eens pijnlijk over komen.
Niet iedereen is in staat om zo voor zichzelf op te komen en tegen de stroom in te roeien.
Als je wil dat er met jouw foto's gerommeld wordt, zet dat er dan gewoon bij: Verbeteringen toegestaan.
Staat dit er niet bij vraag dan eerst toestemming aan de poster.
En soms moet ik inderdaad erkennen dat die bewerkingen echt wel een toegevoegde waarde hebben.
Maar laat dit aan de plaatser van die foto's over om het wel of niet te willen.
Ik denk dat we hiermee een stukje beleefdheid terugkrijgen die vaak overal op fora zo ver te zoeken is.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » di apr 10 2012 11:54 am

Interessante discussie en ik heb op verschillende fora ook verschillende oplossingen voorbij zien komen. Als fotograaf laat je jouw interpretatie zien, jouw visie op het beeld. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ben je niet helemaal zeker van je eigen interpretatie of wil je weten of anderen nog suggesties hebben, dan kan je zelf aangeven dat anderen suggesties mogen doen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook naar een melding onder mijn avatar waarbij je aan kan geven dat leden je foto's mogen bewerken.

Wellicht is het technisch mogelijk om dat per topic aan te geven, maar je kan ook standaard ja of standaard nee kiezen en in het geval en specifiek in een topic aangeven dat leden je foto's wel/niet mogen bewerken. Daarmee geef je dus ZELF aan dat dit een uitzondering op je STANDAARD keuze (die onder je avatar staat) is.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gesloten

Terug naar “Het Forum”