Pagina 1 van 2

Verwarring over correctiefactoren analoge/digitale lenzen

Geplaatst: ma jul 28 2008 11:02 am
door Stiefel
Hallo,

Wie kan mij helpen mijn verwarring op te lossen?
Ik had een F65 en sinds kort een D80. Bij die D80 gebruik ik (voorlopig?) de analoge lenzen die ik op de F65 gebruikte.
Dat zijn: AF Zoom-Nikkor 28-80mm F3.3-5.6G en AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6G

Nu lees ik dat ivm de APS-C sensor van de D80 er een correctie van ca 1,5 moet worden toegepast.
Dus 28-80 wordt 42-120 en 70-300 wordt 105-450. Als dat zou kloppen dan wordt mijn groothoek (28mm) dus plots een zoom (42mm)

Of redeneer ik de verkeerde kant op en moet ik van een nieuwe digitale lens (bijv Sigma 18-200) juist die factor gebruiken om het analoge equivalent te krijgen? Dan wordt 18-200 dus 27-300.

Wat is de juiste redenering, of kloppen ze allebei niet?

Alvast bedankt voor jullie reactie
Marcel Stiefelhagen
Oosterhout

Geplaatst: ma jul 28 2008 11:15 am
door NielsThijssen
Inderdaad bij een "crop-camera' wordt de analoge 35mm equivalent met een factor 1,5 verlengd.

dus een 100mm (op 35mm formaat/full-frame) komt op je D80 met een 150mm tevoorschijn....

de mm's op objectieven is altijd (as far as I know) op basis van fullframe/35mm formaat.

dus je 18-70 Nikkor kitlens zou dan van crop/APS-C sensor vertaald worden : 27-105mm zijn.
een 12-24 wordt dan 18-36 etc.

Geplaatst: ma jul 28 2008 11:15 am
door rbfoto.nl
Bij beiden dien je de cropfactor te berekenen om een analoog equivalent te krijgen.
Dit komt omdat de sensor kleiner is dan een analoog filmbeeld.
De beeldcirkel is groter dan wat er bij de D80 effectief wordt vastgelegd.

Geplaatst: ma jul 28 2008 11:16 am
door Pancarans
Marcel beiden redeneringen kloppen.
Vergeet alleen niet dat je het hebt over de beeldhoek en niet de vergroting. kijk hier even verder:
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=3524

Groet Irwan

Geplaatst: ma jul 28 2008 11:25 am
door PeterG
Marcel,

Welkom op het forum. Normaal gesproken stellen nieuwe deelnemers zich eerst voor in de daarvoor bestemde afdeling van het forum :D maar die kans heb je nog steeds.

Om op je vraag in te gaan:
De censor van de D80 is kleiner dan die van een full frame censor (kleinbeeld) . Daarom wordt de factor 1,5 van toepassing op de brandpuntsafstanden. Dit geldt voor alle lenzen. Zowel je nieuwe als ook je oude lenzen. In dit verband zijn er geen analoge of digitale lenzen, je camera is analoog of digitaal. (Er zijn wel lenzen die speciaal zijn afgestemd op full frame of DX formaat).
Je 28mm wordt daarom dus inderdaad 42mm maar verandert niet van een vaste brandpunt naar een zoom :D

Dus als antwoord op je vraag:
"Wat is de juiste redenering, of kloppen ze allebei niet'?"
De eerste redenering klopt én de tweede redenering klopt.
Altijd als je wil terugrekenen naar het kleinbeeld equivalent de brandpuntafstand met 1,5 vermenigvuldigen.

Peter

Geplaatst: ma jul 28 2008 11:30 am
door JerryBig
De brandpunten van de lenzen blijven gelijk (!), dus een 28-80 blijft een 28-80. Echter er ontstaat een kleinere beelduitsnede (de sensor is kleiner dan een kleinbeeld negatief (ongeveer 1.5x zo klein), waardoor het lijkt alsof je een 42-120 lens op je camera hebt, wanneer je het vergelijkt met een analoge camera. De camera maakt dus als het ware continu een beelduitsnede van het beeld dat binnenkomt. Alles wat buiten de sensor valt (en vroeger dus wel op het negatief) gaat nu verloren. Vandaar dus die cropfactor 1.5.

De 18-200 op een D80 geeft dus "dezelfde" foto's als een 27-300 op een analoge camera als de F65. Wanneer je een full frame (FX) DSLR hebt, zoals de D700 en D3, vervalt dit hele verhaal want die hebben een sensor die qua formaat weer vergelijkbaar is aan een analoge kleinbeeld negatief.
DX lenzen doen het daarom perfect op camera's als bv de D60, D80 en D300, maar minder tot slecht op FX camera's, want DX lenzen maken zich niet druk om de delen die er aan de randen toch afvallen (crop!), terwijl die op een FX ineens weer zichtbaar worden. M.a.w. goed bewaren die analoge lenzen, wie weet wat je er in de toekomst nog aan hebt.

Groeten,

Gerrit

Geplaatst: ma jul 28 2008 2:26 pm
door jha
JerryBig schreef:M.a.w. goed bewaren die analoge lenzen, wie weet wat je er in de toekomst nog aan hebt.
Zeker weten!

Geplaatst: ma jul 28 2008 2:53 pm
door Stiefel
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Om te beginnen: de boodschap over voorstellen is helder. Geen benul dat dat hier goed gebruik is.

Verder is jullie uitleg helder, goed om te weten dat beide redeneringen kloppen.

Echter waar het me eigenlijk om gaat is natuurlijk groothoek- en zoombereik.
Echter er ontstaat een kleinere beelduitsnede (de sensor is kleiner dan een kleinbeeld negatief (ongeveer 1.5x zo klein), waardoor het lijkt alsof je een 42-120 lens op je camera hebt, wanneer je het vergelijkt met een analoge camera.
Dit is de meest duidelijke uitleg, ik zie wel direct het probleem/de noodzaak om een andere lens aan te schaffen, want een 'gecropte' groothoek = geen groothoek. Het valt me nu al op dat ik binnen bijna geen fatsoenlijk beeld kan maken.

Geplaatst: ma jul 28 2008 2:57 pm
door PeterG
@Gerrit

Het ging mij te ver om voor iemand die nieuw is met digitale fotografie het hele verhaal rond beeldhoek uit de doeken te doen. Jouw uitleg zie ik daarom als aanvulling.

Heb ik toch nog een vraag :D wat is een analoge lens :?:

Peter

Geplaatst: ma jul 28 2008 3:57 pm
door Léon Obers
Een lens of beter gezegd "objectief" is op zichzelf bekeken niet digitaal of analoog. Tenslotte is de enige functie van een objectief een beeld te vormen. Of dat op een digitale beeldsensor is of een film zou in principe niet uit moeten maken.

Echter door bepaalde eigenschappen en beperkingen van digitale sensors voldoen niet alle objectieven optimaal om dat beeld goed door een digitale sensor te worden opgenomen. Er worden om die reden objectieven ontworpen specifiek afgestemd op de eigenschappen van digitale sensors. Vandaar soms de toevoegingen in naamgeving van "digitaal" aan een dergelijk ontwerp om onderscheid te maken in de kwaliteit en functie van een dergelijk objectief tegenover objectieven die niet als zodanig zijn afgestemd op de specifiek digitale eisen. Daarmee tevens een verbastering in toevoegingen van een woord als "analoog" inluidend door gebruikers van reeds bestaande objectieven die niet specifiek optimaal zijn afgestemd op de digitale eigenschappen van beeldsensoren.

Geplaatst: ma jul 28 2008 6:00 pm
door JerryBig
Ter aanvulling op Leon,

Een "analoge lens" is min of meer Jip en Janneke taal voor een lens die geschikt is voor camera's gebaseerd op het analoge principe, dus kleinbeeldfilm (het bij sommige jonkies volslagen onbekende filmrolletje).

Overigens kun je je afvragen of een oude Nikon lens niet terecht analoog genoemd mag worden (mechanische overbrenging), terwijl een moderne lens (bv DX lenzen) digitaal informatie levert aan de camera. Of is deze electrische overdracht van info ook analoog? Ik heb geen idee, moest er alleen net aan denken.

Gerrit

Geplaatst: ma jul 28 2008 6:30 pm
door Léon Obers
Met een CPU in een (Nikon) lens lijkt me de overdracht van informatie naar de camera digitaal.

Geplaatst: ma jul 28 2008 6:33 pm
door Frederix
Léon Obers schreef:Met een CPU in een (Nikon) lens lijkt me de overdracht van informatie naar de camera digitaal.
Zelfs bij een analoge camera. . . .

Geplaatst: ma jul 28 2008 6:55 pm
door emdeklerk
PeterG:
"De censor van de D80 is kleiner dan die van een full frame censor (kleinbeeld)".

Zit er nou echt een censor in zo'n camera? Een mannetje van de geheime dienst die censureert? Die moet dan inderdaad wel erg klein zijn! Ik hoop maar dat de beelden op een sensor nooit onder de censuur gaan vallen...

Hartelijke groet, E.M. de Klerk

Geplaatst: ma jul 28 2008 7:20 pm
door MartijnM
emdeklerk schreef: Zit er nou echt een censor in zo'n camera? Een mannetje van de geheime dienst die censureert? Die moet dan inderdaad wel erg klein zijn! Ik hoop maar dat de beelden op een sensor nooit onder de censuur gaan vallen...
Wist je dat niet E.M.? Hier een zeldzame afbeelding van zo'n Nikon censor:

Afbeelding

:lol:

Mvg,
Martijn