D800 en de 24-70: moeilijke combi?
Re: D800 en de 24-70: moeilijke combi?
D600 is FX, meer vergelijkbaar met een FX versie van de D7000 denk ik... D3200 is inderdaad een DX instapper zonder motor.
Ik moet zeggen dat ik bij klussen na deze post toch behoorlijke resultaten heb gehaald met de D800 icm 24-70. Ik vraag me wel af, of de settings optimaal genoeg zijn. Da's iets waar ik nog mee worstel. Kleuren zijn toch anders dan de D700, het mixt minder goed dan ik gehoopt had. Ook het ruisnivo moet ik nog optimaliseren.
Ik moet zeggen dat ik bij klussen na deze post toch behoorlijke resultaten heb gehaald met de D800 icm 24-70. Ik vraag me wel af, of de settings optimaal genoeg zijn. Da's iets waar ik nog mee worstel. Kleuren zijn toch anders dan de D700, het mixt minder goed dan ik gehoopt had. Ook het ruisnivo moet ik nog optimaliseren.
klijnfotografie.com
Daarom reken ik ook met de pixeldichtheid of de pixelgrootte. Is dan onafhankelijk van de sensorformaat.
George
George
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Jos, wil/kan je ook voorbeeldfoto's plaatsen? Sterk punt van de D700 vind ik altijd de grote "vergevingsgezindheid" in de RAW-files. Dat de kleurweergave van de D800 anders ervaren wordt verrast me, ik had consistentie verwacht.JosK schreef:D600 is FX, meer vergelijkbaar met een FX versie van de D7000 denk ik... D3200 is inderdaad een DX instapper zonder motor.
De 'Kritische' afstel problemen betreft voornamelijk een fout...en bij een aantal D800's.
De D800 met mijn 24-70mm werkt perfect.
Persoonlijk denk ik dat je het beste de afweging kan maken: heb ik een 36MP camera nodig - heb ik een camerra nodig die deze film kwaliteiten biedt.
De D800 met mijn 24-70mm werkt perfect.
Persoonlijk denk ik dat je het beste de afweging kan maken: heb ik een 36MP camera nodig - heb ik een camerra nodig die deze film kwaliteiten biedt.
Skippy schreef:Als ik deze berichten lees krijg ik toch sterk het gevoel dat met de nieuwe camera's zoals de D800 met de vele megapixels en de daarbij behorende bijzonder kritische afstelproblemen de prijs van de "vooruitgang" hoog, zo niet te hoog is. Op de keper beschouwd is het toch van de zotte dat je na aankoop van een D800 met je hele mikmak naar Beverwijk moet om alles op elkaar af te laten stemmen. Mijn gezonde verstand zegt dan dat er iets fundamenteels niet ok is met deze ontwikkeling. Ik wacht af en haak voorlopig niet aan, neig zelfs naar afhaken.
-
- Moderator
- Contacteer:
Over de D3200 lees ik berichten dat voor goede prestatie topobjectieven vereist zijn. Niet verrassend eigenlijk. Wel weer vreemd dat deze camera dan beginners als doelgroep heeft. Ik heb mijn nichtje onlangs een D5100 met "slechts" 16mp geadviseerd. Vind ik een camera waarbij alle aspecten meer in balans zijn, zeker i.c.m. de 18-55m of een 18-105mm.george013 schreef:Daarom reken ik ook met de pixeldichtheid of de pixelgrootte. Is dan onafhankelijk van de sensorformaat.
George
De D5100 heeft dezelfde sensor als de D7000, afgaande op type, afmetingen en pixels, pixelgrootte 0.00479mm.
Waarom heb je dan bij de D7000 beter glas nodig en bij de D5100 niet? Als er een verschil in zit, moet dat "achter" de sensor zitten
Het blijft lekker zoeken.
George
Waarom heb je dan bij de D7000 beter glas nodig en bij de D5100 niet? Als er een verschil in zit, moet dat "achter" de sensor zitten
Het blijft lekker zoeken.
George
-
- Forumlid
Als je het hebt over settings, dan heb je het over de instellingen in de camera, neem ik aan. Om een goed vergelijk met bv de D700 of de D3 etc te krijgen zou ik die settings allemaal op 0 of neutraal zetten en de nabewerking achter de compu doen.JosK schreef:...... Ik vraag me wel af, of de settings optimaal genoeg zijn. Da's iets waar ik nog mee worstel. Kleuren zijn toch anders dan de D700, het mixt minder goed dan ik gehoopt had. Ook het ruisniveau moet ik nog optimaliseren.
Pas dan kan je m.i. iets zeggen over andere kleuren etc.
Ik kan mij niet voorstellen dat die kleuren wezenlijk anders zouden zijn.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kan ik helemaal met je eens zijn Skippy.Skippy schreef:Als ik deze berichten lees krijg ik toch sterk het gevoel dat met de nieuwe camera's zoals de D800 met de vele megapixels en de daarbij behorende bijzonder kritische afstelproblemen de prijs van de "vooruitgang" hoog, zo niet te hoog is. Op de keper beschouwd is het toch van de zotte dat je na aankoop van een D800 met je hele mikmak naar Beverwijk moet om alles op elkaar af te laten stemmen. Mijn gezonde verstand zegt dan dat er iets fundamenteels niet ok is met deze ontwikkeling. Ik wacht af en haak voorlopig niet aan, neig zelfs naar afhaken.
Ik denk ook dat de producten te snel nop de markt komen zonder een goede testperiode om de kinderziektes er uit te halen.
Het is eenmaal een race met de concurentie, wie het eerst de markt verovert heeft de sterkste positie.
Daarom zou ik persoonlijk als ik het geld er voor hebt, nooit het allernieuwste product kopen.
Dan ben jij het proefkonijn om die kinderziektes er uit te halen.
Blijf het objectief bekijken
Het is preciesie-spul. Eigenlijk grote-mannen-spul. En als je als een grote man wil fotograferen, dan moet je ook de tijd daar in investerenSkippy schreef:Als ik deze berichten lees krijg ik toch sterk het gevoel dat met de nieuwe camera's zoals de D800 met de vele megapixels en de daarbij behorende bijzonder kritische afstelproblemen de prijs van de "vooruitgang" hoog, zo niet te hoog is. Op de keper beschouwd is het toch van de zotte dat je na aankoop van een D800 met je hele mikmak naar Beverwijk moet om alles op elkaar af te laten stemmen. Mijn gezonde verstand zegt dan dat er iets fundamenteels niet ok is met deze ontwikkeling. Ik wacht af en haak voorlopig niet aan, neig zelfs naar afhaken.

Even zonder dollen: de marges die je kunt realiseren bij productie zijn groter dan je nodig hebt voor een goed beeld. Een goed behapbaar stuk hierover vindt je hier. Daarom moet tegenwoordig elke lens-camera combi op elkaar afgestemd worden...
Jaap
En alles komt neer op de pixelgrootte.
Je kunt het precisiespul noemen, maar heb je dat nodig? Heeft niets met grote mannen te maken, hooguit met een grote ego of een noodzaak om grote afdrukken te maken.
Ik zit te wachten op een D700 aanbieding. Heeft de grootste pixelgrootte maar voor mij perfect, op het prijskaartje na dan.
George
De D3200 heeft er al meer, gelijk aan de D7000.Camera sensors, as they always do, have increased in resolution, magnifying any flaws in the lens. What might not be noticeable on an 8 Mpix crop sensor can be frighteningly obvious on a 21 Mpix full frame camera.
Je kunt het precisiespul noemen, maar heb je dat nodig? Heeft niets met grote mannen te maken, hooguit met een grote ego of een noodzaak om grote afdrukken te maken.
Ik zit te wachten op een D700 aanbieding. Heeft de grootste pixelgrootte maar voor mij perfect, op het prijskaartje na dan.
George
- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat ik eerder ook al probeerde te verwoorden, denk ik echt dat we er in de toekomst veel meer naar toe gaan dat we al die extra megapixels gaan gebruiken om te downsamplen en zo minder ruis / meer scherpte met een lagere resolutie te creeeren.
Ik denk dat als je al die D800 shots downsampled naar D700 resolutie dat je minstens zoveel scherpe foto's krijgt en dat lensfouten ook navenant minder zichtbaar worden. Wellicht win je er ook nog een extra stopje ruis mee...
Hoe moet het anders als we straks een D7s krijgen met 500 megapixels ...
En mocht je een keer een zeer groot willen afdrukken of behoorlijk willen croppen, dan kun je met statief, precisiewerken en hogere sluitertijden prachtige gigapixel foto's maken
Ik denk dat als je al die D800 shots downsampled naar D700 resolutie dat je minstens zoveel scherpe foto's krijgt en dat lensfouten ook navenant minder zichtbaar worden. Wellicht win je er ook nog een extra stopje ruis mee...
Hoe moet het anders als we straks een D7s krijgen met 500 megapixels ...
En mocht je een keer een zeer groot willen afdrukken of behoorlijk willen croppen, dan kun je met statief, precisiewerken en hogere sluitertijden prachtige gigapixel foto's maken

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Evert heeft mij een rondleiding gegeven, en me e.e.a. laten zien:George Fennes schreef: Waarom niet even met Evert van Stijn bellen van Service Point Beverwijk?
Dan kan hij uitleggen wat hij er aan doet.
http://hifivoice.wordpress.com/2012/07/ ... -overview/" onclick="window.open(this.href);return false;
Was erg leuk en leerzaam!
-
- Forumlid
De D3200 heeft meer pixels (ca 50% meer) dan de D7000, die qua pixeldichtheid ongeveer in dezelfde orde van grootte zit als de D800. Met de D7000 heb ik geen problemen, met de D800 ook nog niet (maar die heb ik pas en alleen nog op statief gebruikt). Maar als deze pixeldichtheid echt te hoog is, dan moet de D3200 met kitlenzen toch ook een (groter) probleem hebben?george013 schreef:En alles komt neer op de pixelgrootte.De D3200 heeft er al meer, gelijk aan de D7000.Camera sensors, as they always do, have increased in resolution, magnifying any flaws in the lens. What might not be noticeable on an 8 Mpix crop sensor can be frighteningly obvious on a 21 Mpix full frame camera.
We zijn weer een tijdje verder, maar nog steeds kan ik niet blind vertrouwen op de 24-70. De 70-200 is steevast ramscherp. Bij de 24-70 is het maar afwachten. Hij piest er regelmatig net naast. Overigens geen last van back- of frontfocus op de lens-align-setup van Chipclean...
klijnfotografie.com
-
- Clublid
- Contacteer:
heb je de lens al eens door iemand anders laten proberen om te zien of dat die hetzelfde probleem heeft ?