SB-900 minder krachtig dan SB-800
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
SB-900 minder krachtig dan SB-800
Hallo allemaal,
Bij een beetje vergelijken viel me op dat naast alle mooie features die de SB-900 meer heeft dan de SB-800 de flitskracht minder is: richtgetal 38 voor de 800 en 34 voor de 900. Beiden 100 ISO op een meter.
Daarnaast staat de SU-4 slave controller als optionele accesoire genoemd, wat mij tot de conclusie brengt dat deze modus niet meer in de flitser zelf is ingebouwd, zoals bij de SB-800. Voor sommigen die nu in dubio staan wat te kopen ook wel iets om mee te nemen in de overweging.
Groeten,
Marnix
Bij een beetje vergelijken viel me op dat naast alle mooie features die de SB-900 meer heeft dan de SB-800 de flitskracht minder is: richtgetal 38 voor de 800 en 34 voor de 900. Beiden 100 ISO op een meter.
Daarnaast staat de SU-4 slave controller als optionele accesoire genoemd, wat mij tot de conclusie brengt dat deze modus niet meer in de flitser zelf is ingebouwd, zoals bij de SB-800. Voor sommigen die nu in dubio staan wat te kopen ook wel iets om mee te nemen in de overweging.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Marnix,
Over de SU-4: De Jury is nog buiten, berichten zijn inconsistent.
Overigens: je hebt nu nog niets te kiezen, de SB-900 is vandaag of morgen nog niet leverbaar.
Groeten, Gijs
PS het enige fraaie featured dat ik heb kunnen ontdekken is de DX zoom.
Over de SU-4: De Jury is nog buiten, berichten zijn inconsistent.
Overigens: je hebt nu nog niets te kiezen, de SB-900 is vandaag of morgen nog niet leverbaar.
Groeten, Gijs
PS het enige fraaie featured dat ik heb kunnen ontdekken is de DX zoom.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De flitskracht is inderdaad ietsje teruggegaan, maar daartegenover staat dat herladen na een volle flits veel sneller is, 3x zo snel oid. Dat dat mindere richtgetal een beetje snelheid in het herladen met zich meebrengt is logisch, maar het is écht veel meer geworden. 
Waar zie je dat SU-4 als optioneel staan? In de specs op de Nikon site staat dit:
Gijs: Heb je al eens gekeken naar die verlichtingspatronen en die automatische kleurfilterdetectie, die de witbalans op de camera aanpast?

Waar zie je dat SU-4 als optioneel staan? In de specs op de Nikon site staat dit:
Verder niets dat het niet ingebouwd zit oid.Gebruik met meerdere flitsers
Geavanceerde draadloze flitssturing, SU-4-type draadloze flitssturing met meerdere flitsers
Gijs: Heb je al eens gekeken naar die verlichtingspatronen en die automatische kleurfilterdetectie, die de witbalans op de camera aanpast?

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Tom,
De flitser is er nog niet, net als de gebruiksaanwijzing.
Persberichten zijn er velen, maar niet compleet of consistent.
Het is onduidelijk of de SU-4 ingebouwd is, zoals bij de SB-80 en SB-800.
Ik wacht "the real thing" af.
Groeten, Gijs
De flitser is er nog niet, net als de gebruiksaanwijzing.
Persberichten zijn er velen, maar niet compleet of consistent.
Het is onduidelijk of de SU-4 ingebouwd is, zoals bij de SB-80 en SB-800.
Ik wacht "the real thing" af.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Heel simpel:
Op www.nikon.nl staat het volgende:
We wachten of tot iemand er eentje in handen gehad heeft.
Groeten,
Marnix
Op www.nikon.nl staat het volgende:
Het noemen van de SU-4 als optie is alleen logisch als het beste ding dat niet ingebouwd heeft zitten.Optionele accessoires:
Kleurfilterset SJ-3, vochtbestendige beschermkap WG-AS1/WG-AS2/WG-AS3, extra krachtig battery pack SD-9, draadloze slavecontroller SU-4, DDL-afstandsbedieningskabel SC-28/SC-29
We wachten of tot iemand er eentje in handen gehad heeft.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het ding is groter en zwaarder, in de brochure vind ik:
Guide Number 40/56(ISO 100/200, m) (131.2/183.7, ft.) (At the 35mm zoom-head
position in Nikon FX-format at Normal light distribution, 20°C/68°F.)
http://www.nikonusa.com/Assets/Flashes/ ... _Sheet.pdf
En het richtgetal hoort weergegeven te worden bij ISO 100, 20graden C. 50 mm objectief, en 1 meter.
Dat van de SU-4 is ook vreemd. Ik neem aan dat de SB-900, net als de SB-800 SU-4 mogelijkheden (D-DDL) heeft. Maar wel gewoon i-DDL werkt.
Guide Number 40/56(ISO 100/200, m) (131.2/183.7, ft.) (At the 35mm zoom-head
position in Nikon FX-format at Normal light distribution, 20°C/68°F.)
http://www.nikonusa.com/Assets/Flashes/ ... _Sheet.pdf
En het richtgetal hoort weergegeven te worden bij ISO 100, 20graden C. 50 mm objectief, en 1 meter.
Dat van de SU-4 is ook vreemd. Ik neem aan dat de SB-900, net als de SB-800 SU-4 mogelijkheden (D-DDL) heeft. Maar wel gewoon i-DDL werkt.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Thom Hogan is wel positief over de SB900, alleen dat hij nog groter is dan de 800, die passen nu net zo mmoi in mijn tas.
http://www.bythom.com/sb900review.htm
http://www.bythom.com/sb900review.htm
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: SB-900 minder krachtig dan SB-800
Uit de gebruikshandleidingen van de SB-800 en SB-900:MvBoetzelaer schreef:Hallo allemaal,
Groeten,
Marnix
Richtgetal SB-800 bij 100 ISO en 50mm: 36
Richtgetal SB-900 bij 100 ISO en 50mm: 40 (FX formaat) of 46 (DX formaat).
Jur
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb net even op de site van Nikon.nl gekeken naar de gebruiksaanwijzing van de SB-900 en daar staat in (volgens mij,kan natuurlijk dat ik het niet goed lees) dat SU-4 ingebouwd zit, want op een bladzij van die gebruiksaanwijzing staat hoe je het in moet stellen, ik neem aan dat als de SU-4 niet ingebouwd zit je hem ook niet in kan stellen op de flitser zelf.
Groetjes gonnie.
Groetjes gonnie.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De SU-4 mode staat beschreven op pagina D50 van de gebruiksaanwijzing.
Het richtgetal van 34 staat er weer opnieuw in. Dacht aanvankelijk dat dat een foutje zou zijn.
Op pagina F14 staat:
Richtgetal (zoomkop op 35 mm, in FX-formaat, standaard verlichtingspatroon, 20 °C) 34 (ISO 100, m)
De norm is echter anders: Het richtgetal is het diafragma dat je in moet stellen op een 50 millimeter objectief, als het onderwerp op 1 meter afstand staat, bij een lichtgevoeligheid van de de film of sensor op 100 ISO, een temperatuur van 20 graden en bij een normale binnenhuis opname. Zodat er ook gemiddeld sprake is van gereflecteerd licht.
Nikon noemt echter de opbrengst bij gebruik van een 35mm objectief. Het is logisch dat de lichtopbrengst minder wordt als dezelfde hoeveelheid licht een groter vlak moet belichten.
Zou je een 200 mm gebruiken dan haal je zelfs richtgetal 56.
In het verleden had Nikon ook al moeite met de norm. Men noemde toen het richtgetal bij 200 ISO. Dat is ook jokken.
In de tabel op pagina F8 staat bij een zoompositie van 50mm en een standaard verlichting het richtgetal 40. Alleen dan is de SB-900 te vergelijken met de SB-800.
Het richtgetal van 34 staat er weer opnieuw in. Dacht aanvankelijk dat dat een foutje zou zijn.
Op pagina F14 staat:
Richtgetal (zoomkop op 35 mm, in FX-formaat, standaard verlichtingspatroon, 20 °C) 34 (ISO 100, m)
De norm is echter anders: Het richtgetal is het diafragma dat je in moet stellen op een 50 millimeter objectief, als het onderwerp op 1 meter afstand staat, bij een lichtgevoeligheid van de de film of sensor op 100 ISO, een temperatuur van 20 graden en bij een normale binnenhuis opname. Zodat er ook gemiddeld sprake is van gereflecteerd licht.
Nikon noemt echter de opbrengst bij gebruik van een 35mm objectief. Het is logisch dat de lichtopbrengst minder wordt als dezelfde hoeveelheid licht een groter vlak moet belichten.
Zou je een 200 mm gebruiken dan haal je zelfs richtgetal 56.
In het verleden had Nikon ook al moeite met de norm. Men noemde toen het richtgetal bij 200 ISO. Dat is ook jokken.
In de tabel op pagina F8 staat bij een zoompositie van 50mm en een standaard verlichting het richtgetal 40. Alleen dan is de SB-900 te vergelijken met de SB-800.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do jul 31 2008 6:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer: