Poor man's GPS tagging

Discussies over fotobewerking en archivering
pabusk

Poor man's GPS tagging

Bericht door pabusk » do jun 26 2008 2:57 pm

Ik heb een tijdje geleden via ebay een GPS dataloggertje besteld. Initieel is het apparaatje alleen gebruikt in combinatie met een drijvertje om objecten onderwater in kaart te kunnen brengen.

Afbeelding

Het leuke is echter dat hij voor meerdere dingen kan worden gebruikt, o.a. als GPS ontvanger voor een navigatie systeem omdat het ook bluetooth ondersteund. Bij het apparaatje is echter ook software geleverd die EXIF informatie van foto's kan linken aan coordinaten d.m.v. de tijd en daar dan verschillende formaten files van kan maken. 1 van die file formaten kan direct in Google Earth worden geladen zodat je je foto's direct op geografische plaats gelinked hebt.

Het is ook eenvoudig mogelijk om de GPS gegevens via Microsoft Pro Photo Tools aan je exif gegevens van de foto toe te voegen. Je moet dan wel de software van Microsoft downloaden (gratis) Pro Photo Tools Als je dan ook nog de NEF codec van Nikon download Nikon NEF codec dan ben je niet alleen aan JPG files gebonden.

Ben er zelf een uurtje mee bezig geweest om het geheel draaiend te krijgen. Het enige waar je eigenlijk voor moet zorgen is dat de GPS logger aanstaat als je foto's aan het nemen bent en dat de tijd van je camera gelijk staat met die van de GPS logger.

Het geheel heeft me net 80 Euro gekost en ik ben erg tevreden over het resultaat.

Grtz,
Paul

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jun 26 2008 3:08 pm

Ik ken het apparaat, en het lijkt me best leuk om dat te gebruiken op vakantie, maar het nadeel vind ik dat de batterij het maar 12 uur uithoudt. Je moet dus 2 x per dag een batterij vervangen of opladen. Als ze het apparaat iets groter hadden gemaakt met een accu o.i.d. erin (formaat Nikon Coolpix accu) zou het veel handiger zijn voor mij.

Maar wellicht zijn ze er ook met een langere batterij/accu levensduur? Zo ja, laat het mij even weten.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

pabusk

Bericht door pabusk » do jun 26 2008 3:17 pm

noogle schreef:Ik ken het apparaat, en het lijkt me best leuk om dat te gebruiken op vakantie, maar het nadeel vind ik dat de batterij het maar 12 uur uithoudt. Je moet dus 2 x per dag een batterij vervangen of opladen. Als ze het apparaat iets groter hadden gemaakt met een accu o.i.d. erin (formaat Nikon Coolpix accu) zou het veel handiger zijn voor mij.

Maar wellicht zijn ze er ook met een langere batterij/accu levensduur? Zo ja, laat het mij even weten.

Michael
Klopt, maar ik zie dat niet echt als een probleem. Oplaadbare penlites kosten 3 keer niets tegenwwordig. De logging gebeurd m.b.v. flash geheugen dus je bent de data niet kwijt als de batterij leeg is. Ander alternatief is 5 volt via de USB aansluiting maar dat wordt dan weer zo'n houtje touwtje oplossing. Gewoon tijdens de lunch even batterij wisselen. Maar het had inderdaad handiger gekunt (was dan gelijk ook een factor 2 duurder geweest denk ik)

Grtz,
Paul

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jun 26 2008 3:27 pm

Hoe vaak slaat ie zijn positie op per uur? Kan dat niet zo terugvinden, zie wel iets staan van 0.1 seconden, maar dat zou betekenen dat zijn geheugen na 9 dagen vol zit, en mijn vakanties duren gemiddeld wel iets langer dan dat. Weet je dat wellicht ook?

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

pabusk

Bericht door pabusk » do jun 26 2008 3:31 pm

Tijdinterval is in te stellen op 1, 5, 10, 15, 30, 60 of 120 seconden. Je kan 130000 posities kwijt in het geheugen (ruim vodoende voor een dag dus.

Grtz,
Paul

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jun 26 2008 3:40 pm

Oh, dat is wel super! Ga ook maar eens even kijken naar zo'n apparaat, thanks voor de info.

Michael

Herman55

Bericht door Herman55 » do jun 26 2008 4:05 pm

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, een mogelijkheid is onder andere die van Phototrackr:
De Gisteq PhotoTrackr Light DPL700 kost circa 72,50 euro. O.a. te krijgen bij Cameratools, Konijn en Kamera Express.

pabusk

Bericht door pabusk » do jun 26 2008 4:28 pm

Ik had dit dingetje al in huis voor een andere toepassing en blijk het dus ook voor geotagging te kunnen gebruiken. Voordeel van dit beestje is dat hij niet alleen gebruikt kan worden voor geotagging maar ook als GPS ontvanger voor mijn PDA/GSM omdat er ook nog bleutooth op zit. Dat maakt hem wat veelzijdiger dan de DPL700 (wat ongetwijfeld ook een goed apparaat is, er leiden meerdere wegen naar Rome).

Groetjes
Paul

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jun 26 2008 4:33 pm

Bluetooth kost stroom.... Is dus mooi voor jou, maar had er in mijn geval niet op hoeven zitten :-) DPL700 doet volgens de opgaves 2 uur langer met een batterij, maar ga toch nog even verder shoppen of er geen oplossing is die het wat langer uithoudt.

Tot nu toe in ieder geval leuke tips!

Mike

Macer

Bericht door Macer » do jun 26 2008 8:00 pm

Ik zit al tijden te kijken naar zo'n apparaat. Denk dat ik er nu toch echt maar eens ga aanschaffen. Ook leuk om mijn fiets statistieken bij te houden.

Bruintjes

Bericht door Bruintjes » di jul 01 2008 9:19 pm

Ik heb ook de gisteq, gekocht een paar maanden geleden.
Werkt wel, maar niet helemaal zoals ik het wil, vaak zet hij in de exif gegevens niet de cooordinaten, maar alleen de hoogte.
Ik heb me er nog niet echt in verdiept hoe het kan omdat ik er geen tijd voor had/heb.
Nadat ik de Gisteq gekocht had heb ik ontdekt dat je met een "gewone" GPS (die ik al 8 jaar heb) en een
freeware progamma GpicSync eigenlijk het zelfde kan doen.
In plaats van een GPS kan je ook een PDA met GPS (Navigatie systeem) gebruiken.
Als je de track er maar uit kan halen en met je foto's kan synchroniseren.
Laatst gewijzigd door Bruintjes op do jul 03 2008 9:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

geotag met simpele middelen

Bericht door gijs sandberg » do jul 03 2008 12:43 pm

Bruintjes schreef:Nadat ik de Gisteq gekocht had heb ik ontdekt dat je met een "gewone" GPS (die ik al 8 jaar heb) en een freeware progamma GPicsync eigenlijk het zelfde kan doen.
In plaats van een GPS kan je ook een PDA met GPS (Navigatie systeem) gebruiken.
Als je de track er maar uit kan halen en met je foto's kan sychroniseren
B,

Ik heb een paar tests gedaan met GpicSync.
De GPS data haalde ik uit de logging van mijn Garmin Quest navigatie-apparaat.
De syncronisatie en tagging gaat redelijk;
helaas worden er geen thumbnails gemaakt van NEF files.

Mijn dank voor jouw tip.
De essentie was dat de software zoals GpicSync geen nette logfile nodig heeft (in een GPX file zit naast positie-ogging nog veel andere data)
Wat ik moest doen was:
-zoek de GDB logfile aan de hand van de datum,
-open de GDB met Mapsource
-file-save-as .GPX in de directory met de foto's
-start GpicSync
- pas op, zomertijd betekent UTC+2
- speel wat met de tolerantie, afhankelijk van de tijd dat de GPS ontvanger niet aan stond.

Minpuntje aan GpicSync: je kan alleen gehele directories laten synchroniseren, geen gedeeltes (zonder files even weg te halen).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

#Johan

Bericht door #Johan » do jul 03 2008 1:50 pm

Leuk onderwerp met de vakantie in aantocht :)
Ga zelf met een van de onderstaande links aan de gang.
Misschien dat een van de andere posters hier wat aan heeft?
gps2photo en Happy Camel

Bruintjes

Re: geotag met simpele middelen

Bericht door Bruintjes » do jul 03 2008 8:56 pm

gijs sandberg schreef: Minpuntje aan GpicSync: je kan alleen gehele directories laten synchroniseren, geen gedeeltes (zonder files even weg te halen).
Ik ben nog maar verder gaan zoeken want ik had nog een freeware programma gevonden maar er nog niets mee gedaan het is een duits prog. maar je de taal is te veranderen in nl.
Programma heet Geosetter Geosetter.
Dit werkt beter, je hoeft hier geen foto bestanden uit je hele bestand te halen.
Gewoon in fs of waar ze ook staan zoeken en ongeveer selecteren, en dan de track er bij zetten, het programma zoekt dan waar hij de gps gegevens bij kan plaatsen, en met de rest gebeurt niets.
Het prog is gekoppeld aan google earth, maar dan maakt niet uit.
Ook kan het de ITPC gegevens (Land, Plaats en soms zelfs straat) er via internet er per bestand inzetten.
Ik gebruik FS elements 5 en daar werkt het uistekend mee, het prog van Gisteq doet dat niet altijd.
De track haal ik niet uit de gps met het Garmin programma Mapsource, maar met Easy GPS, een freeware programma, wat veel kleiner en sneller als mapsource
Easy GPS
maar met een beetje zoeken vindt je nog wel een paar programma's want dit is een rage aan het worden.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

terpie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door terpie » do jul 03 2008 11:52 pm

Ik heb de Gisteq phototrackr en dat bevalt prima. Er zit software bij die je foto's koppelt aan de routepunten en die stopt die coordinaten meteen in de exif van je foto's. Met dezelfde software kun je heel makkelijk een GoogleMaps pagina genereren die je op je website kunt zetten. Zie hier een boottocht door Friesland.
http://googlemaps.terpie.nl/BoottochtFriesland20080622/
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”