Dubio...

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Dubio...

Bericht door Ed Post » za mei 31 2008 7:10 pm

Ik ben in het bezit van een Micro Nikkor f/3.5 55mm en een Micro Nikkor f/4.0 105mm.
Nu overweeg ik een 60mm f/2.8 D Micro Nikkor AF aan te schaffen.
Ik vraag mij echter af of deze aanschaf wel zoveel nut heeft omdat je bij macro veelal beter in de manual-stand kunt werken.

Wie heeft raad??? :oops:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za mei 31 2008 7:19 pm

Nou Monique is hier in ieder geval razend enthousiast over de 60mm 2.8
(kijk maar even op onze flickr-site, daar komen er genoeg platen voorbij :wink: )
Je bent iets flexibeler, je kunt zelf scherpstellen of de autofocus gebruiken.

Groetjes Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mei 31 2008 7:26 pm

De 60mm heeft het voordeel dat je in één keer naar 1 op 1 kunt, daarvoor moet je met de andere objectieven naar de tussenringen (M1 en PK-11) grijpen. De 60mm is een subliem objectief, dat heeeeeel prettig scherpstelt in manual.
Maar de 55mm en de 105mm nooit wegdoen. Ik kan het weten, ik heb toevallig ook alle drie die objectieven. De 55mm werkt trouwens heel prettig op de PB-4 balg.
Gewoon doen dus.

E.M. de Klerk

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za mei 31 2008 7:28 pm

De 60mm is een mooie lens echter ik zie die persoonlijk nog niet zo zitten indien ik die vergelijk met de 105mm. Bij macro fotografie moet je nogal dicht op je onderwerp komen. In geval je insecten wil gaan fotograferen moet je er met een een 60mm veel te dicht op, het object is al gevlogen. Daar heb je een voordeel met een 105mm. Ook het diafragma is zeer klein (hoog getal) bij macro fotografie. f/18 of hoger is eerder normaal dan uitzondering.

Je bent momenteel in bezit van een 105mm micro, wat bevalt je hier niet aan afgezien dat hij wat gedateerd is ?
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Dubio...

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 11 2008 7:04 am

Ed Post schreef:Ik ben in het bezit van een Micro Nikkor f/3.5 55mm en een Micro Nikkor f/4.0 105mm.
Nu overweeg ik een 60mm f/2.8 D Micro Nikkor AF aan te schaffen.
Wie heeft raad??? :oops:
Een 55mm is gemaakt tussen 1961 en 1977. Heb je de 1961 versie, ga dan voor wat beters, want qua coating is Nikon er steeds beter op geworden.
Heb je de 1961 versie??? mail me dan ook direct, ik neem een AF60mm voor je mee om te ruilen.
Versies voor 1977 zijn niet AI en kunnen problemen met je camera veroorzaken.

Bij de 105 loop je minder een buil. Ook hier is de 1975 versie niet AI. De AI en AIS versies hebben een chroom vastzet knopje en zijn nog steeds veel gevraagd.
Door de mindere lichtsterkte: f4 ipv nu f2,8, heb je ook een kleinere frontlens. En daardoor ook minder last van overstraling.

Als je goed met de manuele objectieven overweg kan, blijf er dan bij. Voor het echte macro werk, op statief, zet je de AF altijd uit.\

Zelf zie ik slecht van dichtbij en heb de AF van een objectief nodig voor de scherpstelling.

pabusk

Bericht door pabusk » wo jun 11 2008 7:54 am

Ik heb ook de 60mm AF en zou niet anders willen. De enige reden dat ik ooit naar de nieuwe 60mm AFS zou willen is i.v.m. de silent wave motor.

Met de AF moet je een ring op het objectief draaien om hem in manual focus mode te krijgen, i.p.v. dhet schakelaarje op je camera, en dat is met mijn onderwaterhuis een probleem. Ik moet dan voor mijn duik al bepalen of ik manual of autofocus ga omdat ik niet meer bij die ring kan als mijn onderwaterhuis dicht zit. Niet iets dat een probleem is als je niet onderwater gaat met je camera. Het objectief zelf heb ik echter niets op aan te merken, maakt haarscherpe foto's

Grtz,
Paul

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”