Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]

Bericht door Frank B » do feb 16 2012 12:02 am

alle foto's zijn met picture control Standard gemaakt. Verder geen kleurversterking o.i.d. Verder batch ik in NX2 foto's naar 1024 formaat en pas daarbij ook unsharp mask toe (RGB intensity 25%, radius 3%, threshold 2)

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do feb 16 2012 12:04 am

Frank B schreef:alle foto's zijn met picture control Standard gemaakt. Verder geen kleurversterking o.i.d. Verder batch ik in NX2 foto's naar 1024 formaat en pas daarbij ook unsharp mask toe (RGB intensity 25%, radius 3%, threshold 2)
Dus toch usm, ergens had ik dat idee al.

Peter
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 16 2012 3:06 am

Frank B schreef:Onlangs een 50 1.2 MF op de kop getikt van 1e eigenaar, was 1 van de laatste die verkocht zijn medio oktober 2011.
De Nikon serienummerlijst van Roland Vink geeft voor lenzen vanaf 2006 de volgende nrs 400069 - 410484
Het serienummer van jouw exemplaar ligt 832 beneden het laatste bij Roland Vink bekende nummer.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » do feb 16 2012 4:27 pm

Ik heb volgens mij weer iets om voor te sparen, als ik dit zo zie Frank :D
Nou, van mij ook de groeten

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » do feb 16 2012 4:49 pm

Léon Obers schreef:
Frank B schreef:Onlangs een 50 1.2 MF op de kop getikt van 1e eigenaar, was 1 van de laatste die verkocht zijn medio oktober 2011.
De Nikon serienummerlijst van Roland Vink geeft voor lenzen vanaf 2006 de volgende nrs 400069 - 410484
Het serienummer van jouw exemplaar ligt 832 beneden het laatste bij Roland Vink bekende nummer.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik deze lijst zo lees dan zijn er vanaf 1981 ca. 150.000 van deze lensjes geproduceerd. Zou er dan toch een AFS versie gaan komen... Je weet maar nooit

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do feb 16 2012 5:27 pm

Frank B schreef:..... Zou er dan toch een AFS versie gaan komen... Je weet maar nooit
Daar wordt al lang over gespeculeerd.
Een bericht uit 2010 in Nikon Rumors

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr feb 17 2012 9:15 am

Beetje laat maar welgemeend. Frank, gefeliciteerd met deze aanwinst en aan je foto's te zien mankeert er niets aan. Zelf vind ik die klok het mooist, wat een flinterdunne scherptediepte. Probeer hem maar eens in de avond, op statief en met 1.2. Ga ergens met veel lichtjes, zet hem op liveview en draai maar eens aan de scherpte. Schitterend al die draaiende prachtige bokeh ringetjes.
Ben zelf alleen benieuwd na het lezen van alle berichten over de D800(E) v.w.b. de scherpte van "oude" objectieven. Mocht het echt zo zijn dan blijf ik toch heerlijk bij mijn huidige body. Bedankt voor al het oude moois. :mryellow: groet, peter

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr feb 17 2012 9:29 am

Frank B schreef:alle foto's zijn met picture control Standard gemaakt. Verder geen kleurversterking o.i.d. Verder batch ik in NX2 foto's naar 1024 formaat en pas daarbij ook unsharp mask toe (RGB intensity 25%, radius 3%, threshold 2)
Frank, probeer eens "hoogdoorlaat", beeld wordt grijs. Schuif met de "straal" tot de door jouw gewenste scherpte. Dan op "dekking", zet "lichtechtheidkanaal" op 0 en "kleurkanaaal" op 50. Dan weer bedekken aanvinken. Lijkt het niet mooi kun je altijd makkelijk je 3 "schuifjes" weer veranderen. Succes er mee. Groet, peter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 17 2012 10:21 am

Dat "hoogdoorlaat" in NC NX2 is een veel te grove verscherping waarbij detail niet tot het beste niveau wordt weergegeven. Gebruik het dus beter niet.
Gebruik dan beter de "Léon Obers" methode. :lol:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 60#p344360" onclick="window.open(this.href);return false;

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr feb 17 2012 10:34 am

Léon Obers schreef:Dat "hoogdoorlaat" in NC NX2 is een veel te grove verscherping waarbij detail niet tot het beste niveau wordt weergegeven. Gebruik het dus beter niet.
Gebruik dan beter de "Léon Obers" methode. :lol:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 60#p344360" onclick="window.open(this.href);return false;
Léon, hoe kom je daar bij? Vraag het Johan Kerver maar. Heeft het de laatste keer uitgelegd dat het vele malen subtieler kan dan met het grove USM. En dat is mijn ervaring ook. Groetjes peter en probeer het maar eens. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 17 2012 11:29 am

Je hebt kennelijk de doorlink naar het andere draadje met de voorbeelden erbij niet doorgenomen en het ook nog niet zelf geprobeerd. Dan kom je er namelijk gewoon achter dat Johan Kerver het op dit punt simpelweg bij het verkeerde eind heeft. Hij mag dan Johan Kerver heten, maar hij is ook maar gewoon mens hoor (net als wij allemaal). De praktijk laat mij iets anders zien (en anderen die het proberen) dan wat Johan Kerver voorschotelt. (Ja, ik heb zijn methode al lang geprobeerd, vandaar mijn stelligheid dat het binnen NC NX2 een achterhaalde methode is).

Zie ook de eerste reactie van het draadje waar ik eerder naar verwees. Daar vind je iets verder naar beneden (navolgend op de "gele" quote) de verschillen besproken en met voorbeelden naast elkaar weergegeven:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34#p344334" onclick="window.open(this.href);return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr feb 17 2012 11:16 pm

Ik zie het ook als het evangelie op verscherpingsgebied.
Net zo als Léon in zijn "recept" van 2 jaar geleden demonstreerde en zoals velen op dit forum het sindsdien tot volle tevredenheid toepassen.
Beroemd 8) voorbeeld: Patrick, die al meermalen getuigde een overtuigd discipel te zijn.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr feb 17 2012 11:27 pm

JaapV schreef:
Ik zie het ook als het evangelie op verscherpingsgebied.
Net zo als Léon in zijn "recept" van 2 jaar geleden demonstreerde en zoals velen op dit forum het sindsdien tot volle tevredenheid toepassen.
Beroemd 8) voorbeeld: Patrick, die al meermalen getuigde een overtuigd discipel te zijn.
Wat bedoel je Jaap, dat NX2 sterk is in verscherpen? Ik vind namelijk van niet, in schuine rechte lijnen treden na verscherping met NX2 heel snel artefacten op. Heel duidelijk te zien in de door FrankB geplaatste foto's. Ik herhaal het nog maar eens, wat mij betreft is NX2 in veel aspecten voorbij gestreefd door Lightroom.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr feb 17 2012 11:47 pm

Skippy, zo arrogant bedoelde ik zéér zeker niet over te komen. Ik heb wel eens een PS Elements exemplaar gekocht maar nog niet veel ermee gedaan, en nooit zelfs maar gekeken naar Lightroom. Niet omdat ik daar ook maar iets tegen zou hebben, maar omdat ik in CNX2 alles vind dat ik nodig denk te hebben.

Ik bedoelde dus eigenlijk: "binnen het wellicht beperkte wereldje van CNX2..." :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 18 2012 1:54 am

Skippy schreef:in schuine rechte lijnen treden na verscherping met NX2 heel snel artefacten op. Heel duidelijk te zien in de door FrankB geplaatste foto's. Ik herhaal het nog maar eens, wat mij betreft is NX2 in veel aspecten voorbij gestreefd door Lightroom.
Vandaar ook het recept om in twee "lagen" te verscherpen, voor donkere delen en afwijkend voor de meer heldere delen. Voor de meer donkere helderheden kan verscherping wat meer hebben dan bij lichtere helderheden.

Op de keper beschouwt zijn er "officieel" wel betere methoden, met maksers en actions (Photoshop), die net die laatste artifacten weghalen en de puntjes op de i zetten. Maar er is voor mij ook een limit. Het moet wel behapbaar blijven en niet een intensieve bewerking op zich worden voor 1 tool. "Smart Sharpen" wat er in CS5 en LR (?) zit, geeft mij praktisch gezien niet de verbetering die het theoretisch zou moeten geven op de methode die ik gebruik in twee lagen.

Plaats reactie

Terug naar “Overig”