auto-iso probleempje

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
paparazzo

auto-iso probleempje

Bericht door paparazzo » do apr 23 2009 11:02 am

Pas m'n nieuwe camera ontvangen (D300). Erg tevreden, maar tegen een paar dingetjes loop ik aan! Die auto-iso instelling. Het lijkt kant nog wal te slaan, waar ie hem op zet. Wil ik een foto van binnen naar buiten maken, zet ie hem op 1600 iso! Terwijl het toch buiten erg licht is. Wil ik binnen in een grote met lampen verlichte ruimte een foto maken, mét flits voor de voorgrond, en als het goed is, een hoge iso om de achtergrond ook mooi uit te laten komen, springt ie naar iso 200. Volgens mij ga ik deze optie niet echt met plezier gebruiken.

Meer mensen problemen mee!?

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: auto-iso probleempje

Bericht door ArjanL » do apr 23 2009 11:17 am

Zo te zien werkt de Auto-ISO precies als het moet. Volkomen onvoorspelbaar.
Advies: Stel zelf de ISO-waarde in en gebruik de Auto-ISO nooit meer. Heb nooit begrepen waarom de 'feature' ingebouwd zit. Naar mijn idee volkomen nutteloos.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do apr 23 2009 11:29 am

In mijn ogen een perfecte feature. Als je hem niet wil of kan gebruiken wil niet zeggen dat dit een nutteloze feature is.
Ik gebruik hem vaak bij evenementen als ik mijn 80-200 AF-S gebruik. Ik stel de auto iso in op een sluitertijd waarmee ik zeker weten geen bewogen foto's krijg ivm de lange brandpuntsafstand en de sluitertijd en de cam zorgt dat ik altijd die sluitertijd haal door de ISO aan te passen :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Weef

Bericht door Weef » do apr 23 2009 12:07 pm

Auto-ISO werkt toch niet met flits?

O ja, voor mij ideaal, dat auto-ISO.

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Bea » do apr 23 2009 12:28 pm

Ik heb hem ook op auto iso staan omdat het handig is in het theater. Maar nu was ik het vergeten uit te zetten en heb gisteren foto's gemaakt (A stand) buiten op een prachtig zonnige dag en zag thuis pas dat de camera toch 1600 iso heeft gebruikt. Met de D90 geen probleem maar toch vraag ik me af waarom ?

Weef

Bericht door Weef » do apr 23 2009 12:48 pm

Wat mij is overkomen met auto-ISO:

Min. ISO 200 ingesteld. 's-Avonds naar een feestje. SB600 erop. ISO opgeschroefd naar 800 (auto-ISO werkt dan niet meer!).

En ja, dan staat auto-ISO de volgende dag ook op een min. van 800.... Verder geen probleem. Alleen mijn eigen onkunde....

Kan dat het zijn?

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » do apr 23 2009 2:12 pm

Denk het niet want er zijn ook foto's bij van 200 iso terwijl ze vlak achter elkaar zijn genomen vanaf hetzelfde punt. Ik gebruik spotmeting, misschien dat het daardoor komt ?

Weef

Bericht door Weef » do apr 23 2009 2:23 pm

Bea schreef:Denk het niet want er zijn ook foto's bij van 200 iso terwijl ze vlak achter elkaar zijn genomen vanaf hetzelfde punt. Ik gebruik spotmeting, misschien dat het daardoor komt ?
Gebruik je altijd spotmeting?

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » do apr 23 2009 2:29 pm

Eigenlijk wel.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do apr 23 2009 2:38 pm

Ik heb zelf nog niet het probleem gehad dat mijn D90 de ISO met auto-ISO (max. 800) de ISO waarden omhoog gooide. Bij daglicht hij incidenteel bij spotmeting naar 400, maar met matrixmeting op een heldere dag heb ik dat nog niet gezien.

Wat ik wel een beetje irritant vind is dat als ik de ISO handmatig op 1600 zet en auto-ISO nog aan staat met een max. van 800, hij toch niet boven die 800 gaat. Ik zou graag zien dat als ik de camera bewust op een hogere ISO zet de auto-ISO zich er niet mee bemoeid. Sterker nog, als ik het me goed herinner werkte het zo op mijn D40. Omdat ik dat moe was kies ik tegenwoordig meestal maar mijn eigen ISO waarde. Alleen als ik in situaties met heel veel wisselend licht fotografeer gaat auto-ISO nog aan. Bevalt eigenlijk wel goed.
Spul waarmee je foto's maakt...

Weef

Bericht door Weef » do apr 23 2009 3:08 pm

Bea schreef:Eigenlijk wel.
Ehm, ok..... :roll:

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do apr 23 2009 3:20 pm

ReneG schreef:Ik heb zelf nog niet het probleem gehad dat mijn D90 de ISO met auto-ISO (max. 800) de ISO waarden omhoog gooide. Bij daglicht hij incidenteel bij spotmeting naar 400, maar met matrixmeting op een heldere dag heb ik dat nog niet gezien.

Wat ik wel een beetje irritant vind is dat als ik de ISO handmatig op 1600 zet en auto-ISO nog aan staat met een max. van 800, hij toch niet boven die 800 gaat. Ik zou graag zien dat als ik de camera bewust op een hogere ISO zet de auto-ISO zich er niet mee bemoeid. Sterker nog, als ik het me goed herinner werkte het zo op mijn D40. Omdat ik dat moe was kies ik tegenwoordig meestal maar mijn eigen ISO waarde. Alleen als ik in situaties met heel veel wisselend licht fotografeer gaat auto-ISO nog aan. Bevalt eigenlijk wel goed.
Op de D300 kan dit wel als je auto-ISO op 800 staat kan je zelf wel 1600 of iets anders hoger dan 800 kiezen. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » do apr 23 2009 3:46 pm

ArjanL schreef:Zo te zien werkt de Auto-ISO precies als het moet. Volkomen onvoorspelbaar.
Advies: Stel zelf de ISO-waarde in en gebruik de Auto-ISO nooit meer. Heb nooit begrepen waarom de 'feature' ingebouwd zit. Naar mijn idee volkomen nutteloos.
Volkomen voorspelbaar. ;-)

Ik heb het standaard aan staan en de minimale sluitertijd op 1/80 seconde gezet. De camera schroeft de ISO waarde naar boven op zodanig dat ik altijd minimaal met 1/80 seconde kan knippen. Erg handig!

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do apr 23 2009 4:56 pm

M.Oorthuis schreef:
ReneG schreef:Ik heb zelf nog niet het probleem gehad dat mijn D90 de ISO met auto-ISO (max. 800) de ISO waarden omhoog gooide. Bij daglicht hij incidenteel bij spotmeting naar 400, maar met matrixmeting op een heldere dag heb ik dat nog niet gezien.

Op de D300 kan dit wel als je auto-ISO op 800 staat kan je zelf wel 1600 of iets anders hoger dan 800 kiezen. :)
D40 kon het geloof ik ook. Dus ik vraag me af of dit een nieuwe feature van de D90 is, een bug of dat ik nog ergens een instelling over het hoofd zie... :? Bij mij schakelt hij in ieder geval elke keer terug naar 800.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 23 2009 5:11 pm

Met alle mukken en nukken rondom auto iso zou ik ieder willen aanraden simpel heel goed de handleiding te lezen en in het achterhoofd te houden dat bij het inzetten van andere features zoals bijv. flits, de flitsinstelling een auto iso instelling kan overrulen.

Alles is gewoon heel voorspelbaar wat die auto iso doet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”