Pagina 6 van 8

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 7:28 am
door Léon Obers
Matthieu schreef: ZIJ contateren een beschadiging nadat jij het objectief ingelverd hebt.
Bij inname moet er al visueel geinspecteerd zijn OF er al schade aanwezig
is of had kunnen zijn. Dit is niet gebeurt dus kennelijk mag je aannemen dat
het objectief zonder schade is ingeleverd.

ZIJ stellen nu dat er dus schade is.
Moeilijk om vast te stellen dat het door jou toedoen komt of mogelijk door transport.
Omgekeerde bewijslast.... ZIJ moeten dus aantonen dat JIJ het gedaan hebt.
Beetje vreemd wat je stelt Matthieu. Bewijs is al gegeven dat Nikon Service het NIET heeft gedaan.
Vrouwenhof schrijft juist "werd zoomen steeds lastiger tot ik 'm niet meer kon bewegen". Dat euvel kan Nikon Service dus nooit hebben toegebracht omdat de lens erna pas is opgestuurd. Vrouwenhof stuurt die lens juist op omdat hij mankementen heeft aan die lens, anders hoef je een lens niet op te sturen. Nikon Service constateert slechts waaraan het ligt waarom dat het vastloopt.

Zoals jij het stelt zoiets van ik heb een lekke band, ga je naar de garage omdat te laten repareren, die constateren dat er een spijker inzit, ga jij beweren dat zij moeten bewijzen dat jij een lekke band had voordat je bij de garage kwam en die lekke band niet bij hun in de garage is ontstaan.
Jij maakt het helemaal mooi. Die lekke band was toch de reden dat je naar de garage ging? :shock:

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 8:26 am
door Léon Obers
Marten schreef: Hoe is het eigenlijk met die 50mm afgelopen, waar je ook last zou hebben van val- en stootschade? - En:
zie je zelf enig verband tussen beide gebeurtenissen?
Vrouwenhof schreef:Probleem met C-N is netjes opgelost. Porti is vergoed, alleen de onderzoekskosten betaald.
Onderzoekskosten?
Dan heb je gewoon dus de reparatie betaald, en is dat niet onder garantie geweest, want bij iets wat onder garantie valt heb je helemaal geen onderzoekskosten.

Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je verband ziet met beide gebeurtenissen. Het gaat beide om eenzelfde soort schade. Heb je bijvoorbeeld niet met vakantie een cameratas in de auto gedaan, en daar over de laadvloer heen een zwaar vakantiekoffer met kracht tegenaan geschoven en het zaakje zonder het zelf in de gaten te hebben daarmee hebben geplet?

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 8:35 am
door Vrouwenhof
@Leon,

Niet direct. Mijn 50 mm was ook net nieuw, d'as het enige. Heb wel 4 kids dus er gebeurd wel eens wat, maar mijn fototas staat altijd in mijn studio en daar spelen ze niet.
Waar het mij om gaat is dat objectieven in deze prijsklasse om te beginnen ergens tegen moeten kunnen en daarnaast staan de reparatiekosten in geen verhouding tot de gedane arbeid. Let wel, €360.- alléén al aan arbeid? Ik denk dat dit objectief inkoop minder kost dan de reparatiekosten. Maar ik laat de welles-nietes situatie even rusten tot ik een rapport van de schadeexpert heb gekregen.

Albert

Re: Zwáár teleurgesteld in die tijger

Geplaatst: ma nov 03 2008 8:52 am
door Marten
Allemaal de schuld van die tijger :shock:

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 9:10 am
door Vrouwenhof
:lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 9:24 am
door Léon Obers
Vrouwenhof schreef: Waar het mij om gaat is dat objectieven in deze prijsklasse om te beginnen ergens tegen moeten kunnen en daarnaast staan de reparatiekosten in geen verhouding tot de gedane arbeid. Let wel, €360.- alléén al aan arbeid?
Tja, laten we zeggen "een calamiteit" kan gunstig uitpakken, maar ook ongunstig. Ik dacht dat de Noorse fotograaf Bjørn Rørslett zo'n zelfde objectief "als demo om te testen" voordat het ding officieel op de markt was al eens heeft laten vallen, compleet met zijn camera. De lens viel toen uit elkaar in twee stukken. Dat verwonderde hem ook.
Kreeg hij te horen dat er makkelijke breekpunten inzitten, om schade aan de bajonet en camera zoveel mogelijk te beperken bij een val.
Maar erg sterk zijn objectieven niet, buiten het plastic is het allemaal maar licht dun aluminium spul. Aluminium is niet zo'n sterk materiaal. Een klein tikje op de rand van een objectief past een filter dikwijls al niet meer. Zeker als het objectief veel massa heeft zoals die 14-24mm is een vervorming makkelijk aan de hand.

Wat reparatie betreft. Uurprijzen zijn hoog op dit soort reparatiewerk.
Onderdelen ook. Een Porche als onderdelen bij elkaar kost een veelvoud van wat een complete auto nieuw kost.
Misschien is het bij camera-onderdelen weinig anders.

Rapport van een schade-expert is natuurlijk altijd prima om dat af te wachten. Ben benieuwd.
Misschien volgende keer dit soort kostbaarheden maar gaan verzekeren. Kun je dat soort reparaties terugkrijgen.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 10:46 am
door Matthieu
Léon Obers schreef:
Matthieu schreef: ZIJ contateren een beschadiging nadat jij het objectief ingelverd hebt.
Bij inname moet er al visueel geinspecteerd zijn OF er al schade aanwezig
is of had kunnen zijn. Dit is niet gebeurt dus kennelijk mag je aannemen dat
het objectief zonder schade is ingeleverd.

ZIJ stellen nu dat er dus schade is.
Moeilijk om vast te stellen dat het door jou toedoen komt of mogelijk door transport.
Omgekeerde bewijslast.... ZIJ moeten dus aantonen dat JIJ het gedaan hebt.
Beetje vreemd wat je stelt Matthieu. Bewijs is al gegeven dat Nikon Service het NIET heeft gedaan.
Vrouwenhof schrijft juist "werd zoomen steeds lastiger tot ik 'm niet meer kon bewegen". Dat euvel kan Nikon Service dus nooit hebben toegebracht omdat de lens erna pas is opgestuurd. Vrouwenhof stuurt die lens juist op omdat hij mankementen heeft aan die lens, anders hoef je een lens niet op te sturen. Nikon Service constateert slechts waaraan het ligt waarom dat het vastloopt.

Zoals jij het stelt zoiets van ik heb een lekke band, ga je naar de garage omdat te laten repareren, die constateren dat er een spijker inzit, ga jij beweren dat zij moeten bewijzen dat jij een lekke band had voordat je bij de garage kwam en die lekke band niet bij hun in de garage is ontstaan.
Jij maakt het helemaal mooi. Die lekke band was toch de reden dat je naar de garage ging? :shock:
Ik heb het ook over de eerder genoemde discussie van val of stoot schade.
Niet is duidelijk of de valschade nu door de koper of door / bij de reparateur is opgetreden.
Nu wordt (zoals ik begreep) de schade niet gerepareerd omdat er stootschade is gecontateerd door nikon terwijl de consument zich van geen kwaad bewust is en refereerd naar een slechte werking.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 1:57 pm
door Léon Obers
Je haalt opnieuw de reparateur aan. Die staat in deze buiten het geval omdat de problemen reeds ervoor zijn ontstaan. Dat is de reden dat de lenzen werden opgestuurd.

Even uitgaan van de fabriek of van een leverancier. Stel dat men een product om het even wat uit de doos haalt en door een onhandigheid laat men het vallen. Ik geloof er niets van dat men dat product dan weer terug stopt in de verpakking of er niets aan de hand is om het in de verkoop te doen. Risico dat het product niet meer goed werkt en er klachten over komen is te groot om daarmee een naam te verspelen. Kost ook teveel manuren om dat achteraf allemaal te moeten rechtpraten en oplossen.
Als het al in de verpakking zit en de doos met inhoud maakt een val, zie je dat aan de verpakking. Er zitten dan butsen in of de verpakking is anderszins beschadigd. Maar zelfs bij die val, zal het objectief het in dat geval hoogstwaarschijnlijk wel overleven, omdat verpakkingen zodanig worden gemaakt dat een product erin weinig kans op schade zal ondervinden. Dat is namelijk de hoofdfunctie van die verpakking.

Heb je al helemaal geen beschadigde doos van het product, en ook de buitenverpakking van een postpakket is niet beschadigd kun je er vanuit gaan dat de ruwheid te klein is waarmee pakketten worden vervoerd of verzonden door pakketdiensten en nauwelijks nog enig effect hebben op de inhoud. Laat staan een defect in die grootte van orde zoals hier naar voren komt, en dat nog wel bij twee verschillende onafhankelijke leveranciers met soortgelijke problemen.

Krijg ik een pakket aangeboden wat beschadigd is, accepteer ik het al niet. Teken ik niet voor ontvangst.

Verder wordt er van je als koper verwacht dat als je je product ontvangen hebt deze controleert op de goede werking. Is dat op dat moment al niet het geval, en constateer je problemen moet je de leverancier in kennis stellen en kun je het product direct terugsturen. Zie ook mijn bericht indertijd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 43#p169043

Het werkt precies hetzelfde als spulletjes kopen bij de Wehkamp of vroeger toen ik klein was met "Ter Meulen Post". Mijn moeder vond bepaalde producten toch niet van wat ze ervan had voorgesteld en stuurde het dan meteen weer terug. Krijg je je geld weer terug. En echt, vanuit de andere kant gezien, als inpaksters van die bedrijven van tevoren beschadigingen constateren aan producten of aan de verpakkingen van duurzame artikelen wordt het al niet meer ingepakt en opzij geschoven. Zo zijn ze geïnstrueerd. Ze willen op voorhand namelijk dit soort gedonder voorkomen.
Als ze na controle goed zijn gaan ze in de uitverkoop of naar een opkoopbedrijf waar alle "foute" producten naar toe gaan, waar ze opnieuw worden gecontroleerd en na reparatie via een "goedkoop circuit" weer worden verkocht.

Het bevreemd me dan eigenlijk dat Vrouwenhof dat indertijd niet zo heeft gedaan en nu kennelijk met zijn 2e lens ook niet wat ieder ander mens zou doen, maar het product laat opsturen naar Nikon Service. Die 2e lens heeft hij zelfs gewoon aan de balie bij K E gekocht. En dan niet even uit de doos halen en controleren?
Vervolgens gaan er 6-7 weken voorbij dat het euvel zich openbaart en de lens wordt opgestuurd. Lijkt mij sterk dat als de lens reeds bij de leverancier val- en of stootschade zou hebben je daar de eerste 6-7 weken niks van zou merken.

Het geeft mij dan aan dat de lenzen ofwel goed waren toen Vrouwenhof ze kreeg, of al (veel) langer heeft als die 8 dagen dat hij zijn producten gaat controleren (wat me onlogisch lijkt), of in de tijdspanne erna ergens zelf iets over het hoofd heeft gezien in het gebruik dat dit tot deze onfortuinlijke problemen heeft geleid.

Ik heb ook wel eens bedrijfsmeubelen binnen gekregen. Bureau was netjes verpakt, een kast niet, en de chauffeur trok hem nota bene voor mijn neus plat over de laadvloer uit de vrachtwagen zo op de laadklep. Schaafkrassen natuurlijk. Ik geef meteen opdracht hem maar weer mee te nemen. Hij wilde hem toch uitladen. Gaf hem opdracht maar naar zijn baas te bellen. Die wilde toen nog een dealtje maken, maar dat wilde ik niet omdat ik een nieuwe onbeschadigde kast had besteld en niet eentje met krassen. Een week later kreeg ik een echt nieuw verpakte kast.

Alle middelen heb jezelf in eigen hand om de problemen die hier in dit draadje worden geschetst bij nieuwe producten te vermijden, op hun manier nemen bedrijven en leveranciers ook hun maatregelen om dat te voorkomen. Het ligt er voor mij althans erg dicht bij op dat het op een of andere manier bewust of onbewust erna iets is gebeurd wat de eigen schuld is van Vrouwenhof. Het feit al dat voor die eerste lens gewoon de reparatiekosten zijn betaald (die in dat geval gelijk zijn met de onderzoekskosten) geeft voor mij althans te denken als Vrouwenhof zeker weet dat het product al niet deugde toen hij hem ontving en hem om die reden al direct had kunnen terugsturen zonder enige kosten (nu ja, de verzendkosten).

Begrijp me goed. Het is beslist ernstig wat ik hier denk te constateren en schrijf.
Aan de andere kant wordt evenzogoed door Vrouwenhof, Nikon, foto-leveranciers, Nikon Service en postdiensten in een kwaad daglicht gesteld wat ze misschien niet toekomen. Dus wie heeft het bij het rechte eind?

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 2:14 pm
door Sus
Als je foto vier bekijkt dan zie je dat het voorste randje afgeschuind is das volgens mij het loopvlak waarover het andere deel van het objectief zich beweegd en niet het platte vlak en die hele groef. Het loopvlak is misschien maar een mm breed doordat als er overal tussen beweegbare delen van een objectief millimeters brede loopvlakken zijn de scherpstelmotor dat nooit kan trekken. Een objectief is mijn inziens fijn mechaniek en heeft derhalve ook niet veel nodig om defect te raken en zeker niet in deze tijd van automatizatie die onze brute kracht overneemt door een klein motorke. Vergeet ook niet dat je maar een deeltje ziet van het complecse geheel.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 2:47 pm
door Jack the Slipper
Keurig verwoord Léon.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 2:53 pm
door mikemix
Jack the Slipper schreef:Keurig verwoord Léon.
Dat zal best, maar waar halen we de tijd om dit te lezen?

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 6:19 pm
door TGIF
Ik wil nu toch wel reageren.

Ben jij een expert? Als er een rechtszaak zou zijn in deze zou jij dan worden opgeroepen als getuige-deskundigen. Ben jij een BOA?
Zo nee, ga dan aub geen conclusies trekken of suggestief lopen doen.

Aannames zijn dodelijk! Wat iemand ziet/hoort/en hoe het wordt geïnterpreteerd is niet altijd de feitelijke waarheid.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 8:35 pm
door gongon
Natuurlijk kan het ook tijdens het transport naar de reparateur gevallen zijn, ik weet dat ze niet altijd voorzichtig zijn met pakketjes bij de post. Mijn vader heeft gewerkt in de sorteerafdeling en ik weet van hem dat ze best weleens met de pakjes gooien, ook al staat er breekbaar op of zo. En pas zei een postbezorger nog tegen me, na een opmerking van mij dat dat kleine ding wat we besteld hadden wel in de brievenbus had gekund, dat bedrijven ook hele kleine dingen in een grote doos verpakken zodat het niet geplet word tussen de grote pakketten.
daarom bestel ik liever niks via internet wat kwetsbaar is, zoals objectieven en camera`s. En ik zou mijn objectief of camera liever zelf naar Beverwijk brengen.
Of via de leverancier op laten sturen.
Kijk het objectief mankeerde wel wat, maar het kan natuurlijk na opsturen toch tijdens het transport gevallen zijn waardoor die buts erin zit.

Al vind ik de redenering dat een objectief of camera wel ergens tegen moeten kunnen ook niet helemaal kloppen.
Ik heb een D3 en volgens zeggen kan je daar een spijker mee in de muur slaan, maar dat wil niet zeggen dat ik hem daarvoor ga gebruiken en ben ik ook in het gebruik voorzichtig. Ze kunnen wel zoveel zeggen. Van de titanic zeiden ze ook dat die niet kon zinken en we weten allemaal wat met dat schip gebeurd is.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 9:07 pm
door Cees
gongon schreef:Kijk het objectief mankeerde wel wat, maar het kan natuurlijk na opsturen toch tijdens het transport gevallen zijn waardoor die buts erin zit.
Als dat objectief in z'n eigen verpakking zat, is dat mijns inziens absoluut onmogelijk! Een buts in een objectief kan alleen ontstaan als dat objectief niet beschermd is, en zeker niet door de eigen piepschuim verpakking!

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: ma nov 03 2008 10:10 pm
door dragon2
Wie zegt dat dat objectief in de eigen verpakking opgestuurd is? Bij Konijn kreeg ik m'n D80 doos weer mee naar huis, die was niet nodig. Mijn probleem met mijn D80 heeft overigens niets te maken met val-/transportschade oid.