8fps met de MB-D10? Mooi niet!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Frank771
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

8fps met de MB-D10? Mooi niet!

Bericht door Frank771 » wo aug 20 2008 1:29 pm

Afgelopen weken heb ik diverse testjes gedaan om,daar waar ik de D300 oa voor gekocht heb, te controleren of de 8fps gehaald worden met de MB-D10. Met twee D300 die dezelfde instellingen hadden de proef op de som genomen,echter viel deze zeer teleurstellend uit......Er zijn dus geen zware bewerkingen in het toestel aangevinkt zoals ruisonderdrukking e.d. en er is gewoon in jpeg geschoten.
De ene D300 heb ik vervolgens met de door mij altijd gebruikte oplaadbare penlites van GP(2700maH) gevuld, en het andere exemplaar met krachtige alkaline batterijen(Varta). Dit heb ik gedaan om uit te sluiten of de oplaadbare,die 1,2V is geen verschil maakt met de wegwerpbatterij,die 1,5V is. Vervolgens de sluitertijd op 1/1000, iso gelijk(1000) en de focus op manueel(voor alle zekerheid).
Daarna precies 5sec met beide toestellen ' geschoten' en ik kwam tot het zeer teleurstellende resultaat van 27frames. Dit komt dus neer op (positief afgerond) op 6fps....... :oops: Daarnaast (nogmaals) vergeleken met een MarkII van Canon ,en je zakt bijna door de grond! Dat zijn pas 8fps!
Aangezien in de gebruikershandleiding duidelijk staat dat men de 8fps kan behalen door OF de MB-D10, OF de (zeer kostbare)accuset(EN-EL4e incl.lader) te gebruiken zou Nikon ons behoorlijk bij de neus nemen.
Uiteraard heb ik dit probleem bij Nikon neergelegd en ze gaan dit verder onderzoeken. Een echte verklaring hadden ze niet voor dit vraagstuk, maar een reden kon zijn dat de batterijen het verschil konden maken(de 1,2V t.o.v de 1,5V). Dit is dus niet het geval.
In het menu kun je de batterijsoort instellen, dus dit leek mij ook al vreemd. Daarbij kon ik mij ook niet voorstellen, dat uit milieu-oogpunt de wegwerpbatterij aangeraden werd,maar dit even terzijde.
Wat mij wel zeer verontwaardigd is dat ik dit probleem nergens op ons forum kan/kon ontdekken, en bij Nikon zei men dat waarschijnlijk het grootste gros van de D300-bezitters deze stand nooit of weinig zal gebruiken. Enigszins kan ik mij hier wat bij voorstellen, maar voor mij lost dit niets op. Ik heb alleen belang bij de snelheid als sportfotograaf!
Ik zou zeggen; doe als D300-gebruiker de test en je zult waarschijnlijk dezelfde resultaten hebben. Een goede kennis van mij met ook een D300 kwam tot hetzelfde teleurstellende resultaat.dus double-check.
Uiteraard ben ik zeer benieuwd wat jullie ervaringen zijn, en hoe vreemd het ook klinkt, ik hoop dat ik iets over het hoofd zie, maar ik vrees met grote vrees........
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.

Pieter

Bericht door Pieter » wo aug 20 2008 1:37 pm

Ik weet niet of ik nu 8(7.5)fps haal maar sinds ik EN-EL4a gebruik merk ik wel een aanzienlijk verschil.
Of ik ook daadwerkelijk die 8fps haal heb ik niet gemeten, hij gaat iig wel ontzettend snel nu.

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo aug 20 2008 2:10 pm

Pieter schreef:Ik weet niet of ik nu 8(7.5)fps haal maar sinds ik EN-EL4a gebruik merk ik wel een aanzienlijk verschil.
Of ik ook daadwerkelijk die 8fps haal heb ik niet gemeten, hij gaat iig wel ontzettend snel nu.

Ik ga er dus vanuit dat je voorheen de oplaadbare NiMH penlites hebt gebruikt?
Dan heeft Nikon dus valse beloftes gemaakt! :evil:
Laat ik maar even een slag om de arm houden voor wat betreft verdere reacties en/of ervaringen........
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 20 2008 3:04 pm

Loop je niet gewoon uit de buffer? Schiet je JPG of NEF?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo aug 20 2008 3:20 pm

PatrickP schreef:Loop je niet gewoon uit de buffer? Schiet je JPG of NEF?

Dit is absoluut niet het geval, en in 5sec kan de buffer het nog heel goed aan met een Extreme III kaart......Ik schiet 'gewoon' in jpeg.
Ik ga er nog steeds vanuit dat ik met alles rekening heb gehouden maar ik hoop dat ik iets over het hoofd heb gezien.....

Floris

Bericht door Floris » wo aug 20 2008 3:41 pm

Hoe nauwkeurig kan je exact 5 sec. de knop ingedrukt houden? Als je er een halve seconde naast zit, kan je dat zo 4 foto's meer/minder opleveren en dan kom je al richting de 8 fps. Ik neem aan dat de draai-selector op Ch stond....

Zelf heb ik nog niet echt zo getest of mijn D300+grip wel de 8fps haalt, maar het klinkt in ieder geval erg snel. Wel heb ik een beetje naar snelheid van kaartjes gekeken.

Als je je jpg op klein en lage kwaliteit instelt, raakt je buffer niet vol en kan je bijvoorbeeld 30 sec. schieten. Kom je tot een wat nauwkeuriger resultaat.

benikon

Bericht door benikon » wo aug 20 2008 3:58 pm

volgens mij(als ik het mis heb, dan lees het graag van jullie) zit het veschil in capaciteit van batterijen of de El accu. Afgezien van het voltage heeft de nikon accu een hogere amperage(stroomsterkte)dan de batterijen, waardoor als het goed is de 8fps gehaald moet kunnen worden. vroeger had ik in m,n MD4 (F3) motordrive ook een duidelijk verschil tussen batterijen en de MN2 accu.Misschien ligt hier toch de oorzaak als alle instellingen, inclusief de kaart, zoals je aangeeft geen invloed kunnen hebben.
groten ben.

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo aug 20 2008 4:17 pm

Floris schreef:Hoe nauwkeurig kan je exact 5 sec. de knop ingedrukt houden? Als je er een halve seconde naast zit, kan je dat zo 4 foto's meer/minder opleveren en dan kom je al richting de 8 fps. Ik neem aan dat de draai-selector op Ch stond....

Zelf heb ik nog niet echt zo getest of mijn D300+grip wel de 8fps haalt, maar het klinkt in ieder geval erg snel. Wel heb ik een beetje naar snelheid van kaartjes gekeken.

Als je je jpg op klein en lage kwaliteit instelt, raakt je buffer niet vol en kan je bijvoorbeeld 30 sec. schieten. Kom je tot een wat nauwkeuriger resultaat.
Die nauwkeurigheid zit wel goed. Je hebt immers op de camera zelf ook de mogelijkheid om via het scherm het aantal beeldjes te tellen.Het aantal beelden staat vast t.o.v. de tijd. En uiteraard stond de selector op CH. :wink:
Nogmaals zoals boven omschreven; Het vergelijk met de Mark II van Canon, die ook 8fps heeft, is zelfs voor een (zeer) slecht horende goed merkbaar! Maar als je de helft van de normale fabrieksinstellingen moet wijzigen om de 8fps te bereiken, zou dit natuurlijk belachelijk zijn.
Het staat omschreven in ALLE gebruikershandleidingen en folders dat dit met beide manieren te bewerkstelligen is.
Wat ik graag bevestigd wil hebben is dus, wie ervaring heeft met het verschil tussen oplaadbare penlites en de orginele EN-EL4e.

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » wo aug 20 2008 4:30 pm

Als je de camera volgends jou goed ingesteld hebt, druk dan eens op info naast je scherm. Linksonder zie je dan op hoeveel frames hij staat. Vergeet btw niet je batterypack als 1e batterij te zetten, niet je camera anders ga je het ook niet halen.

Hoe kun je goed testen of hij wel 8fps haalt: schiet een burst van een 25 ofzo en laad deze in met downloader pro. Hiermee kun je de bestanden ook inladen met de seconden en uitrekenen hoeveel hij precies schiet per seconden.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo aug 20 2008 4:36 pm

Ooit ben ik bezig geweest met radiografisch bestuurbare elektrische auto's. In dat wereldje weet men precies welke accu men moet hebben. Het blijkt onder andere dat verschillende accu's met dezelfde capaciteit toch verschillend kunnen zijn door de inwendige weerstand. Hoe kleiner die weerstand hoe sneller hij stroom kan leveren en hoe sneller het autootje gaat rijden.
Daarnaast is het erg belangrijk te weten hoe je accu's moet laden. Daarvoor heb je 'delta-peak' laders nodig. Die meten constant de accu en laden nog een klein beetje door nadat de accu vol is. Dat kun je trouwens ook met de hand voelen aan de temperatuur van de accu's. En een accu die sneller volgeladen wordt is in theorie ook sneller leeg.
Afijn, hier heb je dus niks aan, maar het zou dus mogelijk zijn dat het testlab van Nikon wel op de hoogte is van de inwendige weerstand van accu's die ze gebruiken en daarom kunnen bewijzen dat het wél kan..?!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Arie Bertrand
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Arie Bertrand » wo aug 20 2008 4:44 pm

Ik heb net ook getest ik kom niet hoger dan 6bps .
Heb getest met een en-el4 1900mah F8 1000 sluitertijd basic L en een sandisk
exteme III , na 3 sec ben ik gestopt omdat de buffer vol liep aantal opnames 18.

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo aug 20 2008 4:58 pm

Beste mensen, wellicht bedoel ik het niet zo, maar ietwat geiriteerd wil ik nogmaals zeggen; DE 8FPS VAN DE MARKII(CANON) HEEFT HOORBAAR WEL 8FPS! :( Via een goede collega met eigen oren gehoord en waargenomen!
Schiet mij maar lek als dit niet zo is,sorry........
Laat eenieder die de D300 bezit ,deze test maar doen, je(we) zult(zullen) zien!
Laatst gewijzigd door Frank771 op wo aug 20 2008 5:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arie Bertrand
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Arie Bertrand » wo aug 20 2008 4:59 pm

Heb nu getest op s basic sluitertijd 640 en nu haalt hij de 8 bps wel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 20 2008 5:10 pm

Frank771 schreef:DE 8FPS VAN DE MARKII(CANON) HEEFT HOORBAAR WEL 8FPS! :( Via een goede collega met eigen oren gehoord en waargenomen!
Horen is bedrieglijk. Omdat het opklappen van de spiegel, opnieuw opspannen van de sluiter etc. allen bijdragen aan het geluid.

De sluiter van een een Canon D1 Mark II is groter dan de sluiter van een Nikon D300 omdat de sensor van een Canon groter is. Om aan dezelfde snelheid te komen van opspannen van de sluiter en aflopen moet die een grotere afstand overbruggen, dus sneller lopen, wat wellicht een sneller aflopend geluid geeft. Terwijl het praktisch om dezelfde opnamesnelheid per seconde kan gaan.

Je kunt in de EXIF info de opgenomen tijd zien van de opnamen. Lees je de info uit van de eerste en laatste opname gedurende een seconde of 5 (in ieder geval de waarden binnen het buffergeheugen). Dit biedt de meest exacte weergave om te zien hoeveel beelden per seconden worden gemaakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » wo aug 20 2008 5:25 pm

Arie Bertrand schreef:Heb nu getest op s basic sluitertijd 640 en nu haalt hij de 8 bps wel.
Dit mag volgens Nikon helemaal NIETS uitmaken.
Daarbij werkt de 8fps alleen met de optionele EN-EL4a waarvoor je ook weer een aparte lader nodig hebt! Dus jou 8fps lijkt mij sterk met de huidige accu.....

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”