Pagina 5 van 6
Geplaatst: zo jun 17 2007 7:42 pm
door Marten
emdeklerk schreef:
Wil je wel geloven dat ik dat ook niet helemaal begrijp? Zoals je zult begrijpen fotografeer ik zelf analoog. Wat ik weet over digitale fotografie is wat ik her en der lees in de fotobladen, boeken en op internet.
Nu lees ik heel verschillende opgaven over de contrast omvang van digitale camera's. De één zegt dat een digitale camera véééél meer contrast kan weergeven dan een analoge camera met een behoorlijke diafilm, de ander zegt dat digitale camera's nog steeds niet in staat zijn de contrast omvang van een analoge camera te evenaren. Schiet mij dus maar lek...
Maar ik constateer dus evengoed wel dat de luchten op digitale opnamen vaak volledig wit, zo niet uitgebleekt zijn.
Dus als je een donker vliegtuig correct hebt belicht, is je lucht te wit.
Groet, E.M. de Klerk
Volgens mij gaat het hier om het dynamisch bereik:
Daar wordt onder verstaan:
Het dynamisch bereik is de hoeveelheid detail dat zichtbaar is tussen de lichtste delen en de schaduwen in een foto. Een compositie met veel zonlicht en diepe schaduwen heeft een groot dynamisch bereik. Sommige camera's verlagen in deze situaties het contrast om het dynamisch bereik binnen die van de grenzen van de camera te laten vallen. Geen enkele camera en zelfs niet het menselijk oog is echter in staat om het dynamisch bereik van de realiteit te overbruggen en u zult compromissen moeten sluiten.
Het dynamisch bereik van een digitale camera is afhankelijk van de gevoeligheid van de beeldsensor en de bouw van de processor. Een kleuren filmpje heeft een dynamisch bereik van 5 stops, terwijl een zwart-witfilm 9 stops kan overbruggen. Het bereik van een beeldsensor ligt hier tussenin.
Is het dynamisch bereik van de compositie groter dan van de camera, dan moet u kiezen welk deel van de foto belangrijk is en detail moet hebben. U kunt de belichting baseren op de hoge lichten of juist op de schaduw, zodat dat gebied juist belicht is. Dit is mogelijk door gebruik te maken van de Belichtingsvergrendeling (Exposure Lock) op uw camera. Een andere mogelijkheid is om met een invulflits de schaduwen op te lichten en het contrast te verlagen.
bron:
Ik denk dus dat als de luchten niet goed belicht zijn of het vliegtuig niet goed belicht is, de wijze van belichten niet juist is geweest (spot, centrum gericht of kleurenmatrix) of
Dat de verschillen tussen vliegtuig en lucht te groot zijn voor het dynamisch bereik.
Met een kleurenfilm had je dus nog grotere problemen gehad, met een zwart wit film minder grote problemen.
Wat het dynamisch bereik van een diafilm is tov digitaal weet ik niet.
Geplaatst: zo jun 17 2007 7:45 pm
door dragon2
Leuk zeg, dat jij vanuit 't vliegtuig hebt mogen fotograferen! Ken je iemand of wat heb je er voor moeten doen?

Ehm, ik moest eruit springen?
Er waren van de 61 para's maar 3 met een fototoestel (+ video), wel een HELE hoop met alleen video, zoals de para die jij op de foto hebt.
Geplaatst: zo jun 17 2007 7:47 pm
door Marten
2e foto Dragon2 Fantastisch!
2e foto
Geplaatst: zo jun 17 2007 7:51 pm
door noogy
paparazzi schreef:Buiten dat er een paar vlekken op je foto's zitten (op censor of lens?) zien ze er toch prima uit? (okee, ze kunnen wel wat noiseninja of soortgelijk gebruiken, maar dat is afwerking) Al kun je dat zelf 't beste zien natuurlijk, als je de foto's op 100% in photoshop bekijkt. Want 'n verkleind plaatje voor internet kun je ook als het net niet helemaal scherp is, er toch gelikt uit laten zien. Zie bij mezelf bijv. goed de verschillen tussen 2 jaar geleden met de 70-300G en nu met de vr versie. Deze zijn op 100% aanmerkelijk scherper. Maar van die andere kon ik ook mooie scherpe afdrukken laten maken. Alleen zijn ze kwalitatief niet goed genoeg voor de stocksites. En dat is nu gelukkig wel 't geval!
dank je voor je commentaar!
voelde me stiekum wel een beetje klein als je zag wat voor telegeweld daar stond opgesteld langs de airstrip
nog meer mensen met aanvullingen?
gr jeroen
Geplaatst: zo jun 17 2007 7:52 pm
door dragon2
Thnx
Ik had zelf ook zo'n wingsuit aan zoals de beide heren op die foto, uit een Hercules kun je nl zeker met zo'n pak BOVEN het vliegtuig uitkomen. Ik heb er nu alleen een poosje recht achter gevlogen, ivm een ietwat wazige exit (was m'n eerste keer) en de lage vliegsnelheid van 110 knopen. Maar het was COOL

Volgend jaar WEER!
Geplaatst: zo jun 17 2007 8:03 pm
door paparazzi
Jeetje, wat gaaf dat je zelf moest springen en dan nog fotograferen ook! Leuk hoor! Welke kleur parachute had jij? Heb er namelijk nog wel meer op de foto, dus misschien jou ook wel!
voelde me stiekum wel een beetje klein als je zag wat voor telegeweld daar stond opgesteld langs de airstrip
Heb nog 'n foto gemaakt van 'n lens waar dan ook nog ergens heel klein 'n toestelletje op vast zit.

Maar als ik die gasten dan uit de hand met die toeters zie fotograferen, dan vraag ik me toch echt af of daar uberhaupt iets scherps uit kan komen.
Geplaatst: zo jun 17 2007 8:23 pm
door dragon2
paparazzi schreef:Jeetje, wat gaaf dat je zelf moest springen en dan nog fotograferen ook! Leuk hoor! Welke kleur parachute had jij? Heb er namelijk nog wel meer op de foto, dus misschien jou ook wel!
Ik was 1 van de laatsten die landden, ben aan het eind geland (bij de awacs).
mijn chute
Maarreh, als je parafoto's hebt,
er zijn hier een hoop geinteresseerden
Geplaatst: ma jun 18 2007 1:11 pm
door BUG322
Geplaatst: ma jun 18 2007 2:31 pm
door BUG322
Dragon ik heb je foto's op nu.nl gezien echt mooi hoor!!
Groetjes
Geplaatst: ma jun 18 2007 2:41 pm
door dragon2
Thnx

Geplaatst: ma jun 18 2007 5:18 pm
door Skippy
Hallo luitjes, er zitten hele fraaie foto's bij. Complimenten aan iedereen.
Ik kon er helaas niet bij zijn, heb wel wat gemist
Groet
Skippy
Geplaatst: ma jun 18 2007 9:41 pm
door SwederD70
Update'je
Niet te vergeten, “The Bladesâ€. Voor mij ook de eerste keer dat ik ze zag.
Duidelijk merkbaar dat er ex-Red-Arrows Piloten meevlogen!! Of tewel die gasten konder er wel wat van.
Gaf de F-16 wel ff het nakijken! Looping is meestal rond, hij maakte er een vierkante van! Haaks de bocht om.
One Click, One Hit…
Voor de ruisfanaten, wat Ilford HP-3200

Geplaatst: di jun 19 2007 10:28 am
door Jur
Mooie plaatjes Sveder!
Eén opmerking over de titel bij de F18: "Angle of Approach" moet zijn "Angle of Attack" (invalshoek).
Geplaatst: di jun 19 2007 10:53 am
door BUG322
Mooie platen idd
Je hebt een treffer zo te zien
Gek he maar een F16 daarin tegen kan weer een kleiner circeltje draaien maar dat kan hij beter niet doen in de verticaal dus.
Een F18 kan stall fighten maar dat maaakt hem langzaam en een sitting duck Daarintegen een F16 kan als hij in zijn goede snelheid zit meer bochtjes draaien.
En denk ik eerder onbestuurbaar bij lagere snelheid.
Maar ook met vliegtuigen is het zo
Het is niet de vliegtuig maar de man in het vliegtuig.
groetjes
Geplaatst: do jun 21 2007 10:24 pm
door SwederD70
@BUG322 een van de weinige treffers...van de wat zal het zijn 12 kruisingen die de verschillende teams totaal gemaakt hebben heb ik er maar 2 a 3 geslaagde. (Ik heb de kruising van PdF 0.35sec later als dat jij hem hebt genomen en hier hebt geplaatst).
@Jur
Ik zat er nog aan te denken om het AoA te noemen maar ik vond het eigenlijk een beetje rare benaming bij nader nadenken. AoA zie ik meer als je je toestel met de neus naar beneden laat wijzen. De getoonde stand doet mij meer aan een landing denken.
Maar ik ben inmiddels overtuigt...moet idd AoA zijn...
Met nik Color Efex Pro 2.0-filters kun je best leuke effecten krijgen!
De Hawker Hunters!
Hier nog een quote die ik gelezen heb, dan besef je pas dat we door het oog van de naald zijn gekropen…
“Er staat een video op Youtube waarop je zowel de birdhit als de latere flame-out kunt zien:
http://www.youtube.com/watch?v=avYE6T2FNIM&NR=1
Na de show zijn we nog even langs de stand van 313Sq gelopen, en hebben daar nog even nagepraat over het incident.
De mensen daar wisten ons te vertellen dat de piloot, met ruim 3000 uur op de F-16 een van de meest ervaren mensen binnen het squadron was, en hij tot 3x toe heeft overwogen om te ejecten.
Volgens hun was elke andere piloot binnen het squadron na de tweede flame-out gesprongen.
Als dit was gebeurd, dan was verder de show voor het hele weekend afgelast, nu misten we alleen de airpower demo en de flyby van de B-52.
Deze laatste was al in de buurt, en heeft een half uur rondjes gedraaid boven Nederland voordat hij clearance kreeg voor een direct approach op Geilenkirchen.
Dit hoorden we gisteren van een van de bemanningsleden van de B-52.
Hij zou direct na de mass-takeoff van de F-16's een flyby doen, maar door de birdhit ging Volkel anderhalf uur "black", en mochten er dus geen vliegtuigen in de buurt van het veld komen.â€
“Wat de F-16 op Volkel betreft, hij kreeg nog een flameout toen hij downwind vloog, en verloor daarna zeer veel hoogte, die hij slechts met grote moeite weer terugwon.
Hij heeft ook het hele stuk zo'n beetje op max AoA gevlogen, wat ook wel aangaf dat het niet van harte ging.
Volgens de mensen van 313 die ik gesproken heb, heeft hij 3x met zijn handen al aan de eject handle gezeten, dus niet alleen overwogen om te springen, hij was er klaar voor.â€
