Jordy,
Op je laatste opmerking na heeft volgens mij alles te maken met je body, de daarin geplaatste chip, en je eigen technieken/werkwijze. Ik weet niet welke body je gebruikt, maar het klopt dat bij slechtere lichtomstandigheden de body minder goed kan scherpstellen. Dit wordt natuurlijk wel beinvloed door de lichtsterkte van de lens. Een f2.8 zal langer makkelijk scherp laten stellen dan een f8. Simpelweg omdat er meer licht op de sensor valt. Ga dan over op handmatig scherpstellen. Overigens, de ene body heeft daar meer last van dan de andere. Daar betaal je ook (fors) voor.
Als er minder licht op je sensor valt, en je dus langere sluitertijden gaat krijgen, dan worden de beelden moeilijker door de sensor vastgelegd, met als gevolg dat er ruis op treed. De reden daarvan is dat het licht kunstmatig in de sensor versterkt moet worden. Ook dat wordt natuurlijk weer wel beinvloed door de lichtsterkte van de lens. Met flitsen heb je dat probleem niet, omdat je body er dan voor zorgt (uitgaande van TTL) dat er voldoende licht op je onderwerp valt. Zou je de flitser een -4 of nog lager gaan geven, dan zul je zien, dat ook daar weer ruis gaat optreden.
Je laatste opmerking over het "softe" karakter
kan heel goed aan de lens liggen. Maar hoeft niet. Dit kan een scherpstelling zijn, of simpelweg een waas over je objectief (schoonmaken!). Of heb je een aantal opnames door glas heen gemaakt?
Een paar tips:
1. Ga dichter naar je onderwerp toe, of schroef een langere telelens op je body. Je hoeft dan niet zo sterk uit te vergroten, en hebt geen last van korrel.
2. Neem een lichtsterker objectief in combinatie met een iets hogere iso waarde. Tot hoever je de iso kunt opschroeven is afhankelijk van je body. Dit zorgt er voor dat er meer licht op je sensor valt, en je dus minder ruis krijgt.
3. Kom je nog steeds licht te kort, gebruik dan kunstlicht
4. De laatste en meest rigoreuze actie je zou kunnen doen is het aanschaffen van een andere body, die minder ruis geeft met hogere iso waarden.
Met de eerste 3 opmerkingen moet je al een heel eind kunnen komen. Vooral het maken van portretten in een half bos, wat dan ook nog eens afhankelijk is van de lichtsterkte op dat moment (bewolkte dag?) is iets wat je als fotograaf zult moeten leren inschatten. Kies dan een andere locatie, of ga voor kunstlicht.
Bovenstaand verhaaltje is misschien een beetje off-topic, maar geldt uiteraard voor alle objectieven. Dus ook voor de 70-300VR. Dit is iets waar je als fotograaf rekening mee moet leren houden, en heeft niets met het betreffende objectief te maken. Dat gezegd hebbende, zijn een aantal zaken natuurlijk wel van toepassing , denk daarbij aan de lichtsterkte.
Een test van de betreffende lens kun je hier vinden:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report