Met AF zullen de lenzen wel weer duurder worden.
Verder geeft manueel de vrijheid om optische ontwerpen toe te passen welke niet gehinderd worden in beperkingen wat AF met zich mee kan brengen. Met AF dus een moeilijkheidsfactor extra in het ontwerpen van een objectief waarmee de prijs verder omhoog gaat. Daarmee wordt het verschil kleiner. Het zit hem altijd in de lengte of in de breedte.
Via PB kreeg ik gisteren een bericht van iemand hier op het forum die net de nieuwe 85mm AF-S heeft aangeschaft en met testen wat verbaast/teleurgesteld was in de mate van LoCA (de groenige en purper/rood achtige omslag in kleur achter en voor het focuspunt), waarbij die LoCA sterker was dan met het oude model 85mm/1.4.
Bron LoCA lenstips.com met de nieuwe Nikkor 85mm/1.4 AF-S:
Je moet altijd beseffen,
objectiefontwerpen zijn altijd een compromis. Is het niet in optische zin, dan is het wel in handelbaarheid, gebrek aan AF-mogelijkheden, lichtsterkte e.d.
Met de keuze om (redelijk) snelle AF mogelijk te maken, wordt door Nikon inmiddels bijna zonder uitzondering gekozen voor een AF-S oplossing. Dat is een oplossing waarbij één of enkele lensdelen als groep binnen in het objectief zich verplaatst over een zeer kleine afstand om de focus te bepalen, waarbij de buitenafmetingen van de lens hetzelfde blijven als je dichterbij scherp stelt. Deze constructie geeft meestal een hogere gevoeligheid voor kleurrandjes op contrastrijke details en LoCA op delen buiten de scherpte. Dat is de prijs die je betaalt voor snelle AF-S constructies. Dat komt nog eens extra bovenop de standaard al hogere mate van LoCA bij erg lichtsterke objectieven.
Dus je moet voor jezelf heel goed weten bij welke onderwerpen en het soort fotografie je objectieven wilt inzetten en daar je keus op bepalen. Lenzen die nauwelijks of helemaal geen last van LoCA hebben zijn minder lichtsterk, en het best gecorrigeerd als ze een APO(cromatisch) lensontwerp hebben. Dat laatste zie je bijna hoofdzakelijk alleen bij manuele lenzen terug.
Verder lijkt het ook een typisch zwaarder of minder zwaar wegend argument te zijn waar lensontwerpers wel of geen prioriteit aan geven.
Bijv. de enerzijds erg mooie Zeiss lenzen, ondanks manueel wordt bij de wat lichtsterkere types toch wat minder prioriteit gegeven aan deze eigenschap. Daar zie je LoCA in een vrij hoge mate terug bij gebruik van grote lens-openingen.
Een soort van algemene "Zeiss"-eigenschap. Voigtländer lenzen die uit dezelfde fabriek komen zijn er een aantal types bij (de APO Lanthar types, maar ook de Ultron 40mm/2.0) waar kennelijk een hogere prioriteit gegeven wordt aan een goede correctie op LoCA. Dat is een van de redenen dat bijv. de manuele APO 125mm/2.5 macro lens door "insiders" meer wordt gewaardeerd, dan de Zeiss macrolens 100mm/2.0
Leica heeft ook een aantal "oudere" APO-lenzen die erg goed gecorrigeerd zijn op LoCA. Daar waar de nieuwste Leica S2 lenzen die ook een interne focus scherpstelling hebben (en in dimensie hetzelfde blijven tijdens het focussen) ook een hogere mate van LoCA en kleurrandjes rondom contrastrijke details als eigenschap hebben.
Alles heeft zijn prijs. Het is maar net waar de prioriteiten worden gelegd.
Je kunt soms beslist je voordeel doen door een aantal constructies te mijden.