Welke camera-instellingen?

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
GdP

Welke camera-instellingen?

Bericht door GdP » vr sep 26 2008 10:06 am

Ik experimenteer al enige tijd met de volgende instellingen op mijn Nikon D3.

Witbalans - Auto
Beeldinstelling - Standaard
Kleurruimte - Adobe RGB
Actieve D-Lighting - Laag
Vignetterings correctie - Off
Ruisonderdr. Lange sluitertijd - Off
Hoge ISO ruisonderdrukking - Off
Beeldkwaliteit - RAW

Met behulp van Nikon Transfer worden de foto-bestanden op de harddisk van mijn pc gezet. De tweede harddisk wordt gebruikt als tijdelijk back-up. Het betreffen dus bestanden met de kleurruimte: Adobe RGB!

Ik werk met Nikon Capture NX2. Dit programma heeft als voordeel dat ik achteraf nog alle camera-instellingen kan veranderen. Bovendien is het niet nodig dat ik tijdens het fotograferen me bezig moet houden met het probleem wat nu precies de goede camera-instelling is, inde gegeven situatie. Alleen de ‘hoge lichten’ wel!

Bij het openen van een foto-bestand wordt deze door CNX2 gelijk omgezet in de kleurruimte sRGB. Een instelling die hier verantwoordelijk voor is kan je vinden in dit programma bij voorkeuren.

Actieve D-Lighting moet ‘aan’ staan, want anders krijg deze optie niet te zien in de lijst van camera-instellingen.

Ik moet zeggen dat dit mij tot nu toe uitstekend bevalt.
Via 'serieverwerking' kan ik dan achteraf een geselecteerde groep foto's bewerken.

Wat zijn jullie ervaringen met de camera-instellingen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr sep 26 2008 11:37 am

Gerrit,

Ik ben het in grote lijnen met je eens

Over Active D-lighting: je hebt gelijk mbt de opties in Capture NX.
De optie legt in de kamera meer informatie vast in de NEF file dan zonder.
Het is dus logisch dat Capture NX die extra informatie er niet bij kan toveren.

Let wel dat het activeren in de kamera tijd en verwerkingskracht kost.
Voor optimale snelheid bij het maken van een opname moet de Active D-lighting dus UIT staan.

Tip voor D3 eigenaren: zet je favoriete instellingen op een (klein en/of oud) CF kaartje in slot 1 en vul het kaartje af tot er geen vrije ruimte meer op dat CF kaartje vrij is.
Daarvan kan je snel de eigen favoriete instellingen inladen.
De opslag van foto's gaat (standaard) naar slot 2 als slot 1 vol is.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Welke camera-instellingen?

Bericht door Karel Giesen » za okt 11 2008 1:57 am

Dag Gerrit,

Ik heb geen D3 en ook niet Nikon Capture NX2. Ik heb een D2x en Capture NX. Bij de installatie van NX is het in ieder geval zo dat je kunt aangeven in welke kleurruimte je de bestanden standaard wilt opslaan/bewerken. Ik heb aangegeven dat ik al mijn gedownloade (is dit goed Nederlands???) bestanden in Adobe RGB wil opslaan.
Wat D-lighting betreft kan ik mij niet voorstellen dat bij RAW/NEF bestanden er enig verschil is in keuze in camera-instelling. Natuurlijk zijn de effecten van d-lighting wel direct zichtbaar als de camera is ingesteld op d-lighting, maar met Capture moet deze instelling altijd aan te passen zijn onafhankelijk van de instelling van de camera.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » za okt 11 2008 2:42 am

Karel,

Pas op: actieve en niet-actieve D-lighting zijn verschillend.

Actieve D-lighting kan je niet achteraf activeren. alleen uit-zetten

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 11 2008 10:57 am

Karel Giesen schreef: Wat D-lighting betreft kan ik mij niet voorstellen dat bij RAW/NEF bestanden er enig verschil is in keuze in camera-instelling. Natuurlijk zijn de effecten van d-lighting wel direct zichtbaar als de camera is ingesteld op d-lighting, maar met Capture moet deze instelling altijd aan te passen zijn onafhankelijk van de instelling van de camera.
Voor zover ik het gelezen heb houdt de D-lighting in de camera direct ook rekening met een correctie voor de belichting. Iets wat de software achteraf in Capture NX natuurlijk niet kan. Het resultaat is daarmee anders. Het achteraf bijsturen in de software (binnen de "reserve" van het RAW-bestand) kan daarom meer werk kosten, dan standaard in de camera de actieve D-lighting aanzetten als het een optie is die je so-wie-so veel gebruikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”