De ene D300 heb ik vervolgens met de door mij altijd gebruikte oplaadbare penlites van GP(2700maH) gevuld, en het andere exemplaar met krachtige alkaline batterijen(Varta). Dit heb ik gedaan om uit te sluiten of de oplaadbare,die 1,2V is geen verschil maakt met de wegwerpbatterij,die 1,5V is. Vervolgens de sluitertijd op 1/1000, iso gelijk(1000) en de focus op manueel(voor alle zekerheid).
Daarna precies 5sec met beide toestellen ' geschoten' en ik kwam tot het zeer teleurstellende resultaat van 27frames. Dit komt dus neer op (positief afgerond) op 6fps.......

Aangezien in de gebruikershandleiding duidelijk staat dat men de 8fps kan behalen door OF de MB-D10, OF de (zeer kostbare)accuset(EN-EL4e incl.lader) te gebruiken zou Nikon ons behoorlijk bij de neus nemen.
Uiteraard heb ik dit probleem bij Nikon neergelegd en ze gaan dit verder onderzoeken. Een echte verklaring hadden ze niet voor dit vraagstuk, maar een reden kon zijn dat de batterijen het verschil konden maken(de 1,2V t.o.v de 1,5V). Dit is dus niet het geval.
In het menu kun je de batterijsoort instellen, dus dit leek mij ook al vreemd. Daarbij kon ik mij ook niet voorstellen, dat uit milieu-oogpunt de wegwerpbatterij aangeraden werd,maar dit even terzijde.
Wat mij wel zeer verontwaardigd is dat ik dit probleem nergens op ons forum kan/kon ontdekken, en bij Nikon zei men dat waarschijnlijk het grootste gros van de D300-bezitters deze stand nooit of weinig zal gebruiken. Enigszins kan ik mij hier wat bij voorstellen, maar voor mij lost dit niets op. Ik heb alleen belang bij de snelheid als sportfotograaf!
Ik zou zeggen; doe als D300-gebruiker de test en je zult waarschijnlijk dezelfde resultaten hebben. Een goede kennis van mij met ook een D300 kwam tot hetzelfde teleurstellende resultaat.dus double-check.
Uiteraard ben ik zeer benieuwd wat jullie ervaringen zijn, en hoe vreemd het ook klinkt, ik hoop dat ik iets over het hoofd zie, maar ik vrees met grote vrees........