Spellingscontrole op het forum

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
gewoon peter

Re: Spellingscontrole op het forum

Bericht door gewoon peter » wo sep 22 2010 7:35 am

gvdnberg schreef:Joh Peter,

Veel sterkte joh! Wanneer zou je onder het mes kunnen gaan? En waar moeten ze ingrijpen?

Hou je taai en sterkte,

Gert van den Berg
Gert, maandagavond a.s. een gesprek met de neurochirurg. Denk dat ik dan te horen krijg hoe of wat. Ze komen dan met een team naar H'wijk en gaan dan 4 mensen opereren. In mijn geval is het een vernauwing van de ruggenwervels waardoor er 1 of meerdere zenuwen geblokkeerd worden. Dit is in tegenstelling tot een hernia die aan de buitenkant zit. Ze moeten dus inwendig in dat deel waar het ruggenmerg zit ruimte maken. Volgens de neuroloog een pittige operatie. groet peter

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » wo sep 22 2010 6:43 pm

Wat jammer dat emdeklerk vooral aangevallen wordt door personen die de Nederlandse taal of niet beheersen, of niet belangrijk vinden. Dit heeft niets te maken met interesse, dit heeft gewoonweg te maken met de verdraaid slechte opleiding die jonge mensen tegenwoordig krijgen, wanneer het op algemene ontwikkeling aan komt. Ik ben ook van een bouwjaar waar de Nederlandse taal, het hoofdrekenen, de geografische kennis, nog goed onderwezen werden. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die wijzen op verkeerd taalgebruik. Ook het gebruik van Engelse woorden, waar een goed Nederlands woord voor bestaat, is ergerniswekkend. Dus nogmaals, het heeft niets te maken met mieren neuken, het heeft te maken met interesse in je eigen taal en geschiedenis. Dan gaat het volgens mij ook niet aan om mensen die gewag maken van de taal en/of schrijffouten belachelijk te maken.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » wo sep 22 2010 6:48 pm

Joyce,

Jij schrijft het en ik dacht het meerdere keren als ik een bijdrage van emdeklerk las op dit forum! En hij heeft gelijk hoewel hij ook wel een stopwoordje/zinnetje heeft en dat kan iemand in zijn of haar allergie treffen.

Groeten,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 22 2010 9:06 pm

Je kan het onze jongeren natuurlijk nauwelijks aanrekenen dat ze minder goed onderwezen worden dan de oudere generatie (is dat eigenlijk wel zo?). Wie zou ze dat onderwijs moeten geven? Juist; degenen die beweren het ooit wel gehad te hebben.

Geen interesse erin tonen, dat lukt denk ik wel. Maar ja, het zal ook wel een beetje de tijdgeest zijn...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo sep 22 2010 9:17 pm

Het onderwijs aan degenen die les moeten geven, zeker in het basisonderwijs, blijft vooral zwaar achter.
Onderwijzers kunnen niet meer rekenen en niet meer spellen!

Het is overigens aardig dat nog niemand echt is opgevallen dat we al een tijdje in een draadje onze mening geven over de spelling, terwijl de titel van het draadje al niet klopt.......
het is volgens het Groene boekje Spellingcontrole.....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 22 2010 9:22 pm

Cees Laarman schreef:Het is overigens aardig dat nog niemand echt is opgevallen dat we al een tijdje in een draadje onze mening geven over de spelling, terwijl de titel van het draadje al niet klopt.......
het is volgens het Groene boekje Spellingcontrole.....
Ik had het al direct gezien Cees, en ik twijfel er niet aan dat velen het gezien hebben. Maar ik verbeter maar zelden spelfouten in andermans berichten. Onbegonnen werk en niet mijn taak.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

addy
Forumlid
Forumlid

Bericht door addy » wo sep 22 2010 9:23 pm

Blacksheep schreef:Wat jammer dat emdeklerk vooral aangevallen wordt door personen die de Nederlandse taal of niet beheersen, of niet belangrijk vinden. Dit heeft niets te maken met interesse, dit heeft gewoonweg te maken met de verdraaid slechte opleiding die jonge mensen tegenwoordig krijgen, wanneer het op algemene ontwikkeling aan komt. Ik ben ook van een bouwjaar waar de Nederlandse taal, het hoofdrekenen, de geografische kennis, nog goed onderwezen werden. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die wijzen op verkeerd taalgebruik. Ook het gebruik van Engelse woorden, waar een goed Nederlands woord voor bestaat, is ergerniswekkend. Dus nogmaals, het heeft niets te maken met mieren neuken, het heeft te maken met interesse in je eigen taal en geschiedenis. Dan gaat het volgens mij ook niet aan om mensen die gewag maken van de taal en/of schrijffouten belachelijk te maken.
Verander je forumnaam dan ook even... :lol:
Breda.......here we come(back)

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo sep 22 2010 9:28 pm

addy schreef:
Blacksheep schreef:Wat jammer dat emdeklerk vooral aangevallen wordt door personen die de Nederlandse taal of niet beheersen, of niet belangrijk vinden. Dit heeft niets te maken met interesse, dit heeft gewoonweg te maken met de verdraaid slechte opleiding die jonge mensen tegenwoordig krijgen, wanneer het op algemene ontwikkeling aan komt. Ik ben ook van een bouwjaar waar de Nederlandse taal, het hoofdrekenen, de geografische kennis, nog goed onderwezen werden. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die wijzen op verkeerd taalgebruik. Ook het gebruik van Engelse woorden, waar een goed Nederlands woord voor bestaat, is ergerniswekkend. Dus nogmaals, het heeft niets te maken met mieren neuken, het heeft te maken met interesse in je eigen taal en geschiedenis. Dan gaat het volgens mij ook niet aan om mensen die gewag maken van de taal en/of schrijffouten belachelijk te maken.

Oeps, Joyce :D :D :) :) :oops:

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo sep 22 2010 9:43 pm

Joyce en Gert,
Ik kan het als generatiegenoot (heb je het al gecontroleerd in mijn profiel, Joyce?) grotendeels met jullie eens zijn. In mijn middelbare schooltijd kreeg je voor een opstel één cijfer. Daarin waren zowel verhaal als taalgebruik en spelling verdisconteerd. Mooi verhaal, maar teveel taalfouten? Onvoldoende! Mijn zoon kreeg voor een opstel óók een cijfer (een 8 ), maar dat betrof alléén creativiteit. Zijn taalgebruik en spelling in dat opstel waren practisch onleesbaar. Het voorbeeld van zijn ouders heeft daarop te weinig invloed gehad. Immers, hoe vaak correspondeert iemand uitvoerig met zijn/haar jonge kinderen?
Ik heb begrepen dat het in de basisschoolopleiding in Nederland ooit een tijdje fout is gegaan, toen er onvoldoende aanmeldingen kwamen voor de Pabo (vroeger "kweekschool"). Noodgedwongen zijn toen de eisen verlaagd, om een dreigend onderwijzerstekort vóór te zijn. Dat was het begin van een neerwaartse spiraal. Leerlingen hoefden later niet meer op spelling te letten, "als je maar begreep wat er stond". Dat was eveneens uit nood geboren, want er waren toen al bijna geen leraren (vroeger "onderwijzers") meer die de benodigde kennis hadden om spellingfouten te corrigeren.
Een onverwacht gevolg is dat de taal (toch al een dynamisch medium!) zich véél sneller dan daarvoor is gaan ontwikkelen. Zó snel dat Van Dale het nauwelijks kan bijhouden en dat is alleen nog maar het woordenboek. Veel mensen schreven in onze jeugd bijvoorbeeld al "groter als" in plaats van "groter dan", hoewel dat op al mijn scholen (en dat waren er nogal wat :oops: ) definitief fout gerekend werd. Heden ten dage zijn beide echter "officiëel" correct. Zo zijn er veel schrijfwijzen, uitdrukkingen en stijlfiguren die vroeger fout waren - en die de huidige zestigers (en ouder) dus meteen als "fout" herkennen! - die dat in werkelijkheid niet meer zijn.
Dat maakt het lastig "met het vingertje te wijzen". Wel frustrerend: als je zoals ik altijd prat bent gegaan op feilloos taalgevoel en steeds vaker moet toegeven dat de fout van vroeger inmiddels algemeen erkend taalgebruik is geworden.
Verder zal het ongetwijfeld zo zijn (hoop ik dan maar) dat ons onderwijs destijds net zoveel "breedte" tekortkwam als het huidige onderwijs - in onze ogen - "diepte" tekortkomt :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » wo sep 22 2010 9:48 pm

gewoon peter schreef:
addy schreef:

Oeps, Joyce :D :D :) :) :oops:
In wat. Zwart schaap of wit schaap???? :D Maar aangezien Engels mijn moedertaal is, mag ik denk ik deze naam houden. Bovendien worden eigen namen niet vertaald. Hoe zou je "Joyce" dan willen vertalen??? :P

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do sep 23 2010 9:16 am

Cees Laarman schreef:Het onderwijs aan degenen die les moeten geven, zeker in het basisonderwijs, blijft vooral zwaar achter.
Ik lees nu voor het eerst deze discussie. Nu het over onderwijs gaat wil ik toch wel reageren. Mijn vrouw werkt sinds 1974 in het basisonderwijs. Haar mening is dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gegaan in Nederland. Dit is vooral het MBO onderwijs. Leraren (niet allemaal gelukkig) zijn niet meer geinteresseerd in hun vak. Ik merk dit aan het MBO onderwijs dat mijn zoon nu volgt. Mijn vrouw is nu al weer aan de zoveelste nieuwe taal en rekenmethode bezig. Waarom moet de methode steeds weer gewijzigd worden? En de individuele handelingplannen die voor iedere leerling gemaakt moet worden. Als er ook maar iets aan een leerling niet goed gaat moet er een etiket op van ADHD of iets dergelijks.
Om 7:00 uur vertrekt ze naar school, om 18:15 komt ze weer thuis. Meestal weer 's avonds terug voor vergadering. Hoeveel uren van die dag wordt er nog echt aan lesgeven besteed? Al die extra uren worden niet betaald. In de vakanties worden lessen voorbereid en zijn de leerkrachten ook vaak op school.
Pabo leerlingen die onvoldoende kunnen rekenen of hun taal beheersen. ( dit is notabene HBO onderwijs) Het is toch absurd dat een PABO leerling na een jaar een rekentoets moet doen of hij/zij de basisvaardigheden van rekenen beheerst. Wat is er dan in middelbaar onderwijs misgegaan?

Wat ik geloof, is dat de kwaliteit van het basisonderwijs wel goed is, maar zwaar voor de leerkrachten. Daarna gaat het mis in het onderwijs.

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » do sep 23 2010 9:35 am

wil schreef:
Cees Laarman schreef:Het onderwijs aan degenen die les moeten geven, zeker in het basisonderwijs, blijft vooral zwaar achter.
Ik lees nu voor het eerst deze discussie. Nu het over onderwijs gaat wil ik toch wel reageren. Mijn vrouw werkt sinds 1974 in het basisonderwijs. Haar mening is dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gegaan in Nederland. Dit is vooral het MBO onderwijs. Leraren (niet allemaal gelukkig) zijn niet meer geinteresseerd in hun vak. Ik merk dit aan het MBO onderwijs dat mijn zoon nu volgt. Mijn vrouw is nu al weer aan de zoveelste nieuwe taal en rekenmethode bezig. Waarom moet de methode steeds weer gewijzigd worden? En de individuele handelingplannen die voor iedere leerling gemaakt moet worden. Als er ook maar iets aan een leerling niet goed gaat moet er een etiket op van ADHD of iets dergelijks.
Om 7:00 uur vertrekt ze naar school, om 18:15 komt ze weer thuis. Meestal weer 's avonds terug voor vergadering. Hoeveel uren van die dag wordt er nog echt aan lesgeven besteed? Al die extra uren worden niet betaald. In de vakanties worden lessen voorbereid en zijn de leerkrachten ook vaak op school.
Pabo leerlingen die onvoldoende kunnen rekenen of hun taal beheersen. ( dit is notabene HBO onderwijs) Het is toch absurd dat een PABO leerling na een jaar een rekentoets moet doen of hij/zij de basisvaardigheden van rekenen beheerst. Wat is er dan in middelbaar onderwijs misgegaan?

Wat ik geloof, is dat de kwaliteit van het basisonderwijs wel goed is, maar zwaar voor de leerkrachten. Daarna gaat het mis in het onderwijs.
Ik heb zelf een jaar in moeten vallen op de International School Bangkok. Daar had je vogels van allerlei pluimage uit allerlei landen. Eén van de belangrijkste zaken was: orde en discipline. Ik heb het niet over de karwats of enorme straffen, maar over het "luisteren, respecteren en werken". De kinderen uit die klas waren op enkelen na, niet Engelstalig. Toch konden wij aan het einde van het leerjaar met voldoening terugkijken op datgene dat gepresteerd was. Er kwamen geen boze ouders dreigen met een pak rammel wanneer het kind thuis kwam met een klacht en men was geïnteresseerd in de prestaties van het kind. Ook werd er tijd vrijgemaakt om een kind te helpen met het huiswerk als dit nodig was. In dat jaar, heb ik veel respect gekregen voor de prestaties van de onderwijzers, want het is geen sinecure om elke dag weer voor de klas te staan. Ik twijfel niet aan de inzet van de huidige onderwijzers (leraren zijn voor mij nog iets anders :P). Wel twijfel ik aan de inzet van sommige ouders om hun kind bij te staan als ze moeilijkheden hebben met bepaalde vakken. Ook het elke keer opnieuw veranderen van de regels (door theoretische ***** ) uit den Haag doet geen goed aan de kwaliteit van het onderwijs. De dochter van goede kennissen van ons, studeert diergeneeskunde. (Volgens de ouders een briljant kind, die geen moeite hoefde te doen om op de middelbare school de lessen te volgen). Ze heeft toen een jaar in België gestudeerd, waar de stof dermate moeilijk was, dat ze de colleges bijna niet kon volgen. Het tweede jaar kon ze in Utrecht verder studeren. Hier behoort ze weer tot de top!! Leg het me maar uit!

Het voorlezen van je kind of samen gezellig rekenen in de vorm van appeltjes tellen of vermenigvuldigen schijnt ouderwets te zijn. Het is dacht ik wel effectief om je kind de basisvaardigheden van taal en rekenen bij te brengen. Mijn kleinkinderen vonden het geweldig om bij ons te zijn, want na het eten las ik altijd een verhaaltje voor. Ik zie ze nog om me heen zitten. Niet alleen zij vonden het gezellig :)

Wow!! Wat zijn we afgedwaald en zwaarwichtig bezig :D Maar ik vind de discussie wel grappig.
Laatst gewijzigd door JBD op do sep 23 2010 10:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » do sep 23 2010 10:22 am

Ben al 3X begonnen maar krijg geen goed verhaal op papier. Maar dat het onderwijs ongelooflijk is gedegenereerd klopt. Voor mij is de oorzaak dat er teveel mensen rondlopen bij het ministerie die zowat niets of in ieder geval te weinig te doen hebben. Ze gaan dan maar weer eens iets nieuws verzinnen. Mijn vrouw is stagecoördinator op een ZMLK waarvan het hoogste iq rond de 60 ligt. Komt alleen nog maar vrolijk thuis als ze toch weer een leerling heeft weten te "plaatsen". De meeste eindigen toch op een dagbesteding met wajong uitkering. Verder is ze heel veel (te veel) bezig met weer de nieuwe regels vanuit Den Haag in te voeren. Dan komt het toch weer uit op het gegeven dat er teveel geregeld wordt en dat door mensen die geen enkele binding (feeling) hebben met de doelgroep.

Zie de laatste ontwikkelingen, we zijn bijna af van het overdreven okééé geroep, momenteel vindt iedereen het nodig om bij alle winkels heel uitgesproken het lidwoord "de" uit te spreken (ik ga naar dé Dirk, tot zelfs dé Appie). Het is zelfs al doorgedrongen tot in reclameboodschappen en wordt het gebruikt door mensen (journalisten, politici) waarvan je mag verwachten dat ze hun Nederlands goed beheersen.

Jaap, vergelijkingen als groter, kleiner, dikker enz. moeten met dan en niet met als. Je gaf het al aan, maar er wordt niets meer aan gedaan. We moeten er mee leren leven. Ik stop er mee om me nog langer te ergeren en ga nu lekker buiten zitten in het zonnetje. Genieten van m'n pensioen, groet peter

Joyce, zie dat je me voor bent, vooral dat van Den-Haag zit ons dwars, frappant.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do sep 23 2010 10:42 am

Grootste fout die gemaakt is door de overheid om het speciale kleuteronderwijs af te schaffen en onder te brengen in het basisonderwijs. Vroeger was er een speciale opleiding voor het kleuteronderwijs. Nu krijgt een PABO student 28 uur van de vier jarige opleiding les over hoe je onderwijs geeft aan een kleuter. Vroeger was het het een vierjarige opleiding alleen voor kleuteronderwijs. Er zijn nog maar weinig PABO studenten die voor een groep 1-2 willen staan.
Grappig dat een discussie een heel andere kant op gaat op een fotografieforum.

En nog over de spelling. Ik heb toch normaal onderwijs gevolgd in de goede oude tijd. Waar de meester nog de baas was en de ouders geen inspraak. Maar de spelling wordt zo vaak veranderd dat ik het soms ook niet meer weet. Gelukkig een vrouw met taalgevoel die soms met afgrijzen naar mijn berichten kijkt. Altijd opmerkingen omdat het weer niet taalkundig klopt. :lol:

En voor iemand met dyslexie, gelukkig dat er spellingcontrole is uitgevonden. Hoe goed het onderwijs ook is, met dyslexie blijf je onbedoeld fouten maken.

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » do sep 23 2010 12:19 pm

wil schreef:
En voor iemand met dyslexie, gelukkig dat er spellingcontrole is uitgevonden. Hoe goed het onderwijs ook is, met dyslexie blijf je onbedoeld fouten maken.
Dat spreek vanzelf. Van iemand met één been, verwacht je ook niet dat hij de 100 m. in 10 seconden loopt. :D

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”