Laden van binary files in D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Laden van binary files in D700

Bericht door ArjanAanraad » ma mar 16 2009 8:04 pm

Hoi,

Wie heeft er ervaring met het laden van binary files in de D700. In de genoemde files staan voorinstellingen die geplaatst kunnen worden in de geheugenbanken van de D700. Wie heeft hier verstand van cq ervaring mee. Ik probeer een beetje te doorgronden wat de verschillende mogelijkheden zijn maar kom er met de handleiding niet uit en draadjes op dit forum zijn voor mij ook niet echt duidelijk. de bestanden die ik bedoel kun je downloaden op http://www.outthereimages.com/publishing.html wel even naar beneden scrollen! :roll:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

yoyo

Re: Laden van binary files in D700

Bericht door yoyo » ma mar 16 2009 8:14 pm

Op je CF kaart zetten. In je camera stoppen. En dan via het menu de instellingen inlezen. En klaar is Klara.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma mar 16 2009 8:18 pm

Haha, dat meen je niet.... :oops: :oops: :oops: was alles maar zo makkelijk! Bedankt dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... Maakt het trouwens nog iets uit of de file engelstalig is en mijn D700 nederlandstalig.....

yoyo

Bericht door yoyo » ma mar 16 2009 8:23 pm

Snadaa schreef:Haha, dat meen je niet.... :oops: :oops: :oops: was alles maar zo makkelijk! Bedankt dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... Maakt het trouwens nog iets uit of de file engelstalig is en mijn D700 nederlandstalig.....
Ik neem aan van niet.
Maar dat merk je snel genoeg. Als het mis zou gaan (en dat denk ik niet) dan kun je alle menu's gewoon resetten.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma mar 16 2009 8:29 pm

yoyo schreef:
Snadaa schreef:Haha, dat meen je niet.... :oops: :oops: :oops: was alles maar zo makkelijk! Bedankt dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... Maakt het trouwens nog iets uit of de file engelstalig is en mijn D700 nederlandstalig.....
Ik neem aan van niet.
Maar dat merk je snel genoeg. Als het mis zou gaan (en dat denk ik niet) dan kun je alle menu's gewoon resetten.
Gaan we van de week eens op mijn gemak uitproberen, lijkt me geen klus voor even tussendoor..... Ik laat wel even weten of het gelukt is dan hebben de andere Nikodians hier denk ik ook plezier van. Nu nog op zoek naar iemand of iets waar duidelijk wordt uit gelegd hoe die geheugenbanken werken. Hoezo geheugenbank opnamemenu en geheugenbank pers. instellingen.....wat is het verschil tussen die twee.... mischien een nieuw draadje???

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma mar 16 2009 8:31 pm

Ik heb het net gedaan, het is seconden werk. :wink:

yoyo

Bericht door yoyo » ma mar 16 2009 8:40 pm

Zie ook pagina 344 van je handleiding.
Enige waar je op moet letten is dat die bestanden type specifiek zijn. Je kan datzelfde bestandje niet gebruiken voor je D300 bijvoorbeeld.

geheugenbank opnamemenu
Hier staan instellingen voor de sensor.
Je moet dit deel vergelijken met het feit dat je vroeger ook verschillende filmrolletjes had. Daglicht voor buiten, kunstlicht voor binnen, hoge ISO voor sport binnen, zwart-wit. Films voor sport, portrait, landschap, macro, etc.
Je hebt hier vier banken voor vier situaties. Waarin onderstaand wordt opgeslagen per bank.
  • Geheugenbank opnamemenu
  • Naamgeving bestanden
  • Beeldkwaliteit
  • Beeldgrootte
  • Beeldgebied
  • JPEG-compressie
  • NEF (RAW)-opname
  • Witbalans (met fijnafstelling en voorinstellingen d-0–d-4)
  • Beeldinstelling kiezen
  • Kleurruimte
  • Actieve D-Lighting
  • Vignetteringscorrectie
  • Ruisonderdr. lange sluitertijd
  • Hoge ISO ruisonderdrukking
  • ISO-gevoeligheid instellen
  • Livebeeld
geheugenbank pers. instellingen
Hier staan instellingen specifiek voor de werking van de camera.
Als je binnen werkt wil je dat de verlichting aangaat bijvoorbeeld. Terwijl je op statief misschien een vertraagde spiegel wil.

Ook hier weer vier banken voor vier situaties. Waarin onderstaand wordt opgelagen per bank.
  • Alle persoonlijke instellingen behalve Herstel pers. instellingen
Ik noem ze bij mij :
A = Actie (Instellingen voor sport. AF, etc.)
B = Binnen (Instellingen voor binnen. Verlichting, flits, etc.)
C = Creatief (Instellingen voor statiefwerk. Vertraagde sluiter etc.)
D = Default (Voor als ik de camera aan iemand uitleen. Bij onderhoud bijvoorbeeld)

Je kunt de camera gewoon voor vier heel verschillende situaties instellen en dan snel switchen zonder al die verschillende instellingen steeds om te zetten. De cam onthoud steeds de laatste wijzigingen. Meer is het niet. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma mar 16 2009 9:01 pm

Okee!

Waarom zetten ze dit niet zoals jij dit nu opschrijft in de handleiding. Ik was het gebruik ook nog niet gewend omdat ik vanaf een D80 kwam.

Je kunt dan dus ook die verschillende banken met elkaar combineren zodat je dan bv opnamemenu 1 combineert met menu persoonlijke instellingen B (binnen bij jou) en je dus op deze manier 16 verschillende combinaties hebt.

Ik begrijp verder dat als je wijzigingen aanbrengt dat dan de de laatste instellingen worden vastgehouden, ik vraag me af of dit handig is maar daar zullen de de meningen wel over verdeelt zijn... Ik heb trouwens nog niet kunnen vinden hoe je nu moet instellen dat je geen gebruik wilt maken van je menu's anders zit je als je wat wilt uitproberen elke keer je instellingen te verzieken..... :oops:

Heerlijk zo'n forum waar je zo geholpen wordt!!!!
yoyo schreef:Zie ook pagina 344 van je handleiding.
Enige waar je op moet letten is dat die bestanden type specifiek zijn. Je kan datzelfde bestandje niet gebruiken voor je D300 bijvoorbeeld.

geheugenbank opnamemenu
Hier staan instellingen voor de sensor.
Je moet dit deel vergelijken met het feit dat je vroeger ook verschillende filmrolletjes had. Daglicht voor buiten, kunstlicht voor binnen, hoge ISO voor sport binnen, zwart-wit. Films voor sport, portrait, landschap, macro, etc.
Je hebt hier vier banken voor vier situaties. Waarin onderstaand wordt opgeslagen per bank.
  • Geheugenbank opnamemenu
  • Naamgeving bestanden
  • Beeldkwaliteit
  • Beeldgrootte
  • Beeldgebied
  • JPEG-compressie
  • NEF (RAW)-opname
  • Witbalans (met fijnafstelling en voorinstellingen d-0–d-4)
  • Beeldinstelling kiezen
  • Kleurruimte
  • Actieve D-Lighting
  • Vignetteringscorrectie
  • Ruisonderdr. lange sluitertijd
  • Hoge ISO ruisonderdrukking
  • ISO-gevoeligheid instellen
  • Livebeeld
geheugenbank pers. instellingen
Hier staan instellingen specifiek voor de werking van de camera.
Als je binnen werkt wil je dat de verlichting aangaat bijvoorbeeld. Terwijl je op statief misschien een vertraagde spiegel wil.

Ook hier weer vier banken voor vier situaties. Waarin onderstaand wordt opgelagen per bank.
  • Alle persoonlijke instellingen behalve Herstel pers. instellingen
Ik noem ze bij mij :
A = Actie (Instellingen voor sport. AF, etc.)
B = Binnen (Instellingen voor binnen. Verlichting, flits, etc.)
C = Creatief (Instellingen voor statiefwerk. Vertraagde sluiter etc.)
D = Default (Voor als ik de camera aan iemand uitleen. Bij onderhoud bijvoorbeeld)

Je kunt de camera gewoon voor vier heel verschillende situaties instellen en dan snel switchen zonder al die verschillende instellingen steeds om te zetten. De cam onthoud steeds de laatste wijzigingen. Meer is het niet. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma mar 16 2009 9:13 pm

Heb je dat bestandje waar ik naar verwijs overgezet en geen problemen met de engelse versie?
wil schreef:Ik heb het net gedaan, het is seconden werk. :wink:

yoyo

Bericht door yoyo » ma mar 16 2009 11:32 pm

Snadaa schreef:Je kunt dan dus ook die verschillende banken met elkaar combineren zodat je dan bv opnamemenu 1 combineert met menu persoonlijke instellingen B (binnen bij jou) en je dus op deze manier 16 verschillende combinaties hebt.

Ik begrijp verder dat als je wijzigingen aanbrengt dat dan de de laatste instellingen worden vastgehouden, ik vraag me af of dit handig is maar daar zullen de de meningen wel over verdeelt zijn... Ik heb trouwens nog niet kunnen vinden hoe je nu moet instellen dat je geen gebruik wilt maken van je menu's anders zit je als je wat wilt uitproberen elke keer je instellingen te verzieken..... :oops:
De banken zijn inderdaad onafhankelijk in te stellen.
Vier voor de sensor en vier voor de overige instellingen van de camera.

Je zit altijd in de banken.
Er is altijd een geheugenbank opnamemenu geselecteerd en een geheugenbank persoonlijke instellingen.
En als je een wijziging maakt in je camera wijzig je de bank waar je op dat moment in zit.
Daarom kun je je instellingen opslaan in zo'n bestandje op je CF kaart. Dan kun je die instellingen weer in één beweging terughalen. Dat bestandje kun je backuppen op je PC. En in jouw geval kun je de instellingen van iemand anders inlezen. De vraag is alleen of dat is zoals jij het hebben wil.
Ik heb alletwee mijn D-banken als default. En bij de overige heb ik alleen omgezet wat ik anders wilde hebben.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di mar 17 2009 12:57 pm

Bedankt voor je uitgebreide reactie en de tips die je hebt gegeven. :mryellow: Ik heb tenminste nu het gevoel dat ik het begrijp! Nu de rest van de camera nog want het is een fantastisch apparaat om mee te stoeien! Ik ben nog wel op zoek naar een goed boek over de D700 met wat meer achtergrond info maar met behulp vandit forum lukt het ook wel! :mrgreen:

yoyo schreef:
Snadaa schreef:Je kunt dan dus ook die verschillende banken met elkaar combineren zodat je dan bv opnamemenu 1 combineert met menu persoonlijke instellingen B (binnen bij jou) en je dus op deze manier 16 verschillende combinaties hebt.

De banken zijn inderdaad onafhankelijk in te stellen.
Vier voor de sensor en vier voor de overige instellingen van de camera.

Je zit altijd in de banken.
Er is altijd een geheugenbank opnamemenu geselecteerd en een geheugenbank persoonlijke instellingen.
En als je een wijziging maakt in je camera wijzig je de bank waar je op dat moment in zit.
Daarom kun je je instellingen opslaan in zo'n bestandje op je CF kaart. Dan kun je die instellingen weer in één beweging terughalen. Dat bestandje kun je backuppen op je PC. En in jouw geval kun je de instellingen van iemand anders inlezen. De vraag is alleen of dat is zoals jij het hebben wil.
Ik heb alletwee mijn D-banken als default. En bij de overige heb ik alleen omgezet wat ik anders wilde hebben.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di mar 17 2009 6:47 pm

thks, die gaan we bestellen.....

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 17 2009 7:03 pm

Snadaa schreef:thks, die gaan we bestellen.....
Ik vergat er bij te zetten dat dit "boeken" zijn in PDF formaat. Dus lezen op je scherm. Uitprinten is wat veel werk.
Alhoewel er wel een portable guide bij zit.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di mar 17 2009 7:39 pm

Ik zat net te kijken, heeft ook zijn voordelen....makkelijker te zoeken bv. Ik zit alleen een beetje te worstelen met de engelse termen omdat dat denk ik toch wel veel vaktermen zijn die zich met huis tuin en keuken engels moeilijk laten vertalen :oops:
yoyo schreef:
Snadaa schreef:thks, die gaan we bestellen.....
Ik vergat er bij te zetten dat dit "boeken" zijn in PDF formaat. Dus lezen op je scherm. Uitprinten is wat veel werk.
Alhoewel er wel een portable guide bij zit.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”