Automatische sluitertijd icm zoom lens probleem
Automatische sluitertijd icm zoom lens probleem
Hallo allemaal,
Ik heb de D700 in de P stand staan maar hij past de sluitertijd niet aan als ik op 300MM ga zoomen naar een waarde waarbij ik normaal plaatjes kan schieten, dus 1/300s of iets dergelijks. Ik kan wel ergens in het menu instellen wat de langste sluitertijd is maar dat geld dan voor het hele zoombereik. Als ik daar dus instel 1/300s dan is dat weer overdreven natuurlijk als ik de zoom objectief op 28mm zet!
Iemand tips hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen? Soms wil je gewoon camera aan zetten , willekeurig zoomen en schieten, nothing more nothing less .
Alvast bedankt voor de tips!
Marco Smeets
Ik heb de D700 in de P stand staan maar hij past de sluitertijd niet aan als ik op 300MM ga zoomen naar een waarde waarbij ik normaal plaatjes kan schieten, dus 1/300s of iets dergelijks. Ik kan wel ergens in het menu instellen wat de langste sluitertijd is maar dat geld dan voor het hele zoombereik. Als ik daar dus instel 1/300s dan is dat weer overdreven natuurlijk als ik de zoom objectief op 28mm zet!
Iemand tips hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen? Soms wil je gewoon camera aan zetten , willekeurig zoomen en schieten, nothing more nothing less .
Marco Smeets
Re: Automatische sluitertijd icm zoom lens probleem
Koop een compact camera... :mrgreen:iconbill schreef:Soms wil je gewoon camera aan zetten , willekeurig zoomen en schieten, nothing more nothing less .
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Yoyo stelt het wat flauw, maar hij bedoelt vast te zeggen dat je beter de A of S stand kan gebruiken. Dan heb je meer controle over wat je camera gaat doen. Daar ben ik het volmondig mee een!
- of hij nou in A of S gaat werken
- waarom hij zo'n allround objectief op een D700 zet
Heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat eea niet werkt.
Nou ken ik de menu instellingen van de 700 niet, maar afgaande op een 300 (zal toch niet zo heel erg veel verschillen???)
Staat je ISO waarde vast? En zo ja, heb je een limiet ingesteld en een daarbij behorende sluiter limiet?
En als je in P aan het wiel draait, verandert de combinatie van Diafragma en Sluitertijd wel?
- waarom hij zo'n allround objectief op een D700 zet
Heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat eea niet werkt.
Nou ken ik de menu instellingen van de 700 niet, maar afgaande op een 300 (zal toch niet zo heel erg veel verschillen???)
Staat je ISO waarde vast? En zo ja, heb je een limiet ingesteld en een daarbij behorende sluiter limiet?
En als je in P aan het wiel draait, verandert de combinatie van Diafragma en Sluitertijd wel?
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Marco,
Ik denk dat je op zoek bent naar een functie die in een grijs verleden op enkele Nikon kamera's zat.
Wat je met jouw kamera kunt doen is het volgende
-pak het dikke handboek
-zoek naar Flexibel Programma op pagina 117
-lees hoe met het achterste instelwiel de kombinatie van diafragma en sluitertijd te "verschuiven" is.
-ten teken daarvan komt naast de P een sterretje in beeld.
Groeten, Gijs
Ik denk dat je op zoek bent naar een functie die in een grijs verleden op enkele Nikon kamera's zat.
Wat je met jouw kamera kunt doen is het volgende
-pak het dikke handboek
-zoek naar Flexibel Programma op pagina 117
-lees hoe met het achterste instelwiel de kombinatie van diafragma en sluitertijd te "verschuiven" is.
-ten teken daarvan komt naast de P een sterretje in beeld.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo mar 18 2009 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ja inderdaad met het Flexibel programma (P*) is het eenvoudig aan te passen. Maar als ik het goed begrijp zat er vroeg meer intelligentie in met betrekking tot de brandpuntsafstand? Dat is wel interessant om te horen, zeker als je denkt dat er een krachtige processor in zit maar hij niet in de 'Programma-automatiek' rekening houdt met mijn het hele bereik van de gebruikte lens.
ps Ik heb deze extreme lens voor mijn aankomende USA vakantie en ga daarna sparen voor iets beters want ben niet zo te spreken over de scherpte van mijn Tamron.
ps Ik heb deze extreme lens voor mijn aankomende USA vakantie en ga daarna sparen voor iets beters want ben niet zo te spreken over de scherpte van mijn Tamron.
- Léon Obers
- Forumlid
gijs sandberg schreef:Marco,
Wat is grijs verleden?iconbill schreef:Ja inderdaad met het Flexibel programma (P*) is het eenvoudig aan te passen. Maar als ik het goed begrijp zat er vroeg meer intelligentie in met betrekking tot de brandpuntsafstand?
Ik heb de functie op mijn D80 bekeken met een circa 24 jaar oud Nikkor 35-70mm/2.8 AF objectief waarin een CPU zit, met de camera in P-mode instelling. In de stand 70mm wordt een 2x kortere sluitertijd gekozen dan bij 35mm, diafragma juist andersom (uiteraard). Dus hier werkt de functie gewoon.
Wat in deze context wel belangrijk is dat er voldoende licht, c.q. voldoende hoge ISO wordt gebruikt om die keuze door de camera te kunnen laten maken. Als de situatie zodanig is dat er reeds een combinatie is van open diafragma en een vrij langzame sluitertijd, wordt de combinatie niet meer anders afhankelijk van de brandpunt omdat er al geen rek meer zit om een ander diafragma te kunnen kiezen (nog verder open als open gaat niet) ten behoeve van een meer snelle sluitertijd.
Het zou me bevreemden als het met een D700 niet meer zou werken. Ik kan me niet anders herinneren dat al mijn eerdere camera's die de CPU van een lens kunnen uitlezen ook als zodanig functioneerden in P-mode. Tenslotte wordt ook op andere punten gebruik gemaakt van de uitlezing van de CPU zoals de zoom reflector-instelling van een externe flitser die meeloopt met de brandpunt-instellingen van een zoomlens.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik ben nog even gaan testen met wat fel licht, en hij denkt echt helemaal niet na over de sluitertijd want hij pakt bij bij 300mm 1/45 en dan ISO 200. Mijn max iso is ongesteld op 6400, dus daar kan het ook niet aan liggen. Als ik richt op donker gedeelte van kamer, schiet de iso naar 6400 dus dat werkt wel. Zo'n rare vraag is dat toch niet? Echt wonderbaarlijk dat je zoooooveeeel kunt instellen en aanpassen, maar dit dan weer niet, weird!
- Léon Obers
- Forumlid
Je hebt dus kennelijk een variabele ISO ingesteld. Misschien gaat de keus in een variabele ISO wel boven een andere instelling.
Zet je ISO gewoon eens op een vaste waarde en probeer het dan nog eens. Kom je er met je instellingen niet helemaal uit, reset de instellingen dan met de twee knoppen reset combinatie.
EDIT:
Met mijn D80 aan de gang gegaan en probleem gevonden. Het zit hem in de auto ISO instelling.
Bij auto ISO moet je een maximale gevoeligheid instellen, en een langste sluitertijd.
Die instelling overruled de sluitertijd die normaal gekozen zou worden indien tevens rekening gehouden wordt met de brandpunt. Ik denk niet dat de D700 daar anders in werkt.
Dus auto ISO uitzetten.
Zet je ISO gewoon eens op een vaste waarde en probeer het dan nog eens. Kom je er met je instellingen niet helemaal uit, reset de instellingen dan met de twee knoppen reset combinatie.
EDIT:
Met mijn D80 aan de gang gegaan en probleem gevonden. Het zit hem in de auto ISO instelling.
Bij auto ISO moet je een maximale gevoeligheid instellen, en een langste sluitertijd.
Die instelling overruled de sluitertijd die normaal gekozen zou worden indien tevens rekening gehouden wordt met de brandpunt. Ik denk niet dat de D700 daar anders in werkt.
Dus auto ISO uitzetten.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Onze Sherlock Nikon heeft het probleem gevonden en opgelost.
Léon, ik bewonder je geduld en doorzettingsvermogen, het geven van cursussen in fotografie zou je op het lijf geschreven zijn, maar misschien doe je dat al lang.
Léon, ik bewonder je geduld en doorzettingsvermogen, het geven van cursussen in fotografie zou je op het lijf geschreven zijn, maar misschien doe je dat al lang.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Léon Obers
- Forumlid
Tot nu toe geef ik geen cursussen. Kreeg toevallig gisteren wel een PB'tje van een ander die dezelfde suggestie opperde.
Misschien moet ik er dan toch eens aan beginnen
Misschien moet ik er dan toch eens aan beginnen

Inderdaad, je hebt gelijk die 'auto-iso' werkt niet fijn met zoom lens.
Conclusie met auto-iso:
Als je dus auto-iso hebt aanstaan en je lens staat op 300mm en het is iets te donker dus gaat hij natuurlijk wel op maximale diafragma (6.5 bij mij) staan maar hij pas de iso waarde NIET zo aan dat je een geschikte sluitertijd hebt voor je brandpunt afstand! Dus kun je geen foto's maken omdat de sluitertijd te lang is.
Dus inderdaad moet ik vanaf nu op handmatige ISO zodat ik geen sluitertijd problemen krijg. Dan ga ik nu maar eens testen welke hoge ISO waarde nog steeds heel goed is, zodat ik op mijn vakantie ook snel kan schieten zonder te letten op de instellingen.
Hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!
Is dit niet eigenlijk gewoon een bug? een tekortkoming?
Conclusie met auto-iso:
Als je dus auto-iso hebt aanstaan en je lens staat op 300mm en het is iets te donker dus gaat hij natuurlijk wel op maximale diafragma (6.5 bij mij) staan maar hij pas de iso waarde NIET zo aan dat je een geschikte sluitertijd hebt voor je brandpunt afstand! Dus kun je geen foto's maken omdat de sluitertijd te lang is.
Dus inderdaad moet ik vanaf nu op handmatige ISO zodat ik geen sluitertijd problemen krijg. Dan ga ik nu maar eens testen welke hoge ISO waarde nog steeds heel goed is, zodat ik op mijn vakantie ook snel kan schieten zonder te letten op de instellingen.
Hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!
Is dit niet eigenlijk gewoon een bug? een tekortkoming?
- Léon Obers
- Forumlid
Ik zou niet weten waarom? Bij de auto ISO-instelling moet je tevens een langste sluitertijd ingeven. En dat is een instelling onafhankelijk van een gekozen brandpunt (je kunt geen twee sluitertijden ingeven gekoppeld aan een langste en kortste brandpunt). Dus in die modes werkt het als zodanig. Een beetje denkwerk en oplettendheid is toch niet zo erg?iconbill schreef: Is dit niet eigenlijk gewoon een bug? een tekortkoming?