Wat doet vrieskou met je camera?
- Ruud_388
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat doet vrieskou met je camera?
Ik weet dat het hier al eerder aan de orde is geweest maar ik kan het draadje niet terug vinden.
Dus maar opnieuw de vraag stellen.
Dit jaar vier ik Kerst en de jaarwisseling bij mijn schoonfamilie in Canada.
Nu is het daar op dit moment ruim 20 graden onder nul en de kans is vrij groot dat het zo blijft.
Ik weet dat het belangrijk is om je batterijen warm te houden, maar wat hebben dit soort temperaturen voor invloed op de rest van je camera (sensor en sluiter bijvoorbeeld) ?
Is er misschien hier iemand die ervaring heeft met fotograferen in deze temperaturen.
Bij voorbaat dank.
Dus maar opnieuw de vraag stellen.
Dit jaar vier ik Kerst en de jaarwisseling bij mijn schoonfamilie in Canada.
Nu is het daar op dit moment ruim 20 graden onder nul en de kans is vrij groot dat het zo blijft.
Ik weet dat het belangrijk is om je batterijen warm te houden, maar wat hebben dit soort temperaturen voor invloed op de rest van je camera (sensor en sluiter bijvoorbeeld) ?
Is er misschien hier iemand die ervaring heeft met fotograferen in deze temperaturen.
Bij voorbaat dank.
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud
----------
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Wat doet vrieskou met je camera?
Nikon garandeert een juiste werking vanaf 0 graden C; onder nul wordt dit niet meer gegarandeerd. Mensen die dit geprobeerd hebben konden overigens melden dat de camera het meestal prima bleef doen, met als klapper een fotoshoot op Antarctica. Het grootse probleem is condensatie als je weer terukeert naar normale kamertemperatuur. De camera rustig laten acclimatiseren, bij voorkeur in een enigszins isolerende tas, is een goed plan.
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Weet te melden dat je accu het ook niet erg lang volhoud.
Bewaar reserve accu's zo kort mogelijk op je lichaam om er voor te zorgen dat ze vol blijven.
Bewaar reserve accu's zo kort mogelijk op je lichaam om er voor te zorgen dat ze vol blijven.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Met skieen had ik nergens last van (D200), skydiven in de winter ook nooit ergens last van gehad (D70, D70s, D80, D200). Vocht (beslaan) is lastiger dan puur de temperatuur. Ik neem m'n camera's altijd zo mee naar binnen/buiten, zal misschien niet de beste manier zijn maar ja ben aan het werk, en zoals gezegd nog nooit problemen mee gehad. Wel je accus vaker opladen en een paar warme extra accus mee.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Moet dit niet zo lang mogelijk zijn? Of bedoel je een externe batterijhouder die je in je binnenzak stopt?Mike-Nikon schreef:Weet te melden dat je accu het ook niet erg lang volhoud.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Fera Albi
- Clublid
Wij (Annemiek en ikkie) gaan de eerste twee weken van februari naar Jokkmokk, Lapland voor de jaarlijkse rendiermarkt.
Verwachtte temperaturen ergens tussen - 15 en - 30.
Batterijen extra en warm bij de hand houden, bij overgang van koud naar warm (buiten droog en koud, binnen warm en vochtig) verwacht ik idd enorme (aanvriezende) condensvorming.
Nou heb ik ergens gelezen dat het handig is om buiten de camera in een dampdichte verpakking (plastic zak) te doen om zo in haar eigen droge lucht op temperatuur te laten komen.
Iemand daar ervaringen mee?
En natuurlijk zijn alle overige suggesties en goede raad van harte welkom
Batterijen extra en warm bij de hand houden, bij overgang van koud naar warm (buiten droog en koud, binnen warm en vochtig) verwacht ik idd enorme (aanvriezende) condensvorming.
Nou heb ik ergens gelezen dat het handig is om buiten de camera in een dampdichte verpakking (plastic zak) te doen om zo in haar eigen droge lucht op temperatuur te laten komen.

Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Hallo
Ik fotografeer al enkele jaren de internationale wedstrijden van het ijszeilen over heel Europa, temperaturen wisselen van net boven 0 tot het ergste was 22 graden onder nul, je moet absoluut de batterijen zo dicht mogelijk tegen je lichaam houden, vanaf ongeveer min 18 graden heb ik het idee dat de camera trager wordt, gelukkig wordt er dan niet meer gezeild, de batterijen zijn in een mum van tijd leeg, heb altijd reservebatterijen tegen mijn lichaam aan.
Ik verpak de camera in een goede dikke cameratas met daarom heen een plastic zak, moet namelijk voorop mee op mijn ijszeiler.
Als ik in de warmte kom laat ik de camera altijd eerst in de fototas iets geopend rustig op temperatuur komen, bv in de gang, niet pal naast het vuur,de tas is voorzien van veel stootkussens en vochtabsorberende korreltjes, Ik weet niet of dit alles de juiste methode is, maar ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.
misschien heb je er wat aan
groetjes Margreet
Ik fotografeer al enkele jaren de internationale wedstrijden van het ijszeilen over heel Europa, temperaturen wisselen van net boven 0 tot het ergste was 22 graden onder nul, je moet absoluut de batterijen zo dicht mogelijk tegen je lichaam houden, vanaf ongeveer min 18 graden heb ik het idee dat de camera trager wordt, gelukkig wordt er dan niet meer gezeild, de batterijen zijn in een mum van tijd leeg, heb altijd reservebatterijen tegen mijn lichaam aan.
Ik verpak de camera in een goede dikke cameratas met daarom heen een plastic zak, moet namelijk voorop mee op mijn ijszeiler.
Als ik in de warmte kom laat ik de camera altijd eerst in de fototas iets geopend rustig op temperatuur komen, bv in de gang, niet pal naast het vuur,de tas is voorzien van veel stootkussens en vochtabsorberende korreltjes, Ik weet niet of dit alles de juiste methode is, maar ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.
misschien heb je er wat aan
groetjes Margreet
- Ruud_388
- Forumlid
- Contacteer:
Allemaal bedankt voor de info.
De weersvoorspellingen voor Calgary blijven erg koud dus ik ga jullie raad opvolgen en hoop er maar het beste van.
De weersvoorspellingen voor Calgary blijven erg koud dus ik ga jullie raad opvolgen en hoop er maar het beste van.
Gr,
Ruud
----------
Ruud
----------
- Ruud_388
- Forumlid
- Contacteer:
Even een update,
Ik ben hier nu een week en heb een paar zeer koude dagen (-25) meegemaakt, daardoor niet langer dan +/- een uur buiten geweest met de camera.
Tot nu toe geeft de D80 geen krimp.
Vandaag is er een chinook gaande en schiet de temperatuur omhoog naar ongeveer nul graden, korte broeken weer.........lol.
Vanuit een beeldschoon Calgary groet ik U allen.
Ik ben hier nu een week en heb een paar zeer koude dagen (-25) meegemaakt, daardoor niet langer dan +/- een uur buiten geweest met de camera.
Tot nu toe geeft de D80 geen krimp.
Vandaag is er een chinook gaande en schiet de temperatuur omhoog naar ongeveer nul graden, korte broeken weer.........lol.
Vanuit een beeldschoon Calgary groet ik U allen.
Gr,
Ruud
----------
Ruud
----------
- Fera Albi
- Clublid
Ben benieuwd naar je foto's Ruud.
Merk je helemaal geen verschil in batterijduur bij die lage temperaturen? Batterij in je camera gelaten of wanneer niet in gebruik lekker warm in de broekzak?
Merk je helemaal geen verschil in batterijduur bij die lage temperaturen? Batterij in je camera gelaten of wanneer niet in gebruik lekker warm in de broekzak?
Met de groeten van Hans.
Hoi Hans,Fera Albi schreef:Wij (Annemiek en ikkie) gaan de eerste twee weken van februari naar Jokkmokk, Lapland voor de jaarlijkse rendiermarkt.
Begin dit jaar in Lapland geweest (ergste was -20) maar totaal geen problemen. Buiten naar binnen of vice versa is te doen, heb zelf geen gebruik gemaakt van een plastic zak. Had een normale fototas bij me.
Veel plezier daar.
Groeten Marcel
- Fera Albi
- Clublid
Da's goed om te horen Mak,
Heb jij met de accu's nog speciale maatregelen genomen? Wellicht gemerkt dat ze sneller leeg zijn?
Heb zelf de D8 met grip en twee accu's (EN-EL3e) bij me. We gaan bijv. ook 's nachts met de hondenslee er op uit. Lijkt het raadzaam om bijv. een van de accu's niet in de grip, maar in je broekzak te houden? Of een derde/vierde als reserve (warm) mee te nemen?
Heb jij met de accu's nog speciale maatregelen genomen? Wellicht gemerkt dat ze sneller leeg zijn?
Heb zelf de D8 met grip en twee accu's (EN-EL3e) bij me. We gaan bijv. ook 's nachts met de hondenslee er op uit. Lijkt het raadzaam om bijv. een van de accu's niet in de grip, maar in je broekzak te houden? Of een derde/vierde als reserve (warm) mee te nemen?
Met de groeten van Hans.
Gaaf hoor. Ben wel benieuwd naar je foto's.
Condens is de grootste zorg, dus van binnen naar buiten en v.v.
Kan me nog herinneren dat ik in een ver verleden in een koelcel moest fotograferen bij -25.
Mijn Hasselblad liet mij toen echt in de steek en jawel, dit is een mechanische camera.
Probleem was condens, dus vocht vanuit de "warme" lucht, die ter plekke in de koelcel de sluiter deed
vastvriezen. Zou toch met enige voorzichtigheid proberen dat dit geleidelijk gebeurt,
als het mis gaat (vastvriezen) dan kan het meteen fataal zijn.
Veel plezier daar.
Condens is de grootste zorg, dus van binnen naar buiten en v.v.
Kan me nog herinneren dat ik in een ver verleden in een koelcel moest fotograferen bij -25.
Mijn Hasselblad liet mij toen echt in de steek en jawel, dit is een mechanische camera.
Probleem was condens, dus vocht vanuit de "warme" lucht, die ter plekke in de koelcel de sluiter deed
vastvriezen. Zou toch met enige voorzichtigheid proberen dat dit geleidelijk gebeurt,
als het mis gaat (vastvriezen) dan kan het meteen fataal zijn.
Veel plezier daar.
@Hans: Ik heb de grip niet gebruikt (puur om praktische redenen) en de reserve accu's gewoon warm bewaren verder geen poespas. Neem voldoende accu's mee! Zeker als je op pad gaat met de hondenslee, je komt gegarandeerd hilarische momenten tegen en die mag je niet missen.
Groeten Marcel