Nieuw: D60 digitale spiegelreflexcamera
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beetje kort door de bocht wellicht Tammo. Als je een camera koopt zonder die belichtingsprogramma's, en het blijkt toch niets voor je te zijn, dan heb je een camera waar je niets aan hebt. Juist een camera kopen waar je de keuze hebt is voor beginners absoluut aan te raden! En de D60 is daar een prima camera in, maar ook de D40 en D80 (iets minder Jip-en-Janneke interface) natuurlijk.
Al gebruik ik zelf die pretstand nooit (en nu helemaal niet meer nu ik naar een D200 ben overgestapt), ik zie er wel de voordelen van in. Ze doen namelijk meer dan alleen je sluitertijd en diafragma instellen! Zo zal de portretstand vast wel een kleurruimte kiezen die past bij portretten (I volgens mij) en nog een hoop meer dingen die ik echt niet steeds aanpas als ik het handmatig doe!
Al gebruik ik zelf die pretstand nooit (en nu helemaal niet meer nu ik naar een D200 ben overgestapt), ik zie er wel de voordelen van in. Ze doen namelijk meer dan alleen je sluitertijd en diafragma instellen! Zo zal de portretstand vast wel een kleurruimte kiezen die past bij portretten (I volgens mij) en nog een hoop meer dingen die ik echt niet steeds aanpas als ik het handmatig doe!
Patrick,
Het gaat mij vooral om het automatisme van die programma's. Zoals je zegt kun je zelf een bepaalde instelling vergeten. Maar als het goed is dan weet je het dan ook. En daar leer je van. Als je als nieuweling b.v de portretstand gebruikt en je weet niet wat de camera doet, dan ben je na een half jaar nog niets wijzer. Je kunt een mooie foto maken, maar het hoe en waarom is dan vaak niet bekend. Van daar mijn pleidooi om die basiskennis op te doen aan het begin van de rit. En vandaar uit keuzes te maken.
Tammo
Het gaat mij vooral om het automatisme van die programma's. Zoals je zegt kun je zelf een bepaalde instelling vergeten. Maar als het goed is dan weet je het dan ook. En daar leer je van. Als je als nieuweling b.v de portretstand gebruikt en je weet niet wat de camera doet, dan ben je na een half jaar nog niets wijzer. Je kunt een mooie foto maken, maar het hoe en waarom is dan vaak niet bekend. Van daar mijn pleidooi om die basiskennis op te doen aan het begin van de rit. En vandaar uit keuzes te maken.
Tammo
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je HOEFT het natuurlijk niet te gebruiken. En eerlijk gezegd verbaast het me niets dat niet iedereen perse alles zelf wil instellen. Een hoop mensen willen gewoon mooie plaatjes schieten van leuke momenten. En als je daar die pretstand voor gebruiken wilt en je bent er tevreden mee, prachtig toch!
Maar als het bij jou werkt om een camera te kopen die het niet heeft, en dat het jou geholpen/gedwongen heeft in de goede richting, dan is dat natuurlijk prachtig. Ik persoonlijk had het niet nodig; ik ben gewoon te stoer en eigenwijs om het aan zo'n ding over te laten.
Maar als het bij jou werkt om een camera te kopen die het niet heeft, en dat het jou geholpen/gedwongen heeft in de goede richting, dan is dat natuurlijk prachtig. Ik persoonlijk had het niet nodig; ik ben gewoon te stoer en eigenwijs om het aan zo'n ding over te laten.

- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
"Jongens" luister:
Ik heb mij laten vertellen dat de D60(vind ik zelf ook erg lauw op gereageerd worden) aardig met de D80 vergeleken kan worden.
Echter: de bediening voor de D60 zul je meer in het menu moeten doen.
De D80 heeft al die mogelijkheden op zijn camera zitten.
D60 heeft alleen als extra: stofverwijdering en EXPEED beeldverwerking
(wat de D80 weer niet heeft)
Bedieningsgemak is dus ook belangrijk.
Barst los of jullie het er mee eens zijn.
Leer ik weer van.
Ik heb mij laten vertellen dat de D60(vind ik zelf ook erg lauw op gereageerd worden) aardig met de D80 vergeleken kan worden.
Echter: de bediening voor de D60 zul je meer in het menu moeten doen.
De D80 heeft al die mogelijkheden op zijn camera zitten.
D60 heeft alleen als extra: stofverwijdering en EXPEED beeldverwerking
(wat de D80 weer niet heeft)
Bedieningsgemak is dus ook belangrijk.
Barst los of jullie het er mee eens zijn.
Leer ik weer van.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Hallo iedereen! Ik heb jullie discussie gevolgd en besloten dat het de D60 wordt (99,9% zeker).
Uit jullie reacties heb ik kunnen herleiden dat er heel wat te leren valt en ik zal ook op zoek gaan naar een goed boek.
Marnix, Patrick en andere... allemaal bedankt voor jullie input! (excuses voor het afwijken van het topic)
zo... nu ga ik mijn bankrekening plunderen! :mrgreen:
Uit jullie reacties heb ik kunnen herleiden dat er heel wat te leren valt en ik zal ook op zoek gaan naar een goed boek.
Marnix, Patrick en andere... allemaal bedankt voor jullie input! (excuses voor het afwijken van het topic)
zo... nu ga ik mijn bankrekening plunderen! :mrgreen: