Zie ook pagina 344 van je handleiding.
Enige waar je op moet letten is dat die bestanden type specifiek zijn. Je kan datzelfde bestandje niet gebruiken voor je D300 bijvoorbeeld.
geheugenbank opnamemenu
Hier staan instellingen voor de sensor.
Je moet dit deel vergelijken met het feit dat je vroeger ook verschillende filmrolletjes had. Daglicht voor buiten, kunstlicht voor binnen, hoge ISO voor sport binnen, zwart-wit. Films voor sport, portrait, landschap, macro, etc.
Je hebt hier vier banken voor vier situaties. Waarin onderstaand wordt opgeslagen per bank.
- Geheugenbank opnamemenu
- Naamgeving bestanden
- Beeldkwaliteit
- Beeldgrootte
- Beeldgebied
- JPEG-compressie
- NEF (RAW)-opname
- Witbalans (met fijnafstelling en voorinstellingen d-0–d-4)
- Beeldinstelling kiezen
- Kleurruimte
- Actieve D-Lighting
- Vignetteringscorrectie
- Ruisonderdr. lange sluitertijd
- Hoge ISO ruisonderdrukking
- ISO-gevoeligheid instellen
- Livebeeld
geheugenbank pers. instellingen
Hier staan instellingen specifiek voor de werking van de camera.
Als je binnen werkt wil je dat de verlichting aangaat bijvoorbeeld. Terwijl je op statief misschien een vertraagde spiegel wil.
Ook hier weer vier banken voor vier situaties. Waarin onderstaand wordt opgelagen per bank.
- Alle persoonlijke instellingen behalve Herstel pers. instellingen
Ik noem ze bij mij :
A = Actie (Instellingen voor sport. AF, etc.)
B = Binnen (Instellingen voor binnen. Verlichting, flits, etc.)
C = Creatief (Instellingen voor statiefwerk. Vertraagde sluiter etc.)
D = Default (Voor als ik de camera aan iemand uitleen. Bij onderhoud bijvoorbeeld)
Je kunt de camera gewoon voor vier heel verschillende situaties instellen en dan snel switchen zonder al die verschillende instellingen steeds om te zetten. De cam onthoud steeds de laatste wijzigingen. Meer is het niet. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.