niet werkende autofocus op 18-200 VR
- Agara
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
niet werkende autofocus op 18-200 VR
Hallo,
Ik heb sinds 1 1/2 jaar een Nikkor 18-200 mm 3.5 - 5.6 VR. Ik heb hem altijd naar tevredenheid gebruikt, maar plotseling weigert de autofocus. Andere objectieven doen het prima. Als ik alles in de M stand zet werkt het naar behoren. Het gekke is dat als ik alles op AF zet, ik wel manueel scherp kan stellen en ook de foto kan maken. als ik inzoom op een ander onderwerp en het zoekerbeeld weer wazig wordt en ik de ontspanknop half in druk wordt er niet scherpgesteld.
Deze lens is in het buitenland gekocht, maken ze die wel? Enig idee wat herstel zou kosten?
Groeten
Ik heb sinds 1 1/2 jaar een Nikkor 18-200 mm 3.5 - 5.6 VR. Ik heb hem altijd naar tevredenheid gebruikt, maar plotseling weigert de autofocus. Andere objectieven doen het prima. Als ik alles in de M stand zet werkt het naar behoren. Het gekke is dat als ik alles op AF zet, ik wel manueel scherp kan stellen en ook de foto kan maken. als ik inzoom op een ander onderwerp en het zoekerbeeld weer wazig wordt en ik de ontspanknop half in druk wordt er niet scherpgesteld.
Deze lens is in het buitenland gekocht, maken ze die wel? Enig idee wat herstel zou kosten?
Groeten
Nikon D750/AF-S Nikkor 14-24 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 24-70 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 70-200 mm 2.8G ED VR II/Nikon converter 2.0/Sigma 50-500 mm/SB800/Nikon P510
- a90
- Forumlid
Re: niet werkende autofocus op 18-200 VR
Beste Agara,
Staat ook het knopje op het objectief zelf wel op M/A ?
Je ziet hem hier zitten (bovenste)

Staat ook het knopje op het objectief zelf wel op M/A ?
Je ziet hem hier zitten (bovenste)

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Agara
- Forumlid
Ja, dat staat er op.
Nikon D750/AF-S Nikkor 14-24 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 24-70 mm 2.8 ED/AF-S Nikkor 70-200 mm 2.8G ED VR II/Nikon converter 2.0/Sigma 50-500 mm/SB800/Nikon P510
- mike
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Komt me bekent voor. Ik had het met een splinternieuw exemplaar.
Hij deed ook helemaal niks, ook niet op een andere camera. Een ander objectief werkte wel op mijn huidige camera.
Kreeg echter direct een nieuw exemplaar.
Reden? Ze zullen hem vast wel maken, maar of de kosten afwegen tegen een nieuw exemplaar?
Succes
zie draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 27&t=14325
Gr. Michel
Hij deed ook helemaal niks, ook niet op een andere camera. Een ander objectief werkte wel op mijn huidige camera.
Kreeg echter direct een nieuw exemplaar.
Reden? Ze zullen hem vast wel maken, maar of de kosten afwegen tegen een nieuw exemplaar?
Succes
zie draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 27&t=14325
Gr. Michel
Ik heb verschillende keren gelezen dat dit kan gebeuren wanneer het voorelement los is gekomen door bv een polarisatie filter die je erop en afhaalt.
- Agara
- Forumlid
Hallo,
Ik heb de lens opgestuurd naar Beverwijk. Ik ben benieuwd.
- Jos van den Elshout
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Agara schreef:Hallo,
Ik ben ook benieuwd, omdat ik een soortgelijk probleem reeds 2x mee heb gemaakt met mijn 70-300 VR (garantie)
Mocht ik dit probleem (ruim) buiten de garantie nog eens krijgen, en ik wel benieuwd wat me dat ongeveer zal gaan kosten.
Hoop van je te horen / lezen
Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.
Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
- Corbr
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik had laatst hetzelfde probleem als Agara. Mijn 18-200 naar Beverwijk gebracht, waar ik hem een week later weer mocht ophalen tegen betaling van €.110,23. Het AF motortje was kapot.
gr
Cor
gr
Cor
- Agara
- Forumlid
Ik heb de kosten opgave ontvangen.
Het is in totaal € 183,00, veel geld, maar een nieuwe lens is duurder.
Administratiekosten en verzendkosten € 23,00
Nieuwe SWM unit, zoom en focusbrush justeren, lens afregelen, arbeidsloon € 95,00 en materiaal € 35,00 = totaal € 130,00
Dan nog € 30,00 BTW
Het is alleen jammer dat ik de oorzaak niet weet. Ik heb er niets bijzonders mee gedaan. Het enige dat ik weet is dat ik het polarisatiefilter een keer niet los kon krijgen. Misschien toen te veel kracht er op gezet, maar ja hoe krijg je dat anders los.
Het is in totaal € 183,00, veel geld, maar een nieuwe lens is duurder.
Administratiekosten en verzendkosten € 23,00
Nieuwe SWM unit, zoom en focusbrush justeren, lens afregelen, arbeidsloon € 95,00 en materiaal € 35,00 = totaal € 130,00
Dan nog € 30,00 BTW
Het is alleen jammer dat ik de oorzaak niet weet. Ik heb er niets bijzonders mee gedaan. Het enige dat ik weet is dat ik het polarisatiefilter een keer niet los kon krijgen. Misschien toen te veel kracht er op gezet, maar ja hoe krijg je dat anders los.
- Corbr
- Forumlid
Hallo Agara,
Ik heb bij Hallfords een paar van die kleine matjes gekocht om op je dashbord van de auto te leggen, zodat spullen niet verschuiven tijdens het rijden. Met zo'n matje in je hand heb je voldoende grip om vastzittende filters los te draaien.
gr
Cor
Ik heb bij Hallfords een paar van die kleine matjes gekocht om op je dashbord van de auto te leggen, zodat spullen niet verschuiven tijdens het rijden. Met zo'n matje in je hand heb je voldoende grip om vastzittende filters los te draaien.
gr
Cor
Hallo,
Ik ben nieuw op deze forum, en fotografeer met een D70 en AV-S 18-200 VR. Ik gebruik ze niet zo vaak en verder zeer tevreden, maar gisteren wou ik foto maken van een horloge en met focussen hoorde ik klik maar gebuurde niets. Van alles geprobeerd maar autofocus weigert dienst, dus op zoek via google en kwam op deze site terecht.
Lens is in 2007 gekocht en ziet als nieuw uit ( amper een paar honderd foto's me gemaakt ) en UV filter heb ik permanent op staan.
Wat ik vermoed en denk is dat een technische fout in eerste type zat of zit, en als die optreed dat je zelf voor moet betalen tast mijn vertrouwen in Nikon ( ben ooit begonnen met F801 ).
Als zo een fout ontdekt word bij auto model, wordt meteen terug oproep actie gedaan en kosteloos aangepast.
Mijn vraag is of nog meer mensen zijn met deze probleem???
Denk dat ik morgen bel met Nikon.
Groeten
Iwan
Ik ben nieuw op deze forum, en fotografeer met een D70 en AV-S 18-200 VR. Ik gebruik ze niet zo vaak en verder zeer tevreden, maar gisteren wou ik foto maken van een horloge en met focussen hoorde ik klik maar gebuurde niets. Van alles geprobeerd maar autofocus weigert dienst, dus op zoek via google en kwam op deze site terecht.
Lens is in 2007 gekocht en ziet als nieuw uit ( amper een paar honderd foto's me gemaakt ) en UV filter heb ik permanent op staan.
Wat ik vermoed en denk is dat een technische fout in eerste type zat of zit, en als die optreed dat je zelf voor moet betalen tast mijn vertrouwen in Nikon ( ben ooit begonnen met F801 ).
Als zo een fout ontdekt word bij auto model, wordt meteen terug oproep actie gedaan en kosteloos aangepast.
Mijn vraag is of nog meer mensen zijn met deze probleem???
Denk dat ik morgen bel met Nikon.
Groeten
Iwan
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hoe dichtbij was dat horloge? Ik weet de minimale scherpstelafstand van de 18-200 VR niet, maar daar moet je wel rekening mee houden.
Anders: doet de autofocus het wel bij onderwerpen die wat verder verwijderd liggen?
Anders: doet de autofocus het wel bij onderwerpen die wat verder verwijderd liggen?
Hallo Patrick,
Bedankt voor je reactie, ik was begonnen met 0,5m en vervolgens op allerlei afstanden.
In M stand handmatig niets aan de hand, M/A hoor je klik ( denk van het motor ) en blijft wazig onscherp en met geen mogelijkheid een foto is te maken.
Is zwaar balen, en het is jammer dat mijn vertrouwen in Nikon product is aangetast na zoveel jaren met mijn trouwe 801 + AF 18-105 f/3.5-4.5D IF.
Eerste tijd had ik deze objectief op mijn D70, maar voor meer mogelijkheden omgeruild voor 18-200.
Groeten
Iwan
Bedankt voor je reactie, ik was begonnen met 0,5m en vervolgens op allerlei afstanden.
In M stand handmatig niets aan de hand, M/A hoor je klik ( denk van het motor ) en blijft wazig onscherp en met geen mogelijkheid een foto is te maken.
Is zwaar balen, en het is jammer dat mijn vertrouwen in Nikon product is aangetast na zoveel jaren met mijn trouwe 801 + AF 18-105 f/3.5-4.5D IF.
Eerste tijd had ik deze objectief op mijn D70, maar voor meer mogelijkheden omgeruild voor 18-200.
Groeten
Iwan
- Corbr
- Forumlid
Hoe staat het CSM knopje op jouw camera naast de lens? En op de lens M/A - M? Als een van beiden, of allebei op M staat, werkt de autofocus niet.
gr
Cor
gr
Cor
Hallo Cor,
Heb als eerst dat gecheckt maar was goed M/A > AF maar had wel gekund.
Groet
Iwan
Heb als eerst dat gecheckt maar was goed M/A > AF maar had wel gekund.
Groet
Iwan