snap het ff niet meer...

als ik een foto (RAW) maak in adobe rgb (stand 2 op d80) en de verzadiging op verhoogd zet, dan blijven de foto's er fletser uitzien dan wanneer ik hetzelfde doet in stand 3 (sRGB) met verzadiging op 0...???
nu lees ik overal dat sRGB een mindere kleurruimte heeft dan adobe RGB en dat je eigenlijk wanneer je het beste uit je foto's wil halen je dus in adobe RGB moet schieten....
wanneer ik een foto open in capture nx open, dan ziet de foto er in sRGB al aardig goed uit terwijl hij in adobe RGB er flets uit ziet....maar ik wil de meeste kleuren eruit halen, en wil daarom in adobe RGB blijven schieten.
maar alle foto's in sRGB zien er gewoon beter uit.
en wat ik niet snap, is dat bij een raw foto het niet uitmaak in welke kleurruimte je een foto schiet.dat is dus niet waar, want was dat wel waar dan zou een foto in raw er altijd hetzelfde eruit moeten zien ondanks de verschillende gekozen kleurruimtes
weet niet of iemand het net als ik getest heb, maar als ik een foto in adobe rgb maak en dezelfde in sRGB maak, en deze via verkenner uitlaat printen, ziet de foto van sRGB er echt veel beter uit.
maar nogmaals ik wil de beste mogelijke foto's kunnen maken, en wil dus in adobe RGB schieten, maar als dat betekend dat je veel meer de foto's moet bewerken.....

doe ik iets fout of is dit normaal. weet dan niet wat de meerwaarde ervan is om in adobe RGB te schieten, maar als iemand mij dat haarfijn kan uitleggen en mij overtuigen...