Buitenste glaselementen schoonmaken

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
mikemix

Buitenste glaselementen schoonmaken

Bericht door mikemix » di nov 04 2008 4:02 pm

Was even benieuwd hoe jullie je glas schoonhouden.

Bestaan veel goede en slechte verhalen over. Vroeger ( 20 jaar gelden) kreeg je van die papiertjes van Kodak in een oranje
mapje mee, die je dan met een vloeistof moest bevochtigen.
Ik was er nooit weg van en weet dat het nu ook sterk wordt afgeraden (papier = schuren).
Ook doordat de frontlens veelal een coating bevat is het ook oppassen met welke vloeistof je gaat schoonmaken.

Ik weet dat er ook beroepsfotografen zijn die nooit hun objectieven schoonmaken, niet uit luiheid, maar bewust
omdat het objectief naarmate het ouder wordt zachter/mooier tekent (?)(!).

Ik ben meer van het cleanen :) maar het glas laat ik altijd met rust, deels uit voorzichtigheid, deels omdat ik
heel zuinig ben op mijn spullen, dus niet snel vuil wordt.

Graag tips, merken, materialen maar niet oordelen/veroordelen svp.
Kortom, opbouwende argumenten waar we allemaal wat aan hebben.
Laatst gewijzigd door mikemix op di nov 04 2008 5:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Buitenste glaselementen schoonmaken

Bericht door Cees » di nov 04 2008 4:20 pm

We hebben het hier eerder weleens over bierglasreiniger gehad. Merk Calgonit. Olle Griese heeft het een keer meegenomen (van de Makro?). Geeft geen strepen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

dodo

Bericht door dodo » di nov 04 2008 4:25 pm

Nu heb ik geen heel dure objectieven, dus ik sleep ze ook naar allerlei condities: zout water, zoet water, zand, regen... En eigenlijk maak ik het liefste schoon met een klein microvezeldoekje. Geen chemische hulpmiddelen voor mij, nog niet nodig gehad.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di nov 04 2008 4:35 pm

Ik heb eens gebeld naar Beverwijk om te vragen of ze iets hadden. Dit i.v.m. de 14-24.
Het antwoord was dat ze alcohol gebruiken.
Ik heb het nog niet durven proberen. Gebruik nu een "brillendoekje" met wat ademcondens.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di nov 04 2008 4:38 pm

Ik doe het meestal zonder chemische vloeibare middelen.
Meestal eerst even blazen met het blaaskwastje en daarna
met wat ouderwetse asem en een heel veel en vaak gewassen
katoenen oude zakdoek. (net als je bril)
Zo deed mijn vader het en zo heb ik het ook geleerd :P
En het gaat al ruim 40 jaar goed zo
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di nov 04 2008 5:28 pm

Ik gebruik mijn Giotto blazer, een microvezeldoekje en een lenspen, indien nodig. Verder ben ik heel zuinig op mijn spullen dus echt vies worden doet het eigenlijk niet.
De lenspen is wel een heel fijn dingetje, ooit eens op Ebay gekocht voor de geweldige prijs van $1,99 :D

http://www.lenspen.com/
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di nov 04 2008 5:53 pm

Zandkorrels wegblazen of met een borsteltje wegvegen (als ik dat laatste bij de hand heb). En voor de rest indien nodig (1-2x per jaar) gewoon m'n T-shirt. Regendruppels haal ik weg met een echte zeemleren zeem.
Nog geen krassen of wegpoetste coating gezien.... En sommige lenzen gebruik ik al zo'n 20 jaar.
Heb wel altijd op al m'n optieken een zonnekap zitten. Scheelt echt een hoop.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Marco_

Bericht door Marco_ » di nov 04 2008 5:58 pm

Ik heb uit voorzorg op al mijn lenzen een UV-filter zitten. Moet ik die ook nog op speciale wijze reinigen of is een zachte lap en een beetje nicotinelucht voldoende ?

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di nov 04 2008 10:15 pm

Ik gebruik een microvezeldoekje en 96% alcohol (leen ik van de baas ) Alleen als ik het terug wil brengen is het vervlogen :wink:
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di nov 04 2008 10:18 pm

Hier microvezel en ffe hijgen voor het poetsen!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 04 2008 11:39 pm

Beste Mikemix, die Kodak-papiertjes waren wel geschikt om glasoppervlakken schoon te maken. Was papier van een speciale samenstelling zonder zgn. incrusten. Alleen: door de manier van verpakken, vrij open, had je kans dat er vuil op kwam. Zeker als dat "boekje" met velletjes ergens in de fototas slingerde. Daardoor kwam het wel voor dat die papiertjes toch krasten.

Ik gebruik een oude zakdoek, die vaak gewassen is, in combinatie met lens cleaning liquid van Kodak of gewone brilreiniger van de opticien. Druppeltje op de zakdoek, en voorzichtig met cirkelvormige bewegingen de lens of het filter schoonmaken. Daarna met een droog stukje droogmaken. VOORZICHTIG. Niet te hard drukken, en zakdoek niet eerst op de grond laten vallen... Nooit de vloeistof rechtstreeks op het glasoppervlak druppelen, dan is er kans dat het "om de lens heen" in de vatting loopt. En daar krijg je het niet snel weg...

Heb nog nooit een kras of beschadiging veroorzaakt. En ik doe het nu al zeker 30 jaar zo. Ook weer niet iedere dag poetsen, natuurlijk.

Vroeger kon je bij zaken met een grote voorraad occasions altijd wel een paar objectieven aantreffen met kaalgepoetste front- of achterlenzen.

En inderdaad, ik ben geen tegenstander van een Nikon Multicoated UV-filter als lensbescherming. Nikon zelf ook niet, trouwens.

Ik persoonlijk heb wat moeite met het gebruik van alcohol: lijkt me vrij riskant voor de coatinglagen. Maar nog veel erger zijn stoffen als tri, thinner of aceton. Deze laatste drie zeker NOOIT gebruiken, en al zeker niet bij objectieven met plastic delen - de meeste van tegenwoordig, dus.

Groet, E.M. de Klerk

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di nov 04 2008 11:42 pm

Dus als ik met een klam vaatdoekje aan de slag ben geweest (daarna met droog doekje drooggewreven) ben ik niet zo handig?

DeKemp

Bericht door DeKemp » wo nov 05 2008 12:05 am

Zou je contact lenzen vloeistof ook kunnen gebruiken? lijk me niet erg schadelijk aangezien het ook in je ogen komt.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo nov 05 2008 12:50 am

Veel asem en dan een zo zacht mogelijke doek. Een oud t-shirt bijv. doet wonderen. Je ziet vanzelf of het schoon is of dat er nog van die vette, kleurige strepen op zitten.

Myriad

Bericht door Myriad » wo nov 05 2008 6:39 am

Vóór een shoot inspecteer ik thuis m'n te gebruiken objectieven en maak ze indien nodig schoon.
Goed dat je erover begint; nu ik er zo over nadenk, moet ik dat maar eens veranderen naar in ieder geval ná een shoot (thuis).
Lijkt me beter. :D

Ik ben zuinig en voorzichtig met m'n spulletjes, kijk ook tijdens een shoot of de boel nog redelijk schoon is. Een blaasbalg is dan voldoende.
Gebruik de helft van de tijd filters (tot nu toe ND, clear en C-PL II). Op de een of andere manier komt er altijd wel iets op de front-lens. :evil:

Gebruik tot nu toe een blaasbalgje en een microvezeldoekje.

Met name de front-lens (en de evt. gebruikte filters) inspecteer ik goed.
Zand- en stof verwijder ik zoveel mogelijk met de blaasbalg (géén kwastje). Hardnekkiger vuil/vet probeer ik voorzichting te verwijderen met het schone doekje.
Moet wel constateren dat als ik heel secuur inspecteer (vanuit allerlei kanten) de coating in de loop van de tijd toch wel iets aangetast wordt.
En dat is sneller dan me lief is. Fotografeer met deze spulletjes nog maar 2 jaar. Een 14-24 is ook daarom niets voor mij.

Heb wel het idee dat altijd nog iets vet achterblijft, dat je zo uitsmeert, dat het niet meer opvalt.
Ben daar niet zo tevreden over. Denk dat ik maar eens aan de alcohol ga. Ben daar wel een beetje huiverig voor. :mrgreen:
Zal beginnen met een goedkoop filter met een coating.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”