Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?
Slijten zou ik het niet willen noemen. We hebben een soort vaste kern en een verschuivende groep daaromheen. Dat is al vanaf het begin zo. Beide groepen zijn al jaren ongeveer even groot alleen lijkt het aantal posts wat minder dan vroeger. Maar dat kan ook komen door het succes van de NCN Facebook groep. Bijna 2300 leden daar inmiddels en het medium is laagdrempeliger; mensen weten hoe Facebook werkt. Maar ook met een andere sfeer en "vluchtiger". FB en het forum hebben allebei hun doel en publiek en kunnen prima naast elkaar bestaan.
Als ik het allemaal zo lees hebben we het op zich nog niet zo slecht ingeregeld hier. Er is een apart hoekje voor niet-Nikon discussies. Vraag is blijkbaar of we de populaire draadjes als "fotografische aankopen" zouden moeten splitsen en discussies wellicht wat strakker Nikon-gericht zouden moeten houden. Dat laatste is lastig; de gemiddelde forumbezoeker is niet zo makkelijk te sturen.
Dit alles trouwens tot we als club een visie op de toekomst geformuleerd hebben. Dat is gisteren tijdens de bestuursvergadering uitgebreid op tafel gekomen en daar gaan de komende maanden duidelijk stappen in genomen worden. Daar zullen we de clubleden ergens na de zomervakantie uitgebreid over inlichten en over laten meebeslissen.
Als ik het allemaal zo lees hebben we het op zich nog niet zo slecht ingeregeld hier. Er is een apart hoekje voor niet-Nikon discussies. Vraag is blijkbaar of we de populaire draadjes als "fotografische aankopen" zouden moeten splitsen en discussies wellicht wat strakker Nikon-gericht zouden moeten houden. Dat laatste is lastig; de gemiddelde forumbezoeker is niet zo makkelijk te sturen.
Dit alles trouwens tot we als club een visie op de toekomst geformuleerd hebben. Dat is gisteren tijdens de bestuursvergadering uitgebreid op tafel gekomen en daar gaan de komende maanden duidelijk stappen in genomen worden. Daar zullen we de clubleden ergens na de zomervakantie uitgebreid over inlichten en over laten meebeslissen.
Vaste kern, dan praat ik van voor 2007, dus lichting emdeklerk, rond 2005.
Toen was ik hier ook al aan het rondkijken en van die groep -veel verzamelaars, techneuten, hobbyisten- is echt weinig van over.
Toen was ik hier ook al aan het rondkijken en van die groep -veel verzamelaars, techneuten, hobbyisten- is echt weinig van over.
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Zolang het zich tot die rubrieken beperkt, is dat toch niet zo problematisch? Lijkt me ook vrij logisch overigens, in een tijd waarin men meer en meer merken en apparatuur door elkaar gaat gebruiken.Marten schreef:De toenemende aandacht op dit forum voor andere merken, maakt dat ik steeds meer moet gaan zoeken naar de voor mij relevante Nikon informatie. De topics die gaan over andere merken beperken zich namelijk niet alleen tot "niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur", maar komen elders op het forum ook aan de orde, zoals bij "fotografische aankopen", "coffeecorner" etc. In het overzicht van onderwerpen staat ook alles door elkaar.
Hm, zo'n statement vind ik weinig plezierig overkomen. Ben wel benieuwd of dat door (veel) meer mensen zo ervaren wordt. Ik herken het in ieder geval niet, maar dat kan komen omdat ik geen "verstokte Nikonian" ben.Marten schreef:Daarbij komt dat ik niet zit niet te wachten op "bevindingen" met betrekking tot een ander cameramerk, die meer weg hebben van een reclame campagne, dan dat er sprake is van een objectief verslag met pro's en con's.
Top, ik ben benieuwd!Patrick schreef:Dit alles trouwens tot we als club een visie op de toekomst geformuleerd hebben. Dat is gisteren tijdens de bestuursvergadering uitgebreid op tafel gekomen en daar gaan de komende maanden duidelijk stappen in genomen worden. Daar zullen we de clubleden ergens na de zomervakantie uitgebreid over inlichten en over laten meebeslissen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb voor de grap eens gekeken op het EOSDigitaal forum bij het onderwerp "Niet-Canon camera's".
Welgeteld 8 draadjes waarvan er dan ook nog één over Canon analoog gaat en maar één draadje met een flinke discussie.
Met 180 draadjes hier in "Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur" en regelmatig een flinke discussie is de aandacht voor andere merken nog niet zo slecht.
Welgeteld 8 draadjes waarvan er dan ook nog één over Canon analoog gaat en maar één draadje met een flinke discussie.
Met 180 draadjes hier in "Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur" en regelmatig een flinke discussie is de aandacht voor andere merken nog niet zo slecht.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je gaat dat dan indirect merken. Als we overleggen, dan doen we dat met clubleden als het gaat over de toekomst van de club.MarcoEos70D schreef:Top, ik ben benieuwd!Patrick schreef:Dit alles trouwens tot we als club een visie op de toekomst geformuleerd hebben. Dat is gisteren tijdens de bestuursvergadering uitgebreid op tafel gekomen en daar gaan de komende maanden duidelijk stappen in genomen worden. Daar zullen we de clubleden ergens na de zomervakantie uitgebreid over inlichten en over laten meebeslissen.

Een groep gebruikers van 10 jaar geleden Michael? Dat is wel heel lang geleden! Kan je wel verwachten mensen zo lang hier (actief) te houden? Ik gok dat ik over 10 jaar hier ook minder te vinden ben dan nu. Dat lijkt me ook erg lastig te voorkomen bij een grote club als dit. Een kleinere groep is beter bij elkaar te houden volgens mij.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Voor mij geldt: apparatuur ten dienste van mijn fotografie, mijn foto's. Alles willen weten van Nikonapparatuur ten behoeve van het eindresultaat. Met als doel mijn foto's op een zo hoog mogelijk niveau te brengen.
Het onderscheid tussen fotofotografen en apparatuurusers of zoiets is wat mij betreft dan ook volledige onzin. Evenals het refereren aan een
generatie op dit forum die niet met de tijd mee zou gaan.
Het onderscheid tussen fotofotografen en apparatuurusers of zoiets is wat mij betreft dan ook volledige onzin. Evenals het refereren aan een
generatie op dit forum die niet met de tijd mee zou gaan.
Laatst gewijzigd door Marten op vr jul 03 2015 4:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Wat mij betreft tegenstrijdige opmerking. Nikon heeft nauwelijks unieke apparatuur. Alles wat je met een Canon kunt dat kun je ook met een Nikon, of met een Fuji, Of met een Sony. Goede foto's maken is merkonafhankelijk. Als je denkt dat je door over cameratechniek te praten net zulke platen gaat maken als bijv Flandria dan heb je het niet helemaal begrepen volgens mij maar ik neem aan dat je het niet zo bedoeltMarten schreef: Alles willen weten van Nikonapparatuur ten behoeve van het eindresultaat. Met als doel mijn foto's op een zo hoog mogelijk niveau te brengen.

Deze hele discussie is weer opgerakeld door het Sony topic van Flandria. Wat mij betreft is hij (en Skippy) momenteel de beste fotograaf die hier rondloopt (en werk laat zien) en het zou echt een gemis zijn voor het forum als zulke mensen hier weggepest worden omdat ze ineens een andere merkje op hun zwarte doos hebben zitten...
Agree to disagree dusMarten schreef: Het onderscheid tussen fotofotografen en apparatuurusers of zoiets is wat mij betreft dan ook volledige onzin.

Fin.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Probeer wat begrijpend te lezen svp.
Bedoeld wordt:
Alles willen weten van MIJN Nikonapparatuur. Om de kwaliteit van mijn foto's te verhogen .
Niets mis mee zou ik zeggen. Zouden meer mensen moeten doen.
Bedoeld wordt:
Alles willen weten van MIJN Nikonapparatuur. Om de kwaliteit van mijn foto's te verhogen .
Niets mis mee zou ik zeggen. Zouden meer mensen moeten doen.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik begrijp heel goed wat jij zegt hoor, ook al voor jouw aanvulling. Ik vraag me eerder af of jij mij begrijpt of het gewoon met mij oneens bent
Maar laten we het verder geen persoonlijke discussie worden. Iedereen mag erin staan hoe hij wil, ik voorzie alleen een leegloop als de ene groep zijn denkswijzes wil opdringen aan de rest van de users...

Maar laten we het verder geen persoonlijke discussie worden. Iedereen mag erin staan hoe hij wil, ik voorzie alleen een leegloop als de ene groep zijn denkswijzes wil opdringen aan de rest van de users...
Fin.
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Kijk eens naar een gemiddeld gezin. Hoe lang blijft daarvan de samenstelling hetzelfde? Kleinere groep kan je niet hebben.Patrick schreef:Een kleinere groep is beter bij elkaar te houden volgens mij.
Koester de kwaliteiten, weet de zwakheden met een open blik naar de toekomst

Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Eerst persoonlijk worden en dan de deur dichtdoen.
Sorry, Vincent, maar die typische forumtruc had ik niet van je verwacht.
Sorry, Vincent, maar die typische forumtruc had ik niet van je verwacht.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt eerlijk gezegd.JaapV schreef:Sorry, Vincent, maar die typische forumtruc had ik niet van je verwacht.

Ik was niet persoonlijk maar inhoudelijk op zijn argumenten. Opmerkingen als:
Ervaar ik echter wel als een persoonlijke sneer, maar daar lees ik graag overheen. Dergelijke opmerkingen (van welke kant ook) betekent meestal dat de discussie gekomen is op het punt waarbij personen het oneens zijn en hun argumenten al opgebruikt hebben. Daar is niets mis mee. Ik lees dus echt wel begrijpend, alleen zijn we het dus gewoon niet eens.Probeer wat begrijpend te lezen svp.
Is geen weerwoord op mijn stelling. Er valt in mijn ogen (dus mijn mening) niet zoveel te weten over apparatuur. Behalve welke functies een camera heeft en hoe die functionaliteit werkt. Maar dat is bij vrijwel alle merken gelijk. Hooguit onder een andere naam of onder een ander knopje.Alles willen weten van MIJN Nikonapparatuur.
Mijn stelling is (en blijft) dat foto's niet beter worden als je pixelpeept tot je een ons weegt of discusieert over hoeveel techniek er wel niet in een lens of body zit. Of hoe die ene functie nu precies werkt of geactiveerd kan worden. Daarom hoopte ik zo dat het bewerkingstopic ging slagen, dat de goede fotografen met een andere body niet weggestuurd worden, of dat mensen die moeite nemen om ervaring en technieken te delen hier een plekje zouden kunnen hebben.
De enige reden om het 'af te kappen' was om te voorkomen dat dit topic een dialoog zou worden tussen mij en Marten. Als dat een 'typische forumtruc' is om discussie uit de weg te gaan dan ken je mij blijkbaar niet goed genoeg, inhoudelijke discussies ga ik namelijk niet uit de weg. Zelfs als ik het met iemand oneens ben, juist als ik het met iemand oneens ben. Alleen niet als het een herhaling van zetten wordt.

Fin.
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Klopt. Het is hier (wat mij betreft) sowieso niet verkeerd geregeld. De forumindeling is prima in mijn ogen, alleen de discussie en opmerkingen die regelmatig terugkomen over andere merken vind ik minder.ArendV schreef:Ik heb voor de grap eens gekeken op het EOSDigitaal forum bij het onderwerp "Niet-Canon camera's".
Sowieso is Eosdigitaal meer een fotoforum, daar waar ik het Nikon-forum veel meer een apparatuurforum vind. Ik heb op Eosdigitaal pas redelijk recent het merk-vreemde forumdeel opgezet, meer om te voorkomen dat het in het Canon-deel door elkaar loopt dan omdat daar nu zo veel behoefte aan was. Op eosdigitaal draait het net ff wat meer om de foto's in plaats van de spullen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Er zijn veel meer fotoforums dan merkgebonden forums. Doel is, zeker tot nu toe, altijd geweest een forum te hebben over de spullen met mogelijkheden tot het delen van foto's. Natuurlijk is het feit dat er bij ons een hele club achterzit van bijna 2000 leden met een eigen blad, activiteiten, etc. maakt ons duidelijk anders dan andere forums.
Het forum beweegt bij ons veelal mee met de behoeften van de forumleden. Die verschuiven nogal eens. Het forum, dat zijn jullie tenslotte allemaal samen.
Het forum beweegt bij ons veelal mee met de behoeften van de forumleden. Die verschuiven nogal eens. Het forum, dat zijn jullie tenslotte allemaal samen.