Bericht
door miesnert » vr apr 03 2009 11:47 am
Hoi allemaal, ik ben inderdaad een beetje aan het experimenteren met belichtingstijden. Ik probeer nu zolang te belichten dat in het donker de schaduwen licht zijn, wat idd resulteert in lichte delen die misschien iets te veel licht krijgen. Ik ben hiervoor ook op andere films overgestapt (namelijk Fujifilm PRO 160s) met een zo laag mogelijk contrast, dit omdat het contrast 's nachts zowiezo al groot is en dit effect wou ik verminderen. Deze film krijgt bij lange belichting (ik doe nu meestal iets van 10 minuten een shift richting blauw. Persoonlijk vind ik het mooi die shift naar blauw omdat het er een kille koude sfeer van krijgt die ik wel mooi vind.
Overigens was het ook volle maan waardoor de lucht heel blauw wordt in nachtfotografie, en overbelicht vind ik eigenlijk wel meevallen, alles is erg wit door de sneeuw, maar overbelicht vind ik het zelf niet.
(Foto nummer 6 was een uur belicht, ook op 160s)
Daarnaast ben ik begonnen met zelf scannen van mijn films sinds twee weken, en dit is toch een stuk lastiger dan ik dacht (dit alles tezamen zorgt dat het allemaal een beetje uit balans is, misschien moet ik gewoon terug naar Fujicolor Superia Reala 100 en daarnaast als ik een foto maak niet alleen 10 minuten doen, maar misschien moet ik idd 1 minuut, 3 minuten en 10 minuten belichten in het vervolg en kijken wat ik mooier vind.)
In ieder geval zie ik tussen mijn oudere werk en mijn nieuwe werk wel degelijk een lijn. De compistie en onderwerp keuze is gelijk, de "overbelichte look" vind ik eigenlijk wel mooi, maar dat is denk ik smaakgebonden.
(Ow, en er was idd iets fout gegaan met de foto's, ze staan er nu weer allemaal.)