Pagina 1 van 2

Nieuwe garantiebepalingen Nikon Nederland

Geplaatst: di jun 24 2008 5:38 pm
door Marten
Zie de Nikon site
geplaatst: 19-06-2008

LINK naar Nikon Europe


Europese en wereldwijde garanties van Nikon

Nikon Corporation - Europese garantie van Nikon van één jaar
Nikon Corporation verleent een Europese garantie van één jaar voor digitale producten. Voor sommige producten geldt echter een wereldwijde garantie.


Nikon Corporation - Europese garantie van Nikon van één jaar

Klanten die binnen de periode van deze garantie (maximaal één jaar na aankoop) een technisch defect ondervinden, kunnen contact opnemen met een door Nikon geautoriseerd servicecenter of de Nikon-leverancier waar het product is gekocht.

Als u gebruik wilt maken van deze garantie, moet u de volgende documenten overleggen aan het geautoriseerde Nikon-servicecenter.

*
Garantiekaart van de Europese garantie van Nikon (of de wereldwijde garantie)
*
Factuur of aankoopbewijs (met daarop de datum van aankoop, het product en de naam van de leverancier)



Uitgebreide garanties (wettelijke garanties of garanties van de leverancier)
Sommige leveranciers kunnen uitgebreide wettelijke of verkoopgaranties bieden als uitbreiding op de eenjarige Europese garantie van Nikon. Een voorbeeld hiervan is de tweejarige wettelijke of verkoopgarantie in Italië en Spanje die alleen geldig is tussen de LEVERANCIER en de EINDGEBRUKER.

Aanspraken op garantieservice die onder dit type uitgebreide garantie vallen, moeten worden afgehandeld tussen de CONSUMENT en de LEVERANCIER. Neem in dit geval contact op met de leverancier. In sommige gevallen kunnen door Nikon geautoriseerde servicecenters geen ondersteuning bieden door dit type verkoopovereenkomst tussen de LEVERANCIER en de CONSUMENT. Dit is met name het geval als de leverancier het Nikon-product niet via het officiële distributiekanaal van Nikon heeft gekocht. Dit valt onder de zogeheten 'grijze import'..



Wat moet ik doen als mijn product service vereist die onder de garantie valt?
1. Lees zorgvuldig de instructiehandleiding of de veelgestelde vragen op deze ondersteuningssite. Als u de handleiding kwijt bent, kunt u mogelijk een PDF-handleiding van deze site downloaden. Hierin vindt u wellicht informatie waarmee u het probleem zelf kunt verhelpen.

2. Als uw product defect is, controleert u of dit onder de eenjarige Europese garantie van Nikon Corporation valt.

Ja, het wordt gedekt door de Europese garantie van Nikon
Stuur het product naar een door Nikon geautoriseerd servicecenter.

Nee, het wordt niet gedekt door de Europese garantie van Nikon
Stuur het product naar de leverancier waar het product is gekocht.



In beide gevallen voegt u de volgende gegevens toe aan het product wanneer u dit retourneert.

*
Uitgebreide beschrijving van het probleem
*
Garantiekaart van de Europese garantie van Nikon
*
Factuur of aankoopbewijs dat aan de bovenstaande criteria voldoet

Geplaatst: di jun 24 2008 5:45 pm
door rbfoto.nl
Dit is niet nieuw maar al langer van dienst.

Enige waarom het geplaatst is, is omdat mensen in NL vaak denken 2 jaar garantie te hebben omdat dat in Brussel als advies is uitgegeven.
Nederland is daar niet in meegegaan maar hebben een ander systeem in het leven geroepen.
In NL heeft men garantie gedurende de economische levensduur van een apparaat. Het wettelijke minimum is 6 maanden, zo goed als alle fabrikanten bieden 1 jaar garantie. Het eerste jaar is 100% gedekt, na het eerste jaar mogen ze onderzoekskosten rekenen en een gedeelte aangezien er een periode reeds genoten is van de economische levensduur.
Let wel! Na het eerste jaar ligt de bewijslast bij de consument en niet bij de fabrikant zoals in het eerste jaar wel het geval is.

Geplaatst: di jun 24 2008 5:54 pm
door noogle
Kijk, duidelijke uitleg!

Michael

Geplaatst: di jun 24 2008 6:55 pm
door MartijnM
De Nederlandse overheid heeft de 'Europese Unie - 2 jaar regeling' eigenlijk verruimd in plaats van overgenomen. Het grootste probleem is echter dat er geen garantieverplichtingen zijn afgedwongen hoger in de keten (distributeurs en fabrikanten).

M.a.w. de consument moet het altijd 'uitvechten' met de verkopende partij. Vanuit die gedachte kan men wellicht toch wat (garantie)risico lopen bij de aanschaf van dure fotoapparatuur bij de goedkoopste internetwinkels, waar service toch wel vaak wat minder is... :wink:

Mvg,
Martijn

Geplaatst: di jun 24 2008 8:16 pm
door rbfoto.nl
Niet omdat ik zelf betrokken ben bij een semi-internetwinkel maar vergis je niet in de service van de gemiddelde internetwinkel. Op internet opereren is niet geheel risicovrij, als je een scheve schaats rijdt bij een klant word je tot op het bot afgebrand d.m.v. reviews of fora.

De reguliere winkels maken er net zo goed een potje van, zo niet erger zelfs. Die stellen zich steeds arroganter op ten opzichte van de klant en schermen met termen als "geen service" "buitenlandse modellen" "geen garantie". Zelf laten ze klanten weken onnodig wachten, ze sparen heerlijk een aantal reparaties op en sturen dat 1x per periode op om kosten te besparen. (Dat is hier in Harderwijk bij een bepaalde winkel de gang van zaken en van klanten hoor ik dat ze daar niet de enige in zijn.

Maar goed, we dwalen af...


Het allergrootste nadeel van deze coulance-regeling is dat de !!fabrikant!! de economische levensduur zelf mag bepalen mits in het redelijke.
Als zij zeggen dat je er vanuit mag gaan dat bijvoorbeeld een D80 bij normaal gebruik 4 jaar probleemloos mee mag gaan dan heb je na 4 jaar geen poot meer om op te staan tenzij jíj kan aantonen dat het een productiefout betreft en ondanks het gebruik jouw schuld niet kan zijn.
Helaas verlies je dit op voorhand al.

Geplaatst: vr jun 27 2008 9:11 pm
door peterpj
Binnen 6 maanden lens AF kapot. Is gebeurd door vallen of stoten zegt Nikon dus geen garantie. Ik heb deze lens nooit gestoten of laten vallen. Ben nu bezig met rechtsbijstand. Mooie garantie van Nikon.. Hebben meer mensen met dit soort praktijken te maken gehad?
peter

Geplaatst: za jun 28 2008 12:21 am
door rbfoto.nl
Discutabele punten helaas. Als je een objectief in een tas vervoerd hebt en ongemerkt ergens tegen aan gestoten hebt is het van de buitenkant niet te zien maar kan er wel schade zijn.
Zelfs zo erg dat je het zelf niet hoeft te merken....

Enige wat je wel misschien kan doen is vragen of ze bewijs kunnen overleggen dat het valschade is. In het eerste jaar is het aan de fabrikant/leverancier om aan te tonen dat het eventueel gebruikersschade is eer er garantie verleend gaat worden. Na het eerste jaar moet de gebruiker aan kunnen tonen dat het een fout is van de fabrikant.
Omgekeerde bewijslast weliswaar maar je kan altijd een verklaring vragen.


Toch is het wel zo dat ze bij Nikon precies kunnen zien dat er schade is welke niet door produktie is ontstaan maar door gebruik. Enige grote nadeel daarvan is wel dat de leverancier heel misschien wel debet kan zijn aan de ontstane schade of nog erger/vaker de transporteur. De laatste gaat over het algemeen niet echt zachtzinnig met andermans spullen om maar in zulke gevallen zul je geen poot hebben om op te staan helaas.


Ik hoop dat je er iets aan hebt, heel veel succes verder.

Geplaatst: za jun 28 2008 6:43 am
door Hans Braakhuis
De link werkt niet meer en bij het zoeken naar garantie van Nikon is er nu weer een oud document uit 2003.

Nikon garantie

Geplaatst: za jun 28 2008 7:00 am
door Marten
Bij mij werkt de link nog wel en verwijst naar de pagina waar onder punt 2 onderaan staat:

Nieuw: Europese en wereldwijde garanties van Nikon

Met daarin dezelfde tekst als hierboven in dit topic.
Ik krijg alleen de deeplink daar naar toe niet lopend.

Geplaatst: za jun 28 2008 11:58 pm
door peterpj
Bij defect in de eerste 6 maanden gaat de wet er van uit dat de schade reeds bij aflevering bestond. DE leverancier zal moeten bewijzen dat dat niet zo was. Vandaar mijn irritatie dat je eerst dit moet gan vertellen aan de leverancier. Ik merk nu dat jullie dat ook niet weten. De eerste 6 maanden sta je dus extra sterk!
Peter

Geplaatst: za aug 09 2008 4:54 pm
door peterpj
Hierbij de update over de val en stootschade
Nikon beverwijk wilde een rapport insturen waarin bewezen zou worden dat er sprake was van val en stootschade.
Via de rechtsbijstand geantwoord dat dit goed was maar dat men wel moest aantonen dat dit na del evering van de lens was gebeurd. Antwoord De lens wordt gerepareed op onze kosten. Ik heb hem nu weer terug. Werkt perfect en geen kosten. Het hele verhaal heeft wel 4 maanden geduurd.
Een koude douche dus voor MM Arena en Nikon. Men weet dat men geen gelijk heeft maar probeert het toch.
Moraal. Koop gerust in azie want garantie in Europa is niet gegarandeerd zonder dure rechtsbijstand.
Peter

Re: Nieuwe garantiebepalingen Nikon Nederland

Geplaatst: di okt 07 2008 1:21 am
door TGIF
Marten schreef: Europese en wereldwijde garanties van Nikon

Nikon Corporation - Europese garantie van Nikon van één jaar


Er is vast iemand die hier eerder wat over geschreven heeft, maar ik moet het toch wel even kwijt. Koop je een dure camera/objectief, van toch een gerenommeerd merk, krijg je maar één jaar fabrieksgarantie. Ongelofelijk :!:

Geplaatst: di okt 07 2008 1:44 pm
door gongon
peterpj schreef:Bij defect in de eerste 6 maanden gaat de wet er van uit dat de schade reeds bij aflevering bestond. DE leverancier zal moeten bewijzen dat dat niet zo was. Vandaar mijn irritatie dat je eerst dit moet gan vertellen aan de leverancier. Ik merk nu dat jullie dat ook niet weten. De eerste 6 maanden sta je dus extra sterk!
Peter
Je staat helemaal niet sterk, ik haalde de camera kapot uit de doos, tenminste volgens mij, ik plaatste een geheugenkaart en kreeg een foutmelding bleek er een paar pinnentjes verbogen, mooi dat ik zelf de reparatie kon betalen. De verkopende winkel vind nu dat zij het slachtoffer zijn omdat ik nu niks meer bij hen koop. Heb nu een jaar later nog eens een mailtje gestuurd naar ze, dat ze liegen op hun website waarin ze zeggen dat ze graag tevreden klanten hebben, heb even gezegd dat ik daar niks van geloof.
Zij gooien de verantwoordelijkheid bij Nikon, maar ik had een overeenkomst met hen en niet met Nikon, mijn man gaat met zijn auto naar de dealer als er wat mee zou zijn en niet naar Opel zelf.

Re: Nieuwe garantiebepalingen Nikon Nederland

Geplaatst: di okt 14 2008 11:52 am
door Her
Mijn nikon CP5400 gekocht in 2004, opgestuurd met ccd defect en binnen 2 weken gerepareerd terug. Onder colance gerepareerd. Toch wel erg goede service van nikon. Hulde.

Herman.

Re:

Geplaatst: vr okt 17 2008 10:14 pm
door Tom
gongon schreef:Je staat helemaal niet sterk, ik haalde de camera kapot uit de doos, tenminste volgens mij, ik plaatste een geheugenkaart en kreeg een foutmelding bleek er een paar pinnentjes verbogen, mooi dat ik zelf de reparatie kon betalen. De verkopende winkel vind nu dat zij het slachtoffer zijn omdat ik nu niks meer bij hen koop. Heb nu een jaar later nog eens een mailtje gestuurd naar ze, dat ze liegen op hun website waarin ze zeggen dat ze graag tevreden klanten hebben, heb even gezegd dat ik daar niks van geloof.
Zij gooien de verantwoordelijkheid bij Nikon, maar ik had een overeenkomst met hen en niet met Nikon, mijn man gaat met zijn auto naar de dealer als er wat mee zou zijn en niet naar Opel zelf.
Je staat wel sterk. Rechtsbijstand is stap 1 in zulke zaken. Zo'n verzekering kost nog geen 5 euro per maand, en is in zulke gevallen erg prettig.
Een andere tip is de shopsurvey van tweakers.net. Zoek naar een winkel waar alleen goede reviews bij staan, en bestel daar. Mocht je een waardeloze service krijgen vertel je daar netjes je verhaal. Grote kans dat een winkel daar niet blij mee is, en dat er dan opeens wel iets te regelen is. Dat is vaker dan eens voorgekomen.