Pagina 1 van 1

CF kaart stuk ... en toen

Geplaatst: vr sep 22 2006 7:53 pm
door e3foto
Ik heb de afgelopen week een beetje in de rats gezeten. Beetje flink eigenlijk wel. Vorige week maakten we een reeks foto's in opdracht en praktisch op het eind meldde mijn Nikon D200 in het display: "CHA". Afdrukken lukte niet meer, na de camera uit en weer aan gezet te hebben veranderde er niets. Pas toen ik een andere CF kaart plaatste was alles als vanouds.

Op de rit naar huis was ik wat stiller dan gewoonlijk en thuis bleek de ramp compleet: niets kon mijn kaart meer bereiken. Er stonden 157 foto's op... Wat ik ook heb geprobeerd, het wilde niet. De kaart is een SanDisk Extreme III van 4 GB en ik had 'm nog niet zo lang, maar wel vooraf uitgebreid getest en geen problemen gehad. Elk systeem vertelde mij dat de kaart eigenlijk geen kaart was; de bij SanDisk geleverde RescuePRO software vond 'm ook niet en dus leek het erop dat alle foto's weg waren. Een ramp.

Ik heb via de leverancier de importeur van de kaartjes kunnen bellen: Holst Foto in Hoorn. Die stonden mij serieus te woord en leken niet van hun stuk gebracht. Ik kon de kaart opsturen en na een paar dagen heb ik nu een nieuwe SanDisk met daarop bijna alle gemaakte foto's... Pffff, en driewerf hoera voor Holst. De kaart was inderdaad niet zomaar te repareren geweest en ik kreeg mijn NEF's met de extensie TIF, maar na hernoemen is alles ok. Naar zeggen van Holst heeft men dit 1x eerder meegemaakt, dus de kans is niet groot dat 't ook jou overkomt, maar mocht het gebeuren - dan weet je dat er nog hoop is.

Op de site van SanDisk staat ook een verhaal over de D200 en een CHA probleem. Die info komt niet overeen met wat ik heb ervaren. Ik heb op de site ook de support benaderd en gevraagd of men mij verder kon helpen. Maar SanDisk.com komt niet verder dan zeggen dat het vervelend is en dat ik RescuePRO kan kopen. Echt lezen doen ze dus niet. Gelukkig hebben we Holst.

Onlangs is op TROS Radar ook een item gewijd aan verloren gegane informatie op geheugenkaarten. Daar vertelde iemand van fotodokter.nl zijn verhaal. Als je die site bezoekt, lijkt het erop dat het terughalen van de foto's - als zijn het hadden kunnen doen - mij bijna 400 euro zou hebben gekost. Nu heb ik een nieuwe kaart en mijn foto's terug, met een streepje door de prijs van de kaart.

Ik koop altijd SanDisk, want ik kan het mij niet veroorloven mijn opnamen aan goedkope kaarten te verliezen. Nu bleek dat dubbel zijn vruchten af te werpen. Al ben ik wel een beetje geschrokken dat een kaart, die het eerst goed doet, zomaar stuk kan gaan...

Geplaatst: za sep 23 2006 9:18 pm
door Wolf Zorrito
Positief vind ik dat de fotos uiteindelijk toch nog gered zijn. Dat is een pluspunt voor genoemde kaart en firma Holst ! En motiveert mij om bij Sandisk te blijven ... :lol:

Wolf

Geplaatst: zo sep 24 2006 10:38 am
door Kroko
Heeft de “Holst Club Nederland” geen eigen forum ;-?

Geplaatst: zo sep 24 2006 10:50 am
door Jos
Ik ben blij dat ik niet zo'n groot monster van 4 gieg heb aangeschaft, maar met kleinere kaartjes werk. Als er dan één kapot gaat / gestolen wordt /et cetera....

Geplaatst: zo sep 24 2006 6:53 pm
door e3foto
Ik maak geen reclame voor Holst, maar ze hebben me toch maar mooit geholpen :)

De gebruikte software is waarschijnlijk deze:
http://www.imagerecall.com/

Geplaatst: zo sep 24 2006 7:08 pm
door Kroko
Dit is service die ik graag zie, zo is de service van Foto Hafo (de winkel waar ik mijn camera heb gekocht) ook beter dan die van Nikon.
Dit bericht hoort in “Hafo Club Nederland “ thuis.

Geplaatst: zo sep 24 2006 8:16 pm
door George Fennes
Edit