Sluitertijd i.c.m. externe Flitser

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Platenkamp

Sluitertijd i.c.m. externe Flitser

Bericht door Platenkamp » ma nov 10 2008 5:30 pm

Ik ben me bewust van het feit dat de D60 tot 1/200 sluitertijd heeft met de flitser.
Nu ben ik wel benieuwd hoe andere mensen het doen... "Snelle objecten met flitser fotograferen."
Het geen met flitser omdat er weinig/slecht licht is, en al dan niet bij belichten / tegen flitsen.

Ik loop met de 1/200 een beetje tegen verschoven beelden aan,
aangezien ik afgelopen zondag bij een paardenmanege was en daar binnen wil de fotograferen.
Wanneer de paarden wat sneller bewogen was 1/200 gewoon niet voldoende.

Nu rest mij de vraag, aangezien de D90 ook de beperking tot 1/200 heeft, hoe dan wel te foto's te maken?
Optie is natuurlijk flitser er af en een zeer licht gevoelige lens er op schroeven.

Geen idee, misschien jullie?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Sluitertijd i.c.m. externe Flitser

Bericht door Léon Obers » ma nov 10 2008 6:49 pm

Het verbaast me dat je in een manege foto´s mag maken met gebruik van flits. Grote kans dat die paarden daarvan schrikken. Zeker als het om een speciaal evenement gaat als een dressuur- of springwedstrijd zou ik als ruiter daar direct mijn beklag over doen. Het kan de ruiter namelijk in die wedstrijd net belangrijke punten kosten omdat het paard opzij springt of zo of bij een sprong net de balk eraf gooit, door toedoen van een of andere malloot dia aan de kant staat te flitsen. Dus niet doen, flitsen in een manege. De meeste ruiters hebben geen speciaal getrainde politiepaarden die op dat soort acties zijn voorbereid. (Met die trainingen gaat het er overigens nog wel erger aan toe met rookbommen, knallen, vuur etc.)

Blijven er weinig opties over. De enige goeie zou zijn een D700 of een D3, hoge ISO en lichtsterke objectieven.

Flitsen heeft in een manege ook weinig zin omdat de afmetingen van een binnenbak en afstanden zodanig zijn, dat de gebruikelijke flitsers te weinig vermogen hebben om een scene op afstand goed uit te lichten. Alleen redelijk dichtbij werkt het, en daar wil een ruiter het juist niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Platenkamp

Bericht door Platenkamp » di nov 11 2008 7:33 am

Dat van het flitsen bij paarden dat was/is me bekent :lol: mijn vriendin rijdt namelijk dressuur, maar goed.
Ook al gaat het om geen paarden maar zo als ik al een beetje aan gaf: "Snelle objecten met flitser fotograferen."

Dat wordt dus wachten tot december op de de nieuwe nikkor 1.4 lens. (met AF, aangezien ik de D60 gebruik)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 11 2008 8:54 am

Platenkamp schreef: Ook al gaat het om geen paarden maar zo als ik al een beetje aan gaf: "Snelle objecten met flitser fotograferen."
Dat wordt dus wachten tot december op de de nieuwe nikkor 1.4 lens. (met AF, aangezien ik de D60 gebruik)
Snelle objecten met geen paarden, red je niet met een lichtsterk objectief zonder flits op een D60. Daar zijn de ISO mogelijkheden van een D60 te magertjes voor. (Vandaar dat ik een D700 en D3 noem).

Met flits is het een kwestie dat je het aanwezige licht niet mee laat tellen in de opname, maar de opname volledig afhankelijk te maken van het flitslicht. Dat doe je door het verschil tussen aanwezig licht en flitslicht te vergroten, door een meer krachtige flitser te gebruiken en juist een vrij kleine diafragma-opening, en lage ISO, zodat aanwezig licht dan inderdaad zoveel mogelijk wordt buitengesloten en de opname alleen afhankelijk is van de uitlichting van de flitser.
De flitstijd is namelijk altijd al veel korter dan de door jouw gewenste 1/200 sec.
Die varieert voor een SB-600 / SB-800 ergens zo tussen pakweg 1/1000 sec en let wel 1/40.000 sec.
Snel genoeg om alles te "bevriezen".

Platenkamp

Bericht door Platenkamp » di nov 11 2008 11:04 am

Léon Obers schreef: Snelle objecten met geen paarden, red je niet met een lichtsterk objectief zonder flits op een D60.
Daar zijn de ISO mogelijkheden van een D60 te magertjes voor. (Vandaar dat ik een D700 en D3 noem).
Dus de nieuwe nikon lens zou ook geen uitkomst bieden, om een paar nette foto's te maken met mijn D60? :huh:
Heeft iemand een advies wat het beste te doen om een paar leuke foto's te kunnen maken met de D60?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 11 2008 12:05 pm

Je zou het haast vergeten in deze moderne digitale tijd, maar alles heeft simpelweg zijn beperkingen. Dus je zult hoe dan ook compromissen moeten maken. Snelle actiefoto's maken in een zeer matig verlichte manegebak is gewoonweg niet goed mogelijk.

Dankzij camera's als een D3 hebben doorgewinterde sportjournalisten "zonder flits" die ijshockey of ander indoor sporten vastleggen nu gelukkig nog wat speelruimte in lichtomstandigheden die aanzienlijk beter zijn dan doorgaans in een manege. Maar nog steeds zitten die te wikken en te wegen in hun instellingen om alles er zo goed mogelijk op te krijgen.

Met flits kom je aan andere problemen.
Je hebt echt een sterke flitser nodig om een beetje op afstand te kunnen flitsen (zo'n ouderwetse Metz CT-60 of iets van dien aard). Echter als je instellingen wilt gebruiken dat het aanwezige licht niet gaat meespelen om alles er "bevroren" scherp op te zetten, krijg je door de eenzijdige verlichting vanuit één punt van een flitser en de diepte in een manegebak enorme lichtcontrasten. Diep zwarte achtergronden tegen misschien wel erg overbelichte voorgronden waar datgene ergens in de bak zelf er dan misschien nog iets redelijk opstaat.

Het lijkt me beter je meer te verdiepen hoe tot een goede balans te komen in die twee soorten licht met de beperkte middelen die je ter beschikking hebt, met helaas beslist resultaten waar niet alles even haarscherp erop zal staan. Maar is dat erg? Artistiek fotografisch gezien denk ik dat dat aanzienlijk meer kan opleveren dan een mathematisch beredeneerde strakke vastlegging waar alles bevroren lijkt te zijn.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”