Pagina 1 van 8

Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:11 pm
door Vrouwenhof
Zwáár teleurgesteld, zo kan ik het wel noemen :evil:

Had al eerder een draadje gepost over de slechte ervaring die ik opdeed met Kamera Express bij de aankoop van mijn 14-24 2.8. Dat was al balen dus. Begin september maakte ik een serie foto's en merkte dat het inzoomen wat 'rafelig'ging. Het liep niet zo soepeltjes dus stuurde hem netjes op naar Nikon service in Beverwijk.

Na weken niets gehoord, maar eens gaan mailen. Niks bekend. Vanmorgen wederom gemaild en zowaar, na twee maanden (!!) kreeg ik een reactie. Althans, een prijsopgave....

Wij stellen vast dat het val- of stootschade betreft en de kosten zijn (schrik niet :twisted: ) € 1.125,-

Jawel, je leest het goed, mijn twee maanden oude objectief is twee maanden weggeweest en 'men' stelt vast dat ik er mee gevoetbald heb of zo, ruim élfhonderd euro!! Alleen al aan arbeid rekenen ze € 360,-

Ja, ik bén heel voorzichtig met mijn spullen, en nee, ik hou niet van voetballen (zeker niet met mijn objectieven)

Als ik een objectief van €1699.- koop dan verwacht ik enige vorm van kwaliteit en een prima service. Zelfs enige vorm van coulance hanteren ze niet. Ik ben dus teleurgesteld, voor mij géén dure Nikon spulletjes meer..

Albert

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:17 pm
door Maud
Dat is schrikken zeg.. Zag hij er van de buitenkant dan ook zo slecht uit dat het beverwijk het tippeert als 'je hebt gevoetbald" ?

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:17 pm
door noogle
EERSTE BRIEF MELDING KLACHT


Eigen naam
Straatnaam
Postcode en woonplaats
Eventueel telefoonnummer
Eventueel e-mailadres

Plaats
Datum


Naam winkel
Adres/postbus
Postcode en plaats

Betreft: herstel of vervanging van ondeugdelijk product binnen de garantieperiode


Geachte heer/mevrouw,


Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [vermeld product, bijvoorbeeld wasmachine] van het merk [merknaam] en type [typenaam].
Op deze aankoop is garantie verleend en ik doe een beroep op die garantie omdat de/het [product noemen] niet de eigenschappen heeft die nodig zijn voor normaal gebruik. Het product [geef een opsomming van de klachten/gebreken].

Ik verzoek u de genoemde gebreken te herstellen of, als dat niet mogelijk is, de/het [noem product] te vervangen. Gezien de verleende garantie ga ik ervan uit dat aan het herstel of vervanging geen kosten zijn verbonden.
Wanneer u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.

Graag ontvang ik binnen twee weken een schriftelijke reactie op deze brief.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam]
[Uw handtekening]

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:18 pm
door André
Dat is balen zeg, maar waarom heb je hem rechtstreeks naar Nikon gestuurd (Ik moet eerlijk bekennen dat ik je K-E draadje niet heb gelezen waar misschien het antwoord wel in zit). Ik zou zeggen dat K-E hier aansprakelijk voor is. In ieder geval zouden zij als jouw leverancier voor je in actie moeten komen. Maar ja, over K-E is al veel gezegd, die zijn niet zo "in de bres voor de klanten spingerig" en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:18 pm
door noogle
TWEEDE BRIEF ALS VERKOPER/WINKEL NIET MEEWERKT


Eigen naam
Straatnaam
Postcode en woonplaats
Eventueel telefoonnummer
Eventueel e-mailadres

Plaats
Datum


Naam winkel
Adres/postbus
Postcode en plaats

Betreft: herstel of vervanging van ondeugdelijk product binnen de garantieperiode


Geachte heer/mevrouw,


Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [vermeld product, bijvoorbeeld wasmachine] van het merk [merknaam] en type [typenaam].

Op deze aankoop is garantie verleend en ik doe een beroep op die garantie omdat de/het [product noemen] niet de eigenschappen heeft die nodig zijn voor normaal gebruik. Het product [geef een opsomming van de klachten/gebreken].

Op [datum] verzocht ik u per brief/bezocht ik uw winkel met het verzoek het product te herstellen. U bent daar tot nu toe niet in geslaagd/U bent daartoe niet bereid geweest.

Met deze brief geef ik u voor de laatste keer de mogelijkheid om bovengenoemde klachten op te lossen. Wanneer u naar aanleiding van deze brief geen actie onderneemt laat ik het herstel/de vervanging door een andere partij uitvoeren. Ik stel u bij deze aansprakelijk voor alle kosten die hieruit voortvloeien.


Graag ontvang ik binnen twee weken een schriftelijke reactie op deze brief.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam]
[Uw handtekening]

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:20 pm
door Jack the Slipper
Da's inderdaad schrikken zeg!!

In dit soort situaties heb ik maar 1 tip voor je: blijf rustig, slaap er een nacht over en maak een plan. Neem dan contact op met Nikon en vraag of je persoonlijk met iemand kunt praten. Niet via de telefoon maar aan tafel bij hun. Het is wel een ritje dat weet ik maar nu boos gaan mailen en/of bellen maakt dit soort extremiteiten alleen maar erger. Persoonlijk contact aan tafel geeft richting hun ook aan dat jij bereid bent te investeren in een goede oplossing.

Just my 2 cents..

Heel veel sterkte want ik kan me je woede en teleurstelling heel goed voorstellen. Het lijkt ook nergens op natuurlijk zo'n reactie!

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:21 pm
door noogle
Inderdaad omgekeerde bewijslast.... Waaruit concludeert Nikon dat er val- stootschade is?

Michael

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:21 pm
door Maud
goede brieven noogle :)

ooit gebruikt??

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:23 pm
door noogle
Nee, grote vriend Google! Bron: http://www.plusonline.nl/geldenrecht/vo ... tieperiode

Michael

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 1:38 pm
door Matthieu
Hier wat achtergrondinformatie over garantie / fabrieksgarantie en bewijslast.
Hier en daar wat geknipt en geplakt maar hoop dat je hier wat aan hebt......

groetjes en succes,
Matthieu

Europese richtlijn
Goed nieuws voor de consument! Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. De wet is het eerste begin van de implementatie van de Europese richtlijn voor Consumentenbescherming en heeft veel positieve gevolgen voor het kopen van een product en de garantie die u daarbij krijgt.
Zo krijgt u meer zekerheid dan eerst het geval was. De consument geniet in alle landen van de Europes Unie ongeveer dezelfde bescherming.

Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal voor u op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door uzelf ontworpen keuken (die speciaal voor u wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product.
Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, uw haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van uw huis vallen dus niet onder de beschermende werking van de nieuwe wet.

U moet dus goed weten of u een consumentengoed heeft gekocht.

Rechten
Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing.

Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die u bij veel producten krijgt.

Na het verstrijken van beide soorten garantie bent u degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij u als consument.

Voorbeeld 1: U koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. Vanaf dit moment heeft u nog twee maanden de tijd om contact op te nemen met de winkelier. U neemt dus contact op en legt uit wat er aan de hand is. Waarschijnlijk lost de winkelier het direct voor u op. Hij geeft u een nieuw exemplaar, geeft u uw geld terug of repareert het product kosteloos. Doet hij dit niet en komt u er niet uit met de winkelier, dan moet u hem op zijn plichten wijzen en hem duidelijk maken wat u van hem eist. Het is het beste om dit via een aangetekende brief te doen.
Op deze manier staat u in uw recht. Want in dit geval is het aan de verkoper om te bewijzen dat het defect niet aanwezig was toen u het product kocht. En u heeft netjes volgens de regels gehandeld, dus u staat sterk.

Voorbeeld 2: U koopt een product en na zes maanden en twee weken gaat het stuk. Nadat u dit ontdekt heeft gaat u gewoon door met gebruiken van het product, of u laat het links liggen. Het defect wordt nog wat erger. Vier maanden later bedenkt u dat het defect toch eigenlijk wel vervelend is en u neemt contact op met de winkelier. De winkelier biedt u geen oplossing aan. U legt hem mondeling uit wat zijn plichten zijn en wat u van hem eist.
U begrijpt dat u op deze manier lastig uw gelijk kunt behalen. De bewijslast ligt nu namelijk bij u, omdat de wettelijke garantie van 6 maanden voorbij is. Bovendien heeft u niet zwart-op-wit staan dat u samen met de winkelier geprobeerd heeft een oplossing te vinden. Hierdoor staat u niet sterk. Als de fabrieksgarantie nog wel geldig is, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Overige punten bij garantie
Extra punten waar u goed op moet letten bij garantie zijn:

- De verkoper kan u extra garanties geven, naast de wettelijke rechten die u sowieso heeft. Deze extra garantie verandert echter helemaal niets aan deze wettelijke rechten. Als er in de garantie staat dat uw aangeschafte product gedurende één jaar na de koop gratis wordt gerepareerd, dan betekent dat niet dat u geen recht meer heeft op vervanging van het product. U mag gewoon om een ander exemplaar vragen.

- Het komt vaak voor dat verkopers een extra garantie bieden in de vorm van een service-verzekering. U moet goed overwegen wat de "extra's" hiervan precies zijn, want het kan goed zijn dat deze verzekering helemaal niet zoveel meer biedt dan de wettelijke rechten die u altijd heeft.

- in de garantie moet u duidelijk kunnen lezen wat uw rechten zijn. Verder moet de naam en het adres van de verkoper zijn vermeld, evenals de duur van de garantie en het gebied wat deze omvat.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 2:24 pm
door Marten
wat is de bron, Matthieu?

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 2:40 pm
door Matthieu
Marten schreef:wat is de bron, Matthieu?
consuwijzer / kieskeurig en rechtswinkel.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 2:55 pm
door George Fennes
Albert,

Ik kan me die reactie echt niet helemaal plaatsen van Beverwijk.
Zaten er dan beschadigingen op de buitenkant van het objectief?
Voor zover ik weet kan Nikon service center Beverwijk garantiegevallen verhalen op de importeur.
Alleen door de kosten op jouw blaadje te leggen zullen ze er wel meer aan overhouden :twisted:
Als het objectief er netjes uitziet dan is op zijn zachtst gezegd die reactie zeer merkwaardig.
Je kan je objectief of naar K-E of naar Nikon Nederland opsturen of op zijn minst je vraag voorleggen.
Maar K-E zou inderdaad je eerste aanspreekpunt moeten zijn en misschien na al die negatieve reclame op dit forum dat ze wat coulanter met je zullen omgaan.
Succes ermee.

Groetjes George :D

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 2:59 pm
door Jack the Slipper
Geen dreigtaal of juridische brieven sturen maar gewoon persoonlijk menseljk contact. Iets anders werkt gewoon NIET bij dit soort zaken.

Ik blijf erbij mansen, niet dreigen of moeilijk doen maar een plan maken voor jezelf en dat vastberaden uitvoren. In een 1 op 1 gesprek.

Re: Zwáár teleurgesteld in Nikon!

Geplaatst: wo okt 29 2008 3:54 pm
door Marten
Vrouwenhof schreef:Wij stellen vast dat het val- of stootschade betreft en de kosten zijn (schrik niet :twisted: ) € 1.125,-
Jawel, je leest het goed, mijn twee maanden oude objectief is twee maanden weggeweest en 'men' stelt vast dat ik er mee gevoetbald heb of zo, ruim élfhonderd euro!! Alleen al aan arbeid rekenen ze € 360,-
Voetballen natuurlijk niet, maar Albert, heb je het objectief gestoten of laten vallen?