Goedkope studio setjes
Goedkope studio setjes
Goedkope studio setjes van 2 lampen , statiefjes en reflectieschermpjes worden momenteel overal aangeboden.
Zoek wel zo’n setje, moet compact en handzaam zijn en in licht opbrengst krachtig zijn, doornaast degelijk, iemand hier een tip?
Zoek wel zo’n setje, moet compact en handzaam zijn en in licht opbrengst krachtig zijn, doornaast degelijk, iemand hier een tip?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Goedkope studio setjes
Ik ben ook aan het rondkijken. Volgens mij kan je het beste niet proberen al te weinig geld uit te geven. In ieder geval kiezen voor 250Ws flitskoppen die goed af te stellen zijn (niet alleen 1/8, 1/4, 1/2 en 1/1). En zorgen dat je systeem compatibel is met allerlei nog later toe te voegen hulpstukken...
Goedkoop is vaak Duurkoop, maar ze werden laatst ook bij een grote Doe-het-Zelfmarkt aangeboden, Praxis??
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad. Die komen van Ritzz af. Ik heb ze gesproken op de Zoom Experience, en ze waren erg enthousiast over de verkopen.
Die sets zijn overigens niet slecht, maar enigszins beperkt. Dat is meet het probleem denk ik.
Die sets zijn overigens niet slecht, maar enigszins beperkt. Dat is meet het probleem denk ik.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Overigens is het Rittz, voor de mensen die nieuwsgierig zijn http://www.rittz.com
Er staat een uitgebreid stuk over studiofotografie op hun site, erg leuk om te lezen:
http://www.rittz.com/nl/studiofotografi ... rafie.html
Michael
Er staat een uitgebreid stuk over studiofotografie op hun site, erg leuk om te lezen:
http://www.rittz.com/nl/studiofotografi ... rafie.html
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Léon Obers
- Forumlid
De laatste Photokina werd je overspoeld met vele en gene merk flitssetjes uit China.
In het gebouw waar ik mijn atelier heb heeft iemand Linkstar. Het is nog stevig spul en netjes afgewerkt ook nog.
http://www.fotosg.nl/
Je zou ook kunnen kijken naar het merk Jinbei:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... m_kit.html
In het gebouw waar ik mijn atelier heb heeft iemand Linkstar. Het is nog stevig spul en netjes afgewerkt ook nog.
http://www.fotosg.nl/
Je zou ook kunnen kijken naar het merk Jinbei:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... m_kit.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Kom je er met 250Ws?Patrick schreef:Ik ben ook aan het rondkijken. Volgens mij kan je het beste niet proberen al te weinig geld uit te geven. In ieder geval kiezen voor 250Ws flitskoppen die goed af te stellen zijn (niet alleen 1/8, 1/4, 1/2 en 1/1). En zorgen dat je systeem compatibel is met allerlei nog later toe te voegen hulpstukken...
Wat voor nadelen brengt bijv. een 300Ws setje met zich mee tov van een set van 600Ws seconde?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
IK durf het je niet te zeggen, omdat ik zelf ook nog aan de koop moet. Vooralsnog doe ik het met 2 SB-800's (eentje lenen van TomT).
Maar die 250 lees ik veel op sites. Meer mag natuurlijk altijd, maar is vooral handig als je groepen mensen wil fotograferen. Die kan ik hier niet eens kwijt...
Maar die 250 lees ik veel op sites. Meer mag natuurlijk altijd, maar is vooral handig als je groepen mensen wil fotograferen. Die kan ik hier niet eens kwijt...

- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik ben sinds kort ook een beetje aan het rondkijken. D'r is zoveel op de markt beschikbaar dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. En ik weet er nog niet echt veel vanaf moet ik zeggen.
In eerste instantie dacht ik gewoon nog een extra SB-800 te kopen met wat hulpstukken zoals statieven, softbox en paraplu, maar ik vraag me af of je daarmee wel voldoende capaciteit hebt.
Dan heb je nog de flitsers tegenover de lichtsets die continu licht geven. Mij lijkt zo'n continue lichtset wel erg handig (what you see is what you get), maar er zullen ongetwijfeld ook nadelen aanzitten.
Bij Kamera-express heb je nu diverse aanbiedingen van Falcon Eyes zoals:
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=12093
Is dat misschien iets?
Het is mijn bedoeling om portretten te gaan schieten, maar ook kleine objecten.
In eerste instantie dacht ik gewoon nog een extra SB-800 te kopen met wat hulpstukken zoals statieven, softbox en paraplu, maar ik vraag me af of je daarmee wel voldoende capaciteit hebt.
Dan heb je nog de flitsers tegenover de lichtsets die continu licht geven. Mij lijkt zo'n continue lichtset wel erg handig (what you see is what you get), maar er zullen ongetwijfeld ook nadelen aanzitten.
Bij Kamera-express heb je nu diverse aanbiedingen van Falcon Eyes zoals:
Is dat misschien iets?
Volgens is is voor portretten 300Ws al voldoende, voor zover ik er verstand van heb.johan1967 schreef:Bij Kamera-express heb je nu diverse aanbiedingen van Falcon Eyes zoals:
Is dat misschien iets?
Dat setje bij kamera-express ziet er leuk uit zeg

Wat een grappenmakers bij kamera-express; afgeprijsd van €954,- naar €495,-

Als je een, twee of drie SB-800's hebt, of overweegt aan te schaffen, kan je ook hele mooie foto's maken d.m.v. Viewvinder Photography producten. Is ook erg makkelijk mee te nemen. Dus een studio op locatie.
http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1201 Een link met info en een video (onder aan de site).
http://www.cameratools.nl/default.asp?w ... &pageid=85
http://www.cameratools.nl/default.asp?p ... il=MAN001B
nog een paraplu erbij en je kan beginnen.
http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1201 Een link met info en een video (onder aan de site).
http://www.cameratools.nl/default.asp?w ... &pageid=85
http://www.cameratools.nl/default.asp?p ... il=MAN001B
nog een paraplu erbij en je kan beginnen.
Ik zou zeggen kijk niet te snel naar het vermogen, natuurlijk is het een indicatie maar zegt vaak lang niet genoeg. Ga eens vragen welke set voldoet bij bepaalde werkzaamheden. De meeste zullen vaak al snel iets roepen maar is dat voldoende? Er zijn vele redenen waarom je een goed advies nodig bent bij een aankoop. Soms een goede aanbieden kopen wil lang niet altijd zeggen dat het een goede aankoop is. Een vermogen van 300ws wil lang niet altijd zeggen dat dit past bij je werkzaamheden en b.v. ook camera, ruimte en budget. Bedenk altijd goed wat je wilt, vele merken zijn goedkoop of worden gedumpt tegen lage prijzen en kan interessant lijken terwijl je eigen iets geheel verkeerds aankoopt. Mogelijkheden zijn belangrijk met een set, welke accessoires zijn beschikbaar (erg belangrijk als je eens verder wilt gaan), zijn bepaalde accessoires uitwisselbaar, traploos regelbaar tevens een belangrijk punt (niet alle 1/32 sets willen ook zeggen een breed bereik in licht. Er zijn ook sets welke 1/16 regelbaar zijn en een breder FStop bereik hebben dan een 1/32 sets).
Een goed bedrijf weet je meer te vertellen dan alleen de specificaties van een set of wat er in een doos zit maar kan ook verschillen uitleggen tussen sets (merken) en welke set waarom juist een betere aankoop zou zijn als de andere. Dit kan te maken hebben met b.v. welke camera je werkt en de ruimte. Onderzoek door een bedrijf en ervaring met flits apparatuur is ook erg belangrijk omdat dit je kan helpen in je aankoop. Het wil niet altijd zeggen dat je 500 euro kwijt bent maar soms kan het ook met 400 euro. Deze keuze kan dan weer te maken hebben met een bepaald merk of samen stelling waarvan de samenstelling van een set belangrijk kan lijken omdat je veel spullen krijgt of meerdere softboxen, uiteindelijk gaat het om de koppen. Je kan beter een goede set kopen en minder spullen krijgen en laten een update doen in je set zodat je tevreden bent over je licht en mogelijkheden hiervan. Soms lijken dingen hetzelfde terwijl het vaak toch anders is, koop je een set van 400ws van merk A kan de FStop range anders zijn van een 400ws van merk B. Hierin moet je je dan ook laten adviseren door een bedrijf omdat een goed bedrijf dit weet en je hierover kan informeren.
Een goed bedrijf weet je meer te vertellen dan alleen de specificaties van een set of wat er in een doos zit maar kan ook verschillen uitleggen tussen sets (merken) en welke set waarom juist een betere aankoop zou zijn als de andere. Dit kan te maken hebben met b.v. welke camera je werkt en de ruimte. Onderzoek door een bedrijf en ervaring met flits apparatuur is ook erg belangrijk omdat dit je kan helpen in je aankoop. Het wil niet altijd zeggen dat je 500 euro kwijt bent maar soms kan het ook met 400 euro. Deze keuze kan dan weer te maken hebben met een bepaald merk of samen stelling waarvan de samenstelling van een set belangrijk kan lijken omdat je veel spullen krijgt of meerdere softboxen, uiteindelijk gaat het om de koppen. Je kan beter een goede set kopen en minder spullen krijgen en laten een update doen in je set zodat je tevreden bent over je licht en mogelijkheden hiervan. Soms lijken dingen hetzelfde terwijl het vaak toch anders is, koop je een set van 400ws van merk A kan de FStop range anders zijn van een 400ws van merk B. Hierin moet je je dan ook laten adviseren door een bedrijf omdat een goed bedrijf dit weet en je hierover kan informeren.
- Léon Obers
- Forumlid
Het is heel wat, wat je schrijft. Maar in de praktijk denk ik niet dat de verkoper die merk X in de aanbieding heeft en helemaal niks van merk Y in zijn arsortiment, iets zinnigs kan zeggen over de verschillen van die twee. De andere leverancier met merk Y, idem voor merk X. Daarvoor moet je ze naast elkaar geprobeerd hebben.
Je kunt ze hooguit zelf gaan bekijken en zelf je conclusies trekken.
Wel als aanvulling.
In studiolampen zitten halogeenlampen als insstellicht (zodat je kunt zien hoe de schaduwen lopen).
Er zijn merken die "goedkope" halogeenlampen gebruiken als een lampje met twee pinnetjes uit het glas. Andere gebruiken een "duurder" zwaarder lampje met een keramische aansluiting aan de lamp zelf.
Die "goedkope" halogeenlampen zijn in het gebruik het duurste omdat die slechts een beperkt aantal branduren hebben, en makkelijk kapot gaan als je de studiolamp in zijn geheel "brandend" verplaatst en iets te hard neerzet. Het gloeidraadje krijgt dan een "klap" en breekt. (Dus instellicht beter uit doen als je lampen verplaatst --> zie je op dat moment alleen weer niet wat de schaduwen doen op je onderwerp).
Die "duurdere" halogeen lampen zijn een stuk steviger (ook de gloeidraad) en hebben misschien wel een 10x langere levensduur. Zijn daarmee het goedkoopst in gebruik.
Zelf gebruik ik al 28 jaar Broncolor studioverlichting met die "goedkope" halogeenlampen als instellicht (helaas). Die halogeenlampen zijn echt "gebruiksmateriaal" Ik koop altijd een clusterverpakking van die lampen waar er een stuk of 20 van inzitten.
Informeer ook wat de prijzen zijn van reserve flitsbuizen. Bij een "ongelukje" (omvallen van de lamp) kan die breken. Dan wil je niet geconfronteerd worden met prijzen die reeds de helft zijn van een studiolamp als geheel.
Die studiosetjes worden reeds standaard geleverd met statiefjes die eigenlijk te licht zijn. Een studiolamp kan makkelijk omvallen als de snoer ernaar toe eigenlijk wat te kort is, en te strak staat (je kunt er ook over struikelen). Ook met een softbox of paraplu aan een lampkop wordt het een onstabiel geheel.
Van Manfrotto heb je "G-Peso" gewichten die je om de stang van een statief kunt klemmen. Koop die er altijd bij, of verzwaar je statief op andere wijze. Schroef die gewichten laag aan het statief, zodat het geheel een stuk steviger staat en de kans op omvallen wordt geminimaliseerd.
Je kunt ze hooguit zelf gaan bekijken en zelf je conclusies trekken.
Wel als aanvulling.
In studiolampen zitten halogeenlampen als insstellicht (zodat je kunt zien hoe de schaduwen lopen).
Er zijn merken die "goedkope" halogeenlampen gebruiken als een lampje met twee pinnetjes uit het glas. Andere gebruiken een "duurder" zwaarder lampje met een keramische aansluiting aan de lamp zelf.
Die "goedkope" halogeenlampen zijn in het gebruik het duurste omdat die slechts een beperkt aantal branduren hebben, en makkelijk kapot gaan als je de studiolamp in zijn geheel "brandend" verplaatst en iets te hard neerzet. Het gloeidraadje krijgt dan een "klap" en breekt. (Dus instellicht beter uit doen als je lampen verplaatst --> zie je op dat moment alleen weer niet wat de schaduwen doen op je onderwerp).
Die "duurdere" halogeen lampen zijn een stuk steviger (ook de gloeidraad) en hebben misschien wel een 10x langere levensduur. Zijn daarmee het goedkoopst in gebruik.
Zelf gebruik ik al 28 jaar Broncolor studioverlichting met die "goedkope" halogeenlampen als instellicht (helaas). Die halogeenlampen zijn echt "gebruiksmateriaal" Ik koop altijd een clusterverpakking van die lampen waar er een stuk of 20 van inzitten.
Informeer ook wat de prijzen zijn van reserve flitsbuizen. Bij een "ongelukje" (omvallen van de lamp) kan die breken. Dan wil je niet geconfronteerd worden met prijzen die reeds de helft zijn van een studiolamp als geheel.
Die studiosetjes worden reeds standaard geleverd met statiefjes die eigenlijk te licht zijn. Een studiolamp kan makkelijk omvallen als de snoer ernaar toe eigenlijk wat te kort is, en te strak staat (je kunt er ook over struikelen). Ook met een softbox of paraplu aan een lampkop wordt het een onstabiel geheel.
Van Manfrotto heb je "G-Peso" gewichten die je om de stang van een statief kunt klemmen. Koop die er altijd bij, of verzwaar je statief op andere wijze. Schroef die gewichten laag aan het statief, zodat het geheel een stuk steviger staat en de kans op omvallen wordt geminimaliseerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Er zijn diverse bedrijven welke meerdere merken aanbieden en een goed bedrijf moet dan ook de verschillen kunnen vermelden tussen de merken.Léon Obers schreef:Het is heel wat, wat je schrijft. Maar in de praktijk denk ik niet dat de verkoper die merk X in de aanbieding heeft en helemaal niks van merk Y in zijn arsortiment, iets zinnigs kan zeggen over de verschillen van die twee. De andere leverancier met merk Y, idem voor merk X. Daarvoor moet je ze naast elkaar geprobeerd hebben. Je kunt ze hooguit zelf gaan bekijken en zelf je conclusies trekken.
Wat betreft instellampen/flitsbuizen maar ook zeker accessoires zoals licht vormers zijn belangrijk, je hebt hier diverse soorten en maten in maar moeten wel voldoende zijn zodat je later niet met problemen komt te zitten als er te weinig is als je wilt uitbreiden. Hiermee kun je dan b.v. ook rekening houden met de bajonet koppeling zodat je eventueel ook van andere merken uitbreidingen kan gaan gebruiken.
Hier zijn meerdere oplossingen voor, de koppen worden vaak geleverd met 5 meter kabels en is op kleine ruimtes vaak wel voldoende maar je kan ook zien om b.v. 10 meter te gaan gebruiken of met verlengkabels gaan werken. Ondanks dat er sommige goedkopere sets op de markt zijn worden deze dan ook vaak wel weer geleverd met statieven welke voldoende zijn en vaak ook grotere softboxen kunnen dragen zonder dat het echt onstabiel wordt. Wil je steviger materiaal hebben kun je denken aan manfrotto 007BU als je wat hoger wil of wat lager voor b.v. grote octaboxen 070BU. Voor in kleinere ruimtes zijn vaak grote statieven weer een probleem omdat de spreidstand van de statieven te groot wordt. Dan is inderdaad een extra gewicht in de stand al weer een groot voordeel.Léon Obers schreef:Die studiosetjes worden reeds standaard geleverd met statiefjes die eigenlijk te licht zijn. Een studiolamp kan makkelijk omvallen als de snoer ernaar toe eigenlijk wat te kort is, en te strak staat (je kunt er ook over struikelen). Ook met een softbox of paraplu aan een lampkop wordt het een onstabiel geheel.
Dergelijke gewichten zijn er vaak ook van andere merken en dus ook weer betaalbaar want de naam alleen manfrotto doet voor een dergelijk gewicht echt niets extra's voor je. Er zijn op dit ogenblik ook statieven welke identiek zijn als de manfrotto's maar goedkoper in aankoop zijn. Net als in de theater wereld zie je dat er steeds meer materiaal komt wat gelijke kwaliteit heeft.Léon Obers schreef:Van Manfrotto heb je "G-Peso" gewichten die je om de stang van een statief kunt klemmen. Koop die er altijd bij, of verzwaar je statief op andere wijze. Schroef die gewichten laag aan het statief, zodat het geheel een stuk steviger staat en de kans op omvallen wordt geminimaliseerd.
Ik blijf bij mijn standpunt dat een aankoop veel al ook met advies te maken heeft en dus niet alleen een aanbieding de beste optie is. Dat een bepaald flitsmer bij een gamma, praxis of office centre te koop staat is leuk maar zegt denk ik al genoeg. Een beetje merk wil zich daar niet voor lenen en bij een bedrijf welke veel van studio materiaal weet kan je informeren terwijl bij dergelijke zaken dit absoluut het geval is. Tevens zijn de sets daar nog duur ook want in verhouding kun je beter spul krijgen voor dezelfde of iets lagere prijs.