Hebben we naast een Nikon ((D)slr) ook nog een ander merk?
- Antoinette
- Forumlid
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: di apr 01 2008 6:34 pm
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Mijn camera is Nikon (d80) en ik heb een 50 mm 1.8 maar daarnaast kies ik omwille van de prijs toch regelmatig voor andere merken. Ik heb een 70-300 apo gehad van sigma (maar vond 'm te soft) heb een tamron 28-200 (wil ik ooit vervangen voor een 18-200, vermoedelijk van sigma met os) heb een macrolens van Tokina, 100 mm en ben van plan de 11-16 mm 2.8 aan te schaffen van datzelfde merk zodra hij verkrijgbaar is. Ik kijk wél altijd naar Nikon maar als je dan op diverse reviewsites leest dat een lens die de helft kost van de Nikonversie eigenlijk nagenoeg even goed is, dan is de keus bij mij snel gemaakt 

Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
- Janha
- Clublid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo jan 13 2008 1:36 pm
- Locatie: Randstad
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb naast de D70 en D300 nog wat andere merken o.a.
Konica Minolta 7D met het nodige glaswerk (sinds de komst van de D300 wordt die nauwelijks nog gebruikt)
Canon Powershot A610 (hoewel, die is net voor reparatie retour fabrikant, dus eigenlijk heb ik die dus niet op dit moment).
Sony-Ericsson W810. 2 megapixel camera-phone.
En uit het analoge tijdperk het volgende overgehouden:
Minolta 700 SI
Minolta 7000 I
Minolta XG2
Minolta XGM
Olympus Pen EE
Agfa Click
Kodak Box
Op de Olympus na zijn ze in werkende conditie, maar worden zelden gebruikt.
Zijn er eigenlijk best aardig wat, nu ik het zo zie staan
Konica Minolta 7D met het nodige glaswerk (sinds de komst van de D300 wordt die nauwelijks nog gebruikt)
Canon Powershot A610 (hoewel, die is net voor reparatie retour fabrikant, dus eigenlijk heb ik die dus niet op dit moment).
Sony-Ericsson W810. 2 megapixel camera-phone.
En uit het analoge tijdperk het volgende overgehouden:
Minolta 700 SI
Minolta 7000 I
Minolta XG2
Minolta XGM
Olympus Pen EE
Agfa Click
Kodak Box
Op de Olympus na zijn ze in werkende conditie, maar worden zelden gebruikt.
Zijn er eigenlijk best aardig wat, nu ik het zo zie staan

Toen ik mijn eerste Nikon (FT2) wilde aanschaffen, heb ik erg getwijfeld tussen de voor toen, zeer eigenzinnige Olympus OM 1 en de FT2. Het is de laatste geworden omdat ie lekker groot was en dus stevig in de hand lag.
Maar de OM 1 heeft mij nooit helemaal losgelaten en toen ik rond 2000 een OM 1n in mintconditie kon scoren, heb dat niet nagelaten.
Verder heb ik naast al het Nikon-geweld nog een mooie zwarte Contax G2 met de 20(zwart!), 28, 35, 45 en 90mm en een Titanium Leica M6 met de Summiluxen 35 en 50mm.
Maar de OM 1 heeft mij nooit helemaal losgelaten en toen ik rond 2000 een OM 1n in mintconditie kon scoren, heb dat niet nagelaten.
Verder heb ik naast al het Nikon-geweld nog een mooie zwarte Contax G2 met de 20(zwart!), 28, 35, 45 en 90mm en een Titanium Leica M6 met de Summiluxen 35 en 50mm.
Gerard13 schreef:Toen ik mijn eerste Nikon (FT2) wilde aanschaffen, heb ik erg getwijfeld tussen de voor toen, zeer eigenzinnige Olympus OM 1 en de FT2. Het is de laatste geworden omdat ie lekker groot was en dus stevig in de hand lag.
Maar de OM 1 heeft mij nooit helemaal losgelaten en toen ik rond 2000 een OM 1n in mintconditie kon scoren, heb dat niet nagelaten.
Verder heb ik naast al het Nikon-geweld nog een mooie zwarte Contax G2 met de 20(zwart!), 28, 35, 45 en 90mm en een Titanium Leica M6 met de Summiluxen 35 en 50mm.
----------------
D200, AF 50/1.4, AF 60/2.8 Macro, AF 85/1.8, AF 28-85/3.5-4.5, AF 80-200/2.8
FM2n, FE2, F2AS, F3HP+MD4, F4s, 24/2.8, 35/2.0, 50/1.4, 85/2.0, 135/2.0
Gitzo Studer en Lowe Pro
Wanneer start je een museum..?

(wat een verzameling...!)
En wat is nu je favoriete body? En je favoriete combinatie body/objectief?
Toch de M6 met 50mm. Waarom? Perfecte lichtmeting paar cellen gericht op een zilverkleurige cirkel (centrum gericht) in de camera. Altijd goed. (dus geen spot/matrix etc.) Tweede reden: geen klapperende spiegel en alleen een heel zacht klikje. Derde reden is met de digitale fotografie wat achterhaald, maar je kunt met de zoeker tijdens de foto je onderwerp blijven volgen. Met film is dat belangrijk. Nu kijk je na de opname even op een schermpje. Vierde reden is de perfect werkende rode pijltjes die aan de lichtmeter zijn gekoppeld. Doordat deze pijltjes varieren in lichtsterkte kun je heel mooi ietsje krapper/ruimer belichten, al naar gelang je onderwerp.yoyo schreef:Gerard13 schreef:Toen ik mijn eerste Nikon (FT2) wilde aanschaffen, heb ik erg getwijfeld tussen de voor toen, zeer eigenzinnige Olympus OM 1 en de FT2. Het is de laatste geworden omdat ie lekker groot was en dus stevig in de hand lag.
Maar de OM 1 heeft mij nooit helemaal losgelaten en toen ik rond 2000 een OM 1n in mintconditie kon scoren, heb dat niet nagelaten.
Verder heb ik naast al het Nikon-geweld nog een mooie zwarte Contax G2 met de 20(zwart!), 28, 35, 45 en 90mm en een Titanium Leica M6 met de Summiluxen 35 en 50mm.
----------------
D200, AF 50/1.4, AF 60/2.8 Macro, AF 85/1.8, AF 28-85/3.5-4.5, AF 80-200/2.8
FM2n, FE2, F2AS, F3HP+MD4, F4s, 24/2.8, 35/2.0, 50/1.4, 85/2.0, 135/2.0
Gitzo Studer en Lowe Pro
Wanneer start je een museum..?![]()
(wat een verzameling...!)
En wat is nu je favoriete body? En je favoriete combinatie body/objectief?
Dus toch de LEICA...Gerard13 schreef:Toch de M6 met 50mm. Waarom? Perfecte lichtmeting paar cellen gericht op een zilverkleurige cirkel (centrum gericht) in de camera. Altijd goed. (dus geen spot/matrix etc.) Tweede reden: geen klapperende spiegel en alleen een heel zacht klikje. Derde reden is met de digitale fotografie wat achterhaald, maar je kunt met de zoeker tijdens de foto je onderwerp blijven volgen. Met film is dat belangrijk. Nu kijk je na de opname even op een schermpje. Vierde reden is de perfect werkende rode pijltjes die aan de lichtmeter zijn gekoppeld. Doordat deze pijltjes varieren in lichtsterkte kun je heel mooi ietsje krapper/ruimer belichten, al naar gelang je onderwerp.yoyo schreef:Gerard13 schreef:Toen ik mijn eerste Nikon (FT2) wilde aanschaffen, heb ik erg getwijfeld tussen de voor toen, zeer eigenzinnige Olympus OM 1 en de FT2. Het is de laatste geworden omdat ie lekker groot was en dus stevig in de hand lag.
Maar de OM 1 heeft mij nooit helemaal losgelaten en toen ik rond 2000 een OM 1n in mintconditie kon scoren, heb dat niet nagelaten.
Verder heb ik naast al het Nikon-geweld nog een mooie zwarte Contax G2 met de 20(zwart!), 28, 35, 45 en 90mm en een Titanium Leica M6 met de Summiluxen 35 en 50mm.
----------------
D200, AF 50/1.4, AF 60/2.8 Macro, AF 85/1.8, AF 28-85/3.5-4.5, AF 80-200/2.8
FM2n, FE2, F2AS, F3HP+MD4, F4s, 24/2.8, 35/2.0, 50/1.4, 85/2.0, 135/2.0
Gitzo Studer en Lowe Pro
Wanneer start je een museum..?![]()
(wat een verzameling...!)
En wat is nu je favoriete body? En je favoriete combinatie body/objectief?

Ik had gedacht dat je M6/35 had gezegd. Ik zat er dus niet ver naast...
Het scherpstellen met de 35mm gaat door dat holle handeltje waar je vinger in past, wel makkelijker.yoyo schreef:Dus toch de LEICA...Gerard13 schreef:Toch de M6 met 50mm. Waarom? Perfecte lichtmeting paar cellen gericht op een zilverkleurige cirkel (centrum gericht) in de camera. Altijd goed. (dus geen spot/matrix etc.) Tweede reden: geen klapperende spiegel en alleen een heel zacht klikje. Derde reden is met de digitale fotografie wat achterhaald, maar je kunt met de zoeker tijdens de foto je onderwerp blijven volgen. Met film is dat belangrijk. Nu kijk je na de opname even op een schermpje. Vierde reden is de perfect werkende rode pijltjes die aan de lichtmeter zijn gekoppeld. Doordat deze pijltjes varieren in lichtsterkte kun je heel mooi ietsje krapper/ruimer belichten, al naar gelang je onderwerp.yoyo schreef:
Wanneer start je een museum..?![]()
(wat een verzameling...!)
En wat is nu je favoriete body? En je favoriete combinatie body/objectief?![]()
Ik had gedacht dat je M6/35 had gezegd. Ik zat er dus niet ver naast...

M'n complimenten dat je er zo dicht bij zat

De D200 gebruik ik vnl. i.c.m. de Micro-Nikkor AF60/2.8 voor het ordinair vastleggen van wat verzamelobjecten met o.a. zeer kleine afmetingen. Dat lukt niet met de M6...
Sta ik er niet bij? Ik had een minolta maar die heb ik verkocht.
Nu alleen nog maar PENTAX!
Super A, MZ-5, K10D, P30N, MG, MV, ME Super. Ehm euh eh verzamelingkje dus. Maar gebruik zelf in principe alleen de Super A en K10D, heb ook nog wat Nikons die ik moet gebruiken niet waar
Nu is de FM2 aan de beurt, zie er alweer naar uit om de Super A te gebruiken
Nu alleen nog maar PENTAX!
Super A, MZ-5, K10D, P30N, MG, MV, ME Super. Ehm euh eh verzamelingkje dus. Maar gebruik zelf in principe alleen de Super A en K10D, heb ook nog wat Nikons die ik moet gebruiken niet waar

Nu is de FM2 aan de beurt, zie er alweer naar uit om de Super A te gebruiken

- Eeuw
- Forumlid
- Berichten: 3915
- Lid geworden op: do feb 07 2008 1:24 pm
- Locatie: Ja
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb ook nog wat oude dingen, af en toe kijk ik er nog naar enn daar blijft het bij;
Nikon EM en een Mamiya RB 67 met 90mm en polaroidachterwand, een Leica 3F, een Olympus XA2.
Een Panasonic FZ7 doet nog wel dienst.
Op dit moment gebruik ik een D70 maar heb net een (nauwelijks) gebruikte D200 gekocht voor weinig. Lekker geprofiteerd van de D300 koorts!!
Nikon EM en een Mamiya RB 67 met 90mm en polaroidachterwand, een Leica 3F, een Olympus XA2.
Een Panasonic FZ7 doet nog wel dienst.
Op dit moment gebruik ik een D70 maar heb net een (nauwelijks) gebruikte D200 gekocht voor weinig. Lekker geprofiteerd van de D300 koorts!!
