D700 vs Canon eos 5 mark II

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Ekwin

D700 vs Canon eos 5 mark II

Bericht door Ekwin » di nov 11 2008 9:27 pm

Hoi,

Ik ben al jaren een echte nikon fan, eerst met mijn pronea en dan later met mijn d80.
Nu wil ik de overstap maken naar een fullframe en daar dan uiteraard ook het benodigde 'glas' bij aanschaffen.

Was ik bijna zover zie ik ineens dat Canon met een camera op de markt komt met een 21,1 megapixel camera met een hd filmfunctie.
Aangezien ik onlangs vader ben geworden is het natuurlijk ook leuk/handig om met deze camera ook te filmen.

Nu begrijp ik dat de canon wellicht hier bij de nikon club (waar ik overigens ook lid van ben) niet warm onthaald gaat worden, mijn vraag is dan ook eigenlijk vanaf wanneer zie je nou echt het verschil tussen de 12,1 megapixel van nikon en de 21,1 megapixel van canon? Ik fotografeer regelmatig in mijn studiotje (mag niet echt een naam hebben) en deze mensen vergroten regelmatig de foto's op canvas maar zullen ze dan een verschil zien?

Alvast bedankt voor de reacties.

Elwin
www.meekels.com

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D700 vs Canon eos 5 mark II

Bericht door Patrick » wo nov 12 2008 2:51 am

Het zijn beide fantastische camera's. Dat verschil in resolutie is een stuk kleiner dan je wellicht zou denken. Je komt in ieder geval niet snel pixels tekort, bij geen van beide. Ik denk dat de Canon wat meer de studiocamera van de twee is, de Nikon de buitenfotografencamera. De bediening van de Nikon is in mijn beleving veel prettiger, hij is ook sneller en ik verwacht dat hij ook beter is bij weinig licht (nog geen tests gezien van de 5D).

Ik zou ze beide graag willen hebben. Ik zou me bij de keuze vooral laten leiden door wat je aan glaswerk en dergelijke hebt of wilt gaan kopen. Tenzij je natuurlijk net als wij hier een voorkeur hebt voor Nikon natuurlijk... :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ekwin

Bericht door Ekwin » do nov 13 2008 8:13 pm

Bedankt voor je reactie, ik zie dat de topic al meer dan 200x bekeken is, had dan ook wat meer reacties gehoopt te lezen.
Denk toch dat het een nikon gaat worden al is het alleen maar om de spullen te kunnen gebruiken welke ik nu al aangeschaft heb.

Zie nog wel grote prijsveschillen: calumet ruim 2200 euro en camera-express iets meer dan 2.000 euro.
Ga nog even informeren of mijn lokale winkel de prijs van camera-express kan volgen want dan ben ik tenminste snel bij de winkel als er iets is.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » do nov 13 2008 8:40 pm

Nee, dat ga je niet zien. Sterker nog 6MP is al meer dan genoeg voor het meeste werk. Ook voor canvas doeken, want die hebben een relatief lage resolutie.

En je hoeft ook niet te wachten op de 24MP van Sony in een toekomstige Nikon. Wel meer MP, maar niet meer beeldkwaliteit. De tests van Sony's eigen modellen met deze sensor zijn niet echt lovend.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » do nov 13 2008 8:48 pm

Je zult die meer pixels niet weerzien op je canvas afdrukken.

Daarnaast zou ik niet kiezen voor een producent die het presteerd om dezelfde sensor uit te breiden naar 21,1 MP
Als dat de enigste meerwaarde is plus het filmen neehhh....

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Ekwin

Bericht door Ekwin » vr nov 14 2008 7:27 am

bedankt voor de reacties, natuurlijk zullen er ook mensen foto's willen uitvergroten (niet op canvas) dus daar moet de foto wel ragscherp zijn anders wordt het zo'n wazige foto.

Overigens zal de maximale afmeting hier denk ik 1.40 x 1.40 cm zijn maar ik neem aan dat dit met de d700 geen enkel probleem zal worden.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » vr nov 14 2008 8:45 am

Ekwin schreef:bedankt voor de reacties, natuurlijk zullen er ook mensen foto's willen uitvergroten (niet op canvas) dus daar moet de foto wel ragscherp zijn anders wordt het zo'n wazige foto.
Van meer pixels wordt de foto niet noodzakelijk scherper. In theorie zou het nog kunnen, maar in de praktijk geldt dat zeker niet.

Je kunt wat dat betreft beter investeren in goed glaswerk en een camera met goede scherpstelling. Voor beide geldt trouwens dat het per exemplaar aanzienlijk kan verschillen. Altijd uitproberen en testen dus, nooit zomaar een camera of lens kopen op basis van specificaties.

Hoewel ik al een paar camera's verder ben heb ik nog steeds prachtige canvas doeken hangen van mijn D70 en 50/1.8. Die gingen lekker samen en ik ben het pas (te) laat gaan waarderen hoe goed dit was. Nu met mijn D700 en 24-70/2.8 heb ik die zuiverheid pas weer echt teruggevonden.

e3foto

Bericht door e3foto » za nov 15 2008 12:44 pm

21 mp's zal ongeveer een 1,4x zo groot beeld geven als 12 mp's. Ofwel, mits de kwaliteit van het beeld gelijk is red je ipv 30x40 een ca. 40x60. Maar: die 40x60 ga je van een grotere afstand bekijken dan de 30x40, waardoor de details weg gaan vallen. Voeg daar nog bij dat de kwaliteit van de 12 mp's subliem zijn en die van de 21 wellicht minder en je begrijpt dat de inhoud van de foto en niet de sensorgrootte het verschil gaat maken.

Neemt niet weg dat ook ik best een 5D naast mijn D700 zou willen hebben, maar nog liever geef ik het geld uit aan een goede lens!

Tobias

Bericht door Tobias » wo nov 19 2008 8:24 pm

Laat je niet meeslepen (misleiden) door de pixel commercie! Het is al gezegd, vanaf 6mp's is het prima te doen. Kijk naar foto's uit het verleden en zie wat voor pracht prenten met veeeeel minder mp's zijn gemaakt. Steeds meer pixels op een sensor proppen wil niet altijd garant staan voor beter.

Laat je meer leiden door het soort fotografie die je wilt beoefenen en investeer vooral in goede objectieven. Die gaan een aantal body's mee. Het is belangrijk op een rijtje te zetten hoe je deze reeks gaat opbouwen en of Nikon/Canon dit in het in het assortiment heeft.

Over Canon kan ik niet veel vertellen maar ik zie en lees alleen een gunstige prijs/kwaliteit verhouding en pracht foto's.

Ik ben er van overtuigd dat het met de camera body's net zo is als het office pakket. De meeste gebruiken nog geen 20% van de mogelijkheden.

Natuurlijk kun je geen warm onthaal meer verwachten op dit forum als je voor een ander merk kiest :wink: :wink: :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 19 2008 8:30 pm

Tobias schreef:Natuurlijk kun je geen warm onthaal meer verwachten op dit forum als je voor een ander merk kiest :wink: :wink: :wink:
Is er een ander merk dan? :huh:

Meer pixels leiden bij compactcamera's al een tijdje tot MINDER mooie foto's. Maar alle fabrikanten doen mee aan die pixel waanzin omdat dat is wat de consument wenst... alsof ze dat idee van "meer pixels is beter" niet zelf de wereld in geholpen hebben! :ugeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ekwin

Bericht door Ekwin » wo nov 19 2008 10:56 pm

bedankt voor de reacties,

Vandaag de D700 met nikon 24-70 f2.8 besteld met nog wat extra's.
Nikon schijnt wat problemen met de levering van de lenzen te hebben, dus moet nog een weekje wachten, maar dan heb je ook wat zeg maar.

Tobias

Bericht door Tobias » do nov 20 2008 8:37 pm

Ekwin schreef:bedankt voor de reacties,

Vandaag de D700 met nikon 24-70 f2.8 besteld met nog wat extra's.
Nikon schijnt wat problemen met de levering van de lenzen te hebben, dus moet nog een weekje wachten, maar dan heb je ook wat zeg maar.
Gefeliciteerd! Is een ijzersterke combinatie.

braided

Bericht door braided » za mar 28 2009 10:06 pm

De D700 ís overigens voorzover ik heb kunnen testen sterker met weinig licht dan de 5D II. Ben juist overgestapt op Nikon om die eigenschappen, druk aan het sparen voor een fullframe en had een Sony. Wilde dus voordat ik een overstap ging maken naar een andere budgetcamera weten of ik naar Nikon of juist Canon toe moest.

De D700 maakt op ISO 6400 nog een heel bruikbaar plaatje.

Weef

Bericht door Weef » zo mar 29 2009 7:25 am

En was Olympus niet met die pixel-race gestopt?

Zegt toch ook al wel wat, denk ik.

21 MP..... kan je gelijk een nieuw pc kopen.....

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 29 2009 11:29 am

Ik denk dat je een keuze moet laten afhangen van je objectief voorkeur. Ben je iemand die graag uitsluitend met lichtsterke (moderne) primes fotografeerd dan kun je bijna niet om Canon heen. Nikon maakt op dit moment de mooiste zoom's dus dan is de keuze ook duidelijk.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”