50 mm schreef:Voor wat betreft digitale spiegereflex-bezittingen heb ik hetzelfde dilemma.
Ik krijg voor mijn d300 plus 17-55 nog 1600,- .
De afschrijving op dit spul is dan ong. 1250,- en het bij te leggen bedrag voor de d700 plus (in mijn geval) 24-70 is dan 2000,-.
Als ik 6 maand wacht zal het misschien een paar honderd euro schelen, maar hoe hard de nieuwprijs van de d700 ook zakt, de d300 occasion gaat natuurlijk net zo hard mee.
Tot zover het fin. plaatje.
Gevoelsmatig zal de overstap naar FF minder pijn doen. Behalve dat de beeldkwaliteit iets beter is heb je ook een enorm veel groter en helderder zoekerbeeld. (Weliswaar niet 100 procent!)
Als het bepalen van de compositie belangrijk is en de lichtomstandigheden zijn niet optimaal, dan zal dit echt een verbetering zijn.
Maar het blijft een lastige keuze, heb je er al eens een dagje mee gewerkt? Ik wel, bij normale omstandigheden vond ik de beeldkwaliteit niet veel beter dan de d300, het is maar ietsje.
Toch ga ik binnenkort zeker over naar FF, eindelijk verlost van het "tunnelijken".
In jouw geval zou ik toch even langsgaan bij Calumet, ik weet zeker dat ze je even een d700 meegeven om te proberen.
Voor 2.000,-- heb je dan:
- een iets heldere zoeker (het is niet "enorm") die bovendien niet 100% is (!) t.o.v de 100% v/d D300
- Minder ruis bij hogere iso waarden.
- geringere scherpte-diepte
Beeldkwaliteit is niet beter i.m.o. (dit geef je bovendien zelf al aan) De verlengingsfactor kun je trouwens ook uitleggen als voordeel.
En wat de daling van prijs van de D700 t.o.v. de D300 betreft. Als beide 10 % in waarde dalen daalt de D700 in echte euro's twee keer zo snel! Reken zelf maar uit.
Natuurlijk is dit voor iedereen persoonlijk maar ik wacht nog even met FF tot ik ook gelijk kan upgraden naar bijvoorbeeld 24 mp i.c.m. dezelfde voordelen.