Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Officiele reactie Nikon op vuile D600 sensor

Bericht door Mieke53 » zo feb 24 2013 7:52 pm

Hoi Lock,

Naam is Mieke, nickname noortje53(ik luister naar allebei :wink: )
Morgen eerst even Saturn bellen hoe ze hier mee omgaan.
Ik heb gelukkig geen kolenschoppen :D en heb nu de D80 dus ben ik aan gewend.
Ik weet van de upgrade naar FF lenzen, ben al aardig op weg met 105mm macro, 85 portret, en 50mm 1.8. Heb nog een oudje 135mm(1977) en hoop nog een keer een 14-24 van Nikon te scoren voor een mooie prijs. Maar de vraagprijzen liggen mij te hoog, meer dan 2/3 van de nieuwprijs geef ik niet.
Daarbij: met die 600 kan ik nog wel instellen voor DX waardoor mijn Tokina 12-24 nog even kan. Noodgreep, maar wel een dijk van een lens.

Brrrrrrrrrrrr, was net van de D600-koorts af, hij stijgt weer! :?

oud0001

Bericht door oud0001 » zo feb 24 2013 8:08 pm

lock schreef:
noortje53 schreef:Maar ik ben behoorlijk huiverig voor de problemen die ik steeds hoor en nu zeker met de uiteenzetting hierboven dat de klachten ook verderop in het gebruik kunnen ontstaan.....

Moedig dat Chris het aandurft, Nu ik nog......
Noortje, of is het nou Mieke, ik zou je hetzelfde advies geven als Sato: gewoon doen. Je kunt eventueel met Saturn overleggen wat het beleid is als het een stofnest blijkt te zijn. Maar zelfs als ze zeggen ruilen of repareren, dan heb je op nu veel meer kans om er goed vanaf te komen dan voor de mededeling van Nikon. Want het verschil tussen voor en na de mededeling is eenvoudig dat ze toegeven dat er problemen (kunnen) zijn. Voorheen ontkenden ze formeel het probleem.
Hoe ze het oplossen is vers 2. Ze zijn vanuit het gegeven van de service call gewoon verplicht om te handelen. Dat maakt een coulante opstelling van Saturn ook veel realistischer, want Nikon loopt niets meer te ontkennen.

Ik zou het dus niet laten. Als de D600 oké is dan is het een fijne camera. Tenzij je kolenschoppen aan je armen hebt...dan is de d600 te klein. Denk je er wel goed overna dat je Fx moet voorzien van andere lenzen dan een Dx ? Ach, dat weet jij vast wel... :wink:

lock
Hier zeg je zelf "gewoon doen" terwijl je weet dat je een foute kun tegen komen. :?:
Tja dan moet je achteraf niet zeuren natuurlijk. Je kiest er voor.
Voor mij is dat onbegrijpelijk.
Ik zou het niet durven te adviseren aan anderen als het mis kan gaan.

Iedereen mag en moet zelf de eigen keuzes maken. Vele D600 camera's mankeert niets aan. Dat is ook een feit.
Maar iets kopen waarbij ik weet dat het verkeert kan gaan is iets wat ik nooit zelf zou doen en zeker een ander niet zal adviseren..

P.S. ik spreek hier ook gewoon als LID en niet als regiocoördinator. Staat er helemaal los van.
Als regiocoördinator spreek ik enkel in het subforum clubactiviteiten.

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » zo feb 24 2013 8:10 pm

Je gelooft het vas tniet, maar zelfs ik heb even overwogen een d600 voordie prijs bij Saturn te bestellen. :D

Maar ik wacht toch maar even deze juridische strijd met KE (en Nikon) af. :frown:

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JanJacob » zo feb 24 2013 8:14 pm

Ik heb het risico wel genomen en inmiddels wat vlekjes (na 700 foto`s). Ik zou de d600 niet aan mensen adviseren aan mensen die bang zijn om hun sensor te reinigen. Zelf zit ik er niet mee en stuur hem tzt wel naar Nikon.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » zo feb 24 2013 8:16 pm

Tuihanti schreef: Hier zeg je zelf "gewoon doen" terwijl je weet dat je een foute kun tegen komen. :?:
Tja dan moet je achteraf niet zeuren natuurlijk. Je kiest er voor.
Voor mij is dat onbegrijpelijk.
Ik zou het niet durven te adviseren aan anderen als het mis kan gaan.
Mieke is verstandig genoeg om te begrijpen dat ook zij nog altijd de kans loopt een stofzak met krassen te krijgen.
Het is dus een kwestie van kans. Aangezien je nu meer houvast hebt als het toch mis gaat, vind ik niet dat je iemand een negatief advies moet geven.

Maar je hoeft het ook niet met mij eens te zijn ...

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » zo feb 24 2013 8:17 pm

JanJacob schreef:Ik heb het risico wel genomen en inmiddels wat vlekjes (na 700 foto`s). Ik zou de d600 niet aan mensen adviseren aan mensen die bang zijn om hun sensor te reinigen. Zelf zit ik er niet mee en stuur hem tzt wel naar Nikon.
Wat is 'wat'? Heb je een fotootje ervan ? Ik ben inmiddels een meester in het tellen van "sensorsproeten" :P

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » zo feb 24 2013 8:26 pm

Mensen, bang om de sensor te reinigen ben ik niet. Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen af en toe je sensor reinigen omdat ik zelf stof heb geproduceerd of omdat het gaat om continu terugkerend stof, olie, of harde, scherpe zaken, die op de lens terug komen buiten mijn schuld om.
Ik heb net Saturn even gemaild hoe ze omgaan met de bestaande klachten.
Word vervolgd.

Groet, Mieke

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JanJacob » zo feb 24 2013 8:29 pm

lock schreef:
JanJacob schreef:Ik heb het risico wel genomen en inmiddels wat vlekjes (na 700 foto`s). Ik zou de d600 niet aan mensen adviseren aan mensen die bang zijn om hun sensor te reinigen. Zelf zit ik er niet mee en stuur hem tzt wel naar Nikon.
Wat is 'wat'? Heb je een fotootje ervan ? Ik ben inmiddels een meester in het tellen van "sensorsproeten" :P
:mrgreen:
Ik heb alleen een testfoto genomen en daarna weggedaan, daarop verschenen vier van die halfdoorzichtige olievlekjes. In de praktijk ben ik ze nog niet tegengekomen.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » zo feb 24 2013 9:33 pm

Interessant?

I waited about 6 weeks since I last called Nikon when I was told they were aware of the dust/oil issue in the D600 and waiting to hear from Nikon Tokyo. So today, I called back to ask for an update.

The gentleman I spoke with was very polite and helpful and gave me some good information once again (I believe it was the same person I spoke with the first time).

These are the points he made which may be useful for other people experiencing the same issue or think of buying a new D600:

Nikon Tokyo have a solution in the works which will involve fitting new parts into the camera to solve the issue
The fix will be coming 'soon' but I was told I should still send my camera in to be cleaned in the meantime for a quick turnaround of just several days
They are not oil spots we are seeing but lubricant/debris coming off the mirror box
The interim cleaning will involve not just the sensor but also the source of the lubricant
Nikon are paying for the postage by sending me out a barcode to put on the box so I can send it in for the cleaning
A high proportion of d600's are experiencing this problem.

Staat hier te lezen: http://forums.dpreview.com/forums/post/50354207" onclick="window.open(this.href);return false;

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » zo feb 24 2013 9:39 pm

CaptainHook schreef:
Hasselbox schreef: ...
Is er dan niet sprake van misleidende reclame? Daarin wordt de D600 toch als een top product omschreven. :?
Haha, 'misleidende reclame'? Vrijwel alle reclame is misleidend en in meer of mindere mate bezijden de waarheid... Dus tja... :twisted:
Keep on dreaming. :mryellow:
In meer of mindere mate idd. Dus tja... :twisted:

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » zo feb 24 2013 10:00 pm

Hasselbox schreef:Interessant?

Staat hier te lezen: http://forums.dpreview.com/forums/post/50354207" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat denk je zelf? :wink2:
Dat bericht is drie maanden oud...

Edit: Lock heeft daar op pagina 5 ook nog een bericht geplaatst zie ik net.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo feb 24 2013 10:19 pm

Leuke link, dat na 3 maanden nog doorgaat:

Iemand die suggereert dat Nikon D600 een experiment is, op naar de D610! :)
The Thailand factory is now busy producing D7100 (or D7200) for its looming launch. D600 was a nice experiment, Nikon learned few things. Hopefully D610 will be better.
http://forums.dpreview.com/forums/post/50871520" onclick="window.open(this.href);return false;
De nieuw gemaakte exemplaren hebben het probleem niet, maar die zijn niet te herkennen want serienummers worden "random" gemaakt. Yes, right... :roll: Dat is dan een politiek correcte verkoper geweest:
I just spoke with a Nikon Representative. I quoted your statement about the new parts being installed soon to fix this issue. He said that the new parts were now being installed on the new D600's being made. I asked how I could tell if the camera I was going to purchase had the new parts installed. He stated that there is no way to tell which camera's had the new parts installed. I asked if I could tell by Serial Number. He stated that their Serial Numbers are randomly generated and there is no way to tell if a camera has the new parts installed or not. I asked if I ordered a camera instead of buying what a camera store has in stock, if I would receive a camera with the new parts installed. He stated "I would assume so."
http://forums.dpreview.com/forums/post/50869736" onclick="window.open(this.href);return false;
En het advies om geduld te hebben :egeek:
Dig up the posts about the same issue with d7000. I didn't have any issues, but a lot of folks did. I read some folks that had the mirror box replaced, but it took awhile and most if not all of the oil posts went away either from being fixed, or the excess lubricant finally ran out.

Just my opinion, but this will follow the same cycle and there will be wailing and nashing of teeth until it does.
http://forums.dpreview.com/forums/post/50872743" onclick="window.open(this.href);return false;

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » zo feb 24 2013 10:35 pm

Het hele internet staat onderhand vol met wilde indianen verhalen die zogenaamd uit de mond van iemand die voor Nikon werkt komen.

Las net nog in een nieuw bericht dat de D600 niet meer gefixt gaat worden maar dat Nikon met een D600s gaat komen waarbij de problemen opgelost zullen zijn, Dit omdat typenummer D600 nu bij iedereen te boek zou staan als een camera die je vooral niet moet kopen.

Wilde indianen verhalen zoals ik al zij.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » zo feb 24 2013 11:54 pm

Hasselbox schreef:Interessant?

I waited about 6 weeks since I last called Nikon when I was told they were aware of the dust/oil issue in the D600 and waiting to hear from Nikon Tokyo. So today, I called back to ask for an update.
Niet echt. De brave man stelt dat drie maanden geleden het probleem aan het spiegelmechanisme lag. Tja, dat was toen hot topic op internet...

In december ontving ik zelf een email van Nikon waarin ze overduidelijk stelden geen idee te hebben waar het vandaan kwam. Werd vervolgd....

Vier weken geleden stelde hij :
"I was told that a fix wasn't ready yet but would soon be coming." Nu is er ineens geen oplossing.

Twee dagen geleden had hij weer kontakt met Nikon (http://forums.dpreview.com/forums/post/50906978), en nu ineens is het de sluiter...
De laatste meldingen van gore sensors icm hardware ging over sluiters. Dus is het de sluiter ??

Zonder hem tot leugenaar te bombarderen, zou ik ik toch zijn verhaal met een korreltje zout nemen. Iets teveel met de wind mee gepraat...

Starred

Bericht door Starred » ma feb 25 2013 3:03 pm

Ik zie de D600 los niet meer staan bij Saturn

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”